בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

קלבריה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

קלבריה, היא אצבע המגף. מחוז ים תיכוני בהווייתו עם מורשת יוונית גדולה, חופי ים הידועים בכל איטליה, רכס הרי אספרמונטה ואווירת חיים פשוטה וזולה. נמצאת במקום  העשירי מבחינת שטח עם 15,220 קמ"ר ועם אוכלוסייה של קצת יותר מ 1,970,000 תושבים. 

איזולה די קאפו ריזוטו Isola di Capo Rizzuto

למרות שם האתר 'איזולה', המקום עצמו איננו אי במובן הגיאוגרפי. יש הטוענים שהמילה היא שיבוש של מילה יוונית ויש הטוענים שהיא קמה כאי של אוכלוסייה בין קבוצות אנשים אחרות. גולת הכותרת של איזולה די קאפו ריזוטו היא המבצר הנמצא על הים, אליו מגיעים בהליכה קצרה מרצועת החוף. בעיירה עצמה כדאי לראות את השעון העתיק שעל החומות המפרידות בין העיר העתיקה לחדשה.

חוף ארקומאניו Spiaggia Di Arcomagno

חוף ים מבוקש  בצפון קלבריה, אידיאלי לחופשה ומנוחה, בעל נוף סלעי מצד אחד ומי הים הטירני בצבע טורקיז בצד השני. ההגעה אל החוף היא  דרך כביש צר המוסיף להרפתקה. מהחוף ניתן לשוט לאי הקטנטן 'דינו' (Dino), בעזרת סירות שניתן לשכור במקום, לעבור מתחת לקשת חצובה בסלע, ולהגיע למערת האריה והמערה הכחולה.  המים קיבלו את ציון 'הדגל הכחול' בשנת 2019 , למי ים נקיים וצלולים.

רג'ו קלבריה Reggio Calabria

העיר הקרובה ביותר למצרי מסינה והמעבר לסיציליה. בימים בהם נושבת רוח ניתן להריח את אדי הגופרית העולים מהר הגעש אתנה שבאי סיציליה, בזמן שמטיילים לאורך הטיילת הרומנטית של העיר. ברחבי העיר ניתן לראות את הבנייה המחודשת אחרי שרעידת האדמה של 1908 הרסה את רוב העיר,  ואת שרידי יוון הגדולה, המאגנה גרקה, שניתן למצוא במוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה שהוא מהטובים באיטליה. אחת האטרקציות במוזיאון הם שני פסלי ברונזה בגודל אדם של לוחמים מהמאה ה-8 לפני הספירה הנקראים Bronzi di Riace.

  הפארק הלאומי של סילה Parco Naturale della Sila

פארק לאומי במרכז הרי קלבריה המשלב אגמים מלאכותיים, מסלולי טיול, צמחייה עשירה, מספר מוזאוני טבע ופעילויות לילדים ומבוגרים. זהו הפארק הלאומי ובו השטח המיוער הגדול ביותר באיטליה. בין שלל העיירות שנמצאות בתוכו אפשר לגלוש בסקי, לטפס על הרים, לרכב על סוסים, לשוט בקאייקים, לקלוע בחץ וקשת ולצפות בנדידת הציפורים מנקודות תצפית ייעודיות . פארק עשיר בפעילות וביופי טבעי.

פנטדאטילו Pentedatillo

פנטדאטילו נמצאת כמעט בנקודה הכי דרומית של המגף: שמה ניתן לה מהמצוק בצורת כף יד בעלת חמש אצבעות, בתוכה יושבת העיירה בעלת המראה המרשים והמיוחד.

בובה סופריורה (עילית) Bova Superiore

בגובה של 930 מ' ובמרחק 9 קילומטרים מהים, בלב רכס הרי אספרמונטה, מסתתרת לה העיירה בובה (Bova). העיירה היתה אחת ממרכזי ההתיישבות היוונית וכיום היא בין העיירות הבודדות שעדיין משמרות את הניב המקומי המושפע מהשפה היוונית. שיטוט בסמטאותיה הוא חזרה בזמן. בין חומות החצובות בסלע, כנסיות נסתרות, בתים פשוטים, ומראה מדהים שנפרש עד הים. קרון הרכבת במרכז העיירה מספר את סיפור נטישת התושבים המאסיבית בעבר.  תושבי המקום היגרו מכאן, רובם ברכבת, שאפילו לא הגיעה באותם ימים לעיירה. גם את זה הם נאלצו לחפש במקום אחר.

רוגודי העתיקה Roghudi Vecchio

ביקור ברוגודי העתיקה (Roghudi) צובט בלב ומעניין באותה מידה. אפשר להגיע לעיירה דרך נסיעה בדרכים צרות ולהיכנס אליה ברגל בלבד. היא יושבת על רכס צר בגובה 55 מ' מעל פני הים ומעל נהר אמנדולה. בתיה נראים כמדרגות העולות במעלה הרכס. העיר העתיקה ננטשה ע"י תושביה בעקבות סדרת שטפונות וכיום בבתיה הנטושים אפשר עדיין לראות את הרהיטים כפי שהשאירו אותם התושבים עם בריחתם. 

שילה Scilla

אחד המראות המדהימים בקלבריה. מקום קטן שביקור בפרק זמן קצר בן 5 דקות, משלב מצוק עליו מסעדות ומלונות ולמרגלותיו ובנסיעה קצרה- חוף ים זהוב ומקסים. הנוף הנישקף מהמצודה שב'כף שילאו' (Promontorio Scillèo) פונה לחופי סיציליה ולקו החוף הצפוני של קלבריה ולאורך החוף, מסעדות מצוינות המתמחות במאכלי ים. 

טרופאה Tropea

טרופאה ממוקמת ביבלת של קלבריה, מעין בליטה בקו הקוף הקאלברזי. בנוסף לחופים הקסומים, כדאי לטפס אל הכנסייה הניצבת בראש סלע גדול כדי לשמוע את האגדה שהתפתחה במקום על סיפור הבתולה. מסביב למצוק, בעיירה שעל קו החוף, ניתן לטעום את מטעמי הבצל האדום הייחודי למקום. טרופאה היא חלק מקו חוף נקי, יפה, ונעים לביקור. 

פיצו עיירת הטארטופו Pizzo  - Grotta e Tartufo

פיצו היא עיירה קטנה המושכת אליה תיירים ואיטלקים כאחד. אחת הסיבות היא גלידת הטרטופו המפורסמת שבה. העיירה גם ידועה בכנסיה החצובה בסלע ומבצר 'מורט', המקום בו נורה מלך נאפולי, יואכים מורט, ובעיקר בחופי רחצה  שההליכה אליהם קלה ונגישה. מומלץ לבקר בחוף Seggiola הנחשב לפיורד המקומי.

לאמציה טרמה Lamezia Terme

עיר מצוינת להתחיל או לסיים איתה את הטיול בקלבריה בגלל קרבתה לשדה התעופה המקומי. עיר עשירה במבנים וכנסיות, פארקים מוצלים, רחובות לקניות וכמובן אתר מעיינות מרפא מרכזי על קו החוף הטירני. כדאי לראות את פסל פרידריך השני עם הנשר, את כנסיית פייטרו ופאולו בעלת החזית המרשימה ולא לוותר על ביקור ברובע 'סאן תיאודורו' העתיק והציורי עם הסמטאות היורדות מהגבעה.

טאוריאנובה Taurianova

עיר קטנה הנמצאת במישור ג'ויה טאורו. שווה לבקר בה בגלל ארמונות האצולה שעדיין נישתמרו בה, עם שערי הגרניט המאסיביים, החזיתות המגוונות בצורתן, המאפשרות  כניסה מרשימה למספר ארמונות. העיירה עצמה היא חיבור של שלושה מרכזי מגורים שבשנת 1928 אוחדו ליישוב אחד.

שמורת הטבע אספרומנטה Parco dell'Aspromonte

שמורת הטבע הדרומית ביותר בקלבריה. הפארק שוכן סמוך לים וכולל פסגות הרים המגיעות לגובה של כמעט 2,000 מטר. בצידו המערבי, הפונה לים הטירני, ניתן למצוא עצי ערמון בעוד שבצידו הדרומי , הפונה לים היוני, נמצא חורש אלונים. בעשרות העיירות הפזורות ברחבי השמורה ניתן למצוא מרכזי מבקרים שונים המספרים על המקום מבחינה תרבותית, אומנותית, ביולוגית ועוד. ממרכזי המבקרים כדאי לצאת לסיורים רגליים, טיולי אופנים, טיפוס הרים ולטייל בין מפלי מים.

אתר הזיכרון לגאריבלדי Cippo di Garibaldi, Gambarie

קצת היסטוריה דרמטית. בנקודה הזו נפצע אחד הלוחמים הגדולים לאיחוד איטליה, ג'וזפה גריבלדי. ברגע של המתנה, ובניגוד להוראות נפתחה אש מצד לוחמיו. גאריבלדי נפצע ונשען על עץ כדי לטפל בפצעיו. העץ, היום, מוקף בגדר ולצידו אתר המנציח את הסיפור וגיבורו.

קרוטונה Crotone

העיירה בה הקים פיתגורס בית ספר ל…מחשבה. שוכנת על הים היוני וביקור בה הוא הצצה קלה ונעימה לעיירות שעל חוף הים הדרומי של איטליה. כדאי לבקר תחילה בפארק פיתגורס בו נמצא המוזיאון ולאתגר את עצמכם במשחקי חשיבה.  לצאת לטיול במרכז העיר העתיקה, להיכנס למבצר, ולסיים בטיילת שעל חוף הים, לשאוף אוויר צלול, וליהנות מהמסעדות, בתי הקפה והתצפית אל האופק. 

מוראנו קלברו  Morano Calabro

מוראנו קלברו עיירה עתיקה במרכז הפארק הלאומי פולינו (Pollino) שהינה חלק מפרויקט "הכפרים היפים ביותר באיטליה" ("I Borghi Più Belli d'Italia"). בגלל תוואי השטח היא לא נראית למרחוק, אך כשמתקרבים, המראה עוצר נשימה. כל שיטוט בעיירה יביא את המטייל לפינה מסתורית ומושכת. שלוש שכונות ציוריות, כנסיות מעוטרות, שרדי מבצר ונוף מהמם מכל כיוון.

סטילו Stilo

סטילו היא כמעין חייל שומר העומד על ראש גבעה (בגובה 400 מ' מעל פני הים) וצופה על הים היוני. הוקמה כנראה עוד בתקופה היוונית, וכיום מוגדרת כ'עיירת השמש'. בזכות סבך הסמטאות, הבתים הצמודים אחד לשני, והאווירה הכפרית היוותה העיירה השראה לכותבי אופרות. כדאי לבקר בכנסייה הביזנטית המדהימה, "קתוליקה די סטילו" מהמאה ה 9, עם עיטורי הפרסקו המרהיבים.

  סנטה מריה דל צ'דרו Santa Maria del Cedro

מרכז גידול האתרוגים באיטליה. המיקום, בין שני נהרות, הפך את השטח לאזור פורה לגידולים ים תיכוניים. רצועת החוף בשיפולי הרי האפנינים, הביאו את העיירה עם התפתחות הרכבות באזור, ליעד תיירותי שבו בתי נופש ואתרי בילוי בחודשי הקיץ.

טרמה לואיג'אנה Terme Luigiane

במרחצאות לואיג'אנה, הנמצאים בעיירה בעלת אותו השם, בסביבות קוסנצה, ניתן ליהנות מטיפולי גוף מצוינים. האגדה מספרת שמלכה, שלא יכלה להרות, טבלה במרחצאות ומי הגופרית הפכו אותה לפורייה. האזור מוקף בנוף פסטוראלי, ירוק ואוויר צלול. מי הגופרית הטבעיים היו ידועים עוד בעת העתיקה ונחשבו לבעלי ערך בריאותי. 

קודקס הארגמן מרוסאנו Codex Rossanensis

בעיירה רוסאנו היושבת  בצד המזרחי של קלבריה נמצא אחד מכתבי היד המאויירים העתיקים ביותר. בקודקס, הנמצא בקתדרלה של העיר והמתוארך למאה ה 6 לספירה, מספר גיליונות מעובדים שחוברו יחד (להבדיל ממגילות), בהם ניתן לראות את סיפורי הברית החדשה מצוירים עם דמויות צבעוניות ועשירות. המוצג הוא מהתקופה היוונית, כיאה לעיירה ששימרה לאורך השנים את ההשפעה של יוון אל מול ניסיונות כיבוש של עמים אחרים. זהו אחד המוצגים הנדירים והיפים ששווה את הביקור ברוסאנו, אותו כדאי לשלב עם סיור בעיירה.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?