בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

סיציליה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

האי סיציליה, שלו צורה של משולש, הוא הגדול ביותר בים התיכון, יושב בלבו ומהווה שער בין אפריקה לאירופה. סיציליה עשירה במימצאים ארכאולוגיים, עדות לעמים הרבים שכבשו אותה. מוקפת בים הטירני, היוני והים התיכון, נימצאים בה חופי ים המזמינים איטלקים רבים וכן תיירים, לבלות את חודשי הקיץ. האוכל בה הוא ים תיכוני עם דגש על שמן זית, חצילים, מאכלי ים ופירות הדר. בין האזור הצפוני לדרומי ניכרים הבדלים גדולים, והיא יעד מגוון ומרתק.

פאלרמו

 פאלרמו Palermo

בירת האי סיציליה והלב הפועם שלה. עשירה במבנים היסטוריים ויצירות אומנות מרתקות לצד שווקים צבעוניים, ורובעים מעניינים. כדאי להתחיל עם ארמון הנורמאנים, המשמש בחלקו כמושב הפרלמנט המקומי. לצדו הקתדרלה המקומית והמרשימה, הבנויה בסגנון ערבו-נורמאני  ובהליכה רגלית נגיע לצומת הרחובות המכונה ארבעת הפינות  (I Quattro Canti) עם ככר פראטוריה שבה ניצבת מזרקת הבושה. כדאי לבקר באחד השווקים התוססים, שוק הווצ'יריה או שוק באלרו, להתפעל מהשפע ולאכול באחד הדוכנים המגיש אוכל רחוב טרי. נסיעה קצרה צפונה תוציא אותך משאון העיר הצפופה אל עיירת הקיט מונדלו (Mondello ) שם ניתן ליהנות מארוחה ים תיכונית מושלמת.

טאורמינה Taormina

היהלום של סיציליה. יושבת בחלקו המזרחי של האי על מצוק בגובה של כ-200 מ' מעל גובה פני הים ממנה ניפרש נוף מרהיב אל מפרץ העיירה ג'יארדיני נקסוס שלמרגלותיה והים היוני. מדרחוב משופע בחנויות קטנות, בתי קפה, מעדניות, מסעדות וסמטאות צרות המובילות מטה או מעלה בעיר העתיקה. אחד מאתריה המובילים של העיר הוא התיאטרון היווני-רומי אשר ממנו נשקף נוף מרהיב לכיוון הר הגעש אתנה .

שמורת טבע של הר אתנה Parco dell'Etna

שמורת טבע מהיפות באיטליה בכלל ובסיציליה בפרט. אפר וולקני ולבה שהתקשתה הפכו את האדמה מסביב להר לפורייה לגידולים חקלאיים. בחלקה התחתון של השמורה, יערות ובהם אתרי פיקניק, מערות, ומסלולי הליכה. בחלקו העליון בו הצמחייה דלילה, אפשר לעלות עד לגובה של כ 3000 מטר (באמצעות רכבל וג'יפים מיוחדים) ולהתפעל מהמראה יוצא הדופן של הר געש פעיל והמכתשים שנוצרו בו לאורך השנים בהתפרצויות השונות.   

סירקוזה Siracusa

סירקוזה היא העיר הראשונה אותה הקימו היוונים שהגיעו אל האי והפכו אותה לעיר מדינה בעלת עוצמה. את העבר ההיסטורי ניתן לראות בפארק הארכיאולוגי המציג באופן מרתק את עברה היווני והרומי. חלק אחר בעיר, הוא חצי האי אורטיג'יה, אשר בו נחשפים לסמטאות, כנסיות, בתי קפה, חנויות קטנות וטיילת מקסימה. לא לשכוח לבקר בכיכר ארכימדס ולהיזכר במתמטיקאי היווני הגדול, יליד העיר.

נוטו Noto

בירת הבארוק הסיציליאני. העיר שנהרסה לחלוטין ברעידת אדמה בשנת 1693 ניבנתה מחדש כעשר שנים לאחר מכן. ביקור בעיר מציג את האדריכלות של המאה ה 17 אשר בשילוב אבן הגיר הרכה, יצרה מיבנים בארוקיים עשירים ומגוונים. מהכניסה לעיר, דרך הפורטה ראלה (Porta Reale), צריך רק להרים את הראש לראות את מרפסות הבתים עם מעקות הברזל המעוצבות, חזית הכנסיות לאורך הרחוב הראשי, קורסו ויטוריו עמנואלה, וכיכר העיריה שבה פאלצו דוצ'ציו (Ducezio). קינוח באחד מבתי הקפה יהפוך את הסיור הקצר בעיר למושלם.

מונראלה  Monreale

במרכזו של עמק הזהב, השם שניתן הודות לגידולי ההדרים, מעט צפונית לבירה פאלרמו, ניצבת בגאון אחת מהכנסיות היפות בסיציליה. קירות הכנסייה בעיירה מונראלה (ההר המלכותי), מכוסים בפסיפסים מרהיבים המתארים את סיפורי הברית החדשה וכן חלק מסיפורי התנ"ך. הפסיפסים המוזהבים מהמאה ה 13, אשר השתמרו היטב, שופכים אור על תקופה של סובלנות בסיציליה, בה חיו זה לצד זה בני דתות שונות. מומלץ מאוד.

ווילה רומאנה דל קאזלה Villa Romana del Casale

עדות מרהיבה לחיי משפחה אצילה מהתקופה הרומית. וילה רחבת ידיים אשר חדריה הרבים עוטרו ברצפת פסיפס מיוחדת במינה, המתארת את הווי החיים של האצולה הרומית. שיטות הציד, חיות מיוחדות, חדרי הורים וילדים, דמויות מהמיתולוגיה היוונית ועוד, נחשפים בפנינו ומציירים תמונה מיוחדת על אורח החיים הנהנתני של דייריה.

האיים האאוליים Isole Eolie

בצפון מזרח האי נמצא ארכיפלג האיים האאולים, הכולל 7 איים. ניתן להגיע אליהם במעבורות או רחפות היוצאות מהנמלים בMilazzo (מילאצו) , מסינה (Messina) או אפילו נאפולי. האי המרכזי והגדול ביותר הוא ליפארי (Lipari) בו אפשר לטייל בין אתרים היסטוריים, מכרות נטושים ועיירות קטנות. כל האיים משמשים כיעד מושלם לחופשת קיץ וניתן למצוא בהם בתי מלון ומסעדות. שני איים בארכיפלג הם הרי געש פעילים, האי וולקנו (Vulcano) והאי סטרומבולי (Stromboli). 

אריצ'ה Erice

בגובה של כ- 800 מטר מעל פני הים ניצבת אריצ'ה. בירת המרציפן של סיציליה שבה סמטאות ציוריות, נוף מדהים אל החוף המערבי, האיים האגדיים ובריכות המלח של העיר טרפאני. העלייה לעיירה בדרך מפותלת ויפיפייה (אפשר גם ברכבל) ובכניסה אליה ניתן לבקר במבצר העתיק טירת ונרה, והגנים הצמודים אליו.

עמק המיקדשים באגריג'נטו Valle dei Templi Agrigento

באגריג'נטו נמצא אזור המקדשים היפים של סיציליה. על רמה (להבדיל מהגדרת המקום 'עמק') נמצאת סדרת מקדשים מהתקופה היוונית והרומית, הצופים לעבר הים התיכון. מצבם המצוין מספר סיפור מרתק על חיי המקומיים בעבר. המקדשים המרכזיים, מתוך שמונה, הם מקדש הקונקורדיה ומקדשה הרה. הממצאים במקום מדהימים.

סקאלה דאי טורקי Scala dei Turchi

אתר מיוחד במינו בסביבת אגריג'נטו. יכול להיות פינה רומנטית, ויכול להיות יעד למסלול טיול קצר. תהליך ארוזיה של המים יצר על מדרונות סלעי אבן הגיר, מעין מדרגות שאפשר להלך עליהן וגם לרחוץ בבריכות הקטנות שניקוו בתוכן. שילוב צבע הטורקיז של המים והסלע הלבן הבוהק,  הפך את האתר למיוחד במינו.

  סלינונטה Selinunte

בעבר שכנה כאן עיר יוונית והיום זהו פארק מקדשים יוונים מהגדולים באירופה. המקום קסום, על חופי הים התיכון, עם חולות זהובים, מה שנותן לו מראה ייחודי. 5 מקדשים, חלקם נשתמר במצב מצוין, חלקם פחות, המצריכים מעבר עם רכב בין אחד לשני. כולם נבנו לכבוד האלים השונים וכל אחד מהם מספר סיפור שונה על הטקסים אותם קיימו היוונים כדי לקבל את ברכתם.

שמורת זינגארו Riseva dello Zingaro

שמורת טבע חלומית בצד הצפון מערבי של האי. ניתן להגיע אליה מטראפני או מסקופלו (Scopello). מרחב ענק של שבילי הליכה, חופים מזמינים, ואווירה רגועה. כדאי להגיע לקצה אל הנקודה San Vito Lo Capo הנחשב לאחד החופים היפים בעולם. 

האי למפדוזה Isola Lampedusa

בנקודה הכי דרומית באירופה, רק  113 ק"מ מחופי טוניסיה, ובמרחק של 205  מק"מ מחופי סיציליה, נמצא האי השקט והמיוחד – למפדוזה. האי מוקף מפרצים מיוחדים, מערות קטנות אשר בכולן משחקי צבע מרהיבים ממי הים התיכון. האי מיועד לחופשות קיץ, וניתן ליהנות בו משלל אטרקציות ימיות (שיט, צלילה). 

אנה Enna

הסמל של מרכז האי, והפרובינציה היחידה בסיציליה, מתוך תשע, שאין בה חוף ים.  העיירה Enna  יושבת על מצוק בלב האי ומחולקת לעיר עליונה ותחתונה. מהעיר העליונה יש תצפית יפיפייה על כל מרכז האי. חדי העין יצליחו לראות ממול את העיירה Calascibetta המשתלבת בתוואי המצוק שממול. רגע לפני העלייה לתצפית שימו לב לפסל הגדול הניצב שם המסמל את מרד העבדים בשלטון הרומי.

טינדארי  Tindari

טינדארי נמצאת בצפון מזרח האי. מקום קטן עם מיתולוגיה, ארכיאולוגיה, נוף וים. שם העיירה מגיע מהדמות המיתולוגית של מלך ספרטה, טינדאריס. במקום נמצא אתר ארכיאולוגי של עיר יוונית ובו מבנה תיאטרון אשר בקיץ מתקיים בו 'פסטיבל שני הימים'. בנוסף אפשר לראות את רחובות העיר הרומית עם סימני החנויות והמבנים העתיקים. לא לוותר על ביקור במנזר המרשים ממנו נגלית תצפית נוף מדהימה.

צ'פאלו Cefalu

על חופה הצפוני של סיציליה, בין פאלרמו למסינה, נמצאת העיירה צ'פאלו. מיקומה מתחת למצוק גדול מצד אחד וחוף הים בצד השני הופך אותה לעיירת תיירות וקיט מבוקשת. בעיירה כנסייה מעוטרת בפסיפסים מהמאה ה-12, אחת משלוש החשובות באי, אשר נבנתה כאות תודה לישוע, על הצלתו של המלך רוג'רו השני מסערה בים. בסמטאות הציוריות היורדות לכיוון הים תימצאו חנויות, מסעדות, בתי קפה, ואפילו אתר היסטורי מעניין: המכבסה הידנית של תושבות העיירה מימי הביניים. משם כדאי להגיע לטיילת הפעילה של צ'פאלו וליהנות מגלידה וקפה איכותי.

פריצי ופאלאצו אדריאנו Prizzi e Palazzo Adriano

פאלאצו אדריאנו שווה ביקור בזכות האתרים ההיסטוריים שבה, אך בעיקר כדי להתענג על אתרי הצילום של הסרט הידוע "סינמה פארדיסו" (סרטו של ג'וזפה טורנטורה). בעיירה ניצב מבצר הבורבונים (Castello Borbonico) והכיכר המרכזית, פיאצה אומברטו ה-1 , בה התמקדו האירועים בסרט המרגש. פריצי (Prizzi) נמצאת במרחק נסיעה קצר ושובה את הלב במראה הבתים הצפופים על תוואי ההר וסימטאותיה הציוריות. מסביב לעיירות אלה מספר שמורות טבע הרריות שכדאי לשלב ביום סיור באזור.

טראפאני  Trapani 

טראפני שוכנת בצפון מערב סיציליה ומשמשת כעיר נמל. שמה נגזר מהמילה היוונית דראפנון (Drepanon) שפירושו מגל, בגלל צורת הנמל. היא ידועה בבריכות המלח שלה וכדאי לבקר בסמטאות השקטות של המרכז העתיק. העיר איננה גדולה והמבנים הראויים לביקור מסתתרים בין סימטאותיה, כמו כנסיית הישועים אשר בתוכה יצירות בארוק מרשימות.  סמוך לים אפשר לראות חלק מ 5 עמודי הצריח המופיעים על סמלה של העיר ומהווים את סימן ההיכר שלה.

האיים האגדיים  Isole Egadi

ארכיפלג בצפון מערב האי שניתן להגיע אליו בשיט מהעיר טראפני. בכל אחד מהאיים אפשר לטייל ברגל, לרכב באופניים וליהנות מחופי ים שקטים ומים צלולים. מקום אידיאלי לחופשה שקטה ומרגיעה. אם תבחרו רק באחד מהאיים, ההמלצה היא על Favignana, הידועה בחופי הים היפים שלה. שני הגדולים שבהם קאלה אזוררה ולידו בורונה. Cala Azzurra and Lido Burrone חוף אחר הנחשב לאטרקציה העיקרית של האי, הוא קאלה רוסה Cala Rossa הידוע בצבע הים יוצא הדופן מכיוון שהוא נמצא בסמוך למערות הטוף.
קטניה

קטניה Catania

העיר השנייה בגודלה בסיציליה ובירת החלק המזרחי. עיר הנמל המפוקפקת בעבר, שינתה את פניה והיום היא מכניסת אורחים, ובזכות שדה התעופה הבינלאומי שבה, גם דריסת רגל ראשונה לבאים לאי. העיר יושבת מתחת להר הגעש אתנה מה שנותן לה את השם הנוסף "העיר השחורה" בגלל צבע בנייניה שניבנו מאבן הטוף המקומית. כיכר הדאומו עם מזרקת הפיל וכמובן הקתדרלה ממנה עולה הרחוב הראשי ויה אתנאה, וכן השרידים הרומים הם נקודת התחלה מצוינת לסיור בעיר. בסמוך למרכז העיר ישנן סמטאות רבות ובהן מסעדות קטנות, בתי קפה, חנויות בוטיק וגלידריות לרוב.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?