בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

טרנטינו אלטו אדיג'ה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מחוז צפון מזרחי ואחד מחמשת המחוזות האוטונומיים, המשלב שני אזורים שונים בתרבותם שאוחדו לאחר מלחמת העולם הראשונה. הצפוני הוא אלטו אדיג'ה או בשמו ההיסטורי והאוסטרי דרום טירול (Sud Tirol). זהו שטח שעבר לאיטלקים בהסכם עם האוסטרים ומשמר עד היום את התרבות האוסטרית. עמקים ירוקים, פסגות הרי הדולומיטים המושלגות, אגמים קטנים ועיירות כמיטב המסורת הטירולית. האזור הדרומי הוא טרנטו, בעל אופי איטלקי והוא מאופיין בעיירות ציוריות ואתרי נופש לחופשת מושלמת.

רכס הברנטה של הדולומיטים Dolomiti di Brenta 

רכס הרים עם פסגות משוננות שהוא למעשה רכס עצמאי ומנותק משאר רכסי ההרים בדולומיטים. ניתן להגיע אליו מהעיירות מדונה די קמפיליו (Madonna di Campiglio) או מולבנו (Molveno) עיירה היושבת על אגם בעל אותו שם. המסלולים באזור הם למיטיבי טיפוס והפסגה הגבוהה מגיעה לגובה של 3173 מטר (פסגת Tosa). במקום גם מסלול מיוחד לרוכבי אופניים Dolomiti di Brenta Bike, טבעת של 171 ק"מ.

שמורת הטבע סטלביו Parco Nazionale dello Stelvio

פארק לאומי היושב על גבול שני האזורים המחברים את המחוז – טרנטינו ואלטו אדיג'ה. רשת של מסלולי הליכה, עם נופים מרהיבים בעמקים יפים ובין פסגות נישאות. בחורף המקום מארח גולשי סקי רבים במסלולים המתוחזקים בצורה מצוינת. בנוסף כדאי להגיע לאחד ממעברי ההרים היפים באירופה והשני בגובהו באלפים -פאסו טסלביו (Passo Stelvio).
אגם קארצה הקסום

אגם קארצה (הלטיפה) Lago di Carezza

הנוף עוצר הנשימה של שורות עצי המחט מתחת לרכס ההרים (האפרפר בקיץ ולבן בחורף), בשילוב העננים ממעל והשתקפות התמונה במימי האגם מתחת – שווה כל זמן של ביקור במקום, אם לעצירה קצרה ואם למנוחת יום שלמה. המקום הוא אחת מגלויות גן העדן בכל טרנטינו אלטו אדיג'ה. הטיול סביב לאגם כדאי מאוד וכולל עצירה במרפסות הנוף הפזורות לאורכו. 
אגם בראייס בדולומיטים

אגם ברייס Lago Di Braies

בלב הרי הדולומיטים, על גבול אוסטריה, מסתתר אגם עם צבעים זוהרים. במקום מסלול הליכה סובב האגם ובדרך צמחייה אלפינית עשירה, פינות צל ומקום לפיקניק. בעונת הקיץ אפשר לשכור סירות פדלים ולשוט באגם. בעברו, היה המקום אתר החופש הראשון אליו הגיעו שבויי המלחמה הבכירים שהיו בידי הנאצים.

שלוש פסגות הלאבארדו Tre Cime di Lavaredo

שלושת הפסגות=טרה צ'ימה (Tre Cime) היא אחת התמונות המפורסמות של הדולומיטים. שלוש הפסגות המשוננות, הנראות כשלוש אצבעות המופנות לשמיים, נמצאות  בגבול בין טרנטינו למחוז ונטו. הצבעים המתחלפים בהתאם למיקום השמש במהלך היום, מעניקים מראה אלוהי לפסגות אלה. מומלץ להביט בהן עם הזריחה או בזמן השקיעה. מקום מומלץ לצפייה הוא עמק לאנדרו (Val dI Landro) או מפסגת הר פיאנה (Monte Piana).

טרנטו Trento

בירת נפת טרנטו היושבת בין שלוש פסגות הרים (טרידנטום מהמילה טרה דנטי, שלוש שיניים) ועל גדת נהר האדיג'ה. נקודת יציאה מצוינת לטיולים באזור ונעימה מאוד לשהייה. במרכז העיר מבנים שקירותיהם מעוטרים בדמויות מהמיתולוגיה, קתדרלה מרשימה, בחוץ וגם בפנים ומיזרקה יפה, שניתן ליהנות לידה מאכילת גלידה בפיאצה דל דאומו ולטייל בסמטאות העיר המלאות בחנויות ובתי קפה. מומלץ להיכנס לקסטלו די בונקונסיליו Castello del Buonconsiglio המבצר ששימש בעבר את שליטי המקום, וממנו מרפסת תצפית מהממת. טרנטו נחשבת לעיר בעלת איכות החיים הגבוהה באיטליה.

בולצאנו Bolzano

בירת המחוז. עיר בעלת אופי אוסטרי זכר להיותה בעבר תחת שלטון אוסטריה. כדאי להתחיל את הסיור בכיכר ואלטר המרכזית וממנה להתקדם לכיוון הקתדרלה המרכזית וכנסיית הדומיניקנים בהם תראו סדרת ציורים מדהימה מאסכולת ג'וטו, או לתוך סמטאות העיר, אשר חלקן מקורות, והמובילות למספר כיכרות קטנות יותר, כאשר המומלצת היא כיכר ארבה (Piazza Erbe). אחת מהאטרקציות המיוחדות היא המומיה השמורה של אוצי (Otzi), דמות פרה היסטורית שנמצאה על קרחון באזור ונמצאת היום במוזיאון לארכיאולוגיה בעיר. מסביב לעיר מספר מבצרים שהם חלק מעשרות מבצרי הגמונים ושליטים מהעבר.  בעיר תוכלו לטעום ממעדני המטבח האוסטרי, כמו את השפקנדל-זופה, מרק כיסונים עם בשר בתוכו, או את המטבח האיטלקי המגיש פיצות, פסטה וקרוסטיני מקומיים. 

ברסנונה Bressanone

עיר נעימה בצפון אזור אלטו אדיג'ה. במרכז העיר העתיקה, חנויות קטנות וקמרונות. הקתדרלה המרכזית, שבקלויסטר הצמוד לה, ציורי פרסקו על התקרה וכן ארמון ההגמונים, נימצאים במרחק הליכה קצר. בתקופת חג המולד, הופכת הככר לשוק והדוכנים הצבעוניים והמוארים, הופכים את המקום לחגיגה גדולה. מסביב לברסנונה מספר מבצרים הראויים לביקור כמו מנזר נובצ'לה המרשים (Novacella). 
רכס הסיאוסי

רכס הסיאוסי Alpe Di Siusi

אזור קסום המזמן אליו משפחות בגלל מגוון הפעילויות שהוא מציע. הרמה הגדולה באירופה (בגובה של  1700-2200 מ') מאפשרת טיולים לכל הרמות. ממסלולי משפחות עם ילדים קטנים ועד מסלולי אתגר לאוהבי טיפוס. בין לבין אפשר למצוא את ה Malge, בקתות הרועים הפזורות בהרים ומגישות ארוחות צהריים קלות. שילוב כרי המרעה הירוקים הגולשים במורדות ההרים – מרהיב ביופיו.

עמק גארדנה Val Gardena

אחד משני העמקים המיוחדים המשמרים את המסורת הלאדינית. מסורת של שפה, מנהגים, וחגיגות מלפני כ 2500 שנה. העמק עצמו מוקף בפסגות מפורסמות כמו סאסו לונגו ורכס הרי סלה ונמצאות בו שלוש עיירות מרכזיות: סלבה, סנט כריסטינה והעיירה הראשית אורטיזיי. בחורף העמק מתמלא בגולשים אשר נהנים ממסלולי סקי משובחים, ובקיץ זהו אחד האתרים האידאליים לטיולים רגליים.

צפון אגם גארדה Lago Garda Nord

החלק הצפוני של האגם בו ניתן לראות את רכסי ההרים הראשונים של הדולומיטים והשייך לאזור טרנטינו. העיירה המרכזית בו היא ריבה דל גארדה והיא יושבת על הנקודה הצפונית של האגם. אפשר לצאת ממנה לשיט או לפעילות ספורטיבית ימית, ולבקר במרכז העיירה הציורית. כ 10 ק"מ צפונית לעיירה, נמצא אגם עם מים בצבע טורקיז,  אגם טנו (Tenno)  וביניהם מפלי וארונה (Varone) הקרירים.

אגם טובל Lago Tovel

לא הרחק מהעיר טרנטו (כ -50 ק"מ) וחלק משמורת הטבע אדמלו (Adamello). האגם הוא פנינת טבע, עם צבעים אדמדמים ואידיאלי לבילוי יומי. ניתן להגיע אליו ברכב ואף לעצור במרחק מה ממנו ולהתקרב אליו רגלית, דרך היערות, בהליכה לצד נחל עם מים קרים ובעלי חיים (כמו סנאים) המציצים מבין הסלעים. מסלול הליכה סובב האגם אורך כשעה, ובסיומו אפשר לעצור לפיקניק בחיק הטבע או ליהנות ממסעדה מקומית מצוינת.

לביקו טרמה Levico Terme

במרחק נסיעה קצר מטרנטו נמצאת העיירה לביקו טרמה (Levico Terme ) אידיאלית ליום מנוחה ומרגוע לגוף ולנפש. על אגם במרכז עיירה עתיק וקטן, מלונות בהם מתקני כושר, חדרי ספא, בריכות מים חמים ומכוני יופי וטיפוח הגוף. הנוף המרגיע מסביב כלול בחוויה המושלמת הזו.

קניון ריו סאס Canyon Rio Sass

חווית טבע מרשימה. מסלול הליכה בתוך ערוץ נחל באורך 300 מטר. קירות הקניון מגיעים לגובה של 60 מטר ולכל אורך המסלול גשרים מעל הנהר הזורם, סלעים, נטיפים, זקיפים ומפלונים, הטיול באתר הזה שווה כל רגע.

אגם רזאיה Lago di Resia

אגם רזאיה נמצא בצפון מערב המחוז. התמונה המפורסמת שלו היא קצה מגדל הפעמונים אשר בולט מתוך האגם, זכר לעיירה שישבה כאן – קורון וונוסטה הישנה Curon Venosta Vecchia. האזור יפה לטיולים רגליים, בין יערות אורנים ונוף פסגות רכסי הדולומיטים הנושקים לשוויץ.

הר קורנפלץ Plan de Corones Kronplatz

הנוף מפסגת הקורנפלץ (2275 מטר גובה) עוצר נשימה. העלייה אליו היא באמצעות רכבלים המתחילים בחניון טיפוסי, ועולים דרך נוף של צמחייה משתנה עד ההגעה לפסגה השמימיית, שהיא חוויה בפני עצמה. גם בקיץ וגם בחורף. המראות מהפסגה לכל כיוון מדהימים. ישיבה באחד מבתי הקפה עם עוגת שטרודל וקפה או לחלופין עם אפרול שפריץ, הוא המעשה הנכון להשלמת החוויה.

מפלי סטאניה Cascate Di Stanghe

סמוך לעיירה ויפיטנו (Vipiteno) נמצא מסלול הליכה אידיאלי למשפחות. המסלול משלב הליכה של 2.5 ק"מ מעל נהר ראצ'ינס Racines ובו גשרים, מדרגות ומפלים בטבע יפיפה ובאוויר צח. בפינות מסוימות רואים את צבעי השיש השונים אשר נחשפו בזכות חדירה עקבית של מים. מסלול מומלץ ובדרגת קושי אפשרית לכל אחד ואחת.

פירמידות רנון Piremide Altopiano Renon

תופעת טבע יוצאת דופן הנמצאת במספר נקודות באזור. עמודי אדמה בצורת פירמידות דקות שנוצרו בעקבות אדמת סחף. מעל כל פירמידה, מונחת אבן שייצבה את העמוד ומתחתיה נמשך הסחף שעיצב את הפירמידה למה שהיא. ההגעה לאתר היא בעזרת רכב עד נקודה מסוימת ומשם בהליכה רגלית למרפסת נוף על כל האזור. טיול רגלי קצר ומומלץ.

עמק פוסטריה Valle Pusteria

העמק הצפוני ביותר באיטליה על גבול אוסטריה. בירת העמק היא ברוניקו  Brunico ובה כדאי לטייל במדרחוב הציורי. סמוכה לה פסגת פלאן דה קורונס Plan de Corones/Kronplatz מהפסגות היפות באזור, הן בחורף והן בקיץ.  בהמשך העמק מומלצות לביקור העיירה דוביאקו Dobbiaco מתחת לרכס הרי טרה צ'ימה (Tre Cime) המיוחד, והעיירה סאן קנדידו San Candido אשר בה מתקיימות פעילויות לכל המשפחה. לאורך כל העמק מסלולי הליכה בנוף ירוק, רכבלים לעלייה לפסגות ההרים ובהם מסלולי הליכה בדרגות שונות.

עמק פיאמה Val di Fiemme

בין רכסי הרים המקיפים מכל צד ובתוך כרי דשא ירוקים כל ימות השנה, עמק פיימה (Val di Fiemme) הוא אזור מושלם לכל סוג של חופשה. האטרקציות בו רבות. עליה ברכבל למזחלות אקסטרים, שיט רפטינג בנהר Avisio, מסלולי אופניים נוחים בין יערות, טיפוס הרים בכל הרמות ואירוח לפי מסורת אזור טרנטינו. עמק פיימה הוא אחד מהאזורים המבוקשים והמתויירים במחוז טרנטינו אלטו אדיג'ה.

עמק פאסה Val Di Fassa

ואל די פאסה אוצר בתוכו כמה משיאי הטבע של המחוז. מעברי ההרים המדהימים (כמו פאסו סלה, פאסו פורדוי, פאסו פאדיה – Passo Sella, Pordoi, Fedaia), עיירות אידיאליות לעצירה או חופשה (קאנזיי, מואנה, קאמפיטלו – Canazei, Moena, Campitello) ומרחבי טיול עצומים כמעט לכל פעילות פנאי לבד, בזוג או משפחה. כדאי לבוא בחודשי הקיץ כדי ליהנות מהאוויר הצח והצלול, בחורף כדי לגלוש וליהנות מחיי הלילה, או בתקופות בהן נחגגים אירועים מסורתיים כדי להתרשם מהפולקלור המקומי.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?