בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

אמיליה רומאניה – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

המחוז העשיר בו מיוצרים המותגים האיטלקיים הכי מפורסמים. מישור הפו הפורה, הפך את התוצרת החקלאית של המחוז לאיכותית ועם התקדמות המהפכה התעשייתית, העלתה אמיליה-רומאניה את תעשיית המזון האיטלקי לרמה הגבוהה ביותר.  רכס הרי האפנינים מתחיל בדרום המחוז ומשם נימתח כמו עמוד שדרה דרומה, לאורכו של המגף. הים האדריאטי במזרח, מישור באמצע והרים במערב ובתווך הערים המפוארות בולוניה, פארמה, פרארה וראוונה המתהדרות בארמונות רנסנס מפוארים, בכנסיות רומנסקיות מימי הביניים בהן ציורי קיר, ויצירות אמנות ביזנטיות ייחודיות.

בולוניה Bologna

בירת המחוז. התפרסמה בזכות שלושה כינויים: ה'מלומדת', 'השמנה" ו'האדומה', כל ביקור בעיר, יפגיש אתכם עם שלושת התארים אלה. "מלומדת", כיוון שנוסדה בה האוניברסיטה הראשונה באירופה, ועד היום היא נחשבת לעיר אוניברסיטאית אליה מגיעים ללמוד סטודנטים מכל העולם. "השמנה" כיוון שהיא מרכז קולינרי אזורי וכלל איטלקי, עיר הולדתו של נקניק המורטדלה ורוטב הפסטה המפורסם – ראגו, הקרוי "בולונז" על שמה של העיר. "האדומה" על גגות הרעפים והלבנים האדומות מהן בנויה העיר. הקדישו לה כמה ימים כדי להכירה לעומק ואין ספק שהיא תשאיר עליכם את חותמה.

פארמה וסביבותיה  Parma e dintorni

פארמה התפרסמה בעולם בזכות הגבינה המפורסמת המיוצרת בה – פארמיג'אנו רג'אנו. סביב פארמה ניתן למצוא חוות רבות המייצרות אותה, בשיטה המסורתית. בתוך העיר אפשר להנות מאוצרות ארכיטקטוניים ויצירות אומנות מרהיבות. הקתדרלה עם ציורי הפרסקו המיוחדים ובית הטבילה הסמוך, דרך ציורים מרשימים בכנסיית סאן ג'ובאני בטיסטה, ועד בית המרקחת הייחודי L'Antica spezieria di San Giovanni, אשר עדיין משמר מרשמים עתיקים להכנת תרופות. 

מודנה Modena

מודנה היא חלק משרשרת הערים הגסטרונומיות של אמיליה רומאניה (יחד עם פארמה, ובולוניה) אך כדאי לבקר גם במרכז העיר עצמה. כיכר הקתדרלה המרוצפת חלוקי אבן, ולצידה מגדל הפעמונים הרומנאסקי. בנוסף לכל אוצרות האומנות בגלריות ובכנסיות כדאי לבקר בשוק המקומי המסורתי 'אלבינלי' (Albinelli): שוק מקורה, עשיר, צבעוני ומגוון. אי אפשר לוותר על סיור בלי לטעום במעדנייה מקומית את חומץ הבלסמי המסורתי של מודנה, בעל הטעם העז. לסיום לא לשכוח לפקוד את ביתו של פאבארוטי זמר הטנור הידוע, שהיום משמש כמוזיאון לזכרו.

פרארה Ferrara

עיר הנחשבת כעיר אידיאלית מבחינת המבנה שלה, שומרת על הפאר והיופי הרנסנסי. בסיור בין רחובותיה, בין מבני ציבור (Palazzo Schifanoia ), כיכרות (Piazza Della Catedrale), ומבצרים (Castello Estense) ניתן ללמוד על תקופת הזוהר של העיר במאות 15-16 עת שהיתה תחת שלטון משפחת אסטה והעשירה את העיר באדריכלות ואומנות. פאלאצו דיאמנטי ( Palazzo dei Diamanti), רח' ולטה (Via Volte) הם דוגמאות מצוינות לשימור המראה העתיק. ביקור בביתו של המשורר לודוביקו אריוסטו, הוא הזדמנות לסבב ביקורים בביתם של דמויות מפורסמות שנולדו בעיר (אנטוניוני, ג'ורג'ו באסאנו).

ראוונה  Ravenna

פנינת הפסיפסים היושבת על הים האדריאטי, היא ללא ספק אתר חובה לביקור. בעברה היתה בירת הממלכה הביזנטית וניתן לראות בה כיום, מעבר לפסיפסים, מבנים ארכיטקטוניים מגוונים ושונים, שחלקם הוכרו כאתרי מורשת עולמית. צאו לסיור ובקרו בבזיליקת סאן ויטלה על שלל הפסיפסים המדהימים שבה ולצידה בתי הטבילה שהכניסה אליהם עוצרת נשימה. אל תוותרו על שיטוט בסמטאות העיר העתיקה בין דוכני האוכל, החנויות הקטנות וסדנאות הפסיפסים.

יום גסטרונומי: גבינת פרמיג'אנו + חומץ בלסמיקו + נקניק הפרושוטו Giorno Gastronomico: Parmigiano +Aceto Balsamico + Prosciutto

תכינו את עצמכם ליום של פעילות חושית. ריחות, טעמים, מראות ומגע. מיטב האוכל של אמיליה רומאניה, שמהווה את הבסיס לכל שולחן איטלקי. בחוות הפארמיג'אנו ראג'אנו, תוכלו להריח את החלב המתחמם כשלב ראשון לקראת הפיכתו לגבינה המפורסמת בעולם. בעליות הגג בחוות שסביב מודנה, מסתתרות חביות עץ בגדלים שונים בהן הופכים הענבים כעבור 20 שנה לחומץ הבסלמי המפורסם, שנדרשות רק מיספר טיפות מהנוזל הסמיך, כדי להפוך כל מאכל למעדן. בכל אחת מהמסעדות במחוז, הזמינו את פלטת הנקניקים המקומית, הכוללת את הפרושטו די פארמה, המיוצר בחוות באזור הכפרי שסביב פארמה.

 סאן לאו San Leo

הסופר אומברטו אקו אמר עליה "העיירה היפה באיטליה". יש בה שתי כנסיות, ככר אחת, ומבצר בגובה 600 מ'. המיקום המיוחד, על צלע המצוק, מעניק לה את הזכות להיות מבוקשת. המראה מרחוק מושך את העין. בעיר הקטנה והעתיקה רחוב ראשי אחד ומבנים יפים מסביב. הרחוב מוביל אל המבצר שבראש הצוק. בכיכר הקטנה מומלץ לשבת לשתות קפה או לאכול גלידה – ולנשום רוגע.

מאראנלו ומוזיאון פרארי Maranello e Museo Ferrari

תגידו איטליה, אמרתם פרארי. תגידו פרארי, אמרתם מארנלו. מרכז ייצור הפרארי בארץ המגף והמקום האידאלי לביקור במוזיאון המוקדש לרכב המפורסם. במוזיאון נושמים היסטוריה של אלופים, מומחיות של מהנדסים ו'טאצ' של מעצבים, כל זה באווירת צהוב אדום – צבעי הרכב. בסביבת המוזיאון אפשר גם להתנסות בנהיגה באחד מדגמי פרארי, חוויה בפני עצמה. אם נשאר כוח ניתן לבקר במבצר הסמוך או במוזיאון הרוח של רנצו פיאנו.

 דוצה Dozza

עיירה קטנה במרחק קצר מבולוניה המומלצת לביקור בזכות ציורי הקיר הממלאים את רחובותיה. בכניסה מתנשאת מצודת ספורצסקה (Rocca Sforzesca) המשמשת כיום כמוזיאון ובנוסף יש בה קנטינה, מרתף יין. גולת הכותרת של העיירה הם ציורי הקיר על קירות הבתים והסימטאות, שהם בעלי מסרים שונים ומשתלבים בין הבתים ומבני הציבור, בין החלונות, הדלתות והקשתות. 

בריזיגלה Brisighella

עיירת שלושת הצריחים על גבול אמיליה רומאניה – טוסקנה. ידועה גם בגלל רחוב החמורים (Via degli Asini) המקורה והציורי, זכר היות המקום מקור לכריית גבס. הסיור בעיירה מעניין בזכות המעברים מגבעה לגבעה (או צריח לצריח), אשר על כל אחת מהן אטרקציה שונה. באחת מבצר מנפרדיאנה ( La Rocca Manfrediana) בעל גשר כניסה מרשים, בשנייה מגדל שעון עם 6 ספרות בלבד ובשלישית מנזר מוניצ'ינו. מסיור בעיירה יהנה המבקר מבתים צבעוניים מעוטרים בפרחים כיאה לעיירות ברשימת Borghi più Belli d’Italia.

סנט ארקנג'לו די רומאנה התת קרקעית Santarcangelo di Romagna Sotterraneo

עיירה עתיקה וקסומה אשר מסתירה מתחת לאדמה רשת של מנהרות ומערות חצובות בסלע. אנו יודעים בוודאות כי המקום שימש לאיחסון מזון, יין וענבי הסאנג'ובזה המקומיים, בטמפרטורה הצוננת של המערה.  מאוחר יותר שימשו המנהרות גם כמקום מקלט לתושבים מההפגזות בתקופת מלחמת העולם השנייה. הסיור כיום הוא הצצה מרתקת לחיי העבר בין מבוכים, מערות ומסדרונות. 

כנסיית סנט אנטונינו Basilica di Sant'Antonino

בעיר פיאצ'נזה, סביב כיכר סנט אנטונינו (Piazza Sant Antonino) ניתן לראות כמה אתרים. ראשית כדאי להיכנס לכנסיית סנט אנטונינו עצמה, שם נמצאים שרידי הקדוש ופרסקאות מרשימות של האומן קמילו גאבאסטי (Camillo Gavasetti). במקום התרחש אירוע היסטורי: נחתם הסכם שלום בין הקיסר פרידריך ברברוסה לבין ערי המדינה האיטלקיות בשנת 1183. בכנסיית סנטה מריה אין קורטינה Chiesa di Santa Maria in Cortina הסמוכה, נמצאת הבאר בה נמצאה גופתו של אנטונינו בתוך היפוגאום מעוטר פרסקאות מהתקופה הרומית. מאחורי הכנסייה נמצא אולם ה'טאטיני' (Sala Dei Teatini), חלל כנסיית סאן וינצ'נזו לשעבר ששופץ בשנים האחרונות והפך לאולם החזרות של מקהלת העיר הצעירה. קירות הכנסייה מעוטרים בציורים המוגנים על ידי קירות זכוכית.

רימיני וחופי הים שלה Rimini e le sue spiaggie

רימיני היא עיירת חוף ידועה, מושכת אליה תיירים רבים בעונות הקיץ בזכות חופיה המדהימים אך גם בגלל עושרה העירוני. זו עירו של הבמאי הנודע פדריקו פליני וניתן לקיים סיור בעקבות סרטיו ותחנות חייו.  מעבר לתיירות קיץ, אפשר לבקר בטמפיו מאלאטסטינו Tempio Malatestiano, כנסייה מקומית ובה יצירת הצלוב מעץ של האומן ג'וטו, פונטה טיבריו Ponte Tiberio היפייפה הגשר מעל נהר המארקייה (Marecchia) וברובע סן ג'וליאני, רובע הדייגים הציורי. 

הפארק הלאומי של יערות קאסנטינסי Parco Nazionale delle Foreste Casentinesi

הפארק הלאומי מחלק את שטחו בין אמיליה רומאניה לטוסקנה. הוא כולל אתרי טבע כמו מפלים, מצוקים, גבעות מוריקות, צמחייה עשירה וחיות בר לצד אתרי ביקור דתיים כמו בתי קברות, מנזרים ונקודות תפילה. המראות בו מרהיבים וניתן לטייל בין מסלולי הטיולים בטבע.

בוביו Bobbio

העיירה מושכת את המבקרים בגלל אופייה הימי ביניימי אך בעיקר בגלל הגשר המיוחד הנמצא על נהר טרביה (Trebbia). הגשר מכונה גשר גובו Ponte Gobbo (שפירושו גשר הגיבן, והוא נקרא גם גשר השטן Ponte Del Diavolo או הגשר הישן, Vecchio) והוא מוביל אל העיירה עצמה. הוא בנוי בצורה מיוחדת ועליו כמה פסלים המספרים את האגדה על סאן קולומבנו. בעיירה בוביו עצמה מתקיימות מספר חגיגות במהלך השנה, כמו הקרנבל השנתי בפברואר, חגיגות המוסיקה ביולי, תחרות הרבעים, הפאליו, בחודש יוני, ותהלוכות לכבוד הקדושים במהלך השנה.

שמורת סלעי רוקה מאלאטינה, מודנה Parco dei Sassi di Roccamalatina, Modena

שמורת הסלעים הזו, אשר נמצאת ברכס הרי האפנינים מעל מודנה, היא יוצאת דופן. סלעים ענקיים שמתנשאים לגובה של 70 מטר ונוצרו לפני כ 90 מיליון שנה. בנוסף, היא עשירה בצמחיה מגוונת, בעלי חיים ועופות מיוחדים. מגוון הציפורים במקום גדול. כדאי לצאת מכאן לסיורים רגליים בין יערות, חורשות ערמונים, מצוקים ופינות מוצלות רבות.

גולטיירי Gualtieri

עיירה עתיקה היושבת על הגדה המזרחית של נהר הפו (Po) ממערב לנהר קרוסטולו (Crostolo) ועל כן מאפשרת פעילות משולבת מים. היא נחשבת לבירה הקטנה של אזור 'פדניה'. בתי חווה, משקים, חורשות צפצפה, תעלות וגשרים, כל אלה מציירים נוף שהמים הם הגיבור הראשי. אפשר לדוג, לשוט בקיאייקים או לרכב על אופניים לאורך הנהר. אווירת חופש ורוגע מושלמת.

ורוקיו Verucchio

בסביבות העיר רימיני, בסמוך לרפובליקה העצמאית סן מרינו, ניצבת על גבעה קטנה העיירה ורוקיו (Verucchio) . היא ידועה בזכות השרידים האטרוסקיים שהתגלו במקום, הנמצאים במוזיאון המקומי ובגלל היותה התחנה הראשונה בייסודה של משפחת מאלאטסטה, משפחה בעלת עוצמה ששלטה והשפיעה על כל האזור. מהמבצר המאלטסטני נשקף נוף קסום, מרגיע ושליו מהגבעות שמסביב לעבר עמק נהר מארקייה (valle del fiume Marecchia)

מפלי בור האוהבים  Cascate del Bucamante

המפלים היפים נימצאים בגבעות מודנה. שם האתר מגיע מאגדה על שני אוהבים, היא בת אצילים והוא בן רועים, שלא יכלו לממש את אהבתם ולכן זרקו את עצמם יחדיו למים – ומכאן השם בור האוהבים. המפלים הם חלק מזרימת נהר קרוסטולו (Crostollo) ומהווים הפסקה מרעננת בימים חמים וביקור מומלץ לאוהבי טבע.

המבוך של מאזונה, פונטלנה Labirinto della Masone, Fontanellato

זהו פארק בנושא תרבות, המשתרע על פני שבעה דונם וכולל מבוך המורכב מעצי במבוק ממינים שונים (הגדול בעולם מסוגו)  ולצידו חללים המאכלסים את אוסף האמנות של פרנקו מריה ריצ'י ובית ההוצאה לאור שלו, וכן תערוכות מתחלפות, כנסים והופעות.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?