בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

לומברדיה – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

מהחשובים במחוזות איטליה. העשיר מבין 20 המחוזות והשפעתו הכלכלית על שאר המחוזות רבה מאוד. ממוקם במרכז עמק הפו ומוקף בנהרות מרכזיים, ברכס הרי האלפים ובתחומו אגמיה הגדולים של איטליה, קומו  Como ומאג'ורה Maggiore. יתרונות גאוגרפים אלה הביאו את המחוז להוביל תמיד, עוד בימים עברו, את תעשיית הטקסטיל ומאוחר יותר את מפעלי ההנדסה, רהיטים, מיכון ומפעלים פטרו כימיים. בירת המחוז, מילאנו, בה צפיפות האוכלוסין הגבוהה ביותר, מהווה מקור משיכה לפעילות עסקית, ספורטיבית וחברתית. כמעט כל פרובינציה ואזור (מנטובה, קרמונה, ברשיה, ברגמו, פאביה)  מתמחה בייצור כלשהו, ועם זאת בחלק גדול, לצד מבנים מודרניים עדיין נשמרת אדריכלות ומסורת עבר. שמו של המחוז – לומברדיה- נגזר משם העם הלומברדי ששלט באזור זמן מה לאחר נפילת האימפריה הרומית. נופי המחוז המגוונים מאפשרים חופשות מרתקות ומלאות פעילויות רומנטיות ומשפחתיות.

מילאנו Milano

עיר הבירה של מחוז לומברדיה והעיר השנייה בגודלה באיטליה. מילאנו נחשבת למרכז התעשייה של צפון איטליה וארץ המגף כולה. הביקור בעיר משלב בין מודרניות איטלקית, כגון מותגי אופנת עילית, קולינריה, ספורט, גורדי שחקים וחיי לילה, לצד אדריכלות מתקופת הרנסנס ויצירות אמנות היסטוריות כמו ציור הסעודה האחרונה של ליאונרדו דה וינצ'י, קסטלו ספורצסקו, תיאטרו לה סקאלה והקתדרלה המפורסמת של העיר, מהיפות בעולם. במרכז העיר גם פארק ירוק שמאפשר שילוב של ספורט ומנוחה.

אגם קומו Lago Di Como

אחד משלושת האגמים הגדולים והיפים בצפון איטליה. מוקף הרים ומנוקד בעיירות קטנות וציוריות. צורתו כצורת האות האנגלית Y הפוכה. לאורך השנים משך אליו יופיו של המקום את האצולה המקומית אשר בנתה וילות וגנים על גדותיו, בחלקן ניתן לבקר ולטייל בגנים. שייט קצר לעיירה בלאג'יו היפהפייה השוכנת בלב האגם הוא חוויה שאין להחמיצה.  

ברגמו Bergamo

העיר היושבת על גבעה ונראית למרחוק, היא פנינה ותחנת עצירה מושלמת. העלייה לעיר העתיקה (Citta Alta) היא ברכב או ע"י קרונוע (מומלץ), ועם ההגעה למעלה צוללים ישר לתוך תקופה אחרת לגמרי. הסמטאות עם הבתים הגבוהים משני הצדדים יוצרות מבוך מרתק ושקט. הכיכר הישנה (Piazza Vecchia) מעוצבת ולצידה הקפלה הפרטית המרשימה של ברתולומיאו קולאוני, בן לאחת המשפחות המשפיעות בעיר. מבנה  העירייה פאלאצו דלה ראג'יונה (Palazzo Della Regione) חולש על הכיכר. העיר נחשבת לעיר המוסיקה והתיאטרון הודות למסורת לימודי מוסיקה, החל מימי הביניים ולדמויות הקומדיה דל' ארטה, בריגלה וארלקינו, המגיעים ממנה.

מנטובה Mantova

יושבת במישור ומוקפת משלושת צדדיה אגמים מלאכותיים שנוצרו ממי נהר המינצ'ו, אחד מיובליו של נהר הפו. מרכז העיר העתיקה אינו גדול אך טומן בחובו פנינים אומנותיות, היסטוריות וגסטרונומיה משובחת. פאלאצו דוקאלה המרשים בגודלו ועושר יצירותיו, שלוש הכיכרות המרכזיות, הממוקמות אחת אחרי השנייה, ולכל אחת מהן סיפור מימי הביניים. המאכל המאפיין את העיר יותר מכל הוא טורטליני ממולא דלעת אותו ניתן להשיג בכל מעדנייה ומסעדה. כנסיית הרוטונדה – כנסייה במבנה עגול ויוצא דופן, מתחילת המאה ה 11 ולידה כנסיית סנט אנדראה שהתפרסמה בזכות עיטורי הפנים שבה, שהם כולם אשלייה אופטית.

מרחצאות בורמיו Terme di Bormio

נסיעה למרחצאות יכולה להיות בחירה מצויינת ליום מנוחה בו ניתן לשלב טבע ומרגוע. בעיר נמצא מלון הבריכות העתיקות (Hotel Bagni Vecchi) וריזורט הבריכות החדשות (Resort di Bagni Nuovi ). המים נובעים מ 9 מעיינות אשר טובים לטיפול, ריפוי ושלווה. המתחם נמצא בלב הרי האלפים סמוך לגבול עם שוויץ ובמרכז הפארק הלאומי סטלביו (Stelvio). כדאי לעלות ברכבל ולשלב טיול רגלי בטבע וטבילה במרחצאות.

דרך המנזרים Strada delle Abbazie

דרך היסטורית ומרתקת, מלאה סיפורים ואנקדוטות על תרומת 7 מנזרים לנוף ולחקלאות דרומית למילאנו באזור פארק טיצ'ינו. ניתן לטייל ביניהם  במסלולי הליכה או ברכיבת אופניים. מפגש קסום עם האזור הכפרי של מילאנו Abbeys of Chiaravalle , Mirasole , Morimondo , Viboldone and the Basilica of Santa Maria in Calvenzano. Churches of San Lorenzo in Monlué and San Pietro in Gessate 

אגם גארדה Lago Di Garda

הגדול מבין אגמי הצפון שכולו בשטח איטליה. הוא מתחלק בין מחוזות ונטו, טרנטינו ולומברדיה ומהווה את אחת האטרקציות הגדולות של איטליה. האגם, עם רכסי ההרים בצפון  וגדות נמוכות בדרום, מאפשר ליהנות מרחצה בחופיו ושלל פעילויות ספורטיביות, החל משיט סירות, רכיבת אופניים (לצד מלונות הערוכים לאיחסונם), מצנחי רחיפה, שיט מפרשיות וגלשני רוח. בצד המערבי, השייך ללומברדיה, נמצאות העיירות לימונה סול גארדה הציורית, סאלו ההיסטורית, דסאנזאנו המתאימה לבילויים ולנופש משפחתי.

עמק קאמוניקה Val Camonica

ואל קמוניקה ידוע בזכות גילופי האבן בני עשרות אלפי השנים שנישתמרו בו. הם נמצאים בפארק הלאומי סטלביוParco Nazionale dello Stelvio  ובפארק אדאמלו  Parco dell'Adamello. ביניהם נמצאות עשרות עיירות עתיקות מרהיבות ביופיין. בחורף מזמין האזור מטיילים רבים למסלולי סקי מגוונים.

פראנצ'אקורטה Franciacorta

אזור הכרמים בין ברשיה ללאגו די איזאו (Lago d'Iseo) בו מייצרים את יין הנתזים הלבן הדומה לשמפניה. יום טיול בין היקבים הרבים הפזורים באזור, בין גבעות מוריקות וכרמים, מזמין את המבקר ליהנות מיין הספומנטה (Spumante) המושלם, ולשלב אותו עם טעימות גבינה מקומית. אפשר לבקר במגוון יקבים, מודרניים או עתיקים בני מאות שנים. כדאי לקיים סיור בכרם עצמו בין אשכולות הענבים, ולבקש טעימות מכמה סוגי יינות ה DOCG, אותו סימן המבטיח איכות ומסורת ייצור. 

מנזר פאביה Certosa di Pavia

כ 8 ק"מ צפונית לעיר פאביה, נמצאת פנינה ארכיטקטונית מרשימה ביותר. זהו אחד המנזרים הגדולים באיטליה הידוע בזכות העושר האדריכלי שלו, המשלב סגנון גותי עם רנסנס. במינזר אוסף יצירות אמנות שחלקו היה שייך למשפחת ויסקונטי ממילאנו. מיסדר הנזירים הקארתוזיאנים שאמון על המקום, מקיים סיורים בהם ניתן לראות את יצירות האומנות ואת קברי משפחת ספורצה המעוטרים. בנוסף, ניתן ללמוד בסיור על חיי הנזיר וחובותיו.

קרספי ד'אדה Crespi d'Adda

אתר מרתק ומיוחד לביקור. העיירה קרספי ד'אדה השוכנת על נהר אדה, הוקמה ע"י התעשיין כריסטופורו קרספי בסוף המאה ה 19 כדי לאפשר לעובדי מפעל הכותנה שהקים להתגורר קרוב אליו. האתר הוא אחת הדוגמאות הראשונות ל"עיירת חברה" (Villaggio Operaio). הבנייה משלבת סגנון גותי עם אלמנטים מודרניים. ניתן לקיים סיורים מודרכים במקום לגלות איתם את הכנסייה המקומית, את בית הקברות ואת אחוזתו של האדון. 

אגם איזאו והר 'איסולה' Lago d'Iseo e Monte Isola

בין ברשיה לברגמו מסתתר לו אגם מקסים הראוי לביקור. הפעילות בו ומסביבו עשירה ומגוונת. החל מטיול סביב האגם כאשר הכביש נע לאורך קו המים, דרכי טבע עתיקות, וכן שייט אל האי הר איסולה (Monte Isola) שנמצא במרכז האגם (שהוא גם האי בתוך אגם הגבוה בארופה). לאורך אגם איזאו חופים להשתכשכות מרעננת, עיירות עתיקות עם סמטאות ציוריות, מסעדות, קניות, ופעילות ספורטיבית עשירה. 

המרפסת של איטליה  Balcone D'italia 

מעל אגם לוגאנו, על גבול איטליה שוויץ, בגובה של 1300 מטר ממוקמת "המרפסת של איטליה", אשר הנוף ממנה עוצר נשימה. יוצאים מהעיירה לאנצו (Lanzo) ונוסעים בדרך צרה אשר נבנתה להגנה במלחמת העולם הראשונה, ומגיעים לעיירה סיגיניולה (Sighignola) שם ניצבת המרפסת אשר בימים בהם הראות טובה, ניתן לראות את  רכסי האלפים במערב. 

הפארק המחוזי עמק לאמברו Parco Regionale della Valle del Lambro

נהר הלאמברו  שאורכו 130 ק"מ (אחד מיובלי נהר הפו), זורם דרומית לאגם קומו ומגיע עד מילאנו. פארק לאמברו משתרע לאורך 25 ק"מ בין שני האגמים אלסריו ופוסיאנו (Alserio e Pusiano). בשטח הפארק הלאומי שחלקו אזור בר, נמצאות 35 עיירות שבחלקן מבני ארכיטקטורה מרשימים, מסלולי רכיבת אופניים, ופינות נוף מרשימות.

פארק מחוזי קאמפו די פיורי Parco Regionale Campo dei Fiori

הפארק המחוזי התחום ע"י שני רכסי הרים, נמצא באזור העיר וארזה. הוא עשיר בבניינים בסגנון ליברטי כמו סאקרו מונטה די וארזה, הנמצא על צלע ההר והמראה שלו מרהיב. מסלולי הטיול בפארק רבים ומגוונים ומאפשרים למטייל לבחור את סוג המסלול ואורכו בהתאם לרצונו. אפשר להנות מפינות פיקניק, נופים מרהיבים, עיירות קטנות ומזמינות, צמחייה עשירה, כולל סחלבים פראיים מרהיבים וייחודיים ובעלי חיים כמו צבאים, גיריות ועטלפים במערות. באחד המסלולים מוצבים פסלי עץ מיוחדים שנוצרו ע"י אומן מקומי מעצים שקרסו.

סביונטה Sabbioneta

העיר נבנתה בתוך מצודה על ידי הנסיך וספאסיאנו גונזגה עפ"י תוכנית העיר האידיאלית. שמה של העיר מגיע מהמילה Sabbia (חול) על שום השטח עליו נבנתה, על הגדה המזרחית של נהר הפו. בעיר האידיאלית, הבנויה כשתי וערב, ניתן לבקר במרכז התחום בין פאלאצו דוקאלה, התיאטרון המקומי ובית הכנסת. אפשר גם לטייל לאורך החומות המגנות עליה אשר צורתן ככוכב ולהיכנס לארמון הנמצא בכניסה, פאלאצו דל ג'ארדינו Palazzo del Giardino אשר בו מסדרון מקורה המציג ציורים מרהיבים.

קרמונה Cremona

עיר הכינורות וכלי הקשת. הביקור באחת מסדנאות בניית הכינורות או במוזיאון המקומי לכינורות ע"ש סטרדיואריוס וגוואריני, הוא מאלף ומעשיר. כדאי לשלב את הביקור בקרמונה עם כניסה לכנסייה הרומנסקית, הדואומו של קרמונה המקודש לעלייתה השמיימה של מריה הבתולה וביקור בבית הטבילה המיוחד, שלצידו מגדל הפעמונים הגבוה באיטליה 'טוראצו'. מרכז העיר העתיקה אינו גדול והאווירה בה נעימה. 

ויג'באנו Vigevano

הביקור בעיירה שווה בזכות הככר הראשית שלה ובה החזית הקמורה והמרהיבה של הכנסייה, שנבנתה לבקשת הדוכס לודוביקו ספורצה אשר נולד בעיר.  לצד הכנסייה קמרונות רנסנסיים מהממים אשר נותנים לכיכר אווירה אומנותית יוצאת מן הכלל. כדאי לערוך תצפית נוף ממגדל ברמנטה ולבקר במבצר המקומי.

סירמיונה Sirmione

בקלות אפשר לתייג אותה כעיירת תיירות. המונים מגיעים אליה בחודשי הקיץ בגלל יופיה, מיקומה על חצי אי הנישלח כאצבע לתוך אגם גארדה, האוויר הצלול הנושב בין סמטאותיה והגלידות שניבטות מכל פינה כמעט. אך אם תשקיעו עוד מאמץ קטן תגלו את כל פינות החן  שבה. הגשר ומבצר סקאליג'רו בכניסה, הטיילת על האגם בצד המזרחי, הגנים הנפלאים, ביתה של זמרת האופרה המפורסמת מריה, חוף רחצה באגם למרגלות וילה רומאית עתיקה, שיט עם סירת מרוץ סביב לשון היבשה, ובתי מלון בהם טיפולי מרפא עם המים החמים הנובעים מתוך האגם. סירמיונה, גם אם תיירותית, שווה עצירה.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?