בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פריולי ונציה ג'וליה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מחוז פריולי ונציה ג'וליה משתרע בחלקה הצפון מזרחי של איטליה ושואב את אופיו וצביונו משלוש המדינות ששלטו בו בעבר: אוסטריה וסלובניה וכיום איטליה. זהו אחד מחמשת המחוזות שזכו לאוטונומיה חלקית בענייני מנהל ותרבות. בחלקו הצפוני משתרעים האלפים הקארניים והיערות המחטניים. בדרומו הים האדריאטי אשר חופיו מלאים נופשים בחודשי הקיץ. בלב המחוז עשרות עיירות ציוריות וגבעות המספקות את היינות הטובים של האזור. בירת המחוז היא העיר טריאסטה, המזכירה את עברה האוסטרו-הונגרי ואילו העיר אודינה משמרת את שלטונה ההיסטורי של ונציה. המחוז בחלקו בתולי ונופיו פראיים.

טריאסטה Trieste 

עיר הבירה של מחוז פריולי ונציה ג'וליה. אחת הערים האלגנטיות והיפות באיטליה, הממוקמת על הים האדריאטי. שיטוט בה מוביל להרבה פינות מעניינות, מסתוריות, רומנטיות ומרתקות. פיאצה אוניטה ד'איטליה היא תחנה ראשונה ומצוינת לתחילת הסיור. נסייר בין מבני ציבור מהודרים מול המזח ההיסטורי, דרך רובע הדייגים הסמוך בורגו טרסיאנו (Borgo Teresiano) ועד מרכז העיר שהושפע מהשלטון האוסטרו-הונגרי שהיה כאן בעבר. כנסיות, מבצרים, בתי כנסת, כיכרות, ורחובות משופעים בחנויות- ובין כל אלה בתי קפה היסטוריים לצד חדשים ופסלי סופרים ידועים. כי טריאסטה זו עיר של קפה וספר.

פלמנובה Palmanova

לעיירה פלמנובה, הממוקמת בלב המישור הירוק של פריולי,  צורה מיוחדת של כוכב בעל 9 פינות וחומות המקיפות אותה. היא קמה כהצהרת כוח של ונציה במאה ה-16 אל מול איום התורכים ואוייבים נוספים. במהלך המאה ה-18 נכבשה ע"י נפוליאון וצבאותיו.  כיום זוהי עיר יפה ונעימה לביקור. נכנסים אליה דרך אחד מ  3 שעריה המקוריים ומאותה נקודה, כל דרך תוביל אתכם למרכז, לכיכר הראשית (Piazza Grande). בדרך תחלפו על פני חנויות, כנסיות ומבני ציבור. מידי שנה, במהלך סוף השבוע הראשון של ספטמבר, מתקיים שיחזור מלא של אחד הקרבות שהתנהלו בעבר מול הרפובליקה של ונציה. 

מונטה סנטו די לוסארי Monte Santo di Lussari

עיירה המועמדת בקלות לתואר כאחד המקומות  בגן עדן. מו'אל ברונה' (Val Bruna) עולים כ 15 דק' ברכבל, כי זוהי הדרך היחידה להגיע לראש ההר,  בסופה תגיעו  לעיירה הקטנטנה אך מלאת האווירה – בורגו לוסארי. תיפגשו שם כנסייה, המספרת על גילוי הפסל של המדונה וישו, סמטה אחת מלאה בטעמים וריחות, ונוף מהמם אל הפסגות המושלגות של האלפים היוליאניים, כל זה לצד מסלולי הליכה קצרים כדי להנות מכל היופי שהמקום מספק.

אקוויליאה Aquileia

אתר היסטורי מרתק הראוי לביקור. בתקופת האימפריה הרומית היתה אקוויליאה עיר מסחר תוססת ועשירה בזכות הנמל שהיה על גדות נהר נטיסו (Natisso) למרגלות האלפים היוליאניים. העיר שימשה גם כמצודה להגנה מפני פלישת חניבעל והגאלים. לאחר נפילת האימפריה הרומית ובמהלך ימי הביניים, הפכה לעיר קטנה אשר שימשה כמרכז דתי והוקמה בה בזיליקה המעוטרת בפסיפסים וציורי קיר מהיפים והגדולים ביותר שיש כיום באיטליה. 

אגם דל פרדיל Lago del Predil

סמוך לגבול עם סלובניה, נמצא האגם הטבעי השני בגודלו בפריולי ונציה ג'וליה. בגובה של 969 מ' מעל גובה פני הים ובאורך של 1.5 ק"מ, האגם מושך אליו תיירים רבים הבאים ליהנות מהשלווה והנוף. במרכז האגם ישנו אי קטן ובו בית אחד שאגדה מסתורית מתארת את סיפור בנייתו. מראה האגם עם ההרים המקיפים אותו יפהפה הן מהאגם עצמו והן מרכס ההרים הסמוך. ההגעה אליו קלה והיא קרובה לעיירה טארביזיו (Tarvisio).

אודינה Udine

אודינה היא עיר מושלמת לביקור. אינה גדולה וסואנת במיוחד, אך גם לא קטנה ושולית. היא נקראת "ונציה הקטנה" בגלל ההשפעה של עיר התעלות על הארכיטקטורה והתרבות שבה. מבנים עם קשתות, מדרכות מקורות, האריה המכונף, וציירים ונציאנים שהשאירו חותם. בפיאצה ליברטה ופיאצה מטאוטי אפשר להנות מקפה משובח, לערוך תצפית מרהיבה על כל העיר מהמבצר המקומי ולהתפעל מהפרסקאות של ג'ובאני בטיסטה טייפולו, צייר הרוקוקו, בארמון הפאטריארכים.

גראדו Grado

עיירת חוף בים האדריאטי המשלבת אתר היסטורי לצד תיירות קיץ של ים, קניות ואוכל. הכניסה אליה היא דרך גשר ארוך, סביבו ניתן לראות צמחייה עשירה ובעלי חיים השומרים על האזור ומחזירים אותו לקדמותו, לפני הקמת וונציה. לא סתם נקראת גראדו, ונציה הראשונה. בכניסה לעיירה מורגשת אווירת התיירות, במדרחוב המלא בחנויות, מסעדות ובתי קפה, אך כדאי ומומלץ גם להיכנס לשתי הכנסיות העתיקות והפשוטות, הנותנות הסבר על שנותיה הראשונות של הנצרות. לא לוותר על טיול לאורכה של הטיילת.

צ'יבידאלה דל פריולי Cividale del Friuli

צ'יבידאלה דל פריולי מחזירה את המבקרים לתקופה של אחרי נפילת רומא.  אומנם שם העיירה מבוסס על התיישבות בתקופת יוליוס קיסר (פורום יולי – פריולי) אך בעיירה הקטנה הזו, במרכזה העתיק, ניתן למצוא שרידים מהתקופה הלונגובארדית, שפריולי היתה בירתה. הטמפייטו, שהוא המקדש הלונגובארדי, הבית מימי הביניים ושמותיהן של חלק מהמסעדות,  מעניקים לעיירה אווירה מיוחדת. בעת הסיור בסמטאות, ניתן לראות תזכורת למלאכות עבר שמילאו את חללי החנויות של היום. גשר השטן מעל נהר נטיסונה (Natisone) הוא נקודת תצפית מצוינת.

פארק המלחמה הגדולה במונפאלקונה Parco Tematico della Grande Guerra di Monfalcone

על הגבעות שמאחורי העיירה מונפלקונה, משתרע על פני כ-4 קמ"ר הפארק הנושאי על מלחמת העולם הראשונה. נפתח לקהל בשנת 2005 ומציע למבקרים שלושה מתחמים שונים שהיו אתרי קרבות בין יוני 1915 למאי 1917. בניגוד למוזיאונים אחרים באוויר הפתוח הבנויים בדרך כלל מדרך אחת רב-שלבית, מאפשר פארק המלחמה שלושה מסלולי טיול אשר ניתן לבקר בכולם יחד או בכל אחד בנפרד. כל אזור מסומן על ידי שילוט מתאים ומתאר את רשת תעלות ההגנה והמוצבים של הצבא האוסטרי שנכבשו מאוחר יותר ע"י האיטלקים.

פורדנונה Pordenone

העיירה פורדנונה היא יעד מצוין לביקור עירוני בשלווה ונחת. נמצא בה רחוב ראשי ארוך עם קמרונות, חנויות, בתי קפה ומסעדות, שחלקן שוכנות בבתי אצולה לשעבר וחלקן בחנויות מאורכות כיאה לסוג הבניה המסורתי. בקצה קורסו ויטוריו עמנואלה עומד בניין העיריה המיוחד שהשתמר מימי הביניים. הליכה קצרה מאחוריו מאפשרת לחבור לפארק פלו (Flu) דרך גשר אדם וחווה, ולטיילת שמקיפה את כל המרכז העתיק.

מערת הטיטאנים Grotta Gigante

במרחק קצרצר מטריאסטה נמצאת מערה עצומה שגודלה הכניס אותה לספר השיאים של גינס.  107 מטר גובה, 280 מטר אורך 65 מטר רוחב. היו אלה כנראה שתי מערות שחוברו להן יחדיו בעבר. המערה נחצבה ע"י נהר שלא קיים יותר אך יתכן כי זורם עדיין מתחת למערה עצמה. ביקור עוצר נשימה בתופעת טבע ייחודית.

טירת מיראמארה Castello di Miramare

משמעות שם הטירה הוא "נוף-ים", והיא נבנתה על החוף מצפון לטריאסטה בין השנים 1856 ו-1860 עבור הארכידוכס האוסטרי פרדיננד מקסימיליאן ורעייתו שרלוט מבלגיה, לימים הקיסר מקסימיליאן הראשון והקיסרית קרלוטה ממקסיקו, על פי עיצובו של קרל ג'ונקר. היא ניצבת על צוק במרכזו של גן גדול בשטח של 220 דונם ובו עצים ממספר זנים טרופיים. כיום משמשת הטירה כמוזיאון ובה חדרים עם רהיטים מקוריים, עיצובים מעניינים (כמו חדר המעוצב כחדר באוניה), וכן תרשימי הבנייה. חלק מהטירה הנקרא Castelletto שימש את הקיסרית במסעותיה ותקופה מסויימת התגורר בו אמדאו ד'אוסטה, נסיך ממשפחת סבויה המלכותית.

הפרושוטו של סאן דניאלה ביקור וטעימות Prosciutto San Daniele  Visite & Taste

הפרושוטו של סאן דניאלה שווה את הביקור בעיירה הקטנה הנמצאת לרגלי האלפים בחבל פריולי. בנוסף לכנסייה המקומית מהמאה ה17, כדאי לעצור באחת המעדניות, לקנות כמה פרוסות פרושוטו, למלא כוס יין קליל, לתפוס פינה עם נוף להרים, ולענג את החך במעדן הפשוט שעובר תהליך המלחה ארוך כדי להגיע לטעם המיוחד. 

בית הספר לפסיפס של פריולי Scuola di Mosaicisti del Friuli

לרגלי האלפים היוליניים, בין נהר הטאליימנטו (Tagliamento) לנהר המדונה (Meduna) עומדת לה עיירה קטנה ובה אוצר גדול. בספילמברגו נמצא בית הספר לפסיפס המהווה בסיס לכל האומנים הבינלאומיים בתחום זה. הביקור בבית הספר הוא מרתק ונותן הצצה לשלוש שנות הלימוד האינטנסיביות באומנות הנחת האבנים הקטנות שהופכת לציור.

עמק רוסאנדרה Val Rosandra

דרומית מזרחית לטריאסטה מסתתרת לה שמורת טבע נהדרת. 15 ק"מ של נהר רוסאנדרה (Rosandra) המוביל לסלובניה השכנה, אשר לאורכו ניתן להתפעל ממפל בגובה 30 מטר, חלקים מיוערים, שרידי מבנים עתיקים, תוואי הרכבת הישן שהפך למסלול רכיבת אופניים וצמחיה עשירה ביותר: מאות סוגי צמחים, אלפי סוגי פטריות ומגוון טחבים מיוחדים.

ונזונה Venzone

וונזונה היא דוגמא מצוינת למושג האיטלקי "כמו שהיה, איפה שהיה".  הכוונה לאתר שנהרס כולו ונבנה מחדש בדיוק באותו מקום, באותה צורה ולעיתים אף עם אותם החומרים. כך אירע  בוונזונה (Venzone) שנהרסה כליל ברעידת אדמה בשנת 1976 וכאמור נבנתה מחדש. מדהים לראות את מרכז העיירה כאילו נשתמר מימי הביניים על בנייניו וסמטאותיו, למרות הבנייה המחודשת. פאלאצו קומונאלה מהמאה ה-15 הוא פנינה ארכיטקטונית השווה ביקור.

הר קוליאנס Monte Coglians

הר קוליאנס (Monte Coglians) הוא ההר הגבוה ביותר ברכס הרי פריולי ונציה ג'וליה, בגובה של 2780 מ'. פסגתו שעל גבול אוסטריה, מציעה מסלולי הליכה בתוך נוף גן עדן, לצד שרידי עמדות תצפית שהאיטלקים הקימו במהלך מלחמת העולם הראשונה העקובה מדם. מראות התהליכים הקראסטיים שהתרחשו על הסלעים מרתקים לצפייה. מתחת לאזור זה ניתן לבקר בעיירה פורני אבולטרי (Forni Avoltri).

פורני די סופרה Forni di Sopra

שתי עיירות במרכז אזור ה'קרניה' (Carnia) בהרים הפרוליאניים. בעיירות אלה, בלב נוף עוצר נשימה, ניתן לראות בנייה מסורתית של חיפויי אבן על קירות הבתים וקומות עץ ששימשו בעבר כאסמים.  ניתן לראות עבודות גילוף עץ מסורתיות של דמויות מקומיות המציגות סיפורים היסטוריים דתיים. כאן גם משמרים דיאלקט עתיק שמקורו בשבטים הקארניים שישבו כאן בעבר.

אגם פוסינה Lago di Fusine

אחד המקומות הקסומים במחוז. בלב הרי הדולומיטים הפריאוליאנים, על הגבול עם סלובניה, נפתח לפתע מראה שובה לב של 2 אגמים קטנים בלב תפאורה מרהיבה של הרים סביבם. המקום אידיאלי לפיקניק , טיול רגלי קצר או ישיבה על ספסל "בלי לעשות כלום" . בנוסף המסעדה במקום מומלצת מאוד. ניתן לשבת סביב אחד השולחנות ולצפות על האגמים.

גוריציה Gorizia

גוריציה היא עיר ופרובינציה. נמצאת על גבול סלובניה ובקרבת הגבול האוסטרי לכן ניתן לראות בה שילוב לטיני, סלובני, וגרמני. במרכז העיר, מול כנסיית סנט איניאצו ובכיכר הסמוכה לה, פיאצה סנט אנטוניו, ניתן להתרשם מהשפעת מרכז אירופה על הבנייה ומכאן גם על תרבות העיר. חפשו את הספסלים שעל שוליהם רשומים משפטי חכמה. גוריציה ידועה גם בגניה היפים  כמו אלה בפאלאצו לונטיארי (Palazzo Lantieri) או אלה שבגני ויאטורי (Giardino Viatori).

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?