בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

אומבריה – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

מחוז במרכז איטליה המכונה גם 'הלב של איטליה'. אחד הדברים המייחדים אותו משאר המחוזות הוא, שאינו גובל עם אף מדינה אחרת ואין לו גבול ימי. זהו מחוז הולדתם של קדושים מפורסמים: פרנצ'סקו מאסיזי, בנדיקטוס הקדוש, סנטה קיארה. אומבריה היא מחוז קטן המשלב את הרי האפנינים עם עיירות קטנות, מטבח מגוון וטקסים מסורתיים רבים. האזור הוא מקור לפטריות הכמהין, הנקניק של נורצ'יה, שמן זית איכותי והשוקולד המפורסם באצ'י פרוג'ינה.

פרוג'יה Perugia

בירת אומבריה. הלב של הלב.  בפרוג'יה אפשר ליהנות משרידי תקופות היסטוריות רבות, כמו חומות העיר האטרוסקיות, המבצר הפאוליני (Rocca Paolina) הרנסנסי, מבני ימי הביניים במרכז העיר כמו ארמון פראיורי (Palazzo Praiori) והמזרקה המיוחדת פונטנה מאג'ורה (Fontana Maggiore). מומלץ לבקר בקולג'ו דל קמביו (Colleggio del Cambio) אשר בו יצירות אומנות יוצאות דופן. המדרחוב בעיר ,קורסו ואנוצ'י (Corso Vannucci) מכונה גם 'הסלון הטוב של פרוג'ה' ,אלגנטי ומושלם להפסקת קפה וקניות. בפרוג'יה נמצא מפעל השוקולד המייצר את השוקולד באצ'י פרוג'ינה ובמרכז העיר ניתן למצוא מספר רב של חנויות המוכרות את "הנשיקה" = באצ'י.

אסיזי Assisi

העיר בעלת האווירה הייחודית באומבריה בפרט ובאיטליה בכלל, היושבת למרגלות הר סובאסיו Monte Subasio. יש להתחיל את הביקור בסמטאות העתיקות היוצאות מהככר הראשית, פיאצה קומונה  Piazza del Comune. הכיכר ניבנתה על שרידי מקדש עתיק. לא להחמיץ את תצפית הנוף מפיאצה סנטה קיארה Piazza Santa Chiara ולבקר בכנסיה הצמודה. גולת הכותרת של העיר הן שתי הכנסיות (אחת על השנייה) של הקדוש סן פרנצ'סקו מאסיזי, בהן ניתן לראות עבודת ציור מרשימות של אומני הרנסנס הראשונים (ג'וטו, צימבואה, מרטיני),ועבודת אדריכלות יוצאת מן הכלל. פרנצ'סקו מאסיזי הוא הקדוש הפטרון של איטליה ואחד הקדושים המשפיעים ביותר בעולם הנוצרי.

אורבייטו Orvieto

במיקום אסטרטגי ועל דרך ראשית, בין רומא לטוסקנה, הפכה אורבייטו למקום ביקור מומלץ. ניבנתה על גבעת טוף, ולה קתדרלה מרשימה הנראית מרחוק. אורבייטו מושכת אליה תיירים רבים הנהנים מאוצרות האומנות והאווירה הקסומה שבה. העלייה אל העיר היא ברכב או באמצעות פוניקולר. במרכז העיר הקתדרלה אשר לה חזית מהיפות באיטליה, ובתוכה פרסקאות בקפלת סן בריציו מעשי ידי הצייר לוקה סניורלי. שיטוט בעיירה מוביל את המטיילים למוזיאון אטרוסקי מהטובים שיש ולאווירה שקטה ורגועה כיאה למקום המשמר את הרעיון של לחיות בקצב איטי.

גוביו Gubbio

העיר שנקראת גם עיר הדממה (Citta Del Silensio), אכן שקטה ברוב ימות השנה והביקור בה מומלץ בזכות השקט הרוגע. העיר מתעוררת לחיים מספר פעמים בשנה עקב אירועים שונים, כמו מרוץ הנרות (Festa Dei Ceri) המתקיים במאי, או חגיגות חג המולד עם עץ האשוח הענק המוקם במרכזה, אך גם בימים רגילים היא שווה ביקור. בפיאצה גראנדה יש עמדת תצפית יפיפיה ובסמוך לה בפאלצו דאי קונצ'ילי (Palazzo Dei Concili) נמצאים הלוחות האגוביינים שהם העדות העתיקה ביותר לשפה האומברית. כדאי גם לטפס למוזיאון פאלאצו דוקאלה Museo di Palazzo Ducale  ולקנח בעלייה (ברכבל או ברכב) לכנסיית סנט אובלדו San Ubaldo במעלה ההר.

מפלי מארמורה Cascate delle Marmore

המפלים המלאכותיים הגבוהים באירופה. ממוקמים בדרום אומבריה. הם נוצרו עוד בתקופה הרומית ועברו מספר שינויים במהלך השנים. ניתן לטייל בהם במספר מסלולים מסודרים בעלי דרגות קושי שונות. כדי לראות את נביעת המים, צריך להגיע בשעות ספציפיות אשר מתפרסמות מראש ולפניהם מתבצעת התרעה בעזרת צופרים. המראה מרהיב ביופיו, האוויר הופך להיות צונן וקריר והצפייה בהם, מפיאצה ביירון, לצד קפה או גלידה היא המלצה מצוינת.

פארק הסקארצואולה La Scarzuola

פארק מיוחד במינו. בעקבות עצירתו המקרית במקום של הקדוש פרנצ'סקו מאסיזי במאה ה 13, הפך גם האתר עצמו לקדוש. בשנת 1957 לקח על עצמו הארכיטקט תומאסו בוצי (Tommaso Buzzi) משימה להפוך את המקום לעיר אידיאלית. הוא שיפץ את המנזר, חידש את הגנים, והפך את האתר ל'עיר קדושה' שגם נקראת על שמו 'בוציאנה' (Buziana). היא מציגה 7 מצבים תיאטרליים של האדם שפוסלו באבן הטוף המקומית.

ספולטו Spoleto

במרכז הלב הירוק של אומבריה יושבת לה ספולטו. מומלץ להתחיל את הסיור בה מהמצודה, ולגלוש לעבר העיר העתיקה. קיימת אפשרות לעלות בסדרת מדרגות נעות המגיעות עד לפסגה, לבקר במצודה וסביבתה כולל בגשר שני המגדלים (Ponte delle Torri), לעבור בקתדרלה שבה סדרת ציורים של פיליפו ליפי, ולהגיע לפיאצה דאי מרקטי Piazza dei Mercati  (כיכר השוק). בכיכר ומסביבה יש בתי קפה , שרידים רומיים, חנויות מזכרות ומעל הכל אווירה קסומה אשר משלבת רוגע עם חיי היומיום של התושבים. אם מתאפשר להגיע בחודשי הקיץ לפסטיבל 'שני העולמות' – פסטיבל אומנות ומוזיקה, הרווח מהביקור גדול אף יותר.

ואל נרינה Valnerina

עמק יפהפייה וצר הנחצה ע"י נהר נרה (Nera). הוא שוכן בין הרי האפנינים כחלק מהרכס הסיבלני. מאופיין בעיקר בחקלאות ואפשר למצוא בו את פטריות הכמהין (Tartufo) וייצור נקניק הסלמי. כאן, בנחלים, נראה את המתאמנים בשייט קיאקים. הפסגות מסביב מאפשרות לצאת למסלולי הליכה וטיפוס. חלק מהסצנות בסרט 'החיים יפים' של רוברטו בניני, צולמו באזור זה.

טודי Todi

על גבעה מעל עמק 'טברה' שוכנת העיירה טודי. הכניסה למרכז העיר עובר דרך שלוש תקופות שבאות לידי ביטוי בחומות העיר: חומת ימי ביניים, חומת הניקיוני (Nicchioni) מתקופת רומא והחומה הראשונה – האסטרוסקית. מרכז העיר, פיאצה דל פופולו, מלאה אנשים, חנויות ובתי קפה גם יודעת לעצור מלכת בשעות הצהריים. בין סמטאות העיירה כנסיות רבות, יצירות אומנות ושתי פינות תצפית מצוינות: הראשונה היא מגדל הפעמונים 'קמפנילה די סנט פורטונאטו' (Campanile di San Fortunato) והשנייה היא המבצר 'פארקו דלה רוקה'  Parco della Rocca.

בבאנייה Bevagna

העיירה המיוחדת במרכז אומבריה זכתה בתואר העיירה היפה והבטוחה באזור. לילדים ולמבוגרים. התחילה כעיירה אומברית ועברה שרשרת שליטים לאורך השנים. מיקומה על ויה פלימיניה, אחת הדרכים המובילות לרומא, הפך אותה ליעד מבוקש למגורים או עצירת ביניים. כיום כדאי לבקר בכיכר המרכזית שלה פיאצה סילבסטרי Piazza Silvestri. במהלך אפריל מתקיים בעיירה פסטיבל ימי ביניים מיוחד.

נורצ'יה Norcia

נורצ'יה ידועה בעיקר בגלל שני דברים: היותה עיר הולדתו של הקדוש בנדיקטוס , אשר הקים את מסדר הנזירים הראשון באירופה במאה ה 6 ובזכות המסורת הגסטרונומית שלה – פרושוטו די נורצ'יה, שהפך עם השנים  לסימן ההיכר שלה. הסיור בה נע בין כנסיות יפות כמו הקתדרלה המרכזית (אשר נפגעה קשה לאחרונה מרעידת אדמה וכעת סגורה למבקרים) לבין מספר רב של מעדניות בהן ניתן לטעום את המטבח המקומי.

ספלו Spello

עיירת הפרחים המיוחדת. עיירה אשר יושבת על שלוחת גבעה ורחובה הראשי עובר מתחילת העיירה במורד ועד הקצה השני שלה. זו עיירה אשר כמעט לאורך כל השנה סמטאותיה ומרפסותיה מעוטרים בפרחים צבעוניים. שיא הצבעוניות מגיע בפסטיבל הפרחים Infiorate המתקיים במהלך סוף חודש מאי או תחילת יוני. כל תושבי העיירה נרתמים לתחרות יצירת ציורים ומשטחים מפרחים בלבד. המראות מדהימים.

פוליניו Foligno

העיר השלישית בגודלה באומבריה, יושבת בעמק אומברה (Valle Umbra) ומהווה את המרכז התעשייתי והמסחרי של המחוז. התפרסמה בזכות פסטיבלים המשמרים מסורת עתיקה כמו תחרות האבירים ביוני וספטמבר, ומסורת על מיקומה המדוייק של העיר שניטען כי היא ממוקמת בדיוק במרכז העולם, במרכזה של אירופה ובמרכז איטליה. במרכז העיר מומלץ לבקר בכנסיות המרשימות Chiesa di Santa Maria Infraportas , כיכר פיאצה דלה רפובליקה, או פאלאצו טרינצ'י Palazzo Trinci העתיק שבו חנויות מודרניות בחלקו התחתון.

מעיינות קליטונו Fonti del Clitunno

מעיינות קליטונו הינו פארק קטן וקסום. שילוב של יער, נהר זורם (חלק מהנהר Clitunno הגדול שזרם כאן בעבר) ,ברווזים לבנים ודגים. המים צלולים וקרירים. מקום מושלם להפסקה קלה עם מסעדה מצויינת ליד, ואפשרות לבקר בבית בד קרוב או בעיירה טרבי Trevi המיוחדת למראה.

אגם טרסימנו Lago Trasimeno

מהגדולים באגמי איטליה. האגם ידוע כאחד מאתרי הקרבות הידועים ביותר בין חניבעל לרומאים. היום משמש המקום כאתר נופש מושלם. הפעילויות סביבו ובתוכו הן מגוונות. שיט לאחד האיים (Isola Polvese או Isola Maggiore), גלישת רוח, טיולי אופניים ומסלולי הליכה בשמורות הטבע שמסביב, ביקור בעיירות קטנות וציוריות הפזורות סביבו, כמו פאסיניאנו (Passignano)  הציורית אשר בחודש יולי מתקיימת בה תחרות סירות בין רובעי העיר.

אגם פיידילוקו Lago di Piediluco

על גבול לאציו ואומבריה נמצא אגם אשר בעבר נקרא, כנראה, אגם שבע הזרועות בגלל 7 השלוחות היוצאות ממנו. זהו אגם אשר כבר במאה ה-17 נחשב כאתר חובה ע"י מטיילים אירופאים וכיום נחשב למרכז אימוני הקייקים באיטליה. במהלך השנה מתקיימים בו אירועי מים שונים ובחודש יוני מתקיים אירוע גדול ובו פעילויות ספורט, קונצרטים ומופעי מים. הגדות שלו ירוקות מאוד והעיירה פיידילוקו הנמצאת על אחת מגדותיו, ציורית ומומלצת לביקור.

מוזיאון היין בטוריאנו Museo del Vino Torgiano

בין פרוג'ה לאסיזי נמצא מוזיאון היין של אומבריה. המוזיאון מכיל בתוכו מידע רב על היין אך גם על שמן הזית המפורסם והאיכותי של המחוז. המוזיאון נמצא בבעלות פרטית ונוסד בשנת 1974 על ידי משפחת לונגארוטי (Lungarotti). ב 20 חדריו נמצאים כ 2800 מוצגים המספרים את תולדות היין בים התיכון. כדים, קערות, ציורים, כלים והדגמות של טכניקת ההכנה, לצד סיפורי מסורת מהאזור על היין ושמן הזית. באחד החדרים ניתן גם לראות את הכלים להכנת היין הקדוש Vin Santo אשר נהוג לטבול את עוגיות הקאנטוצ'י המפורסמות.

פארק לאומי מונטי סיבליני Parco Nazionale dei Monti Sibillini

פארק לאומי המחלק את שטחו בין אומבריה למחוז מארקה. הוא משלב פסגות הרים שמגיעים לגובה 2476 (Vettore) וגבעות רכות ועגולות. אלה הם חלק מרכס הרי האפנינים של מרכז איטליה. הפארק מציע מסלולי טיול רגליים, שבילי אופניים ומסלול טיול טבעתי מיוחד ומומלץ, של 120 ק"מ אשר ניתן לעשותו ברגל, ברכיבה על סוסים או באופניים, בחלוקה ל 9 ימי טיול, והוא עובר בין עיירות ימי ביניים ואזורי טבע מרהיבים.

גשר המיגדלים Ponte delle Torri

מראה שלא ניתן להחמיץ לכל מי שנוסע כביש SS3 או למי שהולך לצידו של נהר Tessino . זהו גשר שהחל שהיה בעברו אקוודוקט להעברת מים לעיירה והפך לגשר מרשים אשר מחבר את ספולטו לישוב קטנטן מצידו השני. הוא זכה לשמו "גשר שני המגדלים" בזכות המגדלים הממוקמים משני צדיו.

פארק קולפיוריטו Parco del Colfiorito

פארק מחוזי, על גבול אומבריה-מארקה שהוא חלק מרכס האפנינים המרכזי. הוא מורכב מ 7 אזורים אשר כל אחד מהם הוא בצורת קונכייה, והוא הפארק הקטן ביותר באומבריה. נוסד בשנת 1995 מתוך רצון לשקם אזור ביצתי. הפארק מאפשר טיולים בנוף מרהיב מוקף בצמחייה עשירה וייחודית, בעלי חיים ואגמים קטנים.

צ'יטה די קטסלו Citta di Castello

העיירה הנחשבת להכי צפונית באומבריה. בביקור בה כדאי להתרכז בגלריה לאומנות שהיא השנייה בחשיבותה במחוז ובה יצירות של אומנים חשובים כמו סיניורלי ורפאל. הבניין עצמו, פאלאצו ויטלי אלה קאנוניירה  Palazzo Vitelli alla Cannoniera, מרשים בפני עצמו. סיבה נוספת להגיע לעיירה, היא בזכות הצייר והפסל המודרני אלברטו בורי אשר אוסף יצירותיו Collezione Burri מוצגות בפאלאצו אלביזיני (Albizzini) והן דוגמא לאומנות איטלקית מודרנית. מרכז העיירה עשיר במבנים מרשימים העשויים מלבנים בלבד.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?