בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

בזיליקטה – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

אחד המחוזות הקטנים בדרום איטליה, היושב בין הים היוני מדרום והים הטירני במערב. תוכלו למצוא כאן נופים הרריים עם פסגות אשר מהוות בית לעופות דורסים, שמורות טבע עשירות בצמחיה וחיות בר, חופי ים בתוליים ועיירות קטנות וציוריות עם אווירה ים תיכונית. מספר לא קטן של עיירות הפכו להיות אתרי צילום בסרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה ותפאורה לקליפים מוסיקאליים. ביקור במחוז, על אף שטחו הקטן, יארך זמן וניתן יהיה לראות בו גם מרחבים שאינם מיושבים.

בזיליקטה משתרעת על כ 10,000 מטר מרובע ואוכלוסייתה מונה כ 573,000 תושבים. בירתה היא העיר פוטנצה ובה 65,000 תושבים.

סאסי די מטרה Sassi di Matera

אחד מהמקומות המיוחדים בבזיליקטה ואף באיטליה עצמה. מקבץ גדול של בתי מגורים שנחצבו בתוך הסלע ושימשו במשך שנים רבות כבתיהם של משפחות שהתגוררו בהם יחד עם חיות המשק.  במשך שנים כונה המקום "הבושה של איטליה". מטרה היתה המקום היחיד בעולם שתושביה יכלו להתפאר בכך שהם עדיין גרים באותם בתים כמו אבותיהם מלפני 9,000 שנה. הממשל המקומי קידם את התחדשות הסאסי בעזרת האיחוד האירופי, הממשלה, ואונסק"ו. כיום ישנם שם עסקים רבים, פאבים ומלונות משגשגים. הביקור בין הסמטאות הצרות, הכנסיות המאולתרות והכיכרות הקטנות, מומלץ וייחודי.

קראקו  Craco: il Paese Fantasma

קאראקו היא עיירה מיוחדת במינה. בעבר היתה פעילה, חיה ותוססת אך רעידות אדמה ומפולות הובילו לנטישה כללית. עקב מיקומה המיוחד על מצוק בגובה 400 מ', הפכה קראקו לאתר צילומים לעשרות סרטים, סדרות טלוויזיה וקליפים לשירים. התפאורה מסביב היא של בתרונות צחיחים עם עצי זית עתיקים. מומלץ לבקר במקום, בגלל המבנה הייחודי שלה עם הסמטאות המסתוריות לצד הדרכה מקומית.

מטאפונטו Metaponto

תרגום השם מטאפונטו, מיוונית, הוא 'מעבר לים'. בין המקומות הראשונים שהיוונים הגיעו אליו עם חיפושיהם אחר שטחי התיישבות חדשים. אחד השרידים המרתקים הוא המקדש של הרה הנמצא באתר הארכיאולוגי של מטאפונטו. שתי שורות של עמודי מקדש חיצוניים מקוריים, שנקראים Tavole Palatine הם השריד היחיד, אבל המיוחד, לעיר עשירה מהמאה ה7 לפני הספירה. יש האומרים שהמקדש נבנה על ביתו של המתמטיקאי הידוע – פיתגורס.

ריבלו  Rivello

קסם של מקום בלב אזור ירוק ועל גבעה בגובה של 480 מטר. העיירה חולשת על עמק 'נוצ'ה' (Val di Noce) ומאפשרת תצפית עד הרי סירינו. למבקרים בה מצפה ביקור בין סמטאות וארמונות של משפחות אצולה עם ארכיטקטורה ביזנטית, קשתות, גגות רעפים וכיפות כנסייה – הכל באופן ציורי ומרתק. מסביב לעיירה יערות, אגם סירינו, ונחלים שמאפשרים לשלב טבע וביקור עירוני. 

טורנטה קאפרינו וולו דל אנג'לו – מעוף המלאך Torrente Caperino Volo dell'Angelo

מבט ממעוף ציפור על ערוץ הנחל קאפרינו (Caperino). האזור, שנקרא הדולומיטים של לוקאנו, נצבע באדום בשעת השקיעה, וניתן לרחף בעזרת אומגה אנכית (Volo Dell'Angelo), בגובה של 35 מ' מעל פני הקרקע, לאורך 400 מ' במהירות של 120 ק"מ ולראות מצד אחד את קסטל מצזנו Castelmezzano, ובצד השני את המבצר הערבי פייטרפרטוסה Pietrapertosa. מומלץ לטייל בערוץ הנחל ובעיירות עצמן גם בהליכה רגלית נעימה.

מאראטאה, הפנינה של הים הטירני Maratea, la Perla del Tirreno

קו חוף קסום המשלב מצוקים, מפרצים, חורש טבעי, מי ים צלולים ומעליהם הר סאן ביאג'ו (Monte San Biagio) עם פסל ישו הפורש ידיו על המאמינים. זהו הפסל הגדול ביותר באיטליה (22 מ') ואחד הגדולים בעולם. בעיירה מאראטה כדאי לראות את הבתים הלבנים והסמטאות הקטנות מעוטרות הפרחים. מול העיירה, בתוך הים, נמצא האי l’Isola di Santo Janni ובו גר 'הדרקון' בעל אותו השם, לטאה ייחודית ומוגנת.

   שמורת הטבע בוסקו פאנטאנו בפוליקורו Riserva Naturale Orientata Bosco Pantano di Policoro

שמורת הטבע פוליקורו (Policoro) נמצאת בצמוד לחוף ים בעל שם דומה. הביקור משלב מרחב טבע בתולי בו אפשר למצוא חיות בר כמו צבאים, סמורים ולוטרות, ובחופי הים, עם החול הזהוב, לא מפתיע יהיה לפגוש צבי ים בדרכם אל המים. האזור נחשב לאחד המבוקשים ביותר בחופי הים היוניים.

ונוסה – בעקבות הורציוס   Venosa, Sulle Orme di Orazio

ונוסה שוכנת בצפון בזיליקטה וביקור בה הוא נסיעה אחורה בזמן. החל מביקור בבית בו נולד המשורר הרומאי הורציוס, שהגה את המושג "il carpe diem" – "נצלו את היום" (וסימכו כמה שפחות על העתיד). טיילו בפארק הארכיאולוגי והמרחצאות עם רצפות הפסיפס המרשימות, בקטקומבות עבריות עתיקות הנמצאות בקרבת מקום, ובמבצר האראגוני מהמאה ה-16. בעיירה עדיין ניתן לראות עבודות מסורתיות בקש, קרמיקה, פורצלן וטרקוטה.

איל וולטורה – הר הגעש הנכחד Il Vulture - Vulcano Spento

וולטורה הוא הר געש כבוי ועל כן הותיר סביבו אדמה עשירה המאפשרת לטייל באזור עשיר בנוף טבעי. מומלצים לביקור הם מפלי המים Cascate di San Fele, אגמי מונטיקיו  Laghi di Monticchio בעלי הצבע המיוחד ובנוסף, כדאי לשלב ביקור במבצרו של פדריקו השני במלפי (Melfi). בכל האזור מפוזרים יקבים המייצרים יין איכותי  Aglianico del Vulture.

 פארק הספרות "קרלו לוי" באליאנו  Parco Letterario "Carlo Levi" ad Aliano

העיירה אליה הוגלה הסופר היהודי קרלו לוי ובה כתב את הספר "ישו נעצר באבולי" (או בשם נוסף "ארץ שכוחת אל"). עם השנים הפכה העיירה ליעד תיירותי, כיוון שהאנשים הגיעו לראות במו עיניהם את מה שתיאר קרלו לוי בספרו. לוי הגיע לכאן לאחר שהוגלה בשנות ה-30 בגלל היותו אנטי פאשיסט. הביקור בעיירה מאפשר לראות את החיים הפשוטים שכמעט ולא השתנו, וזהו המקום בו הפנה קרלו לוי את השאלה: כיצד ישו, מציל האנושות וגואל האדם, לא הגיע לכאן. ניתן לראות את הבית גו גר בתקופה זו וכן כתבים ותמונות מהתקופה. מומלץ לצפות בסרט "Cristo si è fermato a Eboli"  לפני הביקור.

איל מג'יו: חתונת העצים Il Maggio: Lo Sposalizio degli Aalberi

פסטיבל מיוחד במינו, המתקיים בחודש מאי (Maggio), והמשיא את עץ האלון עם צמח הצינית (Ilex), ובכך משמר טקס פאגני עתיק יומין. בעיירה Accettura מתכנסים התושבים ולצידם שוורים הנושאים על כתפיהם עצי אלון, ומביאים אותם למרכז העיירה. שם מתקיימת החתונה כאשר שיא  הטקס הוא טיפוס על מוט עץ באופן אקרובטי. הטקס מזכה את התושבים בברכה של שפע ופריון האדמה.

בתרונות הירח  Paesaggi Lunari dei Calanchi

שמורת בתרונות יפהפייה, שנוצרה ממי הגשמים שעיצבו את סלעי המשקע המקומיים. בחלק משעות היום משתנים הצבעים בהשפעת השמש, והשמיים הכחולים משתקפים על גבי הסלעים.  העיירה פיסטיצ'י – Pisticci בסמוך לבתרונות נמצאת העיירה 'פיסטיצ'י' על בתיה הלבנים, גגותיה האדומים ואווירת הים התיכון השורה בה. היא מכונה 'המרפסת של הים היוני'.

פסטיבלי המסכות של אזור פוטנזה Carnevale Maschere e Riti Ancestrali Potenza

הקרנבל בסאטריאנו די לוקאניה (Satriano di Lucania) וחגיגות האביב בעיירה טריקאריקו (Tricarico) הן חוויה צבעונית ומרגשת. בראשונה יוצאות דמויות מסורתיות ושוורים מההרים בריקודים ומחולות. האירוע מלווה תמיד במגוון מאכלים מקומיים. בחגיגות האביב של טריקאריקו (Tricarico) מופיעות מסכות אתנוגראפיות מרשימות של מיטב אומנים מהעולם.

פולינו וולטורינו –הפארק הלאומי פולינו  Parco Nazionale del Pollino

רכסי ההרים של שמורת הטבע פולינו וולטורינו הם ביתם של עופות דורסים שונים והיערות הצפופים מסתירים צבאים, שועלים וחיות בר. בחורף ניתן לגלוש על מדרונות הרי וולטורינו ובין נקיקי הר פולינו אפשר להנות ממסלולי קאייקים וראפטינג.

המנזר של מונטסקליוסו L'Abbazia di Montescaglioso

המנזר המרתק שנמצא במרכזה של העיירה מונטסקליוסו (Montescaglioso) המקודש למלאך מיכאל, נבנה על ידי המסדר הבנדיקטי במאה ה 11. המינזר ננטש וחזר לפעול במאה ה 14. מומלץ לראות את הקלויסטר היפיפה, ואת התוספות שנעשו עם השנים של שורות עמודים, פרסקאות ויצירות נוספות של אומנים מקומיים.

הפארק הפלאוליתי של אטלה Parco Paleolitico di Atella

לראות ולא להאמין! באזור הזה חיו לפני 600 אלף שנה, אנשים, פילים, ביזונים וחיות נוספות. האתר התגלה אחרי שאגם מקומי התייבש והתגלו בקרקעיתו עצמות אדם, בעלי חיים וכלי ציד. הוא ממוקם היום ליד בית הקברות של אטלה. ההערכה היא שהיה זה אזור בו צד האדם בעזרת כלי ציד פשוטים.

אביליאנו, המבצר של לאגופסולה  Avigliano, il Castello di Lagopesole

אחד ממבצריו של פרידריך השני, אך הוא נבנה באופן חריג ושונה מהמבצרים האחרים – בצורה מלבנית ולא בצורת משושה שאפיינה את המבצרים אשר בנה. המבצר שימש, כנראה, כארמון ציד ובנוי משני חלקים: אחד שימש למגורים מלכותיים והשני שימש את חיל המשמר. המבצר נמצא בקצה העיירה לאגופסולה (Lagopesole) ונראה מצוין למרחוק . מומלץ לבקר בשילוב שמורת הטבע שמסביבו.

מבצר מלפי  Castello di Melfi

אחד המבצרים מימי הביניים החשובים באיטליה, היושב על גבעה וולקנית וחולש על כל האזור. יש בו מגוון שיטות הגנה, חלקן טבעיות (הגבעות) וחלקן נוצרו במכוון (חפיר וחומות). שימש מספר מלכים וקיסרים לאורך מספר רב של שנים. כיום משמש כמוזיאון לממצאים בעלי הערך הרב שנמצאו באזור, כמו סרקופגים, לצד סיפורי ההיסטוריה של המקום.

מבצר ולסיני Castello di Valsinni

מבצר קטן במיקום מיוחד על מצוק בעיירה ולסיני ( Valsinni), המאפשר נקודת תצפית על כל האזור. המבצר, היה מקום מגוריה והמקום בו התבודדה המשוררת איזבלה מורה במאה ה-16,  והביקור בו מספר את סיפור חיי אישה שנאבקה על עצמאותה האומנותית מול מכשול החברה והמשפחה. 

המעיינות החמים של ראפולה Le Terme di Rapolla

מתחם המעיינות החמים של ראפולה, הוא הזדמנות מצוינת ליום מנוחה, מרגוע וטיפול בגוף. במתחם בריכות טרמיות ממי נביעות טבעיים, אזור טיפולים הידרומאסג'ים, טיפולי בוץ, שיאצו, פיזיותרפיה ועוד. האתר, ששוכן בתוך מלון, מאפשר חבילות טיפול בשילוב אירוח במסעדה ושימוש בחדר הכושר.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?