בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מחוז לה מרקה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

המחוז משתרע על פני 10,000 קמ"ר בין הים האדריאטי להרי האפנינים, בחלק הצפוני-מזרחי של מרכז איטליה. משלב אזור הררי יחד עם גבעות המשתפלות לכיוון הים האדריאטי. לאורך החוף עשרות עיירות קיט ונופש. בעיירות ימי הביניים שפזורות בכל המחוז, ניתן למצוא עושר אומנותי רב, מרכזי מוסיקה רבים ואוכל המשלב את מטבח ההררי עם מאכלי הים. המחוז עדיין פחות מתוייר אך נמצא במגמת עלייה ופיתוח בזכות היותו, עדיין, בתולי. שם המחוז נגזר מהיותו קו גבול ומעבר בין ערי מדינה בצפון איטליה לממלכות הדרום, תוך עיקוף מדינת האפיפיור.

מערות פראסאסי Grotte Frasassi

מערת נטיפים מהיפות והמותאמות לסיור באיטליה. מערכת המערות נוצרה מהתחפרות נהר לתוך הסלע. אורך המערות הוא 30 קילומטר, מתוכם רק קילומטר אחד פתוח לקהל הרחב. המערה הגדולה ביותר היא מערת הרוח, שגובה תקרתה 240 מטר. תיאורתית יכולה להכיל בתוך החלל הענק שלה את הקתדרלה של מילנו. זהו אחד האתרים המתויריים ביותר במארקה. 

מינזר ואלאדייר Tempio di Valadier

במרחק קצר מהמערות, נמצא מקדש ואלאדייר, מקדש קטן הבנוי מתחת לסלע והינו חלק ממנזר עתיק בן כאלף שנה, המציג לקראת חג המולד דגם מקסים ומואר של לידת ישו בנצרת.

אורבינו Urbino

בין עמקים ירוקים ובמעלה הגבעה יושבת אורבינו, עיירה קסומה ומלאת חן. איננה גדולה אך עשירה באתרי בילוי וביקור. מכיכר הרפובליקה (Piazza Della Repubblica)  יוצאים מספר רחובות שבכל אחד מהם מוקד עניין. באחד ארמון הדוכס המהודר, כיום מוזיאון לאומי, המספר על תולדות חייו של הדוכס ממונטפלטרו. בשני ביתו של הצייר הידוע רפאל, בשלישי בית כנסת יהודי, וברביעי חנויות בוטיק קטנות. בין לבין מסעדות, בתי קפה, חנויות וגלידריות. אל כל אלה מצטרפת גם תצפית מרהיבה ממבצר אלברונז. עיר אשר חובה לבקר בה.

מבצר גראדרה Castello Gradara

מבצר מיוחד הן בגלל מיקומו על הגבעה והתצפית לעבר הים והן בגלל ה'בורגו' – מעין כפר ימי ביניים שנמצא למרגלותיו. סיפורו של המבצר מתחיל כעמדת הגנה ובית כלא בתוך המגדל, עובר דרך סיפור אהבה טראגי, וממשיך עד המאה ב-20, כמבנה פרטי השייך לאלמנת יזם איטלקי.  הדרך למבצר עוברת דרך סמטאות ימי ביניים אשר בהן דוכני אוכל, ומזכרות. במהלך השנה מתקיימות בכפר חגיגות מסורתיות היוצרות תחושה של חזרה בזמן.

רקאנטי + בית לאופארדי Recanati + Casa Leopardi

רקאנטי היא עיירה קטנה ונעימה לביקור. כדאי להסתובב במרכז העתיק ואם נקלעתם ליום השוק, האווירה המקומית שובת לב. בנוסף זוהי עירו של המשורר הרומנטי ג'אקומו לאופארדי, אשר שיריו נילמדים בבתי הספר האיטלקיים. שמות הרחובות, הכיכר הראשית וחלק מחלונות הראווה, מוקדשים לציטוטים משיריו. הספרייה המקומית, שנמצאת בביתו של ג'אקומינו (כך הוא מכונה בפי תושבי המקום), כוללת 20,000 עותקים מספריו ומעניינת לבקר בה.

פזארו- עירו של רוסיני Pesaro - citta di Rossini

בירת הפרובינציה בעלת אותו השם ועיר מקסימה על חופי הים האדריאטי המשלבת ים ומוסיקה. תחילת הסיור על הטיילת של העיר מזמינה את המבקר ליהנות מהשפע הקולינרי ולהביט על הפסל המודרני המסמל את הקשר בין האדם לטבע. במרכז העיר ניצבים ארמונות, גנים וכנסיות מפוארות. כדאי להתמקד בביתו של המלחין ג'אקומו רוסיני ולא לוותר על ביקור בבית האופרה הקרוי על שמו.

מאצ'רטה וארנה ספריסטיירו Macerata e il suo Sferisterio

הארנה של מצ'רטה נקראת 'ספריסטירו' והיא סימלה של העיר, לא פחות מאשר הקולוסאום לרומא. היא מושכת את תשומת הלב בגלל צורתה המיוחדת וניבנתה במקור כמגרש למשחקי כדור. המבנה המיוחד, קומות העמודים ותאי הצפייה באופרה הם חוויה בפני עצמה. לצד הארנה נמצא מרכזה של העיר הקטנה. פאלאצו בואנקורסי מארח תערוכות של מיטב הציירים ובין לבין תמצאו כיכרות ציוריות עם בתי קפה שישמחו לארח אתכם אל מול חומותיה העתיקות של העיירה.

אסקולי פיצ'נו Ascoli Piceno

העיר אסקולי פיצ'נו נוסדה בתקופה הרומית על דרך המלח (Via Salaria). מוקפת בהרים, מתוחמת בנהרות ונחשבת לעיר הטרברטין על שום האבן המקומית ממנה ניבנתה. הכיכר המרכזית, פיאצה דל פופולו (Piazza del Popolo), היא אחת המיוחדות והיפות באיטליה. מעוצבת, אלגנטית ובה מבני ציבור מקסימים. הדרך לכיכר היא בין רחובות, כיכרות, וכנסיות אשר נותנות למטייל בהן תחושה נעימה של ביתיות. מומלץ להיכנס לבית הטבילה המיוחד San Giovanni.

גרוטאמארה וסאן בנדטו דל טרונטו Grottammare e San Benedetto del Tronto

קו החוף המפורסם של מרקה המארח בעונת הקיץ המוני תיירים מאיטליה ומהעולם, הבאים ליהנות מהחופים הזהובים והמים הצלולים והנקיים בעלי תו הדגל הכחול המעיד על איכותם. ריביירת עצי הדקל המפורסמת ופרדסי התפוזים הניפלאים מסביב, הם סמליו המוכרים של האזור.

הר קאטריה Monte Catria

על גבול אומבריה ומרקה, בגובה של 1700 מטר, נמצאת פסגת הר קטריה, הר במרכז האפנינים, והפסגה המרכזית והגבוהה ביותר באזור, מוקפת במונטה נרונה מצפון ומונטה קוקו מדרום, כאשר החלק הדרומי של הרכס מגיע עד לפארק מונטה קוקו (Parco del Monte Cucco). מתקיימות בו פעילויות ספורטיביות לאורך כל השנה, סקי בחודשי החורף ומסלולי טיול ואופניים בקיץ. לא פעם שימש תחנה במסלול הג'ירו האיטלקי.

 כנסיית הבית הקדוש בלורטו Santuario della Santa Casa di Loreto

לורטו התפרסמה כמרכז עלייה לרגל בזכות ביתה, המקורי, של מריה הקדושה, כך על פי המסורת. ניתן לראות את הבזיליקה שבה נמצא הבית, בזכות גודלה ומיקומה על גבעה. בתוך המתחם הגדול, ניתן לראות את קירות הבית המקוריים, את פסל המדונה השחורה הידוע, ואת מעטפת השיש הגדולה, המעוטרת פסלים המתארים את סיפור הגעת המבנה ללורטו, בידי מלאכים. 

פאבריאנו – עיירת הנייר Fabriano - citta della carta

פאבריאנו איננה עיר גדולה, אך היא מרכז התעשייה של מחוז מרקה ובה מפעלים ומשרדים רבים. גולת הכותרת בעיר, מעבר למרכז העתיק, הוא המוזיאון לנייר וסימוני המים. ביקור מרתק בהיסטורית התפתחות הנייר העולמית והנייר המיוחד של פבריאנו. במקום אפשר לראות את תהליך יצור הנייר המסורתי מבדים. מומלץ ביותר.

פארק הטבע האזורי קונרו Parco Regionale Naturale del Conero

דרומית לעיר אנקונה (Ancona) מתנשא הר קונרו. מדרונותיו התלולים מגיעים עד הים ומהווים אחד משני המצוקים הנושקים לים, לאורך החוף האדריאטי. הפארק הלאומי מונטה קונרו (Parco Regionale Naturale del Conero) הוא פארק קטן ויפה להפליא, שבו מסלולי טיול רבים בין צמחייה עשירה וים תיכונית, לבין מוצבי מלחמה נטושים. באחת הנקודות ניתן להיכנס לתוך הסלע, דרך חור הנקרא "חור השטן", המוביל לרשת מנהרות מהעת העתיקה ואשר סביבן התפתחו אגדות לאורך השנים. 

המבצרים ביסי Castelli di Jesi

העיירה יסי הינה עיירת הולדתו של הקיסר פרידריך השני. היא מוקפת מבצרים מימי הביניים, אשר בעת ההיא התגוררו בהם שליטי האזור. כדאי לראות את בנייני העיר ולבקר בפאלאצו פיאנטי (Palazzo Pianetti), ובו אוסף יצירות אמנות מרשים הכולל ציורים מתקופות שונות, ואשר מיסדרונותיו מעוטרים בסטוקו (עיטורי גבס) מרהיבים.  

  קופראמונטנה  Cupramontana

מחוז מרקה ידוע בגידול ענבי ורדיקיו וייצור יין. בעיירה Cupramontana אשר מהווה מרכז לגידול הענבים וייצור היין, ניתן לבקר במוזיאון המציג את אוסף המדבקות של בקבוקי היין מכל העולם.  

פאנו Fano

פאנו היא העיר השלישית בגודלה במחוז מרקה ומזמינה את המבקר לשלל פעילויות. החל מביקור בשרידי האימפריה הרומית, דרך כנסייה עתיקה, מרתקת ביופייה המקודשת לסאן פרנצ'סקו, טיילת ניפלאה לאורך הים ומימיו הצלולים, ועד למתחם ספורט מודרני בו ניתן ליהנות ממסלולי רכיבה, כושר, סקייטבורד ועוד. על חומות העיר ניתן לערוך פיקניק ותצפית יפה על העיר.

פוסומברונה Fossombrone

במרכז עמק מטאורו בו זורם נהר בעל אותו שם, נמצאת פוסומברונה (Fossombrone). טיול בה משלב ביקור בעיירה קטנה בעלת עושר אומנותי רב יחד עם טיול בטבע הסובב אותה. במרכז העיירה קורסו גאריבלדי המקורה וגשר הקונקורדיה שמעל הנהר. מחוץ לעיירה נוף מקסים אל הגבעות הקאפוצ'ינים וטיול מושלם בטבע. Marmitte dei Giganti הוא קניון קטן שנראה מגשר דיוקלטיאנוס (או פונטה דיי סלטלי). גולה דל פורלו (Gola del Fulro) היא שמורת טבע הממוקמת בין הר פייטראלטה (889 מ ') לבין הר פגנוצ'יו (976 מ'), שנוצרה על ידי שחיקת מי נהר הקנדיגליאנו. זוהי שמורה עשירה בפסגות גיר עם צמחייה, בעלי חיים ונקיקים.

  קאמרינו ולאמה רוסה Camerino e lame Rosse

יום טיול קסום ורומנטי לאגם פיאסטרה Lago di Fiastra  אשר ניתן לשלב עם מצוקי ה Lame Rosse (טיול של כ 7 ק"מ מרהיבים) לראות את הסלעים נצבעים באדום  לפני השקיעה. לאחר הטיול, כדאי לנסוע ל קאמרינו Camerino וליהנות מביקור בעיירה בשעות הערב, על סמטאותיה המוארות ובניין האוניברסיטה המרשים שלה.

אנקונה Ancona

בירת מחוז לה מרקה. אנקונה ידועה בזכות הנמל שלה והמרכז העתיק הצמוד. לאורך ההיסטוריה היתה תמיד מרכז לתנועה ימית בים האדריאטי. על חופיה בתי הקיט של התושבים, שהיו בעבר מעין מחסנים קטנים שהפכו להיות מבוקשים על ידי האוכלוסייה המקומית במהלך הקיץ. במרכז העיר כדאי לבקר בקתדרלה המקומית  ובאנדרטה לזכר הנופלים במלחמת העולם הראשונה, המרשימה בגודלה ובגרם המדרגות המוביל אליה.

קורינאלדו Corinaldo

הביקור בעיירה קורינאלדו (Corinaldo) מומלץ בגלל המבנה המיוחד שלה. גם היא ממוקמת על גבעה כמו עיירות רבות אחרות, אך פינות החמד בה מעט שונות. כמו למשל, הצצה בחלונות לאורך החומות מהם ניגלה מראה נוף שונה. בתוך העיירה גרמי מדרגות רבים ואם תטפס, תוכל למצוא בסופם הפתעות מקומיות, כמו באר הפולנטה, ששמה ניתן לה בזכות אגדה מקומית. טיול לאורך החומות מאפשר עצירה לפיקניק עם לחם, גבינות, נקניקים ויין מקומי משובח.

צ'יביטנובה מארקה Civitanova Marche

עיירת חוף מבוקשת, באזור מצ'רטה. מזמינה את המבקרים בה לחופים ים קסומים, טיילת חוף תוססת המלאה באתרי בילוי ואוכל. בעיירה מרכז לייצור כיסאות, שטיחים וקרמיקה. מגדל הפעמונים המיוחד שלה, הצמוד לכנסייה המקומית, משמש גם כמיגדלור.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?