בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

טוסקנה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מחוז מיוחד במינו, אשר שמו הולך לפניו בזכות נופיו המרגיעים, שפע של יצירות אומנות, קולינריה משובחת ועיירות השומרות על מראה ימי הביניים והרנסנס והן עשירות באתרי ביקור ובילוי. לצידן חופי ים מזמינים עם מיגוון גדול של אפשרויות אירוח. טוסקנה נחשבת כמקום הולדתו של הרנסנס האיטלקי, והייתה ביתם של דמויות רבות המשפיעות על תולדות האמנות והמדע, ויש בה מוזיאונים ידועים כמו האופיצי וארמון הפיטי. זהו מחוז בעל זהות לשונית ותרבותית חזקה, הנחשב לעיתים כ"עם בתוך אומה".

פירנצה Firenze

בירת טוסקנה. עיר שהיא מוזיאון פתוח מבחינת אומנותית ובתוך הארמונות, המוזאונים, הכנסיות והמסעדות שוכנת לה תרבות עשירה של אומנות וגסטרונומיה. במרכז העיר ניצבת הקתדרלה המרשימה, סנטה מריה דל פיורה, לצד מגדל הפעמונים שעיצב האומן ג'וטו ובית הטבילה אשר דלתותיו המעוטרות ע"י  לורנצו גיברטי, קיבלו את השם 'דלתות גן העדן'. פיאצה דלה סיניוריה היא כיכר מרשימה ובה אוסף פסלים מיוחד ומרשים, ביניהם 'דוד' של מיקלאנג'לו.  זוהי רק ההתחלה לסיור בעיר היפייפיה על שלל אוצרותיה. לפירנצה כדאי להקדיש מספר ימים כדי לגלות וליהנות גם מחיי החברה והבילויים של המקומיים, בברים ובתי היין הרבים.

סיינה Siena

סיינה מפורסמת בזכות המטבח, האומנות, המוזיאונים, נוף העיר מימי הביניים והפאליו, מרוץ סוסים המתקיים פעמיים בשנה. המרכז ההיסטורי שלה הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. מרכז העיר היא פיאצה דל קאמפו המיוחדת בצורתה והמוקפת בבניינים ציבוריים. הקתדרלה שלה ידועה בכל בטוסקנה וחזיתה המעוטרת בפסיפס מרהיבה ביופיה. סמטאות העיר סובבות את הככר המרכזית ובכל פינה אפשר למצוא גלידריות, בתי קפה, מסעדות, חנויות ודוכני מזכרות.
סן ג'ימיניאנו, עיירת המיגדלים

סאן ג'ימיניאנו San Gimignano

עיירת המגדלים היפה של טוסקנה. יושבת על גבעה וההגעה אליה מתחילה בכביש מתפתל, ואח"כ בהליכה רגלית קצרה. הכניסה דרך שער העיר הראשי מובילה לתוך עיירת ימי ביניים נקייה ומטופחת. במרכזה כיכר הבאר (Piazza Della Cisterna), המשובצת בלבנים בצורת אדרת דג. מסביבה 14 מגדלים, שנותרו על תילם, זכר לעשרות אחרים שמילאו את העיר בעבר. במעלה העיירה כדאי לעלות לתצפית המרשימה מחומות המבצר, לראות את המרחבים העצומים בהם כרמים ועצי זית המהווים את הנוף הקלאסי של טוסקנה.
CHIANTI

דרך הקיאנטי  Strada del Chianti

מהדרכים המפורסמות בטוסקנה בפרט ובאיטליה בכלל, ה'קיאנטיג'אנה' (Chiantigiana) היא דרך היין.  69 קילומטרים בתוך נוף קסום, גבעות ירוקות עליהן שורות של כרמים ועיירות קטנות, להן מרכז ימי ביניים עתיק (כמו קסטלינה, ראדה ועוד). לאורך הדרך אינספור יקבים המייצרים את היין האיכותי יין ה"קיאנטי קלאסיקו". 
PIZA פיזה

פיזה Pisa

המגדל הנטוי הידוע, הוא רק שער הכניסה לעיר הנמל. ניצב בתוך כיכר הניסים (Piazza dei Miracoli) ויחד עם הקתדרלה ובית הטבילה הם חוויה אומנותית משובחת. בנוסף העיר ידועה באוניברסיטה שלה, בכיכר קאבאליירי (Piazza dei Cavalieri) שבו ארמון שתכנן ג'ורג'ו ואזרי והטיילת לאורך נהר הארנו. את הפינות השקטות והציוריות של פיזה ניתן לראות במה שמכונה Borgho Stretto  שם אפשר למצוא בתי קפה קטנים, מסעדות מקומיות ואווירה כובשת.

לוקה Lucca

לוקה הינה עיר מיוחדת במינה. זוהי עיר המוקפת חומות, עליהן אפשר לטייל ולרכב על אופניים. בתוך החומות שוכנת עיר נעימה עם אוצרות אומנות, כיכרות ומסורת גסטרונומית ידועה. פסלון עץ של ישוע על הצלב, הנחשב לעתיק ביותר נמצא בתוך הקתדרלה. כיכר האמפיתיאטרו מרשימה ומיוחדת. כדאי לעלות לתצפית על העיר מאחד המגדלים הגבוהים (Torre Guinigi e Torre delle Ore) ולטעום  בטרטוריות המקומיות את מרק הגריסים (Zuppa di Farro) המיוחד או את הטורדלי (Tordelli), הפסטה הטרייה המעולה. עיר מומלצת ביותר לביקור.

מפלי דל מולינו סאטורניה Cascate del Mulino Saturnia

בלב אזור ירוק נמצא מתחם מיוחד אשר מושך מקומיים ותיירים רבים. אלו המפלים המפורסמים באיטליה ומעיינות הגופרית הטובים ביותר. פתוחים לקהל הרחב בכל עונות השנה, כיוון שהמים באתר חמים תמיד ומשמשים לריפוי מחלות עור. הביקור המומלץ הוא בשעות הערב. 

 ארצו Arezzo

לבה של ארצו היא פיאצה גראנדה (Piazza Grande) שהיתה כך לפני צילומי הסרט 'החיים יפים' של רוברטו בניני, וגם אחריו. כיכר יפייפיה שהיא רחבה גדולה וציורית. השיפוע עליו היא יושבת והמעברים בעלי הקשתות על פי תכנונו של וזארי, שווים את הביקור בעיר. הליכה ברחובותיה האלגנטיים מספקת הצצה לחיים בעבר ובהווה. ניתן לבקר בבית בו נולד אחד מגדולי משוררי איטליה, פרנצ'סקו פטררקה הנחשב לאחד ממבשרי הרנסנס, ואם נותר עוד כוח, אפשר לעלות לתצפית מהמבצר ולהתפעל מנוף גגותיה של העיר.

קורטונה Cortona

ביקור בקורטונה הוא התגשמות החלום הטוסקני. כמעט כל פינה בה שווה ביקור או הצצה, טעימה או נגיעה.  החל מההגעה אליה והמראה הנישקף מרחוק על מיקומה בשיפולי גבעה, הטיפוס אליה ברגל, הליכה לפיאצה דלה רפובליקה שבה גרם מדרגות המוביל לבית העירייה, דלתות הבתים ואדני החלונות מקושטים בפרחים. ביקור בוילה ברמסולה (שהתפרסמה בעקבות הספר 'תחת שמש טוסקנה')' וטעימה קלה של קרוסטיני (לחם קלוי) ועליו מבחר מעדנים מקומיים- זוהי תחילתה של חוויה מענגת חושים בקורטונה.

מונטפולצ'אנו Montepulciano

בליבו של עמק אורצ'יה (Val d'Orcia) נמצאת מונטפולצ'אנו, עיירת ימי ביניים. מתחילים את הביקור בחלקה העליון (מגיעים עם מיניבוס מקומי) ומטיילים תוך כדי ירידה בסימטאות ברגל. 

פיטיליאנו Pitigliano

"ירושלים הקטנה" – זהו כינויה  של העיירה הקטנה, שקיימת מהתקופה האטרוסקית, הנמצאת בלב אזור מארמה (Maremma), רצועת החוף המערבית הגובלת בים הטירני, ואשר נודעה בקהילה היהודית שהתקיימה בה לאורך שנים. העיירה עצמה, מרהיבה ביופייה, שוכנת על מצוק של אבן טוף, ובתוכה סמטאות צרות, מעוטרות במרפסות ופינות חמד מקושטות בפרחים. לצד המוזיאון ובית הכנסת היהודי, כדאי לבקר בדאומו המקומי, במוזיאון אורסיני לאומנות ולהגיע לכל אחת מקצוות העיירה כדי לצפות בנוף המהמם.

פיאנזה Pienza

בפיאנצה הקטנה, עיירת הרנסנס, תוביל ההליכה בין הסימטאות למרפסת תצפית אשר הנוף ממנה מרומם את הנפש. נסו את גבינת הפקורינו הטוסקנית, גבינה מחלב כבשים, מושלמת לצד פטריות הטרטופו (כמהין) היוצרות שילוב שהוא מעדן לחך.

האי אלבה Isola d`Elba

האי הגדול בארכיפלג הטוסקני והשלישי בגודלו באיטליה, אליו הוגלה בסוף תקופת שלטונו הראשונה, נפוליאון בונאפרטה. כיום זהו אתר תיירות מבוקש ביותר בחודשי הקיץ. במרחק של כ-10 ק"מ מחופי איטליה ועם מעט יותר מ 230 קמ"ר הכוללים את הר קאפנה (Monte Capanne)  שמורת טבע גדולה, שבה מסלולי הליכה, מסלולי רכיבה, מוזאונים, מעיינות חמים וכמובן חופי ים עם מפרצונים רבים. העיר פורטופראיו Portoferraio, הנקראת גם העיר האדומה, היא לשון יבשה עליה פזורות וילות נפוליאוניות ומרכז עתיק המומלץ לביקור.

מונטריג'וני Monteriggioni

אתר קטן אך מומלץ לביקור. בין סיינה לסאן ג'ימיניאנו, יושבת העיירה על גבעה קטנה  בין הכרמים הטוסקנים. עיירה קטנטונת אשר היתה בעבר מבצר הגנה והיום היא נקודת תצפית בתוספת כמה נקודות מעניינות לביקור. אחרי עלייה קצרה אך מפותלת כדאי לסייר על חומותיה, לבקר בכנסיה המקומית, לערוך תצפית מהחלק האחורי של החומה ולבקר בחנויות האומנים השונות אשר מחזירות את המבקרים לתקופת ימי הביניים.

קאררה Carrara

מחצבות השיש המפורסמות של איטליה, הנמצאות ליד העיר קאררה בצפון מערב טוסקנה. כדאי לשלב טיול בעיר, שבה פסלי שיש רבים ומגוונים, ובין ההר המתנוסס מעליה, שהוא חלק מרכס הרי האפנינים האפונאים, כדי להכיר את שיטות החציבה השונות של השיש הלבן והבוהק. שמה של קאררה מהמילה הלטינית  carrariae שמשמעותה מחצבה.

מינזר סנט אנטימו Abbazia di Sant'Antimo

אתר של טבע ושלווה. בלב אזור ירוק בדרום טוסקנה, שוכן מנזר סנט'אנטימו אשר על פי המסורת, נבנה לבקשת קרל הגדול כאשר חזר מרומא. בתוך הכנסייה, אווירה מיסטית עם קרני השמש החודרות פנימה, ומסביב נוף טוסקני של ברושים ובתי אבן. המנזר הוא בין המקומות הבודדים באיטליה בו ניתן לשמוע מזמורים גרגוריאנים ליטורגיים.

ליבורנו Livorno

ליבורנו חייבת את גודלה היום למשפחת מדיצ'י. מכפר דייגים קטן על הים הטירני, הפכה החל מה מאה ה 16 לעיר גדולה ומלאת חיים. סמלה המפורסם הוא 'פסל המורים' ומרכז העיר הסמוך לים משלב כיכרות אלגנטיות (Piazza Della Repubblica) כנסיות' והמבנה המיוחד איל צ'יסטרונה (Il Cisternone) מונומנט ענק לשימור מים. סביב הנמל מיגוון מסעדות בהן כדאי לעצור להפסקת צהריים או ערב ולטעום מהמטבח הליבורנזי טוסקני.

עמק אורצ'ה Val d'Orcia

בין העמקים היפים והציוריים ביות באיטליה. גבעות טוסקניות עדינות ועגולות, מנזרי ימי ביניים עתיקים, עיירות ציוריות ומזמינות, עצי ברושים בכניסה לחוות ועוד. אחד המקומות אשר ניתן לחזור אליהם שוב ושוב. באביב ובקיץ עוטפת את כל האזור תמונה גדולה של חמניות צהובות וגדולות. פיאנצה, מונטפולצ'אנו, מונטאלצ'ינ'ו באניו ויניוני – הן רק חלק מהעיירות שמשאירות את המבקרים בהן פעורי פה, שלווים ורגועים. בשעות הבוקר נעטף הנוף בערפילי בוקר. מראה חלומי.

גרוסטו Grosseto

בלב אזור מארמה (Maremma), הנחשב לעיתים גם כמערב הפרוע של טוסקנה, נמצאת בירת האזור – גרוסטו. העיר התפתחה  כחלק מהתפשטות והתחזקות משפחת מד'יצי מפירנצה. הקתדרלה בעיר היא יצירת אומנות רומנסקית מובהקת וכדאי להבחין בשילובי אבני השיש בצבעים השונים. בנוסף לחומות הרחבות המקיפות אותה, כדאי לשים לב לעיטורי הקירות במספר כנסיות והפיסלונים על משקופי הדלתות. מבנה  מרשים נוסף הוא ארמון אלדוברנדסקי Palazzo Aldobrandeschi שכיום משמש את משרדי הנפה ונמצא בככר הראשית של העיר, פיאצה דנטה.

מונטקאטיני טרמה Montecatini Terme

על הדרך בין פיסטויה לפיזה שוכנת העיירה מונטהקאטיני טרמה, אשר נודעת במעיינות המים החמים שבתחומה. בנוסף למעיינות, כדאי לבקר במרכז העיירה האלגנטי ושדרת החנויות הראשית שבה, קורסו רומא (Corso Roma), ובמונטקאטיני עילית, אשר ניתן להגיע אליה בעזרת רכבל ומשם ליהנות ממראה העמק הניפרש למטה.

וולטרה Volterra

וולטרה יפה ומשלבת מספר תקופות אומנותיות וארכיטקטוניות. במאה ה 6 לפני הספירה, היתה חלק מפדרציה של 12 ערי המדינה האטרוסקיות, והחומות בהן שערי הכניסה והמוזיאון המקומי, הם עדות לכך. הפארק הארכיאולוגי מזמין את המבקר/ת להתרשם מעברה הרומאי. במרכז העיירה מבנים בתקופת ימי הביניים והרנסנס. במהלך השנה מתקיימים בעיירה אירועים מסורתיים שונים, כמו פסטיבל ימי הביניים באוגוסט, שמחזיר את העיר כמה מאות שנים אחורה בעזרת משחקים ותלבושות מסורתיות. אחד הדברים המעניינים היא אומנות הפיסול באבן הייחודית שנקראת Alabastro  ואשר נחצבת באזור. 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?