בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מוליזה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מבין המחוזות הקטנים באיטליה, שלו רצועת חוף קטנה בים האדריאטי במזרח, והרי האפנינים כקו גבול במערב. זהו מחוז עני יחסית, ורוב תושביו עוסקים בחקלאות (חיטה, תפוחי אדמה ובעלי חיים). ועם זאת נופיו יפהפיים, ומציעים מסלולי טבע בקיץ וסקי בחורף, מטבח על טהרת הדגים באזור החוף וכמה פנינים קסומות המסתתרות בשטחה הקטן.

קאמפובאסו Campobasso

בירת מחוז מוליזה. ניצבת בגובה של 700 מטר מעל פני הים השלישית בגובהה באיטליה. היא מחולקת לשניים: חלק עתיק הנמצא על מצוק וחלק מודרני הנמצא במישור שלמרגלותיו. הנוף מלמעלה מקסים וצופה לעבר ההרים מסביב. כיכר ויטוריו עמנואלה Piazza Vittorio Emanuele II  היא מרכז העיר ובשונה מכיכרות מרכזיות אחרות, זוהי רחבה גדולה אשר מספר עצים במרכזה. כדאי לבקר במבצר מונפורטה (Castello Monforte), ולהגיע בזמן פסטיבל המסתורין המפורסם המתקיים בזמן ה'קורפוס דומיני' בין מאי ליוני.

איסרניה Isernia

איסרניה יושבת בתוך עמק היוצא מהרי האפנינים. היא מזמינה את התייר לבקר בפינות קטנות ומסתוריות בעיר שאיננה גדולה, אך עשירה באתרים מתקופות שונות. סמל העיר היא מזרקת פראטרנה  Fontana Fraterna ובמרחק קצר משם קתדרלת סאן פייטרו השליח. במוזיאון סנטה מריה דלה מונקה  Museo di Santa Maria delle Monache נמצאים הממצאים העתיקים ביותר של התיישבות באירופה, אשר נמצאו באזור.

אניונה ופעמוני הכנסיות Agnone e I Campanili

אחד מאתרי הביקור המעניינים במוליזה. באניונה קיים מפעל לייצור פעמוני כנסיות. הסיור בו מרתק ומראה את תהליך הייצור וההקדשה של פעמונים בכנסיות. המוזיאון הצמוד לו מספר את סיפוריהם של פעמונים מפורסמים מכל העולם. 

התיאטרון הסאניטי די פייטראבונדאנה Teatro Sannitico di Pietrabbondante

התיאטרון הסאניטי של פייטראבונדונה שווה ביקור בגלל שני דברים. הראשון בגלל מיקומו המדהים והנוף הנשקף ממנו. הסיבה השנייה היא היותו עדות להתיישבות במאה ה-5 לפנה"ס, אחד השרידים המעניינים אשר יחד עם כל המתחם מסביבו, הביקור בו מרתק.

טרמולי Termoli

עיירת חוף על שפת הים האדריאטי. כדאי לבקר באזור העתיק, שהוא שילוב של רחובות וסמטאות צרות מעוטרות בפרחים, מצודה מהמאה ה-13 עם נוף לנמל, ואווירת ימי ביניים. על שפת הים ניתן לעצור להפסקת קפה ולחוש את הבריזה הנעימה. ניתן להגיע למרכז העיר ולרחובותיה הראשיים דרך הסמטאות הציוריות המשלבות חנויות ומסעדות.   

העיר העתיקה של אלטיליה L'antica Città di Altilia

שמו הנוסף של האתר הוא סאאפינום (Saepinum) והעיר נקראת גם 'פומפיי הקטנה'. עיר עתיקה זו, אשר בתקופת האימפריה הרומית ישבה בנקודת מסחר חשובה, ראויה לביקור בזכות השרידים המרתקים שבה, הכוללים רחובות, חנויות, אמפיתיאטרון, חומות והפורום – מרכז חיי העיר. 

אגם מבצר סאן וינצנזו Lago di Castel San Vincenzo

אחד המקומות הפחות מוכרים במוליזה. אגם מלאכותי שנוצר בשנות ה 50 של המאה הקודמת לצרכים הידרואלקטרים. על חלק מגדותיו ניתן ליהנות מקמפינג ולשלב ביקור בעיירה בעלת שם דומה, 'קסטל סאן וינצ'נזו' היושבת על מצוק בגובה 700 מטר. הנוף מסביב יפיפה.

סאן מרטינו בפינסליס San Martino in Pensilis

העיירה קיבלה את שמה, פנסיליס, (Pensilis) משיבוש המילה pendii שהם מדרונות. והיא אכן יושבת על גבעה ומצדדיה מדרונות אשר חלקם תלולים. במרכז העיירה עדיין משמרים את מסורת עיבוד העורות ומוצריו לצד תעשיית ריהוט מפותחת.

 המוזיאון הפליאוליטי הלאומי Museo Nazionale del Paleolitico

מוזיאון מקסים לממצאים ארכיאולוגים מלפני 700,000 שנה. המוזיאון שוכן בפרברי איסרניה ממש סמוך לאתר הארכיאולוגי שהתגלה באקראי בעת עבודת לסלילת כביש חדש. בתוך המוזיאון עצמו נבנה מעין אתר ארכיאולוגי המציג חיות, צמחיה והתיישבות מהתקופה הפליאוליתית.

וונאפרו Venafro

עיירה על גבול מחוז קמפניה ושער הכניסה למחוז מוליזה מדרום. העיירה ידועה בזכות "33 הכנסיות" , אשר חלקן כבר לא קיימות ובזכות המצודה העתיקה שנבנתה לאורך השנים וכיום שוכנת בה גלריה לאומנות. במרכז העיירה כנסייה, אשר נוקתה עם השנים מעיטורי הבארוק שלה וחזרה למראה ימי הביניים המקורי, לצד כנסיית הבשורה שלה מראה בארוק אופייני.

לארינו Larino

בלארינו נסו את משקה האפריטיף המעולה נוצ'ינו (Nocino) משקה אלכוהולי עם אגוז לוז. בנוסף כדאי לבקר באמפיתאטרון הרומי שמעריכים כי נכנסו אליו 18,000 צופים. לאחר הביקור, כנסו לסמטאות של ה'בורגו' – האזור העתיק של העיר. בעיר מתקיימים מספר פסטיבלים במהלך השנה, כמו פסטיבל סאן פאדרו, הצובע לכמה ימים את העיר בשמחה, עגלות צבעוניות, אורות וטקסים מסורתיים.

שמורת הטבע מונטה דימצו Riserva Naturale Orientata Montedimezzo

שמורת הטבע מונטה דימצו, נמצאת במרכז הרי האפנינים של מוליזה וסמוכה לעיר איסרניה. הפסגה הגבוהה ביותר מגיעה ל 1227 מ' מעל פני הים. האזור משופע במסלולי הליכה, בעלי חיים מוגנים וצמחיה עשירה. במרכז השמורה, אשר משנות ה 80 נחשבת לאזור ביוספרי (הראשון באיטליה), מקום לפיקניק, מוזיאון אשר מספר את סיפור השמורה, ועיירות קטנות בהן ניתן לעצור להפסקת קפה מושלמת.

מנזר המדונה של קאנטו Santuario della Madonna del Canneto

על גבול עם מחוז אברוצו, ליד נהר טריניו (Trigno) נמצא המנזר המיוחד המקודש למריה הקדושה. המבנה הנוכחי הוא מהמאה ה 11, אך המקום הפך לקדוש ע"י הזרם הבנדיקטי כבר במאה ה-6. המתחם כולו עם פכפוך מי הנהר יוצר אווירה פסטוראלית ושקטה ובתוך הכנסייה והמנזר יצירות אומנות מרשימות.

הבזיליקה של מריה סנטיסימה אדולוראטה, קסטלפטרוסו Basilica Santuario di Maria Santissima Addolorata, Castelpetroso

אתר קדוש בעל מבנה מרשים. נבנה בסוף המאה ה-19 לאחר ששתי נשים מקומיות דיווחו, פעמיים, על פגישה עם מריה הקדושה, בשעה שחיפשו את העז שנעלמה להן. האתר יושב במרכזו של אזור ירוק ומיוער. כדאי לשים לב לסגנון הבנייה המודרני המשלב מספר תקופות ארכיטקטוניות. בתוך הכנסייה כדאי לראות את האורגן המיוחד.

בורגוטופי אלברגו דיפוסו (מלון בתפזורת) בקסטל דל ג'ודיצ'ה Borgotufi Albergo Diffuso

בורגו טופי, הוא מודל המלון המפוזר, שיטה שיושמה בלא מעט עיירות רפאים. רגע לפני שהן נהרסו, הוחלט להקים בעיירות הנטושות, כמו קסטל דל ג'ודיצ'ה (Castel Del Giudice) שהיו בעבר שוקקות חיים, מלונות המשתלבים עם מתווה העיירה. במקום מבנה גדול וללא קשר למקום, נבנו חדרים בתוך הבתים הישנים והפכו אותם למקומות אירוח באווירה מקומית אותנטית.

הטראטורי (מרחבי המרעה) II Tratturi del Molise

הטראטורי הם כרי מרעה רחבים וגדולים אשר באופן מסורתי משמשים לרעיית צאן ע"י המקומיים. המסורת היא ארוכת שנים, ייחודית למקום, ונותנת חופש תנועה לאותם עדרים לנוע בחופשיות במסלולים קבועים כאשר יש להם קדימות לפני תנועת כלי רכב ותושבים. הטראטורי נמצאים בלב הנוף המרשים ורחב הידיים. 

קאמפומארינו Campomarino

קאמפומארינו הוא דוגמא מצויינת לחופיה היפים של מוליזה. עיירת קיט שמזמינה את המבקרים בה ליהנות מים נקי וצלול, שרותי חוף מצוינים, מסעדות, בתי קפה וחנויות מותאמות לחופשת קיץ מושלמת. העיירה היא אחת מארבע עיירות המשמרות את הדיאלקט האלבנזי, זכר להתיישבות זו בעבר.

הר מילטו Monte Miletto

כדאי לקחת פסק זמן, לשאוף אוויר נקי, לטייל בנעימים ולהשקיף על נוף מרהיב, תוך טיפוס או עלייה ברכבל למונטה מילטו (Monte Miletto). ההר הוא חלק משרשרת הרי מאטסה (Complesso del Matese), שרובו נמצא במחוז קמפניה, אבל דווקא הפסגה הגבוהה ביותר, זכתה להיכלל במוליזה. בחורף ניתן ליהנות מסקי, ובקיץ מטיולים רגליים סביב אגם נעים בו ניתן לשכשך רגליים.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?