בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פיימונטה – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

המחוז השני בגודלו באיטליה, השוכן בצפון מערב המדינה. גובל עם המדינות צרפת ושוויץ, ועם המחוזות האיטלקיים ואל ד'אוסטה, לומברדיה, אמיליה רומניה וליגוריה. כמרכזו של בית סבויה, בית המלוכה האיטלקי לשעבר, היה למחוז תפקיד מרכזי באיחודה  של איטליה. כיום (יחד עם לומברדיה וליגוריה) מהווה פיימונטה חלק מהמשולש התעשייתי של איטליה ומנוע מרכזי בהנעת הכלכלה האיטלקית.

הרי האלפים, כיכרותיה המפוארות של העיר טורינו, בירת המחוז,  והגבעות מכוסות הכרמים באזור הלאנגה, הופכים את פיימונטה לאחד המחוזות המגוונים לטיולים וסיורים, מחוז עשיר בנופים וטעמים ומלא בהיסטוריה המדינית והפוליטית של איטליה.

 

טורינו

טורינו  Torino

בירת מחוז פיימונטה והנחשבת לעיר המלכותית. בעיר הזו ישבה משפחת המלוכה – סבויה, ועל כן היה לה חלק רב בתהליך איחוד איטליה. העיר משופעת בכיכרות, פסלים, רחובות, ובניינים המספרים את סיפור לידת איטליה כמדינת לאום עצמאית. בנוסף לאדריכלות המרשימה, הרחובות משופעים במסעדות, בתי קפה וגלידריות המציעות מטבח עשיר בעל מאפיינים צפוניים (אורז, חמאה, טרטופו, שוקולד). כמרכז התעשייתי של צפון מערב המדינה, בטורינו אפשר לבקר גם במוזיאוני מכוניות ובמרכז הייצור של פיאט.

סנטואריו די אורפה  (אתר קדוש)  Santuario di Oropa

אתר עלייה לרגל הבנוי מקבוצת מבנים בעיירה ביאלה. הוא ממוקם בגובה 1,159 מטר בעמק קטן באלפים הביילסים. המתחם נוסד במאה ה-4 סביב פסל עץ של המדונה, שהובא מארץ הקודש.  במהלך השנים נוספו מבנים והיום יש במקום כנסיה ישנה ולצידה אחת חדשה. כמו כן מספר חדרים מלכותיים, חדרי מוזיאונים, מצפה כוכבים ופינות חמד כיאה למתחם הנמצא בהרי האלפים.

וילה טארנטו Villa Taranto

וילה בעלת גנים בוטניים הנחשבים בין היפים באיטליה. הוילה ממוקמת על שפת אגם מאג'ורה, וגניה משתרעים על שטח של 160 דונם. בגן מבחר של אלפי צמחים, עצים ופרחים, חלקם נדירים, שהובאו מכל העולם.  בתוך הגן מסלולי הליכה לטובת טיול של רוגע ושלווה . המקום הוקם ע"י אציל בריטי, אשר העניק את השם 'טארנטו' למקום על שם אחד מאבותיו שהיה דוכס טארנטו, עיר בפוליה בדרום איטליה.

האיים הבורומאיים   Isole Borromee

ארכיפלג קסום בלב ליבו של אגם מאג'ורה. מרכז הארכיפלג הוא האי איזולה בלה, עליו בנתה משפחת האצולה בורומיאו ארמון למטרת נופש, השייך לה עד היום. הארמון פתוח למבקרים וניתן לסייר בין חדרי המגורים המסוגננים וללמוד על אירועים היסטוריים שהתרחשו בין כתליו. בגן הארמון המעוצב להפליא, מסתובבים טווסים לבנים בחופשיות. אי נוסף השייך למשפחה הוא איזולה מדרה ובו גן בוטאני מרשים ביופיו. אי נוסף בארכיפלג הוא איזולה דיי פסקטורי (אי הדייגים), בו ניתן להנות ממסעדות מקומיות וחנויות מזכרות.  אל האיים ניתן להגיע בשייט מהעיירה סטרזה.  

ארמון ונאריה Reggia di Venaria

ביקור בארמון המלכותי הנמצא צפונית לעיר טורינו, משלב הכרות עם הארכיטקטורה הבארוקית המרשימה לצד אזור מיוער אשר היה בעבר אזור צייד של המלך קרלו עמנואלה ה-2. החדרים מרשימים והגנים לצד הארמון מטופחים וניתן לסייר בהם וליהנות מאווירה פיימונטזית קלאסית.

אקווי טרמה Aqui Terme

פנינה מקומית בפרובינציית אלסנדריה. שרידי עיר רומאית בשילוב מעיינות מרפא ההופכים את האתר קסום לביקור. ההיסטוריון הרומי פליניוס הזקן, כבר דיבר על יתרונות המקום ועד היום זהו אחד ממעיינות המרפא החשובים באיטליה.  בעיירה מעיינות טבעיים ומתחמי ספא חדשים.
לאנגה

לה לאנגה  Le Langhe

מבצרים, עיירות ושורות שורות של כרמים. חלום החופשה האולטימטיבי.  יין טוב, ארוחה מקומית, שקט מהכרך הגדול ונוף פותח נשימה. ב'לשונות', זה פרוש השם לאנגה, מייצרים את יינות הברולו, ברברה, דולצ'טה וברברסקו , הנחשבים ליינות המובילים באיטליה. עיירות כמו אלבה, ברה, גרינזאנה קאבור – הן רק חלק מהנוף הקסום של האזור. כמעט בכל אחת מהן ניתן לשלב ביקור ביקב מקומי וליהנות מהיין המשובח. העיירה אלבה היא מרכז עולמי של פטריות הכמהין, הטרטופו, "הנצודות" באמצעות כלבים. הפטריות הגדלות בשורשי עצי האגוז, שהביאו את משפחת פררו להקים את מפעלי השוקולד ממש בלב האזור.

אורטה סן ג'וליו Orta San Giuglio

עיירה קטנה על שפת אגם אורטה, הנחשבת לאחת מפניני האזור. נסיעה לאורך אגם אורטה (Orta), תוביל לחניון ממנו נכנסים רגלית למרכז העיירה. אם מרימים את הראש ניתן לראות מרפסות מעוטרות במעקות ברזל, אומנות מקומית מסורתית.  ניתן לבקר בגינת בית העירייה הנושקת לאגם ובה פסל של צייר המצייר את הנוף. מכיכר מוטה (Motta) אפשר לשוט לאי סן ג'וליו במרכז האגם ולסייר באי המבקש לכבד את השקט. 

סאקרה די סאן מיקלה  Abbazia della Sacra di San Michele

מינזר ייחודי הנמצא על מצוק בגובה 100 מטר אשר היווה השראה לסופר אומברטו אקו בכתיבת הספר "שם הורד". המקום שייך על פי תאוריה  מסוימת לקו המסתורין של המלאך מיכאל (אשר לו נקודות רבות בעולם, על אותו קו רוחב, 3 מהן באירופה). האתר קם כבר במאה ה-10 והביקור מספר את סיפור היווצרות הקו, המשמעות שלו והשפעתו על העולם. במקום כנסייה ומינזר מהמאה ה-19, ומגדל עם תצפית יפה לנוף שמסביב.

מונפרטו Monferrato

אזור נוסף בפיימונטה המשלב גבעות ירוקות, כרמים רבים, מבצרים ועיירות. נהר הטאנארו מחלק את האזור ל- Alto מונפרטו עילית ו Basso מונפרטו תחתית. הראשון על גבול לגוריה, והשני יותר צפוני. באלטו מונפרטו תמצאו את העיירה Ponzone פונזונה המיוחדת. בבאסו מונפרטו, בנוסף ליין אפשר למצוא גם את  יצור משקה הגראפה.  בעיירה קאסלה מונפרטו נמצא בית כנסת עתיק, מהיפים באיטליה ובו גם מוזיאון יהודי ותערוכת חנוכיות. 

אוסאוקס Usseaux

כל מה שאפשר לבקש מעיירה קסומה – נמצא בתוך העיירה הזו. בתי אבן לצד בתי עץ, סמטאות קטנות ומקורות, תנורי אפייה עתיקים מצוירים, ולידם משטחי כביסה צמודים לקירות, מרפסות עם אדניות פרחים וציורי קיר נוספים המתארים את המקומיים עם העבודות המסורתיות – כל אלה בתוך גן עדן אשר הרים סביב לו.

איבראה Ivrea

אם תצליחו להגיע לאיבראה בזמן קרנבל התפוזים, הנערך מידי שנה לקראת סוף חודש פברואר, מחכה לכם חוויה כתומה ומיוחדת. אם תגיעו אליה בזמנים אחרים, תהנו מעיירה אשר נחשבת לבירת אזור ששמו 'קאנבסה' (Capoluogo del Canavese) והיושבת על נהר דורה באלטאה (Dora Baltea). מעבר לסמטאות הקסומות נמצא מבצר מהמאה ה- 14, וכן טיילת נהר נעימה לטיול. באיבראה הקים התעשיין היהודי אדריאנו אוליבטי את מפעל מכונות הכתיבה המפורסם ואי אפשר להחמיץ את האנדרטה המרשימה לכבודו.

בזיליקה סופרגה Basilica di Superga

בראש ההר, בגובה של 672 מטר, אשר למרגלותיו משתרעת העיר טורינו, הושלמה בשנת 1731 בנייתה של כנסייה מרשימה אשר היתה סמל לניצחונו של בית המלוכה האיטלקי סבויה, על הפולשים מצרפת. בעת הביקור במקום, נהנים מהנוף המדהים של העיר שלמרגלות האלפים, מקברי משפחת סבויה שפוסלו ע"י מיטב הפסלים ומטיפוס של 131 מדרגות לכיפת הכנסייה. מאחורי הכנסייה נמצא אתר הנצחה מרגש לנבחרת הכדורגל של טורינו אשר מטוסה התרסק על צלע ההר בשנת 1949 וכל חברי הקבוצה מצאו שם את מותם. 

המבצרים של  אקסילס ו פנסטרלה  Forte di Exilles e Fenestrelle

שני מבצרים הנמצאים בכניסה לעמק סוסה (Susa) והיו עמדות מפתח בצבאות של משפחת סבויה ושל צבאות צרפת. הם היו התחנה האחרונה לאלה שיצאו אל מעבר לאלפים וראשונה לאלה שחזרו מההרים. בתוך מבצר אקסליקס Exilles נמצא היום המוזיאון הלאומי להסבר על ההרים, ואילו במבצר פנסטרלה, אפשר להתלוות לסיורים מודרכים. לעיתים משמש המקום במה להצגות תיאטרון משתנות. שני המבצרים מוקפים בנוף הררי עוצר נשימה.

סאקרי מונטי (ההרים הקדושים)  Sacri Monti 

תשעת ההרים הקדושים הם קבוצת קפלות ומבנים אדריכליים שנוצרו בסוף המאה ה -16 וה -17 והוקדשו לאירועים שונים באמונה הנוצרית. בנוסף למשמעותם הרוחנית הסמלית, הם בעלי ערך אומנותי וניתן להתרשם מהמיומנות בה שולבו בנוף הטבעי שמסביב.

טירת הדוכסים באג'ילה   Castello Ducale di Agliè

המבצר קרוב יחסית לטורינו, נבנה בתקופת ימי הביניים ומאז ועד היום נוספו למבנה אלמנטים שונים, מה שהופך את מראהו לאקלקטי. בתוכו ניתן לראות את חדרי המלוכה המקוריים של משפחת סבויה, פרסקאות וממצאים ארכאולוגים שהמשפחה אספה.

דמנהור Damanhur

קהילה מיוחדת במינה ואתר ייחודי לביקור. קהילת דמנהור מצאה את מקומה בלב מחוז פיימונטה, למרות שמקורותיה הם במצרים העתיקה ותורתה היא של חכמת המצרים הקדמונים. על פי חישובי מייסדיה למקום בו הם נימצאים, תכונות אשר מיטיבות עם האדמה, הצמחייה, בריאות והתנהגות בעלי החיים והאדם. האתר מזמין מבקרים ומאפשר לינה של החל מלילה אחד ועד למספר ימים, כדי להכיר את התרבות ולחוות את מנהגיה.

פאלאצינה (ארמון) הציד סטופיניג'י Palazzina di Caccia di Stupinigi

אחד מהארמונות הגדולים והידועים של משפחת סבויה. נמצא לא רחוק מהעיר טורינו, וההגעה אליו עוברת דרך פארק שהינו יער טבעי, שם היה אזור הציד המבוקש של המשפחה.  כיום עדיין אפשר למצוא בו שועלים, סנאים, סמורים ועוד. בתוך המבנה נמצא שוכן המוזיאון לריהוט פיימונטזי, עשיר ומגוון, אשר חלקו מקורי מהארמון ואחר נאסף מארמונות שונים של המשפחה.
ורצ'לי

ריזאיה (שדות האורז) ורצ'לי Risaie Vercelli

הביקור בשדות האורז נותן למבקר הצצה לעולם גידול האורז החל מהנבטתו בשדות ועד הגעתו לצלחת בגרסתו האיטלקית – ריזוטו. האזור, מהווה את אחד מאזורי הגידול המרכזיים באיטליה- מרהיב ביופיו. השקיעה המשתקפת בשדות המלאים מים – רומנטית. העיירה ורצ'לי היא מרכז האזור ומסביבה אתרי אומנות רבים, ומסעדות אשר תאפשרנה לטעום את טעמו המיוחד של הריזוטו לסוגיו השונים.

סאלוצו  Saluzzo

עיירת ימי ביניים עם סמטאות מתפתלות וגגות רעפים אדומים, במרכז פרובינציית קונאו, היפה בפני עצמה. כדאי להתחיל את הסיור מראש הגבעה ולגלוש לעבר העיירה עצמה. התחנה הראשונה היא המבצר של שליטי סאלוצו בעבר Castiglia. אחת האטרקציות במקום היא 'ווילה בל ודרה' (Museo e Villa Belvedere Radicati ) שהמבנה בו היא שוכנת, בלב סביבה ירוקה, מרתק בפני עצמו.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?