בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

האי סרדיניה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

האי השני בגודלו בים התיכון, שתמיד נחשב כמקום מבודד ומרוחק, גם תרבותית, מכל יבשה הקרובה אליו. באי נמצאים אלפי אתרים נוראגים מדהימים, המספרים את סיפורו של אחד העמים העתיקים באירופה. בסרדיניה תמצאו חופי זהובים, בהם מים צלולים וחופי רחצה רבים.  בתוך האי משתרעים הרים ושמורות טבע אשר בהן כמות תיירים קטנה יחסית משאר איטליה. אי המומלץ לחובבי טבע פראי, ארכיאולוגיה מעניינת, תרבות ומסורת עתיקת יומין.

קאליארי Cagliari

בירת האי סרדיניה.  פעם הגדיר אותו מישהו: "עיר לבנים, עירומה, הנראית כירושלים הלבנה", קאליארי על חופי הים התיכון, היא עיר ציורית ללא ספק. אתריה השונים פזורים ברחבי העיר, וכל אחד מהם פנינה. החל מבניין העירייה המאסיבי, דרך עמודי הפילים ברובע קסטלו העתיק והכנסיות המגוונות, ועד הרבעים העתיקים שליד הים (כמו מארינה סטאמפאצ'ה, ווילהנובה Marina Stampace e Villanova). בין מיגוון האתרים תימצאו סדנאות וחנויות אומנים, מסעדות מצוינות ואווירה ים תיכונית. השילוב בין צבע הים הכחול לבין בתיה הלבנים, מעניק לה מראה מרהיב.

אלגרו Alghero

על חופה המערבי של סרדיניה, יושבת העיר הידועה בשמה 'ברצלונה הקטנה', זאת בזכות אופייה הספרדי והדיאלקט המיוחד שבפי תושביה. סמטאות ציוריות, עם כנסייה בסגנון גותי קאטאלני (ברצלונה היא בירת קטלוניה), מגדלים ומבצרים הפזורים ברחבי העיר ונמל קטן ממנו ניתן לשוט למערת הנטיפים של נפטון. אלגרו היא פנינת חוף ומומלצת לביקור.

סו נוראקסי די בארומיני Su Nuraxi di Barumini

אתר היסטורי מיוחד שהיה שייך לעם עתיק בשם "נוראגים", זהו עם שחי באזור לפני אלפי שנים והותיר סוג של מבני אבן מהירים לפירוק ובנייה מחודשת. בשטח פתוח, ניתן לראות את גלי האבנים, כאשר חלקם אף מגיע לגובה של 18 מטר. רשת הקירות שסביבו יוצרת מרחב מגורים מרתק עליו כדאי לשמוע. 

קסטלסארדו Castelsardo

קסם של מקום. בחלק הצפון מערבי של סרדיניה מסתתרת לה עיירה היושבת על גבעה וצופה לעבר הים. בדרככם לעיירה, תעברו ליד "סלע הפיל" סלע שגובהו כ 4 מטרים המזכיר בצורתו פיל. כמעט בכל פינה בקסטלסארדו, תפגשו את הסלסלות, הקערות והתחתיות העשויות סיבים, הייחודיות למקום. בקצה העיירה נמצא מבצר דוריה (Castello dei Doria) ובין הבתים המסורתיים והצבעוניים, שאת אדני החלונות מקשטים פרחים צבעוניים, תראו גם מבנים בני מאות שנים, בעלי מראה שונה. את הסיור כדאי לשלב עם טיול לנמל הקטן והציורי.

גאלורה Gallura

גאלורה הוא אזור צפון מזרחי באי. הוא כולל בתוכו חופים קסומים, מי ים צלולים ופינות טבע מזמינות ואוכלוסייה השומרת על המסורת המקומית. גדלים במקום עצים זית עתיקים המניבים זיתים גדולים בעלי טעם עז, לאורך החוף מפרצונים חבויים עם פינות טבע שקטות, ובתוך המים הכחולים, מספר איים קטנים שהם שמורת טבע.

קוסטה זמראלדה Costa Smeralda

קו החוף היוקרתי של צפון מזרח סרדיניה. בקו החוף המכונה 'האיזמרגד', מומלץ לבקר בעיירה פורטו צ'רבו (Porto Cervo) ולהנות מעיירת קיט מושלמת לחופשת קיץ. נסיעה ברכבת קלה, תיקח אותך לשכונות בהן גרים עשירי עולם בוילות מרשימות וגנים מטופחים. בטווח נסיעה קרוב נמצאת העיירה ארזקנה (Arzachena) אשר בחודשי הקיץ מתקיימות בה הופעות, והיא מוקפת סלעים מיוחדים, כאשר המפורסם מביניהם הוא סלע הפטרייה (Roccia del Fungo).

סטינטינו Stintino

סטינטינו יושבת בצפון מערב האי והיא קצה לשון יבשה היוצאת מתוך סרדיניה. חופיה ידועים ביופיים. מעיירת דייגים קטנה הפכה לאתר נופש פופולארי. מחוף פלוסה (Pelosa) ניתן לשוט לאי אסינרה (Asinara) ולבקר את החמור הלבן הייחודי למקום. בחוף Ezzi Mannu מים צלולים ובצד המערבי נמצאים מפרצים שונים הנקראים Cala. בעיר נפתח גם מוזיאון Tonnara המספר על שיטת דייג הטונה המסורתית. 

נואורו Nuoro

נאורו היא העיירה בה ניתן לראות וללמוד על אורח החיים המסורתי של תושבי האי. כדאי מאוד לבקר במוזיאון התלבושות המקומי ולראות את אוסף התלבושות המסורתיות, שחלקן נלבשות עוד היום בפסטיבלים השונים, התכשיטים, כלי הנגינה והמסכות, ובכנסיית סנטה מריה דלה נבה Santa Maria della Neve  

אורגוסולו Orgosolo

העיירה המנומנמת התפרסמה בעיקר בגלל ציורי הקיר שלה שהפכו לסמל החל משנות ה 70 של המאה ה-20. כל הרחוב הראשי (Corso Repubblica), הסמטאות הצדדיות היוצאות ממנו, וכל קיר מספיק גדול – מעוטרים בציורים, שהם עבודות של אומנים או סטודנטים, המביעים מחאה פוליטית, חברתית או סביבתית. יש ציורים הנשארים שנים ויש אשר מתחדשים בהתאם לאקטואליה.

בארבאג'ה Barbagia

מרכז האי סרדיניה המשמר בצורה מובהקת מסורות, דיאלקט ואורח חיים עתיק. טיול באזור הזה, שהוא לב ליבו של  אזור מיוער והררי, בעלי חיים (על הר ספאדה Spada) וצמחייה ייחודית (פארק Su Trucco), הלוקח אותך למעין מסע חזרה בזמן. בחלק מהעיירות אפשר לראות ציורי קיר המביעים מחאה מסורתית.

האי סאן אנטיוקו  Isola di Sant'Antioco

לא מספיק לכם אי אחד  – סרדיניה? שוטו משם לפינה הדרום מערבית אל האי הרביעי בגודלו באיטליה (אחרי סיציליה, סרדיניה ואלבה) תמצאו בו חולות זהובים, מים בצבע טורקיז והכי חשוב – מעט מאוד תיירים ואיטלקים אשר מכירים את המקום. העיירה בעלת אותו שם, נמצאת על צלע גבעה ומי שיצא לטיול רגלי, יגלה גם מערות, נקיקים, מפרצונים חבויים והמון שקט ושלווה.

ג'יארה די ג'סטורי Giara di Gesturi

במרכז סרדיניה פארק נפלא המתאים לכל המשפחה. בשמורת ג'יארה די ג'סטורי צומחים למעלה מ -350 מיני צמחים, בעיקר אלוני השעם, ואוכלוסיית סוסים ייחודית ששרדה אלפי שנים, סוסי ג'יארה. תוכלו גם לבקר בעיירה ג'סטורי  Gesturi ובמוזיאון הפתוח בו תוכלו ללמוד על הרמה, על ההיסטוריה, הגיאולוגיה,  הארכיאולוגיה והאנתרופולוגיה בצורה דינמית ומרתקת.

מיניארה די מונטוקיו Miniera di Montevecchio

אתר מיוחד, שהיה בעבר מקום מגורי העובדים במפעל הכרייה המקומי. אחרי שנים בהם היה סגור, מאפשר היום המקום לערוך סיור מודרך ובטוח בחלקים שונים של המבנים ולהכיר דרך הכלים והרהיטים, את אורח החיים של עובדי המיכרה שאיכלסו אותם בעבר.  סיור מרתק ושונה.

הפארק הלאומי ארכיפלג דלה מאדלנה Parco Nazionale dell'Arcipelago di La Maddalena

ארכיפלג הכולל כ 60 איים חלקם קטנטנים, השומר על צורתו כבר מיליוני שנים, ושהינו שמורת טבע. האי המרכזי הוא קאפררה (Caprera) בו ניתן לבקר בביתו של המצביא האיטלקי ג'וזפה גארבלדי. באי מאדלנה (Maddalena) נמצא מרכז שמורת הטבע וחוף קאלה קוטיצ'י Cala Coticci שבו נמצאת מעין בריכת מים טבעית, קסומה ומרגיעה. מהעיירה פאלאו (Palau) אפשר לצאת לשייט הסובב בין האיים, ולצפות בנקיקים ובפינות הנסתרות.

 דרך הנוף בין בוסה לאלגרו Strada Panoramica da Alghero a Bosa

אחת הדרכים היפות באיטליה. בין העיר אלגרו בצפון לבין בוסה (Bosa) מדרום, משתרעת לה דרך של 45 קילומטרים עם ים ממערב והרים ממזרח. הנוף מהמם, מרגיע ושליו. אם יש לכם זמן, זוהי דרך מומלצת לנסיעה קלה, עם עצירה בנקודות תצפית או כניסה למים, בקאלה בוראנטינו (Cala Burantinu) שהיא מעין בריכה טבעית עם מי ים צלולים.

האתר הארכיאולוגי של מונטה טיסקלי Area Archeologica del Monte Tiscali

אתר ארכיאולוגי בהרי טיסקאלי, שהיה כפר פרהיסטורי שהוסתר בתוך מערה ליד העיירה נואורו. אפשר לערוך טיול בטבע בשילוב טיפוס הרים וביקור באתר הנוראגי Villagio di Tiscali – התיישבות מהעתיקות שיש באיטליה.

בוסה Bosa

בוסה היא עיירה מקסימה המופיעה ברשימת ה"עיירות היפות ביותר באיטליה "(I Borghi Piu Belli d'Italia). שוכנת על עמק נהר טמו Temo וליד הים, וטירת סראוואלה (Castello di Serravalle) משקיפה עליה מלמעלה. מטירה זו התפתחו בתי העיר בימי הביניים עד לגדות נהר הטמו. מומלץ לבקר ברובע Sa Costa על הסמטאות הציוריות והמפותלות שלו.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?