בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

ליגוריה – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מחוז צפון מערבי, צר, מפורץ ומשתלבים בו הים הליגורי והקצה הצפוני של הרי האפנינים. בליגוריה רצף של עיירות דייגים קטנות וציוריות ומעליהן, באומנות שניבנתה לאורך שנים, טרסות של גידולים חקלאיים כמו ערמונים ועצי זית. בירת המחוז היא ג'נובה, עיר נמל עתיקה ובה מטבח המבוסס על תנובת הים. ליגוריה תורמת למטבח האיטלקי את הבזיליקום המפורסם ואיתו את רוטב הפסטו, את הפוקאצ'ה הייחודית ושמן זית משובח. מבנה המחוז לא השתנה אלפי שנים ומהווה יעד מומלץ לתיירות חופים.

ג'נובה Genova

בירת ליגוריה ובה הנמל הגדול ביותר באיטליה. מומלץ להקדיש לה מספר ימים. הנמל עצמו עבר חידוש בשנת 1992 והיום הוא מרכז אטרקציות ופעילות לכל המשפחה, לצד מסעדות ובתי קפה (אקווריום, מוזיאון הים תיכון, מתחמי קולנוע ויצירה). סבך הרחובות של העיר העתיקה יכול לבלבל אך מצד שני הוא הוא לוקח את המבקר לסיור מרתק הטומן בתוכו פינות היסטוריות, אומנותיות וגסטרונומיות (ביתו של הדוג'ה אנדראה דוריה, קתדרלת סן לורנצו, שוק מקורה). החלק העליון של העיר משלב חדש וישן ובו רחובות ומידרחוב לקניות וארמונות רנסנסיים נפלאים זכר לתקופת הפאר של הרפובליקה הימית החזקה. (פיאצה דה פרארי, ויה גאריבלדי).

צ'ינקווה טרה Cinque Terre

חמשת האדמות (על שם חמש העיירות) שהיו בעברן  עיירות דייגים מנותקות כמעט מכל עיר או עיירה גדולה. ההגעה אליהן היתה רק דרך הים או בטיפוס על ההר שמעליהן. השנים האחרונות הביאו אליהן את הקידמה ויחד איתה את הרכבת וכעת הן יעד תיירותי פופולרי. היום ניתן להגיע אליהן בשייט וגם ברכב פרטי, אך עלות החניה, בכל עיירה, היא גבוהה ונידרשת גם ירידה ועלייה רגלית מהחניון למרכז העיירה. העיירות עצמן קטנטנות ובכל אחת קסם אחר (נהר קטן, מיקום על מצוק, סמטה בודדת וכד') ריומג'ורה, מנארולה, קורניליה, וורנאזה ומונטה רוסו. Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore. בניהן מחברת דרך האהבה המפורסמת, שהיא דרך רגלית רומנטית עם מצוק מצד אחד והים בצד השני. מומלץ ביותר.

פורטוונרה והאי די פאלמריה Portovenere e Isola Di Palmaria

בקצה לשון יבשה היוצא ממפרץ לה ספציה La Spezia (או בשמו מפרץ המשוררים) שוכן הנמל של ונוס "פורטוונרה" Portovenere עיירה צבעונית וציורית הידועה ברחוב הנמל שבו 60 בניינים בגובה של 6-8 קומות. הרחוב נקרא ה"פאלאצאטה די פורטו ונרה" Palazzata di Porto Venere' ויוצר מראה מרהיב. משם אפשר לשוט לאי הקטן ממול פאלמאריה (Isola Di Palmaria) וליהנות משמורת טבע מרגיעה, ציוץ ציפורים ומסלולי טיולי קצרים.

לריצ'י Lerici

מהמפורסמות בעיירות החוף הליגוריות ויעד ידוע לתיירים בהווה ומשוררים רומנטיקנים בעבר. ממוקמת במיקום מושלם מול מפרץ המשוררים הידוע. מאחוריה מצוק ועליו מבצר (Castello di Lerici) גדול ממדים. בין הסמטאות בתים מרשימים ועתיקים ועל חוף הים טיילת נעימה לסיור המלאה במסעדות ובתי קפה. ממעגן הסירות ניתן לצאת לשיט בים הפתוח.

פורטופינו ומינזר סן פרוטוזו  Portofino e Portofino Abazzia di san fruttuoso

הריביירה האיטלקית שבלבה העיירה פורטופינו, נחשבת לעיירת הקיט המהודרת ביותר באיטליה. ההגעה לפנינת תיירות זו היא דרך העיירות ראפאלו וסנטה מרגריטה, עיירות חוף אשר בעצמן מהוות אתרי תיירות. כאשר מגיעים לפורטופינו, שפירוש שמה הוא 'הנמל הצר', הדבר הבולט ביותר הוא היאכטות המפוארות העוגנות בנמל הקטן. טיול קצר (אחרי גלידה טובה) יוביל לכנסיית סן ג'ורג'ו (Chiesa di San Giorgio) שבמעלה ההר, ואילו טיול רגלי של שעתיים, יוביל אל אבציה די סאן פרוטוזו Abbazia di San Fruttuoso,  מנזר עתיק יומין ומרשים למראה.

בוקאדסה Boccadasse

שכונת ימאים ותיקה בעיר ג'נובה. היא שוכנת בצד המזרחי של טיילת קורסו איטליה, הטיילת הראשית לאורך הים, למרגלותיו של רחוב אורורה, רחוב צר ליגוריאני טיפוסי ("crêuza"). בשכונה כולה, על בתיה הצבעוניים, הכיכר הקטנה פיאצה נטונו הנפתחת אל המפרץ הקטן, ובנקודות התצפית, שוררת אווירה מקסימה.

קאמולי  Camogli

עיירת דייגים ציורית על חוף הים הליגורי. הקסם שלה הוא בבתיה הצבעוניים ומיקומה מתחת לרכס הרים ושמורת הטבע של פורטופינו. הנוף הנישקף ממנה אל הים, מהמם ביופיו.  בעיירה כדאי לבקר בכנסיית סנטה מריה אסונטה, מבצר הדרגונארה החצוב בסלע (castello della Dragonara), לשבת לקפה, להביט לים, ולתת הצצה בכניסות בתי המגורים הצפופים והגבוהים, כדי לראות את גרמי המדרגות הצרים שרק דרכם ניתן להגיע לקומות העליונות. אין מעלית.

גולפו דל טיגוליו Golfo del Tigulio

אזור טריטוריאלי שהוא חלק מהעיר ג'נובה, הכולל בעיקר את עיירות החוף פורטופינו, סנטה מרגריטה ליגורה, רפאלו, זואגלי, קיאווארי, לבאניה וססטרי לבנטה (Portofino  Santa Margherita Ligure, Rapallo, Zoagli, Chiavari Lavagna and Sestri Levante). בכל העיירות יש חופי רחצה נעימים, טיילות רבות להליכה ולספורט. העיירות פורטופינו וססטרי לבנטה הן ייחודיות יותר, אך ראוי להזכיר גם את קיאווארי הגדולה יותר ובה מסעדות, בתי קפה חנויות וסמטאות, וזואגלי הקטנה, הממוקמת על צוק סלעי הגובל בים. האזור כולו אידיאלי לחופשה המשלבת ים וטיולים בהרים מעל.

ריביירה דלה פאלמה Riviera delle Palme

בצפון מערב ליגוריה, בדרך לגבול הצרפתי נמצאת ריביירה דלה פלמה. אזור מומלץ לטיולי מחנאות בשילוב עם פארק המים אקואטיקו דלה קאראבלה (Parco Acquatico le Caravelle). מומלץ לקחת את הזמן, ליהנות מאוויר נקי המגיע מהים, מחופי רחצה ארוכים ומזמינים ומעיירות קטנות הסמוכות לעיר המרכזית סאבונה (Savona).

לה ספציה  La Spezia

לה ספציה יושבת דרומית מזרחית לג'נובה, בירת ליגוריה. המפרץ של לה ספציה זכה לכינוי "מפרץ המשוררים" בזכות משוררים בריטים ידועי שם כמו שלי וביירון, אך לפניהם התאהבו במקום גם דנטה ופטררקה. מעט אחרי איחוד איטליה, בשנת 1861 נבנה בעיר הבסיס הימי הגדול ביותר באיטליה, מה שהעלה את קרנה והביא לתנופת בנייה, בעיקר בסגנון הליברטי, והפך אותה לעיר הומה ופעילה. לאחר מלחמת העולם השנייה הפכה העיר לנקודת המוצא ממנה ניצולים ממחנות הריכוז הצליחו לעזוב את איטליה בחשאי, עד שבמפות ישראליות נקראה לה ספציה "שער לציון". מומלץ להתחיל את הביקור בעיר מהטיילת לאורך הים ולנדוד דרך הסמטאות לעבר האתרים במרכז העיר.

 ססטרי לוונטה Sestri Levante

העיירה יושבת בין שני מפרצים קטנים: מפרץ השקט (Baia del Silenzio) ומפרץ המעשיות (Baia delle Favole). בתיה נושקים למים והיא מקום נפלא לחופשה ימית חלומית.

אלאסיו Alassio

יושבת על חוף הים בריביירה פוננטה (Ponente). עיירה מושלמת לחופשה. בין כנסיות קטנות וסמטאות היורדות לחופי הים, כדאי לראות את סמל העיירה Muretto di Alassio 'הקיר של אלסיו', עליו מזכרות, סמלים, פסלים וחתימות של אורחים מפורסמים משנים עברו. קיר ציורי וצבעוני. חופי הים, שלהם חול זהוב ודק, פתוחים באופן חופשי לציבור. נקודת תצפית מומלצת היא Capo di Santa Croce הנמצאת על הים וממנה ניתן לראות את המפרץ של העיירה.

אפריקלה Apricale 

ממש על גבול צרפת נמצאת העיירה אפריקלה היושבת על מצוק ולה כיכר קטנה מוקפת בניינים וברקע רכסי ההרים והיא כאילו נלקחה מסרט איטלקי ישן.

סנרמו  Sanremo

בירת המוסיקה של איטליה והידועה בפסטיבל הזמר האיטלקי המתקיים מידי שנה, ממנו יצאו להיטים  מפורסמים ושירים קלאסיים רבים. ידועה גם בארכיטקטורה הרוסית של כנסיית 'ישו הגואל' (Chiesa di Cristo Salvatore), זכר לקהילה הרוסית שהיתה בעיירה בסוף המאה ה19. סן רמו היא גם בירת הפרחים וסמטאותיה, מרפסותיה וכניסות הבתים מעוטרים בפרחים רבים וצבעוניים. פינה נוספת שכדאי לבקר היא 'פינייה' Pigna אזור עתיק ובו שרידים מימי הביניים, טיילת עם עצי דקל, שערי כניסה בחומות וכנסיות קטנות.

טאג'יה Taggia 

טאג'יה ממוקמת בין ים להרים, סמוך לעיירות החוף בריביירה הצפונית של ליגוריה, ובמרחק קצר מרכס ההרים אליהם אפשר להגיע לטיולי טבע. בזכות מיקומה לצד העיירות הקטנות הנוספות שסביב, נוצר מרכז תרבותי מצוין למבקרים באזור. 

טריורה Triora 

עיירה היושבת למרגלות הפארק הלאומי של האלפים הליגוריים. מוקפת ברכסי הרים, נהרות, צמחייה עשירה ויופי השמור לעיירות הקטנות היפות באיטליה. בין הסמטאות השקטות, מבנים קטנים, כנסיות ציוריות המספרות אגדות מהמאה ה 16, בהן נרדפו נשים שהואשמו בכישוף. היום מארחת העיירה מספר פסטיבלים הקשורים בכישוף.

דולצ'אקווה Dolceacqua

עיירה בנפת אימפריה היושבת על נהר נרביה (Nervia) ובה עמק בעל אותו שם. במקום מבצר מרשים מתקופת ימי הביניים שהפך למגורי השליטים בתקופת הרנסנס. הגשר החוצה את הנהר ציורי מאפשר תצפית מצוינת לעבר המבצר. קלוד מונה כינה אותה 'פנינה של קלילות'. בתוך העיירה שערי בתים מיוחדים אשר נבנו מאבן מקומית שחורה.

פינאלבורגו Finalborgo

במיקום אסטרטגי, במפגש הנהרות פולה (Pola) ואקווליה (Aquila) יושבת העיירה פינאלבורגו. עיירה מוקפת חומה ולה מספר שערי כניסה לעיר העתיקה. במרכז העיירה מספר בניינים מתקופת הרנסנס ועוד כמה מתקופת השלטון הספרדי בעיר. בניין העירייה הוא דוגמה מצויינת לאדריכלות רנסנס ראשונית בליגוריה. 

אימפריה  Imperia 

אימפריה יושבת על הים הליגורי ונחשבת לבירת ריביירת הפרחים, המתחילה ממנה לכיוון הגבול עם צרפת. בעיר שני מרכזי ביקור: אונליה (Oneglia) ופורטו מאוריציו (Porto Maurizio). המרכז העירוני הוא באונלייה אשר רחובותיה מקורים, חנויות, כיכרות ומוזיאון לשמן זית. מומלצת לביקור וילה גרוק הציורית והמיוחדת. פורטו מאוריציו הוא אזור הנמל ובו מלונות, מקומות בילוי בערב, וחופים ים מצוינים. 

לאבנייה Lavagna

כדאי לבקר בעיירה שבה סמטאות צרות, ציוריות ויפות עם נוף ליגורי טיפוסי.

גני וילה האמברי Giardini Villa Hambury

סמוך לעיירה ונטימילייה (Ventimiglia) נמצאים גני וילה האמברי, המעוצבים לפי מיטב המסורת של הגנים האנגליים ובהם מגוון רב של פרחים, תצפית מרהיבה אל הים ושבילים רומנטיים לסיור.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?