בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

לאציו – 20 האתרים והאטרקציות שחובה לראות

מה יש לראות במחוז לאציו בנוסף לרומא? לאציו הוא מחוז במרכז איטליה הכולל את חופי הים הטירני, עיירות רבות על מצוקים מסלע טוף, שרידים ארכיאולוגיים, שמורת טבע ווילות של משפחות אצולה רומאיות. בין לבין תמצאו בו פארקים חווייתיים לילדים, אגמים כחולים בין גבעות והרבה אוכל רומאי טיפוסי.

רומא Roma

בירת חבל לאציו ובירת איטליה. מרכז העולם הרומאי בעבר, מרכז העולם הנוצרי לאורך השנים, עיר אירופית ומובילה כיום. מאות אתרים מהתקופה הרומית, לצד אתרים מימי הביניים, כנסיות, יצירות אומנות מהרנסנס, כיכרות ומבני ציבור מתקופת הבארוק, כל אלה ועוד הופכים את רומא לעיר מרתקת. לשם כך דרושים מספר ימים, כדי ליהנות משפע האתרים. עיר סואנת ותוססת לאורך כל היום. כדאי לסייר בה תוך כדי הליכה רגלית, למרות שחלק מהאתרים נמצא על גבעותיה. כך תגיעו לפינות גלויות ונסתרות מכל התחומים: גסטרונומיה, נוף, היסטוריה, מדע, תרבות, פוליטיקה, דת, פנאי ובילוי.

קסטלי רומאני Castelli Romani

אזור הגבעות והאגמים בו נופשים הרומאים, בעבר ובהווה. הגבעות הנישאות והצמחייה העשירה, הפכו אותו ליעד מבוקש כדי לברוח אליו מהחום והצפיפות של העיר הגדולה. רוקה די פפה, פרסקטי, קסטל גנדולפו (העיירה בה נמצא מעון הקיץ של האפיפיור המשמש כיום כמוזיאון), מארינו, נמי. אלה הן רק חלק מהעיירות היושבות על 'גבעות אלבני' (Colli Albani) ובהן סמטאות ציוריות, ארכיטקטורה עתיקה, וילות בהן גנים פתוחים לביקור, מסעדות עם אוכל מקומי מצויין ובין העיירות, פינות מסודרות לפיקניק ונופש פעיל.
ויטרבו

צ'יביטה די באניורג'יו Civita di Bagnoregio

אחת מעיירות הרפאים שננטשו בעבר וקמו לתחייה בזכות התיירות. העיירה שגרים בה כ 8 תושבים בלבד, יושבת על מצוק של סלע טוף מוקפת בבתרונות מסלע גיר. הגישה אליה היא רק בהליכה דרך גשר ארוך המחבר אותה עם העיירה בניורג'יו. יש צורך לקנות כרטיס כניסה, כיוון שהתשלום מיועד לשימור המקום. עדויות לתרבות האטרוסקית, שרידים רומים, בתים מימי הביניים ותוספות רנסנסיות הם חלק ממכלול המבנים אותם רואים כאשר חוצים את העיירה ומגיעים לצידה השני, ממנה נישקף נוף הבתרונות. 

 נקרופוליס דלה בנדיטאצ'יה צ'רבטרי  Necropoli della Banditaccia

אתר קבורה ייחודי והיסטורי. סוגים רבים של קברים (למעלה מ 1000) מהתקופה האטרוסקית, המהווים עדות למסורת, אומנות ואמונות של החיים באטרורה. על שטח של 2 קילומטר מסודרים הקברים בצורות שונות, אם לפי מעמד, או התקופה ושופכים אור על אורח החיים האטרוסקי. חלק נקברו בבורות, אחרים בתילים, אחדים לבד ויש שנקברו בקבוצות. סיור במקום מלמד על המנהגים מתוך מבט בציור, פיסול והבנייה העתיקה.
מזרקת נפטון בוילה ד'אסטה שבטיבולי

טיבולי  Tivoli

קרבתה של טיבולי לעיר רומא, בנוסף לעברה ההיסטורי, אפשרה לה להיות אתר התיישבות פופולרי. הביקור בעיר כולל כניסה לכמה ווילות. וילה ד'סטה על גניה ומזרקותיה, שהיתה ביתו של קרדינל ממשפחת אסטה. וילה גרגוריאנה, מעין פארק ששימש את האפיפיור החל מהמאה ה 19, ווילה אדריאנה שהייתה מעון נוסף של הקיסר אדריאנוס ונחשבת כיום ל"עיר בתוך עיר". טיול בכל אחת מהווילות האלה, מעבר להנאה מהטבע והמים, פותח צוהר לעולם עשיר של חיים בתקופות שונות. 

קסטל די טורה Castel di Tora

בנפת רייטי, כשעה צפונית לרומא, על גדות אגם טוראנו, יושבת העיירה קסטל טורה. במעלה העיירה ניצב מבצר. מסביבה יערות צפופים, ריח שיחי הטימין ואווירה פסטוראלית. על הגבעה הסמוכה נמצאת Antuni עם סימטאותיה העתיקות. אל העיירה ניתן להגיע דרך גשר מעל  האגם המלאכותי. על גדות האגם ניתן למצוא פינות לדיג, ומסביב ניתן לצאת לטיול רגלי למפלי וולוקיה (Cascata delle Vallocchie). בעונות הקיץ, הערוץ יבש, אך המראות יפים והצמחייה עשירה.

צ'רברה די רומא  Cervara di Roma

בצ'רבארה די רומא (Cervara di Roma) היושבת על מצוק מזרחית לרומא, נראה כאילו הכל התפרץ מהסלע. העיירה עצמה והפסלים שבה. בתיה נראים כחצובים באבן וכבר במאה ה19 היתה מוקד משיכה לאומנים מכל העולם. על כן היא מכונה גם היום, "עיירת האומנים". למבקר בה מחכות פינות מפתיעות בהן פסלים חצובים בסלע, ציורי קיר ופסיפסי אבן מרהיבים. פעם בשנה מארחת העיירה פסטיבל של אומנות ופטריות כמהין. Subiaco e il Monastero Benedicano המנזר הבנדיקטי בסוביאקו בעיירה סוביאקו (Subiaco) נמצא המנזר הבנדיקטי, סקרו ספקטרו ("המערה הקדושה"), שהינו מתחם קדוש. בין סלעי הר תאלאו (Taleo) נמצאת המערה בה חי הקדוש בנדיקטוס בראשית המאה השישית. המינזר מעוטר בציורים מדהימים.

מנזר פוסאנובה Abbazia di Fossanova

המנזר נמצא על הדרך בין רומא לנאפולי סמוך לים. הוא בעל מראה מיוחד ובתוכו קלוייסטר (חצר פנימית) מרהיב ביופיו. פנים הכנסייה פשוט ונקי מעיטורים. בשנת 1874 קיבל המינזר את ההכרה כמונומנט לאומי על היותו אחד המבנים המייצגים את האדריכלות הגותית באופן המדויק ביותר. במרכז המתחם, בחצר הפנימית מתאספים הנזירים לשאת תפילה.

איי פונטינה: פונזה ונטוטנה Isole Ponziane: Ponza e Ventotene

שייט של כשעה (יציאה מאנזיו Anzio או פורמה Forma) יביא אתכם אל האיים פונזה (Ponza) וונטוטנה (Ventotene). איים אידיאלים לחופשה שקטה, חובקת ים. חוץ מהחודשים יולי ואוגוסט, כאשר החופים מלאים בתיירים איטלקים וזרים, אפשר למצוא בשני איים אלה, חופי ים בתוליים, עתיקות פרה היסטוריות מהתקופה הרומית, טיילת לאורך החוף, שמורות טבע ימיות, חנויות ומסעדות. מומלצים הם טיולים רגליים, צלילה, וביקור במוזיאון האתנוגראפי. בחלק מהחופים יש בריכות שנוצרו ע"י הרומאים ומשמשים עד היום לרחצה. אלה המקומות שכדאי להתפנק בהם במאכלי ים ממיטב השולחן של מחוז לאציו.

היער הקדוש של בומרצו Sacro Bosco di Bomarzo

היער הקדוש נמצא על גבול מחוז אומבריה. בתוך סבך של עצים וצמחים מסתתרים פסלים מיוחדים מאבן. מרביתן דמויות בעלות קשר דתי. מפלצות, דרקונים, פילים, מקדשים, צבי ענק וכולם בגודל עצום. הפארק נבנה במאה ה16 לבקשת משפחת אורסיני הרומאית וכולל גם עולם בוטאני עשיר עם מגוון עצים, צמחי תבלין, שיחים ופרחים. האתר מקפיד על מיחזור ומודעות אקולוגית.

 צ'יבטלה ד'אליאנו Comune di Civitella d'Agliano

חצי שעה נסיעה מאגם בולסנה על מצוק מסלע טוף, מעל נהר הטיבר, נמצאת העיירה צ'יבטלה. קרוב לעיירה ניצב מבצר שנתן לעיירה את שמו, שנבנה ע"י משפחת מונלדסקי (Monaldeschi). העיירה היא דוגמא מצוינת למקום שהיה בשליטת משפחה קטנה ששלטה על כל השטח, ונבנתה לשם הגנה. 

אתר הקבורה במונטרוצי Necropoli di Monterozzi, Tarquinia

אתר הקבורה במונטרוצי (Monterozzi) משמש כעדות הגדולה ביותר לציור ופיסול אטרוסקי צבעוני. אלפי סרקופגים, חלקם מכסים את הגבעה, ורובם מעוטרים בצורה מדהימה בדמויות אנושיות השופכים אור על הלבוש, ההתנהגות, החפצים והפעילות היומיומית של המקומיים שחיו במקום במאה ה 5 לפני הספירה. חלק מהמוצגים ניתן עדיין לראות בשטח וחלקם בתוך המוזיאון הלאומי בטקוויניה, שהוא בעצמו יפה ומיוחד.

הפארק הארכיאולוגי של אוסטיה העתיקה Parco Archeologico di Ostia Antica

אחד מאתרי העתיקות המובילים בחבל לאציו ובאיטליה בכלל. זהו ביקור במאה ה-7 לפני הספירה בזמן שרומא היתה מלוכה. באתר רואים את התיאטרון הרומי המשמש היום להצגות וקונצרטים, את ה Thermopolium שהיה מעין פונדק לאירוח, ומוזיאון הפסלים. אלה ועוד בתוך מתחם מיוער באורנים והאווירה בו נעימה ביותר. כדאי גם לבקר את המונומנט לזכרו של איש הקולנוע – פאזוליני, מרחק 10 דקות נסיעה מאתר העתיקות.

ווילה לאנטה די באניאיה Villa Lante di Bagnaia

וילה גדולה שגולת הכותרת שלה הם הגנים המרהיבים. הוילה והגנים, מהמאה ה16, נבנו לבקשת משפחת פארנזה וכוללים מזרקות, אגנים ומשחקי מים, צמחים בצורות גאומטריות, שבילי טיול ונקודת תצפית. בשנת 2011 נבחר האתר כגנים היפים ביותר באיטליה. הביקור באביב, בו פורחים פרחי הגן מציג אותו במלוא תפארתו.

קאנאלה מונטראנו, ויטרבו La perduta città di Canale Monterano

אחת מהעיירות "הנעלמות" היפות שנותרו. על הדרך שהובילה לרומא, והיתה בעבר בשליטת משפחות אורסיני ואלטיירי. אתר מצוין לתמונות על רקע שרידים עתיקים שבחלקם הותירו קירות שלמים, עמודים עם קשתות, חזיתות של מבני ציבור ואקוודוקטים. לאורך השנים היה המקום אתר צילומים למספר סרטים ידועים, כמו 'בן חור', 'כל הכסף שבעולם', 'שוטרים וגנבים' (Guardie e ladri). מקום מצוין לסיורים רגליים בין השרידים ולפיקניק בטבע.

המערה של אורלנדו, סוטרי  La Grotta di Orlando, Sutri

סוטרי הינה עיירה קטנה ועתיקה שלאורך השנים התפתחו בה וביערות שסביבה, סיפורי אגדות ומסתורין. על פי אחת האגדות נולד במערה שביער האביר הידוע מצבאותיו של קרל הגדול, אורלנדו (אורלאן). לימים ייכתבו על אורלנדו, שירים, סיפורים ומחזות. בטיול ביער ניתן  לבקר במערה (שנחפרה בעבר ע"י האטרוסקים בתוך סלע הטוף), ולראות עוד יצירות שיצר הטבע שהביאו לאורך השנים את התושבים, לברוא את האגדות על המקום.

שמורת הטבע של הר רופנו Riserva Naturale Monte Rufeno

צפונית לעיר הגדולה, ויטרבו, משתרעת שמורת הטבע של הר רופנו, לצידו של נחל הפליה (Paglia). השמורה מציעה טיולים רגועים בנוף של גבעות ועיירות קטנות. נטועים בה עצי אלון, ונעשה ייעור מחודש של עצי אורן. יובלים קטנים, מפלונים, בתי כפר עתיקים וצמחיה עשירה ונדירה. באחת העיירות Casale Giardino נמצא מוזיאון הפרחים המיוחד והיפיפה.

אגם בולסנה Lago di Bolsena

אגם בולסנה ששטחו הוא 115 קמ"ר נחשב לאגם הגדול ביותר בחבל לאציו, והחמישי בגודלו באיטליה. זהו האגם הגדול באירופה שנוצר מהתפרצות וולקנית. הוא נחשב לאחד האגמים הנקיים ביבשת ומתאים לשחייה ודיג. במסעדות האזוריות תמצאו מאכלי דגים טריים ומשובחים תוצרת המקום. כל פעולות הספורט הימיות מתקיימות בו: שיט קאייקים וקאנו, גלישת רוח וסקי מים. לאורך חופיו אפשר ליהנות ממצנחי רחיפה ופינות צפרות. האגם הוא יעד תיירותי מבוקש בעונות הקיץ ומהווה אתר חופשה אידיאלי.

גאעטה ה"הר הבוקע" ו"היד של התורכי" La Montagna Spaccata e la Mano del Turco – Gaeta 

בעיירה גאטה (Gaeta), שעל הים הטירני, נמצא המצוק המבוקע (מפוצל לשלושה חלקים) ובו מסלול הליכה אשר מוביל למנזר השילוש הקדוש (Santuario della SS. Trinità). בדרך ניתן לראות את "היד של התורכי", שעל פי המסורת הוטבעה כף יד של ספן טורקי על הסלע, וכן את ה"המצע של פיליפו נרי" שם התבודד הקדוש לפני שנפרד מעולם החומר והתמסר לעבודת האל. דרך יפה לסיור בין סלעי הים.

מבצר טורה אלפינה Castello Torre Alfina

המבצר המוביל בלאציו. המראה החיצוני שלו מזכיר את משחקי הלגו הקלאסיים של בניית מבצרים מלבנים, צריחים, וצבע אפור קלאסי. הוא יושב בתוך העיירה טורה אלפינה ומוקף במבנים מימי הביניים. ביקור בחדרים  נותן תמונה על אורח החיים של אותה תקופה. חלקו פתוח לציבור וחלק אחר בבעלות פרטית ומושכר לאירועים.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?