בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

אברוצו – 20 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מחוז אברוצו נמצא במרכז איטליה ומשתרע מהרכסים הגבוהים ביותר של הרי האפנינים – הגראן סאסו (Gran sasso)  ורכס מאילה (Maiella), עד הים האדריאטי. בדרך ניתן למצוא עיירות עתיקות וציוריות, מטבח כפרי ואותנטי, וניסיונות התפתחות והתחדשות בחלקים מסוימים. הטבע הוא המרכיב המרכזי במחוז עם מסלולי הליכה רבים בשמורות הטבע, מעיינות בנקודות מסתור וחקלאות מסורתית בת מאות שנים של כרמים, זיתים, עצי שקד וסלק סוכר. קו החוף מסקרן גם הוא ומספק הצצה למסורת רבת שנים של דיג לצד ניסיונות של פיתוח תיירותי וחדשני יותר. אברוצו הוא מחוז שנחשב לנקודת מעבר בין הצפון העשיר לבין הדרום הפשוט.

רוקה קלאשיו Rocca Calascio

אחת מנקודות התצפית היפות ביותר בהרי האפנינים. מתוך מבצר מתקופת ימי הביניים היושב על הרכס הגבוה ביותר (1464 מ') נשקף נוף של 360 מעלות. הגישה אליו היא בדרך ציורית בין הסלעים. המבצר נבנה בשנת 1000 לספירה ושימש כעמדת שמירה בלבד. החל משנות ה 80 הפך המקום לאתר צילום מבוקש כשהידוע מבין הסרטים אשר צולמו בו הוא 

פארק לאומי גראן סאסו ורכס הרי ה'לגה' Parco Nazionale del Gran Sasso e Monti della Laga

הפארק הלאומי השלישי בגודלו באיטליה ואחד המיוחדים והמעניינים בה. אפשר למצוא בו מגוון בעלי חיים ייחודים כמו היעל של אברוצו והזאב האפניני, זאת לצד רכס סלעי ומרשים ההופך את הפארק לגן העדן של הטבע. בנוסף למסלולי הטיול הרבים שבו, קיים במקום פארק אתגרי מרשים. רכס הרי ה'לגה' (Laga) משתרע לאורך 24 קילומטרים בין שלושת המחוזות אברוצו, מארקה ולאציו ומשתלבים בו נוף הררי קסום ועיירות קטנות וציוריות.

סנטו סטפנו די ססניו Santo Stefano di Sessanio

עיירה ציורית ומיוחדת המחזירה את המבקרים בה לימי הביניים. אחרי שנים בהן ננטשה, הפכה העיירה, הנמצאת כ- 30 ק"מ מאקווילה ובלב הפארק הלאומי של גראן סאסו, לאתר המושך אליו אוהבי נוסטלגיה ומסתורין. בין סמטאות אבן, ומגדל מהמאה ה14, חי מספר קטן של אנשים, ברוגע, שלווה ושקט אופייני. בזכות מלון דיפוסו (אלברגו דיפוסו Albergo Diffuso) אשר חדריו מפוזרים בין בתי העיירה המקוריים, נוצרת במקום חוויה ייחודית הלקוחה מתקופת הרנסנס.

גרוטה די סטיפה Grotte di Stiffe

מסלול מרתק של 700 מ' בתוך מערות אבן אשר נוצרו בהן תופעות קרסטיות לפני 600 אלף שנה. המערות נמצאות במרכזה של שמורת הטבע סירנטה- ולינו Parco Naturale Regionale Sirente-Velino. v. בשמורה הנמצאת בקרבת ל'אקווילה, משולבים אגמים, מפלי מים וערוצי נחל. טיול בהם הוא חוויה מרתקת ומראות מרהיבים.

ארמו די סאן ברטולומו אין לג'ו  Eremo di San Bartolomeo in Legio

מעון הנזיר הבודד החצוב בתוך סלע בגובה 700 מ' מעל פני הים, הוא חלק מסדרת מגורי נזירים הנמצאים באזור. המתחם, שבנייתו הראשונה החלה בשנת אלף לספירה, נחצב מתחת לסלע ומעל נהר וכולל 3 חללים קטנטנים. הביקור בו נותן הצצה לחיי הנזירים, שהתבודדו בשקט ושלווה בלב תפאורת טבע ייחודית. ב 25 באוגוסט מהווה המקום אתר עלייה לרגל לכבוד יום הקדוש ברתולמאו ונערכים בו טקסי פולחן.

טירת פיקולומיני (צ'לנו) מוזיאון לאמנות קדושה מרסיקה  Castello Piccolomini (Celano) Museo d'arte Sacra della Marsica

בפסגת העיירה צ'לנו ניצב מבצר מהמאה ה-14 המהווה דוגמא מצוינת לבית מגורים יוקרתי בתוך מבצר. ארכיטקטורה מרתקת של חומה משוננת ומגדלי שמירה אל מול מראה מרהיב של ערוץ צ'לנו. בתוך המבצר שוכן כיום חלק מהמוזיאון הלאומי של אברוצו, הכולל פסלים, תמונות ויצירות אמנות בעלות ערך רב כמו גם תכשיטים ומטבעות מהתקופה הרומית.

האתר הארכיאולוגי אלבה פוצ'נס Area archeologica di Alba Fucens

אתר מדהים לחובבי ארכיאולוגיה, למרגלות הר ולינו (Velino). שרידי עיר רומית מהמאה ה-4 לפני הספירה, עם נוף מרהיב מסביב. עוד לפני ההגעה לאתר עצמו ניתן לחוש באווירה הרומית של לפני אלפיים שנה. בעת הביקור באתר, שאיננו עמוס תיירים, כדאי לבקר בפורום הרומי, באמפיתיאטרון ובשרידי המצודה. לאורך כל הביקור, ניתן להנות ממראהו של רכס הרי ולינו מצפון ופסגות הר סלביאנו (Salviano) מדרום.

בתרונות אטרי Calanchi di Atri

תופעת בתרונות יפהפייה על שטח של 3800 דונם בסביבות העיירה אטרי (Atri). מראה המדרונות התלולים שנחרצו בעזרת המים לאורך השנים, הוא אחד ממראות הטבע היפים ביותר. יש המכנים אותם 'הבורות של דנטה' ("Bolge Dantesche") כהשוואה לתיאור מעגלי הגיהנום בקומדיה האלוהית של דנטה. האזור צחיח למדי ויש בו מסלולי הליכה ברמות קושי שונות. האתר הוא שמורת טבע מוגנת ותחת חסות הקרן לשימור חיות בר העולמית.

אגם קאפו דיאקווה Lago Di Capodacqua

חזרה בזמן מאתגרת! בתוך מימי אגם "לאגו די קאפו ד'אקווה" (Lago di Capo d'Acqua ) עומדים על תילם שרידי עיר עתיקה ובמרכזם שתי תחנות מים שהיו חלק ממפעל ליצור צבעים. אפשר להגיע אליהן רק בצלילה. האגם עצמו הוא מלאכותי ונוצר כבר בתקופה עתיקה כדי לאגור מי נהר שישמשו להשקיית השדות באזור.

מבצר צ'יביטלה דל טרונטו  Fortezza di Civitella del Tronto

על צלע הר, במיקום מעולה, נמצאת העיירה צ'יבטלה דל טרונטו עם המבצר המרשים שבפסגה. זהו אחד המבנים הצבאיים המרשימים באירופה הבנוי מכיכרות, בארות ומתחמים מבוצרים. תיאור בניית המקום, וסיפור אסטרטגיות ההגנה לאורך השנים, יחד עם האוצרות המוצגים במוזאונים הופכים את המקום לאחד מאתרי הביקור המבוקשים ביותר באברוצו. לאחר שיטוט במקום כדאי לחפש את אחת האטרקציות ה'לה רואטה La Rueta' – הסמטה הצרה ביותר באיטליה הנמצאת בעיירה עצמה בין הכיכרות והכנסיות.

הפארק הלאומי אברוצו, לאציו ומוליזה Parco Nazionale d'Abruzzo Lazio e Molise

אחד הפארקים העתיקים ביותר באיטליה ובו שפע של צמחייה ובעלי חיים. מרכז המבקרים נמצא בעיירה פסקאסרולי (Pescaseroli) וסמל הפארק הוא הדוב החום של אברוצו, דוב ייחודי לאזור הזה. הפארק הלאומי, נפתח ב 1922, וכולל את אגם בריאה, אגם מלאכותי ונקודת ביקור מצוינת בין מסלולי ההליכה הרבים והמגוונים, העוברים בין העיירות סקאנו (Scanno), צ'יבידלה די אלפדנה (Civitella Alfedena), לקה די מארסי (Lecca dei Marsi) אופי (Opi) ועוד, הצובעות את הפארק כולו בטבע מדהים.

סולמונה Sulmona

עיר קטנה ששווה לחלוטין ביקור! עיר לידתו של אובידיוס (המשורר הלאומי של אוגוסטוס קיסר) מהמאה הראשונה לספירה, וכיום עיר אלגנטית ומרכז עולמי ליצור קונפטי (שקדים מסוכרים). בעיר עצמה כדאי לראות את חומות העיר העתיקה, את מזרקת הזקן (פונטה דל וקיו Fontana Del Vecchio) מהמאה ה 14, ואת המבנים העתיקים השמורים בה. עיר מומלצת למחפשים רוגע עירוני והפסקת קפה מושלמת.

קמפו אימפרטורה Campo Imperatore

במרכז רכס הרי גראן סאסו, (Gran Sasso) נפרשת לה רמת קאמפו אימפרטורה אשר קיבלה את שמה מהקיסר (אימפרטור) פרידריך השני. ההגעה אליה היא באמצעות רכב או דרך עלייה ברכבל. מהפסגה מתגלה נוף עוצר נשימה על העמק הנפרש מתחת. בשטח עצמו צמחייה, בעלי חיים, שרידי מבצרים, אגמים קטנים ומסלולי טיול מותאמים. במקום גם שרידי המלון בו נשבה מוסוליני ב 1943 וממנו שוחרר במבצע צבאי גרמני.

קו החוף של הטראבוקי  Costa dei Trabocchi  

מסורת ייחודית שהתפתחה בקו החוף של אברוצו – טראבוקו Trabucco מתחמי עץ המשמשים לדיג מסורתי ומאפשרים ישיבה במקום לארוחת דגים רומנטית. לאברוצו, קו חוף של למעלה מ 100 ק"מ, לצד מצוקים וגבעות כוללת עיירות קיט קטנות העוסקות בפעילות ימית.

אגם סקאנו + העיירה סקאנו ומסורת הלבוש Lago di Scanno + Il Paese Scanno e I Costumi

אגם קסום למנוחה ובו אפשרות לשיט בסירות פדלים או ביקור במרכז צפרות. בלב הפארק הלאומי של אברוצו ובמרכזו של עמק סג'יטריו (Valle del Sagittario), נמצא האגם שנוצר בעקבות מפולת מהר ג'נזנה (Monte Genzana), ולצידו העיירה סקאנו, עיירת ימי ביניים מהממת על צלע ההר אשר משמרת עבודות יד עתיקות כמו צורפות ייחודית, בגדים מסורתיים וריקמות תחרה.

קסטלי - קרמיקה Castelli -Ceramica

עיירה עתיקה במרכז הפארק הלאומי פולינו (Pollino) שהינה חלק מפרויקט "הכפרים היפים ביותר באיטליה" ("I Borghi Più Belli d'Italia").  בגלל תוואי השטח היא לא נראית למרחוק, אך כשמתקרבים, המראה עוצר נשימה. כל שיטוט בעיירה יביא את המטייל לפינה מסתורית ומושכת. שלוש שכונות ציוריות, כנסיות מעוטרות, שרדי מבצר ונוף מהמם מכל כיוון.

נאוולי -זעפרן Navelli - Zafferano

אל העיירה נאוולי כדאי להגיע כדי לבקר באחד ממרכזי גידול הזעפרן (במיוחד באוקטובר). התבלין הכתום והיקר היה לאורך ההיסטוריה מקור פרנסה עיקרי לתושבים, והיום מושך מבקרים כדי לטעום מאכלים עם המתובלים בזעפרן. 

קוקולו – חגיגות הנחשים Cocullo - Festa dei Serpenti

קוקולו היא עיירה קטנה ושקטה במרבית ימות השנה אך מפתיעה ומושכת תשומת לב לקראת הראשון במאי בו מתקיימת חגיגת הנחשים השנתית. בתוך סמטאות ימי הביניים נערכים מופעים ע"י התושבים המקומיים, כאשר הם לבושים בבגדים מסורתיים המחזיקים נחשים שונים, זכר לטקסים פאגניים עתיקים.

ל'אקווילה L'Aquila

בירת חבל אברוצו. אוכלוסייתה מונה קרוב ל 70,000 איש והיא בעלת היסטוריה ארוכה של רעידות אדמה (האחרונה ב 2009). מרכז העיר העתיקה בנוי מרחובות אלגנטיים אשר חלקם ניבנו מחדש לאחר ההרס הרב שניגרם לה, יחד עם ניסיון לשמר ולשחזר מבנים, כיכרות ומזרקות עתיקות. דוגמא לכך היא מזרקת 99 הסילונים המיוחדת או המזרקה המוארת שמוצבת בכיכר באטליונה דלי אלפיני (Piazza Battaglione degli Alpini), כאשר מאחוריה תפאורה מקסימה של ההרים שמסביב. אמנם רחובות רבים עדיין בשיפוץ אך הכיכר המרכזית ושדרת ויטוריו עמנואלה הראשית, שווים ביקור ומבט על עיר מתאוששת.

פסקאסרולי Pescasseroli

עיירה ציורית בלב ליבו של הפארק הלאומי שכדאי להעביר בה לפחות לילה אחד כדי לחוות את איטליה 'השקטה'. עיירה הרחוקה משאון הערים הגדולות אך בה בעת מזמינה את המבקר בה למגוון מסעדות, סמטאות ופינות מסתוריות. עם רדת החשיכה נחשפים חיי הלילה של המקומיים בכיכר המרכזית, בין בתי הקפה והגלידריות.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?