בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פאלרמו וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

פאלרמו היא בירת מחוז סיציליה. קרוב ל 700,000 תושבים נמצאים בעיר אשר יושבת בתוך קונכיית הזהב (La Conca d'Oro). מיקומה כבירת האי הגדול ביותר בים התיכון גרם לעמים רבים, לכבוש אותה ולהטביע במקום את חותמם. עיר רב גונית אשר משתלבים בה יחד היסטוריה, אומנות, לצד סיפורים על המאפיה. השילוב האדריכלי בין ביזנטי, ערבי, ובארוק יצר עיר יפה מעוטרת בפסיפסים וסמטאות ציוריות. יש בה שמחת חיים, כמו שרק אנשי הים התיכון יודעים לייצר. המטבח הסיציליאני עשיר בדגה ובירקות כמו חצילים, ארטישוק, זיתים, עגבניות ולקינוח – ליקר סברס! 

כיכר ומיזרקת פרטוריה Piazza e Fontana Pretoria

הכיכר המפורסמת של העיר ואחת מסמליה. במרכזה מיזרקה אשר קיבלה את הכינוי 'מזרקת הבושה' Fontan Della Vergonia – כאשר נחשף בטקס הסרת הלוט, כי הפסלים המעטרים אותה, עירומים לחלוטין. המראה היה מביך ואסור לעוברים ושבים ובעיקר לנזירות אשר גרו במינזר הסמוך. כיום זו מזרקה מרשימה ונקייה לאחר שעברה שיפוץ, והביקור בה מומלץ גם בלילה כאשר היא מוארת. מסביב ניצב ארמון העירייה וכנסיית סנטה קתרינה שעיצוב הפנים שלה מדהים בשלל הציורים, הפרסקאות והתגליפים המעטרים את קירות ותקרות הכנסייה.

כנסיית לה מארטוראנה La Martorana – Santa Maria dell'Ammiraglio

כנסיה מרשימה ועתיקה. נבנתה במאה ה 12 ע"י האדמירל של הצי המלכותי של המלך הנורמני רוג'ר ה-2. במאה ה-16 נוספה לכנסייה חזית בארוקית מפוארת. הכנסייה מעוטרת בפסיפסים ביזנטיים מפוארים (כמו 'ישו מושיע היקום- פנטוקראטור' בכיפה) וסצנות נוספות מן הברית החדשה, ומשמרת את צורת התפילה היוונית-אורתודוקסית, בהיותה חלק ממיכלול כנסיות השייכות לזרם האיטלי-אלבני.

ארמון הנורמאנים Palazzo Dei Normanni

ארמונם של מלכי סיציליה שנבנה על מבצר עתיק וכיום מושך מבקרים בזכות הקאפלה פאלטינה, קפלת תפילה פרטית, שנבנתה בתקופת המלך הנורמני רוג'רו ה-2. סגנון הבנייה המשולב – ערבי, נורמאני וביזנטי, מה שיכול להעיד על התקופה בה היתה סובלנות דתית במשך מאות שנים. פסיפסים מכסים את הקירות והתקרה ומציגים עבודת אומני מוזאיקה מדהימה. כדאי לבקר גם בחדרי השרד של המלכים. כיום מתכנס בארמון הפרלמנט הסיציליאני

כנסיית סאן ג'ובאני דלי ארמיטי Chiesa di San Giovanni degli Eremiti

במרחק קצר מארמון הנורמאנים נמצאת כנסייה המקודשת ליוחנן הקדוש של הנזירים המתבודדים (Eremiti) המבנה משלב סגנון בנייה ערבי עם נורמני-מערבי, סגנון נפוץ בעיר. מבט מבחוץ עלול להטעות את המבקר כי מדובר במסגד, כיוון שיש לה חמש כיפות אדומות ובולטות. המלך רוג'רו ה -2 חיבב את הכנסייה והעניק לנזירותיה מידי שנה חביות דגי טונה כמתנה.
פאלרמו

הקתדרלה של פאלרמו Cattedrale di Palermo

מבנה יפייפה ומרשים. במקום בו ניצבת היום הכנסייה, היו לאורך ההיסטוריה כנסיות עתיקות שהפכו למיסגדים ששבו חזרה לנצרות עם הכיבוש הנורמני במאה ה 12.לאחר נזק רב שניגרם למבנה ברעידת אדמה, היא נבנתה מחדש בפאר ועושר כדי להתחרות בקתדרלה של מונראלה. הכנסייה משלבת מספר סגנונות בנייה ובתוכה מספר יצירות מרשימות. המראה החיצוני מתאים לנוף העיר פאלרמו וסגנון הבנייה הערבו-נורמני ניכר באופן בולט. הכיפה היא מהמאה ה 18 ובולט בה השוני התקופתי. בפנים נמצאים קבריהם של פרידריך השני ואשתו קוסטנצה, מהמנהיגים הגדולים של סיציליה במאה ה 13. כתרה של קוסטנצה מוצג בחדר האוצר של הכנסייה.

מוזיאון מריונטות Museo internazionale delle marionette

סמל התרבות של סיציליה בכלל ופאלרמו בפרט. תיאטרון המריונטות היה שנים רבות חלק מתרבות הפנאי של הילדים והמבוגרים כאחד. מלחמות האבירים של רינאלדו ואורלנדו, הדמויות הראשיות והשונות אחת מהשנייה, הפכו לשגורות ויודעות בפי כל. במוזיאון אוסף גדול של מריונטות סיציליאניות בסגנונות שונים ובובות על חוטים מיבשות אחרות. הביקור מציג לילדים באופן מוחשי ומסקרו במה התעסקו בני גילם בתקופת טרום המסכים.

קטקומבות הקפוצ'ינים Catacombe dei Cappuccini

אתר מקברי, ייחודי ומעניין. במסדרונות המרתפים של מנזר הקאפוצ'ינים תלויים ושוכבים משני צידי הקיר, אלפי שלדים אשר עברו חניטה, והולבשו במיטב בגדיהם. תחילת המסורת היתה במאה ה-17 כאשר הנזירים חנטו רק נזירים אחרים, אך עם הזמן הפכה החניטה לעסק כלכלי אשר פנה לפרנסי העיר, רופאים, עורכי דין וראשי משפחות. בחלק מהחללים מונחים מספר שלדים כולם לבושים בהידור מתפורר וליד כל אחד מהם שם ותפקיד. לביקור זה צריך דרוש מעט אומץ ונשימה, אך מומלץ לא לוותר.

קואטרו קאנטי Quattro Canti

כיכר 4 הזוויות

צומת רחובות ראשיים אשר הוקדשה לו השקעה במראה ובעיצוב. מפגש הרחובות קורסו ויטוריו עמנואלה וויה מקאודה הופך להיות ציורי בזכות פסלים ומזרקות. הפסלים, בסגנון בארוק ספרדי, כאשר בחלק התחתון מזרקה המייצגת עונה בשנה, מעליהן נסיך מבית המלוכה הספרדי ומעל כל אחד מהם דמות של קדושה. הככר מכונה גם Teatro Del Sole תיאטרון השמש, כיוון שכל אחת מפינות הכיכר מוארת ע"י השמש ומאירה את אחד מפסלי המלכים.

השווקים: ווצ'ריה, קאפו, באלארו Mercati: Vucciria, Capo, Ballarò

השווקים של פאלרמו הם חלק מהצבע והקול של העיר. שוק הווצ'ריה היה בתחילתו שוק בשר. עם הזמן נוספו בו גם דגים, פירות וירקות לצד כלי פורצלן, כלי בית וחפצי יד שניה. לעת ערב ניפתחים בככר השוק דוכני מזון המוכרים דגים ופירות ים על הגריל לצד בירה קרה. השוק ששמו 'קאפו' Capo ממוקם באזור שפעם היה אזור המגורים של סוחרי העבדים (Schiavoni) והכניסה אליו היא מפורטה קריני (Porta Carini), דוכנים עם קרח עליהם מונחים דגים וקריאות מסחר בניב של פאלרמו הם חלק מהאווירה. שוק באלארו נחשב לעתיק ביותר ואפשר למצוא בו גם דוכנים המוכרים תבשילים מהמטבח הפלרמיטאני. הוא פתוח גם אחר הצהריים.

קתדרלת מונריאלה Cattedrale di Monreale

כנסייה מדהימה ביופיה המפורסמת בעבודות הפסיפס, המשאירות רושם רב על המבקרים. נמצאת 8 ק"מ מפאלרמו ונחשבת כאתר חובה למבקרים בעיר. ניתן להגיע ברכב או בתחבורה ציבורית. אחרי עליה בגרם מדרגות ארוך מגיעים לכניסה הראשית, בה ניתן להתרשם מדלתות הברונזה מעשה ידי בונאנו פיזאנו. פנים הכנסייה מעוטר כולו בפסיפסים מוזהבים המשלבים סיפורי תנ"ך, ברית חדשה, עיטורים גיאומטריים ועמודים מפוסלים. כדאי להתרכז ולהביט בפרטים הקטנים ובדמותו הגדולה של ישו המלווה את המבקר בכל צעד כמעט. בכנסייה נימצאים קברי המלכים הנורמנים, העשויים שיש.

וילה מאלפיטאנו Villa Malfitano Whitaker

באזור פוליטאמה בפארלמו גנים בסגנון אנגלי עם נגיעות אדריכלות איטלקית. הביקור במקום שופך אור אחר על הביקור בבירת סיציליה. בוילה אוסף רהיטים, בגדים, תמונות, אבנים ותכשיטים של משפחת וויטאקר (Whitaker) אשר נאספו במהלך טיוליהם בעולם. החפצים מוצגים בווילה הבנויה בסגנון נאו קלאסי.

תיאטרון מאסימו Teatro Massimo

תיאטרון מאסימו התיאטרון השלישי בגודלו באירופה! על מדרגות הכניסה אליו, צולמה הסצנה המפורסמת מ'הסנדק – 3' בה נרצחת בתו של מייקל קורלאונה והוא בתגובה צועק צעקה אילמת. סצנה מפנתיאון הקולנוע. התיאטרון עצמו ממוקם בפיאצה ורדי ובולט בחזיתו המרשימה. נבנה במאה ה-18 ומראהו היום הוא תוצאה של שיפוץ ארוך בעקבות שריפה, שהסתיים ב 1997. בכניסה ניצבות שתי אלגוריות של האומנות: טרגדיה ומוסיקה. פנים התיאטרון מרהיב ביופיו ומומלץ לשלב בו סיור מודרך.

פורטה נואובה Porta Nuova

שער כניסה לעיר ממערב, ממנו ניתן להגיע לבזיליקה של מונראלה דרך קורסו קאטאלאפימי (Catalafimi). השער נבנה במאה ה-16 לכבוד ביקורו של הקיסר קרל החמישי בעיר. צדו הפנימי, הפונה לכיוון הקתדרלה מעוצב כשער ניצחון, ובצדו השני, פונה לפיאצה אינדפינדנטה (Piazza Indipendenza) מופיעים טלמונים גדולים המייצגים את המורים בהם נלחם קרל ה -5.

מונדלו Mondello

מונדלו היא עיירת קייט הסמוכה לפאלרמו, אשר יושבת בין שני רכסי הרים: מונטה פלגרינו ומונטה גאלו. העיירה יושבת על מפרץ ובו חופי רחצה, המלאים עד אפס מקום בקיץ, ויש בה מעגן סירות, טיילת נעימה, מסעדות, בתי קפה וגלידריות רבות. כדאי לתכנן במקום הפסקת צהריים או ערב, ולהתענג על צלחת פסטה עם מאכלי ים או מנה עיקרית של דג טרי.

המקדש של סנטה רוזליה במונטה פלגרינו – Monte Pellegrino, Santuario di Santa Rosalia

האגדה מספרת כי אל מונטה פלגרינו עלתה רוזליה הצעירה אשר ביקשה להתבודד באמונתה ואשר את עצמותיה גילה צייד מקומי אשר חווה התגלות, ובזכותן ניצלה העיר ממגפה. רוזליה היא הקדושה המגנה על פאלרמו. העלייה לראש ההר היא בכביש מפותל המגיע אל סנטואריו די סנטה רוזליה, אתר תפילה קדוש הנמצא במערת נטיפים. מפסגת ההר נשקף נוף מרהיב על כל קונכיית הזהב, לה קונקה ד'ורו (Conca d'Oro) העמק בו יושבת פאלרמו.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?