בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

חמש האדמות CINQUE TERRE

איך מגיעים?

ברכבת​

ברכבת

ברכב​​

ברכב

בטיסה​​

בטיסה​​

Place flying in sunset sky
באוטובוס​​

באוטובוס

white coach
בשייט​​

בשייט

 

חנייה

https://ul.waze.com/ul?place=ChIJl9fwT6D81BIRxV8gZA27XUw&ll=44.11075290%2C9.81475880&navigate=yes&utm_campaign=default&utm_source=waze_website&utm_medium=lm_share_location

יום המוקדש לאזור הקסום של הריביירה האיטלקית

חמש האדמות  CINQUE TERRE

והעיירות
MANAROLA
VERNAZA

חמש האדמות נקראות על שם חמש העיירות שהיו בעברן עיירות דייגים מנותקות כמעט מכל עיר גדולה. זוהי רצועת חוף מוגנת וכפרי הדייגים הצבעוניים שוכנים למרגלות הצוקים שבוקעים מן המים. על מדרונות ההרים חלקות חקלאיות קטנות הבנויות על גבי טראסות, בלי לקלקל את צורתם הטבעית הייחודית. בין הכפרים מתפתל מסלול הליכה רגלי וכן מסילת רכבת המאפשרת גישה ומעבר מהיר בין כפר לכפר. בשנת 1999 הוכרז האזור כפארק לאומי, ובעקבות כך נדרשים כיום התיירים המבקרים באזור לשלם על הכניסה לקטעי הליכה לאורך המסלול.

העיירות עצמן: ריומג'ורה (riomaggiore), מנרולה (manarola), קורניליה (corniglia) ורנצה (vernazza), ומונטרוסו (monterosso al mare) הן קטנטנות ובכל אחת קסם אחר (נחל קטן, מיקום על מצוק, סמטה בודדת וכד')

כיוון שהכפרים שוכנים על מורדות הצוקים ועל שפת הים, הביקור בהן לא מומלץ בהגעה עם רכב פרטי, כיוון שנדרשת ירידה ועלייה רגלית מאומצת מהחניונים למרכזי העיירות.

ישנן 3 דרכים מומלצות לבקר בהן: 

  1. 1. באמצעות רכבת מ/אל העיר לה ספציה La Spezia כאשר משאירים את הרכב בחניון של תחנת הרכבת.
  2. 2. בשייט – במידה ומזג האוויר נאה והים שקט, אפשר לצאת אליהן מהנמל בלה ספציה או מכל אחת ואחת מהן לאחרת. ראו לינק עם כל השעות

שייט בין העיירות בצ'ינקווה טרה : לחצו כאן

תוכלו לבחור את העונה בה אתם מטיילים.

  1. 3. ברכבת מהעיר Rapallo או Santa Margherita.

לינק להזמנת רכבות באזור: לחצו כאן

משאירים להחלטתכם ומציגים כאן את האפשרויות.

  1. שייט מלה ספציה או פורטו ונרה – הדרך היפה ביותר לראות את הכפרים היא מהים.

** לוחות הזמנים של חברות השייט החל מאביב 2022 – לחצו כאן

  1. ברכבת:

חנייה בלה ספציה:

Park Centro Stazione car park

לוח הזמנים של הרכבת – לחץ כאן

כדאי לרכוש מראש באינטרנט כרטיס יומי המאפשר עלייה וירידה בכפרים בין לה ספציה ללבנטו. הכרטיס תקף לתאריך בו נירכש עד חצות.

כשנוסעים ברכבת יש אפשרות לעלות ולרדת בכל כפר, כך שאם מתעייפים אפשר לנוח מההליכה ולדלג עם הרכבת אל הכפר הבא. מיטיבי לכת יכולים לעשות את המסלול כולו ברגל ולחזור ברכבת. כדאי להצטייד בלוח זמנים של הרכבות ולקחת בחשבון שהאזור עשוי להיות מאד עמוס.

חשוב – שביל האהבה נפתח מחדש אחרי תקופה ארוכה שהיה סגור. כרגע פתוחים 2 מיקטעים:

  1. מהעיירה Riomaggiore – לאורך 200 מטרים. ואוו. אבל, שימו לב – חובה להזמין מקום מראש. לא ניתן לרכוז במקום. מצורף לינק: https://www.viadellamore.info/en
  2. מהעיירה Manarola- לא עולה. כ 170 מטר.

הגעתם ברכב או ברכבת לתחנת הרכבת של לה ספציה La Spezia?

סעו ברכבת ורדו בתחנה הראשונה של ריומג'ורה   Riomaggiore 

בעיירה הצבעונית הקסומה הזו, שבתיה נראים כאילו צמחו מהאדמה, יש פרט ייחודי. לכולם כניסה כפולה: האחת ממוקמת בחזית מפלס הסמטה, והשנייה ממוקמת מאחור, במפלס הרחוב העליון. הבנייה הייחודית החלה בשנת 1500 כדי לאפשר לתושבים נתיב בריחה מהיר במקרה של פלישות. במעלה העיירה נמצא המבצר ששימש בעבר להגנה וכיום הוא חלל לתערוכות וכנסים.

מכאן מתחיל 'שביל האהבה Via dell'amore  קטע הליכה מרוצף נוח וקל שכאשר הוא פתוח כולו, הוא הליכה של 20-30 דקות בשביל מקסים ולא קשה, כשלמרגלותיכם כל הזמן הים. זוהי מין טיילת יפהפייה וצרה הנוחה להליכה. מצד אחד ההר ולמרגלותיכם הים. השביל מתחיל בריומג'ורה, המזרחי ביותר מבין חמשת הכפרים, איתו מגיעים אחרי 20-30 דקות הליכה אל הכפר השני, מנרולה. (נכון להיום 01.09.23, שביל האהבה פתוח חלקית). חוה להזמין כאמור שעת כניסה מראש. אפשר גם באותו יום בבוקר. אין לחץ

בתחילת המסלול אפשר לנוח טיפה ולהירגע מהנסיעה בבר היין והמסעדה לחץ כאן  Bar & Vini A Pié de Mà / (נפתח ב 12:00) היושב על המצוק, ממש לפני ה'בוטקה' בתחילת שביל האהבה.

שביל האהבה: עד תחילת המאה ה-20 היו הכפרים ריומג'ורה ומנרולה מבודדים ומנותקים אחד מהשני. בכל כפר דיברו בדיאלקט ליגורי אחר, אוצר המילים שלהם היה שונה, לא היו כמעט קשרים חברתיים בין שתי הקהילות ורוב הנישואים היו נערכים בתוך הכפר. במהלך פתיחת קו הרכבת בין ריומג'ורה למנרולה, בשנות העשרים של המאה הקודמת, נפתח גם ציר הליכה בין שני הכפרים. אותו ציר הפך מאוחר יותר שביל פופולרי לצעירים וצעירות משני הכפרים, שהפכו אותו למקום מפגש רומנטי, הרחק מעיניהם של ההורים. את המושג 'שביל האהבה' טבע עיתונאי שטייל במקום ולא יכל להתעלם מכמויות הגרפיטי שהותירו אחריהם האוהבים הצעירים. כשתלכו לאורך הדרך תוכלו להתרשם מכמויות מנעולי האהבה, הקשורים לגדרות ולמעקות לאורך הדרך המפורסמת.

כל עוד שביל האהבה אינו פתוח במלואו להליכה ולא מאפשר הליכה מעיירה לעיירה, חזרו לעיירה ריומג'ורה והמשיכו ברכבת: הגיעו עד הכפר השני, Manarola כשיורדים במנרולה, תחילה עוברים במנהרה המקשרת את תחנת הרכבת לרחבת הכניסה המרכזית לעיירה. לאורך קירות התחנה, מוצגת תמונות המתארות את חיי המקומיים לאורך השנים, את עבודות החקלאות, והאומנויות המקומיות. במרכז הכפר תוכלו לשוטט ולראות את מורכבות החיים בין הר לים. לאט לאט יורדים אל קו המים. במנרולה אפשר לאכול צהריים, אם השעה מתאימה:

מסעדה מומלצת במנרולה, עם הרבה דגים, פירות ים, פסטו ונוף, אבל לא ממש ממש במרכז (נפתחת ב 12:00):

Trattoria dal Billy  לחץ כאן

מחפשים טרק או טיול רגלי: (דרגת קושי קלה אולם עד לנקודת ההתחלה היושבת במרכז העיירה יש עליה לא פשוטה. מהכניסה – הרוב מישורי ונוף מטורף)

ממרכז העיירה Manarola עלו לכיוון כנסיית San Lorenzo (עלייה לא קלה). מעט לפני תראו שילוט לשביל הליכה Sentiero 502c – שעתים הליכה עד העיירה הבאה Corniglia. אפשרי גם לעשות חלק מהדרך (המדהימה) ולחזור אחרי 30-45 דקות חזרה לנקודת היציאה.

לעיירות הבאות הכי נוח להמשיך ברכבת:

העיירה הבאה היא קורניליה Corniglia 

במידה וירדתם בקורניליה, מתחנת הרכבת אפשר לעלות עם אוטובוס מקומי ירוק שיעלה אתכם למעלה, אל מרכז הכפר. העיירה ייחודית בגלל מיקומה. זוהי העיירה היחידה שאין אליה גישה ישירה מהים. היא יושבת על מצוק בגובה של כ-100 מטר מעל פני הים וכדי להגיע אליה מעלה צריך לטפס מתחנת הרכבת 377 מדרגות או להנות מדרך סלולה אך פתלתלה  Via Stazione  . שתי הדרכים מגיעות בסופו של דבר לנקודה קרובה לכנסייה המקומית Chiesa di san Pietro שהיא הכנסייה העתיקה ביותר באזור- מהמאה ה-14. כדאי גם להגיע ל Oratorio di Santa Caterina, משם יש תצפית נוף.

לא ירדתם בקרוניליה ? המשיכו לכפר הבא אחריו Vernazza.

הדרך ממשיכה אל וארנצה Vernazza  

שלה מראה של ימי הביניים. סמטאות מקומרות, קשתות אלגנטיות, בתים עם מעברים צרים ביניהם ונמל קטן מאוד, שבימים עברו היה דווקא סואן, גועש ותחנת עגינה ראשונה לסירות ולוחמים שהגיעו להגן על האזור מתקיפות הסארצנים. אפשר לעלות למבצר דוריה Castello Doria  אשר קירותיו נחצבו במצוק המקומי ולמי שרוצה רק להנות משמש חמימה אל מול הים מוזמן להתרווח על מזח הסירות עם כוס מיץ או גלידה טובה.

מסעדה מומלצת בוארנצה ממש בכיכר מרכזית:

Il Gambero Rosso Vernazza

העיירה האחרונה שהיא גם הגדולה מבין חמש העיירות היא מונטרוסו אל מארה Monterosso al Mare, בה נמצאת רצועת החוף הגדולה והמתאימה ביותר לרחצה. על העיירה הזו אמר המשורר פטררקה עוד במאה ה-14: "כאן, בכרמים המוארים בשמש ואהובים על בכחוס, נשקף מונטה רוסו וגבעות קורניליה, וכל מקום כאן הוא חגיגה ליין מתוק". זוהי עיירת דייגים המשמרת את מסורת המקצוע ועדיין מציגה עבר צבאי ימי. מגדלי שמירה (שאחד מהם הפך למגדל פעמון הכנסייה), מבצר Castello הנושק לים, ולו שלושה מגדלי שמירה ואפילו מגדל אחד Torre Aurora אשר היה חלק מחומה שהקיפה והגנה על מונטה רוסו לפני שנים רבות. גם בעיירה זו סמטאות צרות וציוריות החבויות בין הבתים, בתי קפה מזמינים וחזית כנסיה מעניינת Chiesa di San Giovanni Battista, אשר בנוסף אפשר לראות על קירותיה החיצוניים את הקו אליו הגיעו מי הים בשנים בהן היו שיטפונות באיטליה 1966 ו 2011.

*לפוסט מעניין על הענק המובס של מונטה רוסו אל מארה – לחץ כאן

בעקרון אפשר לחזור או לדלג עם הרכבת, שיש לה תחנות בכל כפר, וחזרה לריומג'ורה ומשם ללה ספציה.

חשוב!!! להצטייד מראש בלוח זמנים של הרכבות. הכול יפה כאן, מצאו את המקומות "שלכם".

 

לסיכום: אם רוצים למצות: (כ 4-5 שעות)

  1. מתחנת הרכבת של La Spezia ליסוע ברכבת ל Riomaggiore (10-12דקות)
  2. להיכנס לשביל האהבה שנפתח שנית. גם אם זה לקטע הקצר המחודש.
  3. לחזור לתחנת הרכבת של ריומג'ורה ולקחת רכבת לעיירה השנייה Manarola.
  4. להיום שם כשעה וחצי (לוודא מתי יוצאת הרכבת הבאה ל- Vernazza)
  5. רכבת ל Vernazza (5-7 דקות)
  6. להיות שם כשעה לוודא בהגעה מתי השייט לריומג'ורה
  7. חזרה ל Riomaggiore ברכבת או בשייט (ראו טבלה מטה מפורטת)
  8. משם ברכבת לתחנת הרכבת של La Spezia (5-6 דקות)

שייט בין העיירות בצ'ינקווה טרה :

לחצו כאן  

תוכלו לבחור את העונה בה אתם מטיילים.

 

 

 

מסעדות מומלצות בחמש האדמות CINQUE TERRE

BAR AL CAVALIERE

Ristorante Pizzeria Fuego

Trattoria Caprese Caserta

Antica Hostaria Massa

Trattoria Il Solitario

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?