בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מי אתם, חיילי המשמר השוויצרי של הוותיקן?

ב 22 לינואר בכל שנה, במדינה הקטנה בעולם, וותיקן, מציין הצבא העתיק ביותר השומר על האפיפיור, את יום הקמתו. קל מאוד לראותם כאשר מבקרים בכנסיית סן פטרוס במדינת הוותיקן ברומא, אבל לא תמיד מכירים את הסיפורים הקטנים שבנו את חיילי המשמר השוויצרי של הוותיקן.

כבר 500 שנה שומרים על האפיפיור
חיילי משמר הוותיקן

איך הכל התחיל ?

ב -22 לינואר 1506, הגיעו  חיילי המשמר השוויצרי של הוותיקן לראשונה לשטח השיפוט של הכס הקדוש ברומא באופן רשמי. האפיפיור יוליוס השני קיבל את פניהם של 150 שכירי החרב בראשות מפקדם קאספר וון סילנן (Kaspar von Silenen) כדי שאלה יגנו עליו ועל שטחיו מסכנות שארבו לו בתקופה ההיא.

תחילתו של ההסכם כמה עשרות שנים קודם לכן, אך כניסתם הרשמית של השומרים עם המדים הצבעוניים בשערי כנסיית סן פטרוס, נחשב ליום הרשמי של הקמת חיל המשמר השוויצרי.

לשכירי החרב השוויצרים יצא שם במאות 14-15 של לוחמים מצוינים והם שירתו עד אז לא מעט חצרות מלכים ונסיכים באירופה.
כיום נחמד לצלם את החיילים העומדים זקופים, ללא ניע (כמעט), סמוך למדרגות בזיליקת סן פטרוס ברומא.
אך 'תמונות' אלה לא היו תמיד פסטוראליות….

הקרבות הראשונים:

הסכנות שארבו לשטחי האפיפיור ברומא שבגללן הוקם המשמר אכן התממשו.
בשנת 1527 (רק 20 שנה אחרי שהתייצבו במקום) נתקלו חיילי האפיפיור באתגר הגדול הראשון (אתגרים קטנים עוד היו לפני כן). חיילי קרל ה-5 צבאו על העיר רומא ובזזו אותה.
189 חיילים התייצבו אל מול האיום הגדול. רובם חוסלו. רק קבוצת חיילים קטנה אשר הבריחה את האפיפיור קלמנט ה-7 במסדרון הבריחה – מעבר בורגו –  (Passetto di Borgo)  לעבר מבצר קסטל סנט'אנג'ל   שרדה.

אחרי המשבר והחורבן בעיר החליט האפיפיור להיעזר בחיילים ספרדים ולחבר אליהם את 12 החיילים השוויצרים ששרדו.

האם היתה זו תהילה קצרת מועד של המשמר?

עוד לא. בשנת 1542 נשלחו 150 חיילים שוויצרים להיות 'רק' שומרים על מעונו של האפיפיור בבולוניה.
בשנת 1547 נרצח בנו של האפיפיור יוליוס ה-3, דבר שגרם לו להחזיר למשמר השוויצרי את אמונו ושוב בשנת 1548 התייצבו חיילי המשמר לאבטח את  הכס הקדוש ברומא.

אך לאמיתו של דבר, המשיכו אותם חיילים שוויצרים להיות בעיקר מאבטחי האפיפיור במסעותיו, שומרי החדרים והחל מהמאה ה-20, שומרי מדינת הוותיקן. אלה לא היו הלוחמים של הכס הקדוש במלחמותיו.

גם בזמן המלחמה על רומא, בשנת 1870, כאשר צרו על העיר חיילי ממלכת איטליה (החדשה) כדי לאחד את רומא עם שאר חלקי המדינה, שמרו השוויצרים רק על האפיפיור בחדריו. חיילים אחרים לחמו בקרב המפורסם של 'פורטה פיה', כדי להגן על רומא.

עם הזמן, מתגייסי המשמר כבר לא היו שוויצרים אורגינליים. אלא צאצאי משפחות שוויצריות שחיו ברומא כבר שנים ואף סיגלו לעצמם דיאלקט רומאי.

חיל המשמר השוויצרי בוותיקן

הרפורמה הגדולה:

בשנים 1910-1921 תחת פיקודו של הגנרל יולס רפונד (Jules Repond) נעשתה רפורמה גדולה בחיל המשמר שהפך אותו למה שרואים היום.

חיילי המשמר חזרו להיות שוויצרים מלידה. מספרם הוגדר 100 (בנוסף ל -6 מפקדים) יוקרתם חזרה גם בעזרת אימונים צבאיים לחיזוק הגוף והנפש (דבר שבמהלך השנים שקדמו, נעלם ונזנח), המדים חזרו להיות בהשראת מדי המאה ה-16 (תקופת הרנסנס) שקיימת אגדה לגביהם שמיכלאנג'לו עיצב אותם, אך האמת אומרת שאם כבר מזכירים מפורסמים, היה זה הצייר רפאל שתרם את השרוולים הנפוחים, לא יותר מזה. למדים חזר השריון, חנית ארוכה וחרב פרשים.
על מדים אלה אמר האפיפיור בנדיקטוס ה-16:
"המדים ההיסטוריים שלכם מדברים אל עולי רגל ותיירים מכל העולם כעל משהו שלא משתנה למרות הכל. כלומר, הם מדברים על המחויבות שלכם לעבוד את אלוהים על ידי שירות משרתם של המשרתים אותו".
צבע הבגדים: כחול, אדום וצהוב לקוחים מסמלי המשפחות אשר בתקופתם הוקם החיל: כחול וצהוב של משפחת דלה רוברה (יוליוס השני) ואדום של משפחת מדיצ'י (קלמנט ה-7).

כדי להיות חייל במשמר השוויצרי חייבים הבחורים לעמוד בתנאים הבאים:

  • מאמינים בדת הקתולית
  • אזרחים שוויצרים
  • גובה לפחות של 174 ס"מ
  • גיל בין 19-30
  • נכונות לשרת לפחות שנתיים (עד 25 שנה)

ב 6 במאי בכל שנה, זכר לתאריך בה נטבחו חיילי המשמר בשנת 1527 ע"י חיילי הקיסר קרל ה-5, נשבעים החיילים החדשים תחת השבועה אותה מקריא להם כומר בגרמנית, שפתם הרשמית:
"אני נשבע אמונים בהן צדקי לשרת את האפיפיור הקדוש המכהן, את יורשיו לפי דין, להקדיש כל כוחי בעבורם, ולהקריב, אם יידרש הדבר, אף את חיי שלי בעבורם. התחייבות זו אשא אף בפני הוויעוד הקדוש של החשמנים בעת שהכס הקדוש יהיה פנוי. אני מתחייב אף למלא את פקודותיו של המפקד ושל שאר הממונים עליי באמון ובצייתנות. אני נשבע לפעול תמיד לפי כבודו של מעמדי"

החייל עונה כאשר הוא מחזיק בידו השמאלית את דגל המשמר וידו הימנית מורמת:
"אני, —– נשבע לציית בהן צדקי לכל אשר הוקרא עתה לפניי, ככל שיסייעו בידי אלוהים והקדושים שלו"
(תרגום מופשט מגרמנית).

אחרי ניסיון ההתנקשות באפיפיור יוחנן פאולוס ה-2 בשנת 1981, הוחלט לחזק את אימוניהם של חיילי המשמר, לבנות יחידה לאבטחת אישים מקצועית מאומנת ונושאת נשק מתקדם, ועם עליית אירועי טרור בינלאומיים, החל מ-2015 התהדק הקשר בין חיל המשמר השוויצרי וארגוני הביטחון האיטלקיים.

האפיפיור פרנציסקוס הקדוש ברכב השרד מוקף ביחידה לאבטחת אישים ששל משמר הוותיקן

מגיעים לרומא לראות את  חיילי המשמר השוויצרי של הוותיקן ? קבלו מסלול מומלץ ברומא ל 3 ימי טיול

מחפשים בי מלון ברומא  ? לחצו כאן 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?