בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

"הפור נפל – זה נהר הרוביקון!" על הנהר המפורסם במחוז אמיליה רומאניה

איפה נמצא נהר הרוביקון ומי נאבק על הזכות להיות אותו נהר? למה נשאר כמושג נצחי? וכיצד השפיע מוסוליני על המקום?
10.1.49 לפנה"ס – על הצעד שהטביע חותם לאלפי שנים.

יוליוס קיסר- "הפור נפל!" (הפסל על הגשר סמוך לעיירה Gatteo a Mare)

בשנות ה -30 של המאה הקודמת התרחש מאבק בין 3 נהרות בצפון איטליה: מיהו 'הנהר' האמיתי שהיה בעבר- הרוביקון.
הרוביקון היה נהר בעל שם וחשיבות, אשר הותיר חותם עולמי בזכות מושג שנולד בו שנים קודם לכן – "לחצות את הרוביקון".

כמעט 1800 שנה מפרידות בין שתי החלטות הרות גורל. בשתיהן היה מעורב מנהיג ידוע שם, כל אחד בתקופתו. בשתיהן היתה זו החלטה פרטית שלו.

נתחיל מההתחלה.

בשנת 49 לפנה"ס היה יוליוס קיסר (Giulio Cesare) השליט רומאי של הפרובינקיה הגאלית צ'יסאלפינית. זו היתה הפרובינקיה הראשונה אחרי קו הגבול שקבע הסנאט, אשר אליו אסור לשום שליט צבאי רומאי, ששולט מחוץ לשטח רומא הגדולה, להכניס את כוחותיו מחשש למלחמת אזרחים.

בשעות הערב של 10 לחודש ינואר שנת 49, קיסר היה כבר אחרי הנאום ללגיון ה-13 שהיה תחת פיקודו, הנאום שטבע מושג נוסף "הפור נפל!".
רגע לפני הצעד שישנה כנראה את העולם הרומי, יוליוס עדיין התלבט רבות. הוא עמד רגע ארוך לפני חציית הנהר ועשיית צעד שאין ממנו דרך חזרה. לבסוף נתן את האות ו 5000 חייליו ו 300 הפרשים חצו ללא היסוס את הנהר. הם היו רגילים כבר לבצע את פקודות מנהיגם ללא היסוס. יוליוס עשה זאת  אחרי שחש שבמרכז העולם, קרי העיר רומא, מתרחשים תהליכים שיובילו כנראה להפלתו ע"י יריבו פומפיוס, ולכן החליט להכניס כוחות לשטחה של רומא ומבחינתו להציל את הרפובליקה.

גשר הרוביקון בעיירה Savignano sul Rubicone

הסוף ידוע. יוליוס פלש לרומא כדי להצילה, אך לא יחלוף זמן רב והרפובליקה, מעין דמוקרטיה שלטונית עליה שמרו בקנאות שנים רבות, תעלם וקיסר יהפוך לשליט יחיד בעיר הגדולה בעולם בעת ההיא.

אז היכן אותו נהר? היכן אותו קו גבול? היכן אותו סמל שהפך למושג בינלאומי שפרושו: צעד שאין ממנו דרך חזרה?

בשנת 1933 טענו 3 'נהרות' במחוז אמיליה רומאניה, כחצי שעה נסיעה מהעיר רימיני, כי הם נהר הרוביקון המקורי.

נהר בשם זה, כבר שנים לא היה במגף האיטלקי, ולכן העיירות שבהן עבר הנהר Pisciatello, והעיירות שבהן זרם נהר Uso כמו העיירות שבהן השתרך נהר Fiumicino, טענו כל אחת כי הרוביקון הוא הנהר שכרגע עובר בתחומן. במאבק זה התערב מנהיג איטליה באותה תקופה, הדיקטטור בניטו מוסוליני, שהחליט באופן עצמאי ב 4.8.1933 ש Fiumicino הוא הנהר שנחשב פעם לרוביקון.

השנים עברו, המים זרמו אך הוויכוח נותר בליבן של העיירות מסביב. המקומיים טענו כי הדיוק ההיסטורי חשוב להם, אך אין ספק כי מאחורי הנושא עומד גם עניין כלכלי. כאשר ישמעו מטיילים על נהר הרוביקון האמיתי, אשר כאמור שינה את העולם ונשאר כמושג, ינהרו להצטלם ולחזות בגשר המפורסם אשר עובר מעליו וכנראה גם צעדו עליו יוליוס קיסר ואלפי לוחמיו.

היו צריכות לחלוף 80 שנה נוספות כדי ששוב הנושא יתפוס כותרות. ב 11 לאוגוסט 2013   בעיירה San Mauro Pascoli, נערך משפט בהשתתפות נציגי ה'לובי' של כל נהר. האווירה היתה קלילה, האירוע היה צבעוני והצופים היו השופטים.

המשפט בשנת 2013 (מתוך אתר https://www.giannellachannel.info/)

כל  'לובי' שלח נציג מוסמך (ארכיאולוגית, מורה, עיתנואי) בליווי מפות היסטוריות, ציטוטים וחישובי מרחק על פי כתבים עתיקים, כדי לשכנע את קהל השופטים בצדקת 'הנהר' אותו הם מייצגים.

נערכה הצבעה 'בלתי רשמית'. היא לא שינתה את החלטת מוסוליני מלפני 80 שנה, אבל היא תחקק בספרי ההיסטוריה ובחיפושי גוגל העתידיים.

נהר ה Piscatello זכה ב 269 קולות, נהר Uso זכה ב 215 קולות ואילו הנהר הרשמי Fiumicino זכה ב175 קולות בלבד. אך כאמור משפט זה אינו רשמי ונהר Fiumicino (למרות מספר הנקודות הנמוך ביותר בקרב התושבים) נשאר הרוביקון הרשמי כפי שהחליט מוסוליני ב 1933

הצבעה הקהל (https://www.giannellachannel.info/)

היום, כדי להצטלם ליד אותו נהר מפורסם, אפשר לנסוע עד Savignano sul Rubicone, ולעמוד על הגשר הרומי.

אפשרות אחרת היא לנסוע עד גשר יוליוס קיסר סמוך לעיירה Gatteo a Mare שם נשפך נהר הרוביקון לים ולהצטלם ליד הפסל שהוצב עליו. 

ואם אתם מבקרים ברימיני, חפשו בכיכר המרכזית Piazze tre martiri, את האבן המציינת את המקום בו נאם יוליוס קיסר לחייליו ואמר את המשפט: "הפור נפל" – "Alea iacta est" 

כיכר Tre Martiri בעיר רימיני בה נאם יוליוס קיסר את הנאום "הפור נפל"

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?