בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

13 עובדות מפתיעות על הכנסייה הגדולה בעולם Basilica San Pietro in Vaticano

הכנסיה החשובה והקדושה מכולם לעולם הנוצרי הינה בזיליקת סן פיטרו שבוותיקן. אדריכלות מדהימה פאר יצירתם של ברמנטה, מיכאלנג'לו, מודרנו וברניני. הכנסייה טומנת בחובה כמה וכמה עובדות שאולי יפתיעו אתכם.

הכנסייה המרשימה איננה המבנה הראשון שהוקם

הבזיליקה הנוכחית החלה להיבנות ב- 18.04.1506 והיא נבנתה על שרידי כנסיית סן פטרוס הראשונה שנבנתה בשנת 324 לספירה בהוראת הקיסר קונסטנטינוס. על פי המסורת, קברו של האפיפיור הראשון עלי אדמות (פטרוס) נמצא מתחת לכסא (כס) הגדול והמוזהב שנמצא באפסיס. (בחקירות שנעשו מתחת לאדמה התגלו שרידי שלדים וסימנים על הקבר שמייחסים זאת לפטרוס).

כנסיית סן פטרוס איננה קתדראלה

קתדראלה היא הכנסייה הגדולה והחשובה ביותר באזור מסויים ובה יושב הבישוף האזורי.  רבים נוטים לייחס לכנסיית סן פטרוס את המונח קתדראלה. לא כך הוא מאחר והיא איננה מקום מושבו של בישוף העיר. קתדרלת רומא הינה Basilica di San Giovanni in Laterano. כנסיית סן פטרוס קיבלה מעמד מיוחד של כנסייה אפיפיורית.

בכנסייה הגדולה בעולם אין מיגדל פעמונים

איפה מגדלי הפעמונים בכנסייה החשובה בעולם??  אז ככה, תוכננו להיות אפילו שני מגדלים כאלה! על העבודה היה אמון גדול האדריכלים של רומא במאה ה-17,  ג'אן לורנצו ברניני, שאפילו הניח אבן פינה למבנה  ב 20 במאי 1638.  אבל… ההמשך היה פחות חגיגי. האפיפיור לא אהב את המגדל הראשון ויותר מכך, החלו להיווצר סדקים בחזית הכנסייה אליה היו אמורים להתחבר המגדלים. האפיפיור אינוצ'נטיוס ה -10,  האפיפיור שכבר לא היה פטרונו של האומן, הורה להרוס את מה שכבר נבנה ואף להעניש את ברניני על הנזקים.

לא רק אפיפיורים הושבעו בתוך הכנסייה

קרל הגדול הוכתר בתוך הכנסייה הראשונה בשנת 800  לקיסר (יריבי האפיפיורים) עם הכתרתו קמה האימפריה הרומית הקדושה ששרדה עד שנת 1806.

לא רק אפיפיורים קבורים בכנסייה. יש גם כמה סלבס

בכנסייה למעלה ממאה קברים, 91 שייכים לאפיפיורים אשר ביקשו להיקבר בה. אך היו גם כמה ידוענים שהגורל הביא לקבורתם בכנסייה, כמו קיסר האימפריה הרומית הקדושה אוטו ה-2 אשר נילחם במוסלמים ששלטו בדרום איטליה והחזיר שטחים לכנסייה. או קריסטינה מלכת שבדיה,  אשר ויתרה על הכתר בשנת 1654 הפכה קתולית אדוקה ועברה לגור ברומא. גם לאנגלים ייצוג מכובד בזכות ג'יימס פרנסיס אדוארד סטיוארט שבגלל אביו הקתולי גורש מאנגליה לאיטליה וכל חייו פעל וטען לכתר האנגלי עד מותו ב- 1766 ועל כן נקבר בבזיליקת פטרוס הקדוש, ליד אנדרטת סטיוארט המלכותית.

גובה החופה (Baldacchino)

הבאלדאקינו היא חופה המתנשאת לגובה של 28.5 מטר (בניין בן 10 !! קומות) ניצבת מעל המזבח של הבזיליקה וממש מתחת לכיפה. עמודיה מחופים בברונזה והיא מעוצבת בסגנון הבארוק. עוצבה על ידי לורנצו ברניני, ונועדה לסמן, באופן מונומנטלי, את קברו של פטרוס הנמצא מתחתיה. גובהם של ארבעת העמודים הוא 20 מטר!!. צורתם הסלילית נגזרה מעמודי שיש קטנים יותר שטוענים כי הובאו לרומא ממקדש שלמה בירושלים והיו בבזיליקת פטרוס הקדומה העתיקה. החופה הוזמנה ע"י האפיפיור אורבן השמיני (נולד בשם מפאו ברבריני).  מקור הברונזה היה נושא למחלוקת שכן האמינו כי נלקח מהגג ותקרת הפנתיאון הרומי העתיק. ברומא יש אימרה סאטירית ידועה: Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini או 'מה שהברברים לא עשו, הברבריני עשה'.

אין אף ציור אחד על הקיר

למרות שבעיניהם של מרבית המבקרים בכנסיה, התמונות שעל הקירות נראות לרוב כציורים, בכנסיית סן פיטרו אין אפילו ציור קיר אחד. הכל – מוזאיקות. מדהים. זאת הסיבה לכך שמותר לצלם בתוך הכנסייה ללא הגבלה כי האור הפוגע באבני המוזאיקה לא גורם להן נזק. כדי לגלות את הפלא יש להתקרב אל "התמונה" קרוב ככל שניתן. הסתכלו בעיקר על הצבעים הבהירים. האבנים תתגלינה לכם בשיא תפארתן. מוזאיקות מאבנים קטנטנות המעידות על גאוניות האומנים שעסקו בכך באותה תקופה. עד היום קיים בוותיקן בית ספר לאומנות הפסיפס.

הדלת הקדושה

בבזיליקת סן פיטרו דלת כניסה אחת מיוחדת, הנפתחת רק פעם אחת כל 25 שנים. היא מכונה "הדלת הקדושה" The Holy Door. במשך השנה בה היא פתוחה, הקתולים מאמינים כי המעבר דרכה יכפר על עוונותיהם. בסוף שנת 2015 החליט האפיפיור הנוכחי פרנציסקוס, להכריז על שנה קדושה שלא מן המניין (בגלל איום דאעש) והדלת נפתחה בצורה חריגה שלא בשנת חצי היובל העגולה. הפתיחה הבאה המתוכננת היא בשנת 2025. במקור הדלת היתה נפתחת כל 50 שנה, יובל שנים ומקור המנהג מהפסוק בספר ויקרא פרק כ"ה "…וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם…" (יובל – ג'ובילאו).

המוקדים האליפטיים בכיכר

כיכר פטרוס הקדוש, או בשמה האחר, כיכר הוותיקן, היא כיכר אליפטית. משני צידיה זרועות החובקות את המאמינים עם אכסדראות, הבנויות מסך של 142 עמודים בכל צד. 142 העמודים מחולקים ל 4 שורות. בכל נקודה בה תעמדו בכיכר תוכלו לראות את כל 4 השורות, אחת מאחורי השנייה. אבל, ישנה רק נקודה אחת בה תוכלו לראות אך ורק את השורה הראשונה. מאחר והכיכר, כאמור, בעלת שני מוקדים (מסומנים בעיגול על הרצפה). עמידה באחד מהם,  ורק בתוכו ממש, תאפשר לכם לראות רק את שורת העמודים הראשונה בלבד !! גאונות של ברניני.

גופה אחת מוצגת לעיני כל

בתוך כנסיית סן פטרוס, ישנה גופה אחת שלא נקברה והיא מוצגת לעיני כל. מדובר באפיפיור אינוצנט ה- 11 שחי במאה ה- 17 ושהיה שונה מהאחרים בכך שהתרחק מהנפוטיזם והשחיתויות שאיפיינו כל כך את המוסד הקדוש. הוא מוצג לעיני כל לבוש כולו, מסכה על פניו וידיו כדי לא לחשוף את עצמותיו.

פסל אחד בלי הרבה מזל אבל עם חתימה

בתוך הכנסייה ישנו פסל אחד מיוחד שכנראה אין לו מזל. הפייטה של מיכאנג'לו – בו נראית אימו, מרים, אוחזת את בנה המת ישו, שזה עתה הורד מהצלב. זו יצירת האומנות היחידה בכנסייה  שלאורך השנים סבלה מ"פציעות" אין ספור. בתחילת המאה ה- 18 בעת העברת הפסל בתוך הכנסיה, נגדעו לה 4 אצבעות שתוקנו בשנת 1736. המקרה החמור מכולם ארע בשנת 1972, כאשר גאולוג בשם Laszlo Toth הסתער על הפסל בן 500 השנים עם איזמל תוך שהוא צועק "אני ישו המשיח", הוריד את זרועה של מריה מהמרפק מטה, הוציא גוש מאפה ופגע באחד מעפעפיה. מאז תקיפה זו, מוגנת הפייטה של מיכלאנג'לו (הראשונה מתוך 4 שייצר) מאחורי זכוכית חסינה לקליעים. חפשו את חתימת האומן, הפסל היחיד אשר השאיר את חתימתו עליה.

המקום היחיד בו נצלב אדם הפוך

בכנסיית סן פטרוס נצלב רק אדם אחד שראשו כלפי מטה – המרטיר סן פטרוס. טוענים שלא רצה להיצלב כמורו ורבו ישו.

הרגל במקום הנכון

חדי העין יוכלו לראות בפסל שעל קברו של אלכסנדר ה -7, שנעשה ע"י ברניני, כי רגלו של האפיפיור מונחת על כדור הארץ בדיוק בנקודה שבה נמצאת הממלכה הבריטית. בכך רצה האומן, וכמובן גם האפיפיור, להוכיח את עליונות הכנסייה הקתולית על הכנסייה האנגליקאנית ובכך ניצחון על הרפורמציה שעלתה באותן שנים.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?