בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

רומא – ביקור שני בעיר ? 15 אתרים ואטרקציות שאסור לפספס

רומא בית הנצח היא עיר שחוזרים אליה הרבה יותר מפעם אחת.

אחרי שסיפרנו לכם על 15 האתרים שחובה לראות בביקור הראשון ברומא, קבלו את החלק השני של אתרים ואטרקציות שיהפכו את הביקור החוזר בעיר למהנה ומעניין עוד יותר.

הקפלה הסיסטינית Cappella Sistina

אחת היצירות היפות ביותר בעולם נמצאת על תקרת הקאפלה שנבנתה בשנים 1477-1480 לאפיפיור סיקסטוס ה-4 ומכאן גם שמה – הקאפלה הסיסטינית. בקפלה זו בוחרים כבר מאות שנים את האפיפיור החדש בכל פעם שמת האפיפיור הקודם. בפינת החלל מציבים תנור ובקצהו ארובה המוציאה עשן לבן כדי להודיע לכלל המאמינים והסקרנים על בחירתו של אפיפיור חדש. מה שמושך את תשומת לב המבקרים הן שתי יצירותיו המדהימות של מיכאלנג'לו – בריאת העולם על התקרה ויום הדין על אחד הקירות מעל מזבח התפילה. כאשר מביטים מעלה נחשפים ל'בריאת העולם' – עבודת אומן שמשאירה את המביט בפה פעור – מגוון דמויות, מבחר צבעים, אנטומיה מדויקת, יחסים בין הדמויות וכמה סצנות מהמפורסמות בעולם – בריאת האדם והגירוש מגן עדן. את היצירה הזו צייר מיכאלנג'לו בין השנים 1508-1512 מתוך תחושה שציור אינה האומנות האהובה עליו והוא אינו טוב בה. את הציור מעל המזבח, יום הדין, צייר בין השנים 1534-1541 בעקבות ביזת רומא בשנת 1527 ע"י חייליו המורדים של קרל ה- 5 קיסר האימפריה הרומית הקדושה והזעזוע העמוק שפקד אותו. בכך הזהיר את החוטאים. ישו ניצב במרכז כשופט, בצד אחד נמצאים המבורכים ובצד השני המקוללים. אתר חובה.

קסטל סנט אנג'לו Castel Sant'Angelo

המבצר הגדול, ששמו "מבצר המלאך הקדוש" החל את דרכו כמוזולאום לקיסר אדריאנוס במאה ה-2 לספירה ומאז שינה את ייעודו מספר פעמים. דרך 58 החדרים שבו ניתן לגלות את עברו המרתק, את שימושיו השונים (מבצר, בית כלא, מקום מקלט) ולגלות נקודות תצפית מרהיבות על העיר. את שמו הוא קיבל בעקבות חיזיון שהיה לאפיפיור גרגוריוס בו ניגלה לו המלאך מיכאל – אשר פסלו העשוי ארד מתנוסס בראש המבצר.

פיאצה דל קמפידוליו Piazza del Campidoglio

הגבעה הידועה ביותר מבין 7 הגבעות עליהן נבנתה העיר. כאן ניצב בעבר המקדש לאל יופיטר ובו התכנס הסנאט בפעם הראשונה כל שנה. כיום גרם מדרגות רחב מקבל את הבאים, אותו תכנן, עם הכיכר הנפרשת מעליו, האומן מיכלאנג'לו בשנת 1536 לכבוד ביקורו של הקיסר קארל ה-5. בחזית נמצאים משרדיה הרשמיים של העיר – בפאלצו סנטוריו (Palazzo Senatorio), ובצידי הכיכר המוזאונים הקאפיטוליניים, פאלאצו נאובו (Palazzo Nuovo) ופאלאצו קונסרבאטורי (Palazzo Conservatori) בהם אוספי אומנות עתיקים. במרכז הכיכר פסל ארד של הקיסר מרקוס אאורליוס, ומאחוריו גרם מדרגות המוביל לבית העיריה, לצד פסלי הנהרות נילוס וטיבר.

הויטוריאנו Il Vittoriano – Altare della Patria

מבנה גדול ממדים אשר ניצב בפיאצה ונציה והרומאים המקומיים, מכנים אותו עוגת הכלולות. לא מעט רואים בו גוש שיש ענק, שהתרומם במרכז העתיק של העיר וחריג בנוף האבן הטרברטינית האופיינית לרומא. המבנה, פרי תכנון של ג'וזפה סאקוני, נחנך בשנת 1911 וסימל את איחודה של איטליה. במרכזו המלך ויטוריו עמנואלה ה-2 רוכב על סוס. בחלק העליון שדרת עמודים עמוסה בסמלים לאומיים, תיאור מחוזות איטליה, העבודות המאפיינות את ארץ המגף, וסמלי גבורה, ניצחון אמונה ותקווה. לאחר מלחמת העולם הראשונה התווסף בקומה הראשונה קבר החייל האלמוני לצד מזבח האומה. בצדדים, שתי מזרקות המסמלות את הימים הגדולים המקיפים את איטליה, הים הטירני במערב והים האדריאטי במזרח.

וילה בורגזה Villa Borghese

הריאה הירוקה של רומא ומקום נפלא לטיול בטבע בין מזרקות, פסלים, ספסלים למנוחה בצל וגלריה, מהטובות שיש, עם יצירות אומנות מרתקות. הוילה והגנים, היו שייכים בעבר למשפחת בורגזה, ועם איחוד איטליה עברו לרשות הציבור. המקום מטופח ומהווה נקודת מפגש לתושבים בכל שעות היום. במקום מספר מוזאונים, גלריות, אגם קסום, ואפשרות לשכור אופניים לטיול קליל בשטח שהיקפו כ 6 ק"מ.

פורו איטליקו Foro Italico

אתר הממוקם מחוץ למרכז העיר. מטרת הפרויקט היוקרתי הייתה לארח את המשחקים האולימפיים של 1940 שיתקיימו על אדמת איטליה הפשיסטית ברומא. בפורו נימצאים אצטדיוני ספורט רבים, כמו איצטדיון הספורט הגדול ביותר ברומא, סטאדיו אולימפיקו, סטאדיו דיי מרמי המעוטר ולצידו המבנה שהוא מקום מושבו של הוועד האולימפי הלאומי האיטלקי. המקום מעוטר בפסלים, שנתרמו על ידי המחוזות האיטלקיים השונים ועל ידי יוצרים שונים, המייצגים פעילויות ספורט שונות.

פיאצה ברבריני Piazza Barberini

הכיכר נקראת על שמה של משפחת אצולה, משפחת ברבריני, והיא נקודת חיבור בין ויה ונטו לויה דל טריטונה, שני רחובות ראשיים. בכיכר נמצא פאלאצו ברבריני, מלון ברבריני המפורסם ובמרכזה מזרקת טריטון המיוחדת, פרי יצירתו של ג'אן לורנצו ברניני מהמאה ה 17. בכניסה לויה ונטו נמצאת מזרקה נוספת פרי עבודתו של ברניני, מזרקת הדבורים, שהן סימלה של משפחת ברבריני.

בוקה דלה וריטה Bocca della Verità

אתר תיירות פופולרי בזכות פסל פני האבן הטומן בחובו אגדה. הפסל עצמו, היה כנראה חלק ממזרקה עתיקה בתקופה הרומית, והוצב ליד כנסיית 'סנטה מריה דל קוסמדין'. האגדה מספרת כי מי שישים את ידו בתוך הפה הפתוח של הפסל ויאמר משפט שקרי, הפסל יאכל את כף ידו. אנשים רבים נהנים להצטלם עם כף ידם בתוך הפה העגול של הפסל, ולקוות שכלום לא יקרה.

בזיליקת סאן ג'ובאני אין לאטרנו Arcibasilica Papale Romana Maggiore di San Giovanni in Laterano

כנסייה עתיקה וחשובה. בעבר שימשה כמקום מושבו של האפיפיור, לפני המעבר לוותיקן. כיום נחשבת לכנסייה שהבישוף שלה הוא האפיפיור והוא עורך בה מיסה שבועית. מומלץ לראות את החצר הפנימית ובה העמודים המפותלים, את הציורים של ג'וטו והפסיפסים העתיקים.

האי טיברינה Isola Tiberina

האי הקטן אשר נמצא בתוך נהר הטיבר בתוואי שעובר בעיר. הגישה אליו היא דרך שני גשרים שאחד מהם, פונטה פבריציו, מצד הגטו היהודי, הוא העתיק ביותר בעיר שעדיין בשימוש. כיום נמצא עליו בית חולים שהוקם על חורבות המקדש לאל הרפואה אסקולאפיוס, ששכן כאן בעבר הרחוק. בקיץ מתקיימים על הרחבה שבמרכזו, קונצרטים והופעות תחת כיפת השמיים.

טרמה (מרחצאות) קרקלה Terme di Caracalla

מרחצאות קרקלה, הם המרחצאות הציבוריים הרומיים השניים בגודלם בעיר, והיו בשימוש נרחב בתקופה הרומית במשך 300 שנה. זה לא היה רק מתחם ספורט גדול, פנאי וטיפוח גוף, אלא גם מקום ללימודים והיתה בו ספרייה ציבורית ששכנה בתוך המתחם. שרידי חלקיו השונים נשתמרו היטב עד היום. אפשר לדמיין את המתחם מכוסה השיש (שנבזז במהלך השנים) ולנחש כיצד הרומאים השתמשו בו למטרות ספורט ורחצה. סיור בין שרידי הפסיפסים, נותן תחושה של חזרה בזמן. למרחצאות קרקאלה (ובעיקר לפריג'ידרום המרכזי) הייתה השפעה משמעותית על הארכיטקטורה של מבנים רבים מאוחרים יותר.

וילה פארנזינה Villa Farnesina

וילה שהיא כולה הוד והדר לציור הפרסקו ולארכיטקטורה הרנסנסית. הוילה נבנתה לכבוד הבנקאי העשיר אאגוסטינו קיג'י במאה ה 16. קיג'י גם הזמין את מיטב הציירים לעטר אותה, ביניהם רפאל. בציורים המעטרים את קירותיה ואת הקימרונות, אלגוריות מיתולוגיות. רפאל צייר את הפרסקו המתאר את אהבתם של קופידון ופסיכיי ואת ציור הקיר הנקרא ניצחונה של גלתיאה. האומן בלדאסרה פרוצי שהיה גם האדריכל של הוילה, עיטר את המבואה בפרסקאות היוצרות אשלייה של עיר עם נוף ברקע.

שכונת טסטצ'יו Rione XX Testaccio

טסטאצ'יו היא שכונה ברומא (הרובע העשרים מבין רובעי העיר) הנקרא על שם מונטה (הר) טסטאצ'יו הסמוך . בעת העתיקה, שימש הרובע, הממוקם על גדת נהר הטיבר כאתר המסחר העיקרי של רומא העתיקה, והתגלו בו שרידים רבים של כלי חרס ואמפורות. ברובע עוברת חומת אורליאנוס (מהמאה ה-3 לספירה תקופת שלטונו של הקיסר אאורליוס) ונמצאת בו פרמידת קסטיוס גאיוס קסטיוס. מהמאה הראשונה לפני הספירה, אחד המבנים השונים במראהו אשר שימש כאחוזת קבר לשופט רומאי. כיום הרובע מסחרי ברובו, אולם בשנים האחרונות הפך לאזור בילויים ונפתחו בו מועדוני לילה רבים. מומלץ להגיע אליו בשעות הצהריים כדי להנות באחת המסעדות המקומיות האותנטיות או החל מ 20:30 כבילוי ערב.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?