בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

בולוניה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

בירת עמק הפו והעיר הידועה בכינויה: העיר המלומדת (Citta Dotta) העיר האדומה (Citta Rossa) והעיר הדשנה (Citta Grassa). מרכז העיר מספק למבקרים בה אתרים מגוונים החל מכיכרות גדולות וקטנות, כנסיות ובהן יצירות אומנות, קמרונות רבים ובעיקר מטבח דשן מהטובים באיטליה. ההיסטוריה שלה ניכרת מכל פינה והעובדה שהיא עיר אוניברסיטאית מהמאה ה 12 ועד ימינו אלה, גודשת את סמטאותיה בחבורות של צעירים.  

פיאצה מאג'ורה Piazza Maggiore

הכיכר המרכזית בבולוניה. נבנתה בצורתה הנוכחית במאה ה-15 ומוקפת במספר מבנים מעניינים וחשובים, כמו כנסיית סן פטרוניו, פאלאצו קומונאלה ופאלאצו דלה פודסטה הכיכר מהווה מרכז התכנסות למקומיים ותיירים. אחת מפינות הככר נישברה מפגיעת טנק ביום שחרור בולוניה מידי הגרמנים ב 21 לאפריל 1945.

פאלאצו קומונאלה (ד'אקורסיו) Palazzo d'Accursio

בצידה המערבי של פיאצה מג'ורה ניצב מבנה (או בשמו הנוסף פאלאצו קומנאלה) אשר בחזיתו פסל גדול. זהו פסלו של גרגוריוס ה 13- האפיפיור יליד בולוניה אשר הגה את לוח השנה הנוצרי הנמצא בשימוש היום והקרוי על שמו, לוח השנה הגרגוריאני. המבנה עצמו, שבנייתו החלה במאה ה-13 מציג סגנונות בנייה שונים המעידים על השינויים והתוספות אשר עברו עליו לאורךהשנים. היום הוא משמש כמוזיאון לאומנות וניתן להתרשם מהעיצוב המשלב חדש וישן.

פאלאצו דל פודסטה – Palazzo del Podestà

מבנה מיוחד הנמצא בפיאצה מאג'ורה, נבנה בנאה ה-13 ושופץ במאה ה-15 עם תוספת של חזית רנסנסית. בניין זה שימש כמשרדי השליט – Podesta, וכיום יש בו מבחר ציורים, סדרת ציורי ההיסטוריה של בולוניה מעשי ידי אדולפו דה קורליס (מהמאה ה-20). בצמוד לו מבנה נאה ששמו 'ארמון המלך אנצו' אשר ניתן להביט לתוך החצר הפנימית שלו ולגרם המדרגות המיוחד האופייני לימי הביניים.

שני המגדלים – גאריסנדה ואסינלי Le due Torri: Garisenda e degli Asinelli

שני מגדלים עתיקים שהם סימלה של העיר. ניצבים במרכז ומשמשים תזכורת למאבק בין שתי סיעות פוליטיות עתיקות – גואלפים וגיבלנים- אשר נלחמו אלה באלה במשך שנים רבות בצפון איטליה ובנו מגדלים גבוהים כסמל לניצחון ושליטה. המגדל הגבוה יותר, כ- 100 מטר גובהו, הוא טורה אסינלי והוא על שם משפחת אצולה. 498 מדרגות מובילות לגג המבנה אשר ממנו נשקף נוף מרהיב. המגדל השני, טורה גאריסנדה, כ- 50 מטר גובה, והוא בעל שיפוע של כמעט 3 מטרים. המקום הטוב ביותר לראות את השיפוע הוא כאשר עומדים דווקא ליד פאלאצו דלה פודסטה, בפיאצה מאג'ורה.

אבציה די סנטו סטפנו – Abbazia Santo Stefano

מקבץ מבנים היוצרים יחד את כנסיית ומינזר סנטו סטפנו. ארבע כנסיות עתיקות (במקור היו שבע) אשר בכל אחת שרידים ותשמישי קדושה מיוחדים, חלקן מהתקופה הלומברדית. חצר המנזר יפה ובכנסיית סן ספולקרו נמצאים שרידי גופתו של פטרוניוס, מגן העיר בולוניה. מבנה הקבר נבנה בהשראת קברו של ישו בירושלים.

בזיליקת סן פטרוניו – Basilica di San Petronio

הבזיליקה המרכזית, על אף שאיננה הכנסייה הראשית של העיר. נוסדה בסוף המאה ה -14 – ונועדה להיות הגדולה ביותר בעולם. חזית הכנסייה איננה גמורה והצבעים אדום ולבן בחלק התחתון של החזית, הם צבעי העיר בולוניה. בתוכה ניתן לראות ציורים מיוחדים, אדריכלות גותי מרשימה, קפלות מעוטרות וספסלי מקהלה מעץ אשר מהווים עבודת תשבץ מרשימה ביותר. הביקור בה מומלץ מאוד.

פונטנה דל נטונו Fontana del Nettuno

פסל נפטון מהווה אחד מסמלי העיר. כינויו של הפסל, בדיאלקט המקומי, al Żigànt (הענק, הג'יגנט) הכיכר בה הוא ניצב נקראת גם כן על שמו והיא צמודה לפיאצה מאג'ורה. הפסל, שנבנה במאה ה 16, עשוי ברונזה, והוזמן מהפסל הידוע ג'אמבולניה ע"י נציגי הפיפיור ששלטו בעיר. האל נפטון מוצג עומד עם קילשון בידו ושולט על הסביבה ומתחתיו 4 נימפות היוצאות מהמים ושולחות מבטים לעוברים ושבים. הקלשון היה השראה ללוגו של מכונית המזרטי המיוצרת באזור בולוניה.

פינקוטקה נאציונאלה – Pinacoteca Nazionale

גלריית האומנות החשובה בעיר ומהיפות בצפון איטליה. אוצרת בתוכה את מיטב הציורים של אומני בולוניה או כאלה אשר עבדו בעיר. בין הציורים שניתן לראות: ציור בודד של ג'וטו, ציורים של ויטאלה דה בולוניה מהמאות 14-15, וציור של רפאל (ססיליה הקדושה). הגלריה ממוקמת לא רחוק מהפקולטה לאמנות של אוניברסיטת בולוניה וסביבה בארים, מסעדות פועלים וחנויות ספרים.

הספריה העירונית וארמון האוניברסיטה (התיאטרון האנטומי) – Biblioteca Comunale dell'Archiginnasio

מתחם ייחודי בבולוניה הקושר אותו לתואר "העיר המלומדת" כיוון שבה הוקמה האוניברסיטה העתיקה ביותר בשנת 1088 אשר פעילה עד היום. באחד מחדרי הארמון אשר נבנה לשמש את הסטודנטים ללימודיהם, ניבנה מעין תיאטרון אשר שימש ללימודי אנטומיה. כיום מהווה הארמון מוזיאון וקירותיו מעוטרים בסמלים ההרלדים של משפחות האצולה אשר בניהם למדו באוניברסיטה. כדאי להיכנס ולצפות באולם ולדמיין את הסטודנטים שלפני כמה מאות שנים, צפו בניתוח גופה כדי ללמוד על גוף האדם.

תעלות בולוניה Canale delle Moline

אין זה מפתיע, אך גם בבולוניה מספר תעלות מים אשר הוקמו לפני מאות שנים כדי להזרים מים מהרי האפנינים אל העיר בנוסף להעברת סחורות וייצור אנרגיה. התעלות ניבנו במידרון כדי שהכח מהמים, ישמש את טחנות הקמח. מספר תעלות.קיימות עד היום, אם כי קבורות כמעט לחלוטין תחת התשתית העירונית.

כנסיית סנטה מריה של החיים Santuario di Santa Maria della Vita

כנסייה אשר כדאי להיכנס אליה בגלל קבוצת הפסלים המתארים את ישו המת לאחר שהורד מהצלב. שישה פסלים העשויים טרה קוטה, בגדול טבעי, כשכל אחת מציגה את תגובתה הדרמטית למראה ישו המת השוכב למרגלותיהם. עבודת מאסטר של האומן Niccolò dell'Arca מסוף המאה ה-15. הדרמה, העצב והשלווה מכונסות יחד בסצינה אחת.

רחוב פסקרייה וקייה Via Peschiere Vecchie

הכינוי בולוניה השמנה –  Grassa בא לידי ביטוי ברחוב הצדדי הזה, אשר מרכז את כל הטוב במטבח הבולנייזי. חנויות קטנות, מעדניות מפתות, דוכני מזון, חנויות ירקות ופירות ומסעדות משפחתיות. הסיור ברחוב הוא חגיגה קולינרית של צבעים, ריחות וטעמים לאורך כל שעות היום, ובעיקר בשעות הערב כאשר נוהרים אליו הצעירים והברים פותחים את שעריהם.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?