בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

אזור הלאנגה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

גבעות, מבצרים, עיירות ושורות שורות של כרמים כל אלה כמו גלויה בחלום של חופשה אולטימטיבית.  יין טוב, ארוחה מקומית, שקט מהכרך הגדול ונוף פותח נשימה. ה'לשונות', זה פרוש השם לאנגה, הן הגבעות בהן מגדלים את ענבי הנביולו מהם מייצרים את יינות הברולו והברברסקו, מהיינות המובילים באיטליה. עיירות כמו אלבה, אסטי, קונאו וברה (כנסו להמלצות הביקור בפיימונטה) הן מרכזי הביקור, אך בין לבין מסתתרות עיירות קטנות, ובהן מספר מצומצם של בתים, שהסיור בהן מגלה את קסמן. כמעט בכל אחת מהן ניתן לשלב ביקור באתר מיוחד או ביקב ולהנות מהיין המקומי.

אלבה Alba

העיירה המרכזית באזור הלאנגה. האזור היה מיושב לאורך ההיסטוריה, אך את צביונה הנוכחי היא משמרת מתקופת ימי הביניים. לבנים אדומות, מגדלים ומבצרים לצד כנסיות מעניינות כמו הקתדרלה המרכזית (Duomo) וכנסיית סן דומניקו Chiesa di San Domenico)). את מוקד המשיכה של אלבה כיום אפשר לזקוף למטבח שהתפתח בה במהלך השנים בזכות פטריות הכמהין הלבנות הגדלות בשטחה. בחודשים אוקטובר- נובמבר, מתקיים בעיר פסטיבל מקסים הכולל סחר מכר בפטריות הכמהין לצד מכירה של גבינות משובחות מקומיות ויין איכותי (כמו הברברסקו או הבארולו) שמגיע מהגבעות סביב. תוסיפו לזה פאליו משעשע של רכיבה על חמורים כחלק מהחוויה, ותקבלו עיירה מושלמת לביקור.

בארולו Barolo

אם השם בארולו מזכיר לכם ישר יין – צדקתם. תוסיפו לזה עיירת ימי ביניים ציורית, בין כרמים וגבעות וקיבלתם יעד מומלץ לביקור. באחת מגבעות הלאנגה (Langhe) ממוקמת לה העיירה שבה היין הוא שם דבר והיקבים בה שמחים לשתף בסודות ייצור היין. כדאי לבקר במוזיאון יין הבארולו החדיש ביותר באיטליה אשר ממוקם בתוך המבצר המקומי (Castello dei Marchesi Falletti) הניצב בולט כבר עם ההגעה לעיירה. מקום נוסף מומלץ לביקור הוא מוזיאון הפותחנים בעיירה שבו מבחר ענק של פותחני בקבוקים מכל מיני מקומות בעולם, מיוחדים וייחודיים ותיאורים של שיטות עתיקות לפתיחת בקבוקים בעבר. אי אפשר לבקר בעיירה בלי ביקור באחד מהיקבים ולטעום את טעמו המשכר של היין המקומי. יש כאלה רבים, כנסו לאחד מהם. סמוך לעיירה, בין הכרמים, נמצאת גם Cappella delle Brunate שזוהי מעין כנסייה קטנה וצבעונית, ייחודית במינה ואין דומות לה, אשר ששימשה בעבר למקום מפלט לעובדים בשדות , בזמן סערה.

ביקור ביקב מקומי Visit a Local Winery

ביקור ביקב באזור זה הוא בגדר חובה. מאחר וזהו אחד מהאזורים המייצרים כמה יינות מהטובים באיטליה ואף בעולם, כדאי לתאם או לעצור באופן ספונטאני ולטעום מהיין שלו מסורת ארוכת שנים. על גבעות האזור מגדלים את הזן הנביולו (Nebiolo) והדחיפה הטכנולוגית לאחר איחוד איטליה (בעזרתו האדיבה של הרוזן קאבור, ממאחדי ארץ המגף) גרמה לייננים המקומיים להגדיל את שטחי הכרמים ולייצר יין איכותי ששמו בארולו (זאת על פי דרישת המרקיזה המקומית, למרות שרוב שטחי הגידול הם בעיירות ליד העיירה בשם זה, ולאו דווקא של בארולו עצמה). אמנם יין זה דרש בעבר יישון ארוך שנים, אך שיטות חדישות ומודרניות גרמו להפקת יין מושלם עם תסיסה קצרה, השריה ויישון בחביות עץ אלון צרפתי קטנות.

צייד פטריות כמהין Truffle Hunting

לצד גידול היין המסורתי, גדלות ביערות האזור גם פטריות כמהין, פטריות ללא צורה מוגדרת אשר גדלות בסימביוזה מרשימה עם העצים לצידן. את הפטריות האלה נהוג 'לצוד', פשוטו כמשמעו, בעזרת כלבים מיוחדים אשר אומנו להריח היכן גדלות הפטריות האלה מתחת לאדמה מתחת לעצים. מספר מקומות מציעים סיור עם מומחה פטריות כמהין (כן, יש כאלה, שמם: Tartufaio). יחד עם הכלב הנאמן אשר עבר אימון ואילוף מיוחד, ובהתאם לעונות השנה (פטריות כמהין שחורות בין מאי לאוקטובר, פטריות כמהין לבנות בין אוקטובר לדצמבר), מצטרפים לטיול ביערות, רואים ומגלים יחד עם הצמד המקצועי כיצד מוצאים את המעדן האלוהי הזה ושומעים על מחירו, כיצד מבשלים עימו ואפילו טועמים מעט ממנו. מעט…כי פטריות אלה יקרות מאוד!

מבצר פאלטי בברולו Castello Comunale Falletti di Barolo

מקום מצוין להתרשם מנוף גבעות הלאנגה המדהימות. אם עולים לצריח העליון של מבצר Castello Falletti, המבצר המקומי בעיירה בארולו, נפתח נוף פנורמי חלומי. המבצר נבנה במאה ה-10 על מנת להגן על היישוב בפני פולשים עוינים. רוב המבנה המקורי של הטירה נהרס במהלך המאה ה-16, אך עדיין תוכלו לראות כמה חלקים ששרדו מהטירה המקורית. במבצר עצמו נפתח בשנת 2010 מוזיאון יין ובמרתף נמצאת Enoteca ובה מבחר גדול של יינות האזור. המבצר עצמו הוא חלק מרשת 'שמונת המבצרים' של האזור וניתן גם לראות בו חדרים עם ריהוט מקורי והיסטוריית חיי המקומיים לאורך השנים.

גרינצאנה קאבור Grinzane Cavour

עוד פינת טבע מהממת. בעיירה הקטנה הזו שוכן המבצר מהמאה ה-13, הנושא את שמה של דמות משמעותית וידועה בתהליך איחוד איטליה (Il Risorgimento) – קאמילו בנסו הרוזן מקבור Camillo Benso, conte di Cavour הנחשב לאדריכל איחוד איטליה שכפי ששמו מעיד היה בעל תואר אצולה וראש העיר Grinzane במשך 17 שנה. אחרי תצפית על הנוף, אפשר להנות, גם כאן מחנות יינות Enoteca של כל מחוז פיימונטה ומסעדה מעוטרת בכוכב מישלין של השף מארק לאנטרי (Marc Lanteri Al Castello) וכן מוזיאון היסטורי המציג את חיי האיכרים מקומיים.

העיירה ברברקסקו Comune di Barbaresco

עיירה שמתמחה ביין משובח ונמצאת כ-15 קילומטרים צפון-מזרח לעיר אלבה. היין המיוצר בעיירה קרוי על שמה, והכרמים בשטחה מהווים 45% מייצור יין הברברסקו כאשר מרבית היקבים הגדולים באזור ממוקמים בעיירה. תוכלו לבקר ביקבים השונים ולטעום מהיינות הייחודיים של האזור. ניתן גם לעלות אל המגדל האדיר של ברברסקו, שנבנה במקום במהלך המאה ה-12 ומתנשא לגובה של 36 מטרים. מלמעלה, תיהנו מתצפית מושלמת של 360 מעלות ותתמוגגו למול הנוף המרהיב של גגות העיירה והעמקים שמסביב. מתחת למגדל תמצאו את הכנסייה הקהילתית היפה, שבנייתה הושלמה בשנת 1756.

מבצר סראלונגה ד'אלבה Castello di Serralunga d'Alba

העיירה הקטנה יושבת על גבעה ובמרכזה מבצר שנבנה במאה ה-14, בצורה אדריכלית וייחודית לתקופה ההיא. את המבצר קיבלה משפחת Felletti על תרומתה הצבאית והוא מוקף בבתי העיירה מכל צדדיו. המבנה מיוחד בגובהו ובמספר הקומות שלו ואשר בכך סימל את כוחה של המשפחה. הסיבה שהוא השתמר בצורה מצוינת, היא שהוא לא שימש כמבצר הגנה, אלא רק כעמדת תצפית ושליטה על השטח, כך שהביקור בו מומלץ מאוד. נשקף ממנו נוף מדהים לעבר הגבעות מסביב ובעונת שיא של גידול הגפנים, המראה הוא מדהים.

ברגולו Bergolo

באזור העליון של לאנגה (Alta Langa) נמצא הכפר ברגולו (Bergolo), הנחשב לקטן ביותר בנפת קונאו ולאחד הכפרים הקטנים ביותר באיטליה כולה. הוא כפר ציורי ויפהפה, המוקף בנופים מהממים. ידוע גם בשם "Il paese di pietra" "כפר האבן" כפי שתוכלו לראות בבירור לפי בתי התושבים. בברגולו תוכלו לבקר, אם תעלו מעט במעלה הגבעה, בקפלה יפה מהמאה ה-12 (Cappella di San Sebastiano) לשוטט בסמטאות הכפר המיוחדות.

קוקונאטו Cocconato

העיירה Cocconato מכונה גם La Riviera del Monferrato בגלל מזג האוויר המיוחד שלה שלעיתים מזכיר את מזג האוויר הים תיכוני. בנוסף לנוף הנשקף ממנה כדאי להביט במספר בניינים בעיירה כמו בניין העיריה Palazzo) Comunale) מהמאה ה-15 שמהווה דוגמא לבנייה גותית מאוחרת עם לבנים וקשתות מחודדות, ועל הכנסייה מהמאה ה-17 המקודשת לסנטה קתרינה (Chiesa di Santa Caterina). בעיקר כדאי לשוטט ולהנות מהסמטאות הצרות.

נובלו Novello

נובלו ידועה כעיירת יין הבארולו Barollo, מהטובים בפיימונטה. בנוסף מייצרים כאן את ה'דולצ'טו' dolcetto ואת יין ה'ברברה'barbera . בסיור בעיירה כדאי גם להציץ במבצר השונה בצורתו החיצונית Castello del Quattrocento שהפך עם השנים לבית מלון ((Albergo Al Castello ולו גרם מדרגות מרשים בחזית, ושני עמודים מעוטרים משני צידי המדרגות.

ברה Bra

ברה היא העיר השלישית בגודלה בפרובינציה ומרכז גסטרונומי. כאן החלה תנועת ה Slow Food את דרכה בשנת 1986. בין סמטאות ציוריות, מבצרים מרשימים Castello di Pollenzo וארמונות אצילים Palazzo Mathis כדאי לעצור במעדניות, בתי קפה ומסעדות. העיר נמצאת בין גבעות הלאנגה Langhe לאזור הרוארו Roero ועל כן אדמתה הפוריה מניבה מספר רב של גידולים. בעיר אוניברסיטה לגסטרונומיה והיא מארחת פעם בשנתיים תערוכת גבינות עולמית.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?