בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מסלול מומלץ לטיול באומבריה

המחוז המכונה גם 'הלב של איטליה'. הלב של איטליה. מחוז שאינו גובל עם אף מדינה אחרת ואין לו גבול ימי. זהו אזור כפרי המשלב את הרי האפנינים, עיירות קטנות, מטבח מגוון וטקסים מסורתיים רבים. זהו מחוז הולדתם של קדושים מפורסמים: פרנצ'סקו מאסיזי, בנדיקטוס הקדוש, סנטה קיארה.
אדמת המחוז היא מקור לפטריות הכמהין, לנקניק של נורצ'יה, לשמן זית איכותי ובית לשוקולד המפורסם באצ'י פרוג'ינה. טיול במחוז מחייב 'לקחת את הזמן'. כאן העיירות עוצרות מלכת, כאן באים לנוח ולהנות מאווירה רגועה לאכול טוב ולהנות מהטבע.
מכיוון שרומא היא היעד הנוח ביותר לנחיתה כדי להגיע לאומבריה, הטיול יתחיל במחוז מדרום לצפון.

 

יום מס' 1
מפלי מרמורה Cascate delle Marmore 
אגם פידילוקו Lago di Piediluco

אחרי הנחיתה ברומא שימו פעמכם דרך האוטוסטרדה A1 לעבר העיירה טרני TERNI יציאה במחלף Castello di orte. המשיכו בכביש ss675 אשר עוקף את העיר טרני ושימו לב לשילוט המוביל לעבר Cascate delle marmore. (באפליקציית הניווט רשמו Parcheggio auto Cascate delle Marmore – מה שיביא אתכם לחניון התחתון של האתר).

CASCATE DELLE MARMORE

מפלי השיש (בשמם העברי) הם המפלים המלאכותיים הגבוהים באירופה. המראה של המים המתנפצים על הסלעים וזורמים פתאום במכה, מלמעלה עד לנחל מטה – הוא מחזה מרהיב!
יופי של התחלה לטיול בכל עונה.
*שימו לב – סכר המפלים נפתח מספר פעמים במהלך היום ובזמנים שונים במהלך חודשי השנה.
עוד פרטים על שעות הפתיחה, עמדות תצפית ומסלולי הליכה לחצו כאן:
מפלי השיש (מארמורה) Cascate delle Marmore 
.

סיימתם? שתיתם קפה טוב? טיילתם בין עצים ומפלים?
(יש מסלוליםצ קלי להליכה ויש מאתגרים- אל תוותרו!)







חזרו לחניון וצאו עם הרכב לכיוון אגם פיידיליקו. הדרך אל האגם היא כפרית ויפייפיה. תוכלו לראות מימינכם את העיירה Arrone היושבת על מצוק. כאשר תגיעו לאגם, החנו את הרכב בחניון בחלקו הצפוני של האגם וצעדו ברגל לאורך האגם. 
לכאן באתם כדי להרגע, לשאוף אוויר ולהאמין שאתם אכן התחלתם את החופשה שלכם. 
עוד פרטים על האגם: אגם פיידילוקו Piediluco

אל תוותרו:
1- מסעדה  The Magic Of Lake נוף לאגם ואוכל ממיטב המסורת האומברית.
2- פעילות ימית בעונה: https://www.spiaggiamiralagopiediluco.it
3 -המלצה מלון 4 כוכבים  בספולטו: Palazzo Dragoni

 

יום מס' 2
ספולטו Spoleto
מונטה פאלקו יקב SCACCIADIAVOLI
פונטה די קליטונו Fonti di Clitunno

את הבוקר התחילו בחלקה העליון של  העיר ספולטו (אפשר לעלות בסדרת מדרגות נעות המגיעות עד לפסגה). למעלה נמצאת המצודה (Rocca Albornoziana) ממנה תוכלו להשקיף על העיר עצמה והעמקים מסביבה. אחרי שתקיפו את המצודה, כולל גשר שני המגדלים (Ponte delle Torri), התחילו לגלוש לעבר העיר העתיקה. באחת הסמטאות (Via del arringo) תתגלה לפתע הקתדרלה במלא הדרה. גרם מדרגות וכיכר גדולה יוביל אתכם אל הכנסייה. בפנים תוכלו לראות  סדרת ציורים של פיליפו ליפי. המשיכו לפיאצה דאי מרקטי Piazza dei Mercati (כיכר השוק). בכיכר ומסביבה יש בתי קפה , שרידים רומיים, חנויות מזכרות ומעל הכל אווירה קסומה אשר משלבת רוגע עם חיי היומיום של התושבים. אם מתאפשר לכם להגיע בחודשי הקיץ תהנו מפסטיבל 'שני העולמות' – פסטיבל אומנות ומוזיקה.

מספולטו המשיכו דרך כביש sp451 לעבר יקב SCACCIADIAVOLI אשר נמצא בלב אזור היין של אובמבריה – Montefalco. כאן תהנו מביקור ביקב, טעימות יין מזן Sagrantino המשובח ואף ארוחת צהריים (בתיאום מראש). עלו למרכז העיירה מונטה פאלקו ("ההר של הבז") שם קיימת נקודת תצפית מומלצת "המרפסת האטרוסקית של אומבריה".
את היום תוכלו לסיים ב Fonti dell clitunno. מעיינות קליטונו הינו פארק קטן וקסום. שילוב של יער, נהר זורם (חלק מהנהר CLITUNNO הגדול שזרם כאן בעבר), ברווזים לבנים ודגים. המים צלולים וקרירים. מקום מושלם לנקודת רוגע עם מסעדה מצוינת ליד (Fonti dell clitunno) ואפשרות לבקר בבית בד קרוב או בעיירה טרבי Trevi המיוחדת למראה.


אל תוותרו:
1-  Bar Gelateria La Portella – לצד המצודה בספולטו. קפה או מיץ תפוזים סחוט (Spremuta) עם נוף לכל העמק.
2- יקב  Scacciadiavoli – עם טעימות וארוחת צהריים.
3- "המרפסת האטרוסקית של אומבריה" – נקודת תצפית בעיירה מונטפלקו
4- מסעדה מעולה: Fonti dell clitunno סמוך למעיינות.

 

יום מס' 3
אורבייטו Orvieto
לאגו קורבארה – Lago di Corbara
טודי Todi

היום תתכוננו לראות את אחת החזיתות היפות ביותר של כנסייה באיטליה. היא נמצאת בעיר אורבייטו, אשר בנויה על מצוק סלע געשי והעיר מחביאה מתחת לפני השטח, ומעל, סודות נפלאים של תרבות אטרוסקית, אווירת ימי ביניים ומטבח מקומי מעולה.
עם הרכב הגיעו לחניון התחתון של הקרונוע (Funicolare). בבית קפה הסמוך תוכלו לקנות כרטיס משולב של עלייה בקרונוע + נסיעה באוטובוס.
השלבים הם כאלה: עליה במדרגות, עלייה במדרגות נעות, עלייה בקרונוע. עם סיום העלייה בקרונוע, ביציאה מהתחנה, יש תחנת אוטובוסים (קטנים, מעין שאטלים) שייקחו אתכם לפיאצה דואומו. שם תישארו המומים ופעורי פה מיופי הכנסייה מבחוץ. תוכלו לבקר כמובן גם בפנים (כרטיס כניסה בקופות מצד ימין) ולראות את הציורים של לוקה סיניורלי מצד אחד ומצד שני את קפלת הקורפוראלה (נס היין והלחם) המיוחדת.
רגע לפני שתיעלמו בסמטאות העיירה, אם תרצו תוכלו להצטרף לאחר מהסיורים באורבייטו התת קרקעית. בדקו את שעות יציאת הסיורים בעמדת ה INFO מול הכנסייה, סמוך למקום בו עצר לכם האוטובוס. זה מסע מרתק לעולם שנבנה בתקופה האטרוסקית ואחר כך שוב בתקופת ימי הביניים , בו שמשו חללים גדולים למחסנים, עמדות מלאכה, מקומות מסתור ועוד.
אחר כך המשיכו לטייל בסמטאות העיר, עלו במגדל Torre del Moro כדי לצפות בנוף שנפרש 360 מעלות (שימו לב 236 מדרגות- אבל נוף שווה!), כנסו לסמטאות הצדדיות. תנו לעצמכם לשוטט בלי מטרה מסוימת אלא רק להנות מהפינות החבויות, מסעדות קטנות, צמחייה ציורית וחנויות הלקוחות כאילו מהעבר.
עשו הפסקה באחד מבתי הקפה של העיר כמו Caffè Montanucci הוותיק.
עכשיו עשו את המסלול ההפוך. אוטובוס, קרונוע, מדרגות וחזרה לחניון.
המשיכו מכאן לאגם קורברה (Corbara). זהו אגם מלאכותי שנוצר בשנות ה-60 של המאה הקודמת. שם אנחנו ממליצים לעצור ב- Tenuta di Salviano חווה עם תצפית מרהיבה לאגם ואפשרות לטעימות יין ואוכל מקומי. המקום הינו חווה של מרקיזים עם מסורת משפחתית של כ-800 שנה.
https://www.salviano.it
המשיכו לעיר טודי. עיירה הנראית היטב מרחוק בגלל מיקומה בגובה 410 מטר מעל פני הקרקע. זו עיר עתיקה, אשר הקימו אותה ה'אומברים', עדיין משמרת שלוש טבעות של חומות המקיפות אותה מתקופות שונות (לדוגמא ב Via delle mure antiche) וכיום נחשבת לאחת הערים…האיטיות באיטליה.
במובן החיובי.
כאן אימצו התושבים את המושג 'לקחת את הזמן' באורח החיים, בבישול, בשירות, בהליכה. כאן אין מה למהר אלא לתת לחופש ולזמן לעשות את שלו. החנו את הרכב סמוך ל Porta Perugina משם עלו דרך Via Giacomo Mateotti ו Via Roma עד לכיכר הראשית – פיאצה דל פופולו Piazza del Popolo על מגוון בנייניה העתיקים – כאן תוכלו לנוח על כוס קפה, מיץ או עוגה. כל אחד מהבניינים בכיכר, מבני הממשל, הכנסייה הם מרתקים, יפים ומעניינים.  המשיכו לטפס משם לפארק דלה רוקה Parco della Rocca הנקודה הגבוה ביותר עם התצפית המרהיבה, בדרך בקרו בכנסיה  San fortunato עם הפרסקאות היפות ומגדל הפעמונים הגבוה. 

אל תוותרו:
1- בית קפה באורבייטו Caffè Montanucci
2- צהריים ב Tenuta di Salviano (בתיאום מראש)
3- נקודת תצפית בטודי monastero delle Lucrezie

 

יום מס' 4 

ספלו Spello

אסיזי Assisi

את הבוקר נפתח בעיירה ספלו. אחת מהעיירות המיוחדות. בגלל מסורת פסטיבל הפרחים שמתרחש בה פעם בשנה (מאי), היא משומרת מהלך כל השנה על יופיה. נקיה, מלאת פרחים, מסתורית ומזמינה כאחד. החנו את הרכב ב Parcheggio Villa Dei Mosaici Di Spello (שם תוכלו להציץ על פסיפסים רומאים שנמצאו באזור) עלו דרך שער קונסולארה Porta Consolare. יש דרך אחת ראשית שמטפסת במעלה העיירה, ממנה יוצאות סמטאות קטנות, כמו גלויות עם אדניות, סלסלות, מתלים וכל דבר אשר יכול להחזיק פרחים צבעוניים. בדרך, עצרו בכנסיית Collegiata di Santa Maria Maggiore כדי להציץ על הפרסקאות של פינטוריקיו. בספלו ישנן הרבה חנויות בוטיק של מאכלים, מזכרות, סבונים, קרמים שמנים ועוד. תמצאו כאן ממרחי כמהין, גבינות משובחות, קרמיקה פרחונית, משחות בריאות משמן מקומי ועוד הרבה. חשוב: אל תשכחו לקחת אוויר בגינה של Bar Giardino – Bonci . כאן, עם נוף להר סובאסיו (Monte Subasio), כוס שפריץ צונן ועוגה מקומית Rocciata umbra – תרגישו הכי טוב שאפשר.

המשיכו לאסיזי. הכינו את עצמכם לעיר עם אווירה רוחנית ואצילית. כבר מרחוק תיראו את העיר שבמשך מאות שנים מהווה אתר עליה לרגל. החנו את הרכב ב Assisi Parcheggio Saba.
כאן תוכלו להחליט – האם אתם רוצים תחילה לבקר בכנסיות ע"ש סן פרנצ'סקו (מאסיזי…) ואח"כ לטפס למרכז העיר.
או ההפך (המלצה שלנו) קודם לטפס  למרכז העיר (דרך Via Fontanella ובהמשך  Via Portica), הגיעו לכיכר הראשית (Pazza del comune), תהנו מהאווירה, מהנוף מכיכר P.za Santa Chiara, בקרו בכנסיה שהיתה ביתו של סן פרנצ'סקו, ראו את שכבות העיר מהתקופה הרומית, הציצו במוזיאון הזיכרון למחתרת אסיזי (מרתק) ואז גלשו דרך Via San Francesco לעבר הכנסיות המיוחדות. בדקו לפני כן את שעות הפתיחה, התחילו בסדר הנכון: קדום כנסיה תחתונה ואחר כך עולים לכנסייה העליונה. בפנים תראו את מיטב ציורי הפרסקו של הרנסנס במוקדם, של ג'וטו וצ'מבואה, שלולא הם…ספק אם מיכלאנג'לו, רפאל ודה וינצ'י היו מגיעים לגדולתם.

אל תוותרו:
1- מסעדה במעולה בבסטה אומבריה   Favorita Osteria Emiliana (אמנם מטבח מאמיליה רומניה – אבל שווה מאוד!)
2- מבט נוף מפיאצה Piazza Santa Chiara
3- מוזיאון הזיכרון –  אתר מרתק על מחתרת אסיזי הצלת היהודים
https://www.visit-assisi.it/monumenti-e-luoghi-dinteresse-2/musei/museo-della-memoria

 

יום מס' 5

נורצ'ה NORCIA

ואל נרינה Val Nerina

היום נבקר בחלקו המזרחי של המחוז. העיר נורצ'ה וסביבתה.
נורצ'יה ידועה בעיקר בגלל שני דברים: היותה עיר הולדתו של הקדוש בנדיקטוס, אשר הקים את מסדר הנזירים הראשון באירופה במאה ה- 6 ובזכות המסורת הגסטרונומית שלה – פרושוטו די נורצ'יה, שהפך עם השנים  לסימן ההיכר שלה. העיר נפגעה קשה בשנת 2016 מרעידת אדמה ולכן לא מעט מבנים סגורים לביקור ועם זה המקומיים למבקרים לבין מספר רב של מעדניות בהן ניתן לטעום את המטבח המקומי.
מחוץ לעיר מומלץ לבקר בעמק היפהפייה והצר הנחצה ע"י נהר נרה (Nera). הוא שוכן בין הרי האפנינים כחלק מהרכס הסיבלני ומאופיין בעיקר בחקלאות. אפשר למצוא בו את פטריות הכמהין (Tartufo) ומפעלי ייצור נקניק הסלמי. כאן, בנחלים, מתאמנים בשייט קיאקים, ספורט נפוץ באיטליה. הפסגות מסביב מאפשרות לצאת למסלולי הליכה וטיפוס. חלק מהסצנות בסרט 'החיים יפים' של רוברטו בניני, צולמו באזור זה. עלו עד הנקודה Piana di Castelluccio  משם תוכלו לבצע תצפית מרהיבה על האזור

 

יום מס' 6 
פוליניו
Parco del Colfiorito

פוליניו היא מרכז המחוז. תרתי משמע. שמע יצא למרחוק בגלל היותה הנקודה הנחשבת למרכזית של איטליה בפרט ובכלל של אירופה. זו העיר השלישית בגודלה במחוז אומבריה, היושבת באמצע עמק אומברה Umbra. היא מרכז מסחרי ותעשייתי. נקודת הסתעפות רכבות רומא ומזרחה ומומלצת לעצירה ביום טיול כללי באזור זה.
החנו בחניון ברח' Via Gentile da Foligno. משם לכו כמה דקות אל הכיכר הראשית, מרכז חיי העיר בימי הביניים – פיאצה דלה רפובליקה Piazza della Repubblica. כאן תמצאו מבני ממשל רבים כמו פאלאצו דלה קאנוניקה המהודר palazzo delle Canoniche, את הדאומו של פוליניו עם שער הכנסייה הרומנסקי, פסלים של ברניני והעתק של הבלדקינו (החופה) של כנסיית סן פייטרו ברומא וכמובן.. בתי קפה.  Antico Caffè della Piazza הוא מקום מושלם במיקום מעולה להנות מקפה ומאפה. כעת גשו לפאלאצו אורפיני הסמוך וראו את השלט המזכיר את הספר הראשון שהודפס אי פעם באיטלקית! היה הקומדיה האלוהית של דנטה והוא הוצג כאן ב 11 לאפריל 1472.
כעת גשו לפאלאצו טריניצ'י Palazzo Trinici. שם תכלו מחזור פרסקאות מדהים ביופיו ובתגליף מיוחד יתגלה לכם מרוץ סוסים שמתקיים בצ'ירקו מאסימו ברומא. את מסורת תחרויות הסוסים תוכלו גם לראות בפסטיבל ימי הביניים שמתקיים בעיר פעמיים בשנה (יוני וספטמבר) ובו מתחרים רוכבי סוסים על ליבה של נערה.
אגב אם תגיעו במהלך ספטמבר תהנו גם מפסטיבל אוכל מהמיוחדים באיטליה, פסטיבל מנות ראשונות Primi d'Italia. הפסטיבל כולל הצגת מנות, סדנאות, הרצאות של פסטה , אורז, מרקים, ניוקי ועוד ועוד. (להתעדכן כל שנה בתאריכים הספציפיים).
כאן ממליצים לכן לקנות לחמניות/ לחם, גבינות, נקניקים, ממרחים ירקות ופירות לפיקניק שתיכף יגיע.
אחרי שתסתובבו בסמטאות ימי הביניים של פוליניו סעו מזרחה לעבר פארק Colfiorito. זהו פארק מחוזי, על גבול אומבריה-מארקה ומהווה חלק מרכס האפנינים המרכזי. הפארק מורכב מ 7 רמות בגובה ממוצע של 750-800 מטר מעל פני הים אשר כל אחד מהם בצורת קונכייה. הוא הפארק הקטן ביותר באומבריה. נוסד בשנת 1995 מתוך רצון לשקם אזור ביצתי. הפארק מאפשר טיולים בנוף מרהיב מוקף בצמחייה עשירה וייחודית, בעלי חיים ואגמים קטנים, מוזיאונים קטנים (מוזיאון טבע ומוזיאון על עמי האזור), שרידים ארכיאולוגים. ליד Museo Naturalistico – תוכלו לעצור להפסקת פיקניק עם 'הסחורה' שקניתם בפוליניו.

לא לוותר!
1- בית קפה-פסטיצ'ריה בפוליניו Muzzi Antica Pasticceria – Dolce.
2- ביציאה מהעיר תוכלו לעצור במחלבה  http://www.caseificiobroccatelli.it/ ולקנות גבינות לפקניק.

 

יום מס' 7
פרוג'ה  
אגם טרסימנו

ברוכים הבאים לפרוג'ה בירת מחוז אומבריה. העיר הממוקמת על גבעה והיתה בעבר חלק מברית הערים האטרוסקיות. אם תלונו בתוך העיר תוכלו לבקש מהמלון אישור כניסה עם הרכב למרכז העתיק. אם אתם רק מבקרים בה, החנו ב- Parcheggio Piazza Partigiani ומשם לכו בעקבות השלטין למרכז העיר ועלו בעזרת סדרת מדרגות נעות עד מבצר Rocca Paolina. שם כבר תתחילו לחוש באווירת העיר ותוכלו לגלות שרידים מתקופות שונות וחללים שהפכו כיום לחנויות בוטיק. גרם המדרגות הנעות האחרון יוביל אתכם עד ל- Giardini Carducci מהם תוכלו לבצע תצפית לכל העמק מטה וביום טוב לראות את אסיזי. חזרו אחורה וכנסו לשדרות ואנוצ'י Corso vanucci. על שם צייר הרנסנס יליד העיר. כאן תוכלו להנות משלל אתרים: חנות של באצ'י פרוג'ינה – השוקולד המפורסם של העיר. Collegio del Cambio הגוף שהיה אחראי על הסחר ההוגן בעיר, Palazzo dei Priori ארמון מושלי העיר עם פסלי האריה והגריפון בכניסה, המזרקה הגדולה Fontana Maggiore עם תגליפי עונות השנה המאלפים (בכיכר Piazza IV Novembre), הדואומו הלא גמור (לפי מראה הקיר) והמדרגות עליו יושבים צעירי העיר בערב. משם לכו לרחוב המקביל ותמצאו שלל מקומות לאכול. אם תרצו אווירה צעירה ונוף לעמק שבו ב Ristorante del sole. אם אתם רוצים מסעדה עם מסורת ארוכה ואורל מקומי, חזרו לרחוב הראשי Corso Vanucci רדו באחת הסמטאות למסעדה  Al mangiar bene- פיצות מצוינות, פסטה משובחת עם טעמי אומבריה הקלאסיים (הזמינו מקום מראש).
ועכשיו לאגם.

 

יום מס' 8
גוביו 
צ'יטה די קסטלו

אם תצליחו להגיע לגוביו ב- 15 במאי (כל שנה..) תרוויחו את אחד מהפסטיבלים היפים באיטליה. פסטיבל הנרות. אם תגיעו ביום אחר, עדיין לא תצטערו שהגעתם הנה. גוביו, אחת מהערים המיוחדות שמשמרות מראה ואווירה של ימי הביניים באופן כמעט אותנטי לחלוטין. עוד מרחוק בולטת העיר על רקע ההר  וככל שמתקרבים לכניסה לעיר העתיקה מתחילים להרגיש בייחודה. ניתן להחנות את הרכב ב Piazza dei Quaranta Martiri ומשם להתחיל לטפס למרכז העיר או ברגל או בעזרת מעלית. זו האחרונה מובילה אתכם ישר לכיכר הגדולה, פיאצה גראנדה (Piazza Grande). כאן מתקיים הטקס העיקרי של פסטיבל הנרות, מכאן יוצאת המרוץ בו תושבי העיר סוחבים על כתפיהם נרות במשקל טון. הכיכר מוקפת במבני ציבור.
למסלול רגלי בעיר לחצו כאן: גוביו Gubbio – הצעה למסלול רגלי

 

יום מס' 9

מונטי סיבלני – טיול טבע

ביום הזה תנו לטבע למשוך אתכם אליו. מרחבים עצומים של מרבדי פרחים בעונות שונות בשנה מכסים את השטח שמגיע לגובה 2476 מ' ((VETTORE ויורד לגבעות רכות ועגולות מראה. אלה הם חלק מרכס הרי האפנינים של מרכז איטליה. העיירה קסטלוצ'ו נמצאת במרכז פארק לאומי, אשר מחלק את שטחו בין אומבריה לחבל מארקה. מכאן אפשר לצאת למסלולי טיול רגליים, שבילי אופניים ומסלול טיול טבעתי מיוחד, מומלץ, של 120 ק"מ אשר אפשר לעשותו ברגל או ברכיבת סוסים או באופניים בחלוקה של 9 ימי טיול, בין עיירות ונקודות תצפית. על האזור מספרות אגדות עם שדים, פיות ומכשפים. חיות על ארבע שמסתובבות חופשי או עופות דואות באוויר הופכים את המקום לפנינת טבע מבוקשת. כאן, מי שרוצה, יכול להתנסות בקורס דאיה או לרענן את עצמו בתחום.

אל תוותרו :

1- ארוחה ב- http://www.tavernacastelluccio.it
2- ספא מפנק https://www.bagnitriponzo.it

לינה: Villa Santa Barbara

 La Scarzuola – רומא

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?