בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מסלול יום בעיר התעלות - ונציה

ונציה היא אחת הערים המפורסמות והמיוחדות בעולם. היא בירתו של מחוז ונטו, שוכנת בצד הצפון מזרחי של איטליה, ובנויה על לגונה שבה 118 איים אשר מחוברים בכ-400 גשרים. לעיר עבר מפואר כרפובליקה ימית חזקה (בים וביבשה) ואת חוזקה ועושרה ניתן לראות בברור בשלל אתרי העיר. ההתנהלות בעיר שונה לגמרי מעיר רגילה. שיטוט ברגל או שייט באחד מכלי התחבורה המשייטים בתעלות, מאפשרים לראות את סוד קסמה של העיר שקיימת כבר מעל 1500 שנה. זהו חלק מהחוויה ומה שהופך אותה לאחת ויחידה. בונציה ניתן לשהות כמה ימים ולהנות כל יום מפלא אחר. נציע לכם כאן מסלול יום בעיר התעלות שיעבור באתריה המרכזיים, כזה שיותיר בכם טעם לפעם הבאה.
אז ממריאים?
סליחה….אז שטים?

לונציה ניתן להגיע בארבע דרכים:

1- רכב:  המגיעים עם רכב לוונציה ידרשו להשאיר אותו באחד החניונים הממוקמים בכיכר Piazzale Roma שהיא הכיכר האחרונה בה רכב על גלגלים מורשה או יכול  להגיע אליה. החניה היא לכל שעות או ימי הסיור בעיר.  לאחר חניית הרכב, שאר הסיור יהיה רגלי או בעזרת אוטובוס סירה הנקרא ואפורטו Vaporetto, או מונית סירה הנקראת Taxi. אפשרות אחרת היא להשאיר את הרכב באחד החניונים בעיר מסטרה Mestre הסמוכה (אפשרות זולה יותר מאשר ב Piazzale Roma) ולהיכנס לעיר בעזרת הרכבת עד תחנת Santa Lucia

2- אוטובוס:  ניתן להגיע באוטובוס משדה התעופה או מכל עיר אחרת עד כיכר Piazzale Roma. משם אפשר להמשיך ברגל לתוך העיר או לקחת את ה Vaporetto ולשוט היישר לתוך התעלה הגדולה.

3- רכבת: רכבות מגיעות לונציה מכל רחבי איטליה ומערים מרכזיות באירופה.  תחנת הרכבת העיקרית של ונציה היא Santa Lucia אשר נמצאת בתוך העיר.  משם ההתנהלות היא רגלית או בשייט באוטובוס המקומי Vaporetto. 

4-  שייט: במידה ונחתם בשדה התעופה 'מרקו פולו' יש באפשרותכם לקחת סירת מונית/ אוטובוס סירה Vaporetto שיביאו אתכם לתחנה הרצויה. יש גם סירת מונית Taxi שתוכלו לקחת עד המלון (עדיף ביום ההגעה במיוחד אם יש לכם מזוודות רבות או כבדות), או עד אזור כיכר סן מרקו, ומשם רגלית עד המלון. שייט בסירת אוטובוס Vaporetto יביא אתכם עד לתחנה הקרובה ביותר לכיכר סן מרקו. 

כמה ימים להקדיש לונציה:

בונציה המדהימה, המיוחדת והרומנטית, ניתן לשהות ולבלות כמה וכמה ימים. רוב המטיילים משלבים אותה כחלק מטיול כולל בצפון איטליה ומקדישים לה יום אחד בלבד. המסלול המוצע על ידינו מאפשר לכם לטייל ולגלות את האתרים המרכזיים בעיר ביום טיול אחד מלא. 

אם בחרתם להגיע לונציה ברכבת או ברכב, תחנת הרכבת Santa Lucia היא הנקודה הנכונה להתחיל בה את הסיור. 

נקודת התחלה: תחנת הרכבת Santa Lucia

נקודת סיום: כיכר סן מרקו Piazza San Marco

(אפשר גם לקיים את הסיור הפוך)

המסלול כולל את האתרים:

Canal Grande

Ghetto

Campo di Ghetto Nuvo  

Mercato di Rialto

Ponte Rialto

Piazza San Marco

Basilica di San Marco

Campanile

Palazzo Ducale

Ponte dei sospiri (Piazza San Marco)

יצאנו לדרך.

 

אם הגעתם ל Piazzale Roma, כדי להגיע לתחילת המסלול, חצו את הגשר Ponte della Costituzione המשיכו ישר על המדרכה Fondamenta Santa Lucia. אחרי כדקה או שתיים תופיע מצד שמאל שלכם תחנת הרכבת Santa Lucia. 

תחנת הרכבת נמצאת מול התעלה הגדולה: הקאנאל גראנדה = התעלה הגדולה  Canal Grande

רחובה הראשי של העיר, הוא למעשה תעלה ששמה 'קאנאל גראנדה', והיא רחבה למדיי.  במרכזה עוברות סירות ושטות ספינות, לאורכה נמצאים הבתים היפים ביותר. תעלת המים הגדולה, המתפתלת בצורת S חוצה את העיר לשני חלקים: בכל אחד מהם נמצאים שלושה מששת רובעי העיר. במשך מאות שנים שימשה התעלה כערוץ הימי המרכזי של הרפובליקה. על גדותיה נבנו ארמונות מפוארים, כנסיות ומבני ציבור. את התעלה ניתן לחצות דרך ארבעה גשרים: הגשר החדש ביותר שנחנך לפני כמה שנים בעיצובו של קלטראווה ליד פיאצהלה רומא, הגשר הסמוך לתחנת הרכבת Ponte degli Scalzi גשר הריאלטו Ponte di Rialto הנמצא במרכז ונציה וגשר האקדמיה Ponte  dell’Accademia הנמצא בדרום התעלה, מול מוזיאון האקדמיה. הגשר העתיק ביותר, שהיה למעשה היחיד עד המאה ה-19, הוא הריאלטו. 

קצת מספרים: אורכה של התעלה הגדולה 3.8 קילומטרים ורוחבה נע בין 30 ל-70 מטרים. עומק המים לאורך התעלה הוא 5 מטרים. בתעלה עוברות סירות משטרה ואמבולנס וכמובן הגונדולות – אמצעי התחבורה המזוהה עם ונציה יותר מכל.

מול היציאה מתחנת הרכבת תראו את תחנות האוטובוס שהן סירות. לכל תחנה יש שם. התחנות מסומנות בצהוב ושמן כתוב עליהן:
לדוגמא – FERROVIA –  זהו שם התחנה שמול תחנת הרכבת.

במידה ומזג האוויר נאה, אנו ממליצים לעשות את המסלול המוצע ברגל ואת החזרה ל Piazzale Roma  ולרכב או לרכבת – בשייט בקאנל גראנדה. 

כדי להקל על ההולכים לאיבוד בעיר, הבנויה מסבך של סמטאות,  תלו בונציה שלטים צהובים שעוזרים לאנשים לא לחזור שוב אל המקום ממנו באו. אם רוצים ללכת ולטייל בין שתי הנקודות העיקריות שהן: ככר סן מרקו PIAZZA SAN MARCO   או גשר הריאלטו PONTE DI RIALTO  יש לעקוב אחר השילוט והחיצים שעל קירות הבתים כמעט בכל צומת או פינת רחובות : (PER = ל או   לכיוון)

יציאה מתחנת הרכבת: פנו שמאלה ל- Rio Terà Lista di Spagna  עד רחבה גדולה – Campo San Geremia.  צאו מהרחבה בפינה הצפונית ימנית וחצו את הגשר  (10 דקות הליכה).

במידה ותרצו להיכנס לגטו היהודי: 

רדו מהגשר ופנו שמאלה על הרציף שנקרא Fondamente Pescaria  והוא יוביל אתכם עד מסעדת Gam Gam.  תראו שם כתובות בעברית ואנגלית ומימין יש פתח מקורה בעץ שהוא למעשה הכניסה לגטו, סמטת Calle Ghetto Vecchio (שהיה הגטו הראשון באיטליה ובעולם כולו).

במידה והחלטתם שלא לבקר בגטו, פשוט המשיכו ישר על הרחוב ממנו ירדתם מהגשר (Rio Terà S. Leonardo, או בשם ידוע נוסף Strada Nuova הדרך החדשה).

נכנסתם ל- Calle Ghetto Vecchio  לכו לאורך הרחוב עד הרחבה הגדולה הנקראת CAMPO DI GHETTO NUOVO  במקום נמצא בית חב"ד ומסעדה כשרה. כיום מהווה הגטו את מרכזה החברתי – תרבותי – דתי של הקהילה היהודית, שם נמצאים משרדי הקהילה, הספרייה, בתי הכנסת והמוזיאון, חנויות ומסעדות כשרות. 

בבעלות הקהילה גם המוזיאון וחמשת בתי הכנסת העתיקים: אשכנזי צרפתי, אשכנזי גרמני, איטלקי, לבנטיני וספרדי. הסיורים במוזיאון ובבתי הכנסת הם דרך המוזיאון, שהכניסה אליו היא בכיכר הגדולה של הגטו, כל שעה החל מ-10:30 בבוקר. בימי חול (ראשון – שישי), מתחילת אוקטובר עד סוף מאי המוזיאון פתוח עד 17:30, מתחילת יוני עד סוף ספטמבר עד 19:00. כניסה למוזיאון עולה 4 יורו. כניסה וסיור מודרך בבתי הכנסת עולים 10 יורו. סיורים מודרכים יש כל שעה: 10:30, 11:30, 12:30 וכו וכו עד השעה 16:30 בחורף או 17:30 בקיץ. אתר המוזיאון היהודי: http://www.museoebraico.it

על מנת לחזור למסלול המוביל לגשר הריאלטו – הליכה של כ-20 דקות,  צאו מהרחבה בפינה השמאלית וחצו את הגשר. המשיכו ללכת ישר לאורך רחוב Calesele  עד ההצטלבות עם רחוב גדול – Rio Terà Farsetti ופנו  ימינה. פניה ראשונה שמאלה – Calle del Pistor .

המשיכו ללכת לאורך הרחוב הראשי שיחליף את שמו מספר פעמים לאורך הדרך, תחצו כ – 5 גשרים קטנים מעל תעלות. לאורך הרחוב אינספור חנויות, מעדניות, בתי קפה, מסעדות חנויות מזכרות ודוכנים. 

זהו הרחוב אליו תגיעו במידה ולא תכנסו לגטו.

אם אתם בעניין של שוק אוכל, שוק דגים ומקום שווה של פירות ים ודגים, לפני שמגיעים לריאלטו, על הרחוב ראשי בכיוון הריאלטו, תעברו כמה גשרים וגשרונים, כנסיות, ארמונות… עד שתראו מצד ימין כיכר מלבנית די גדולה  שנקראת Campo Santa Sofia באר מים במרכזה. פנו אליה ולכו עד הקצה שלה, על שפת התעלה הגדולה, שם יש תחנת גונדולות שעושות 'הקפצה' לגדה השנייה של התעלה (Traghetto ) בעלות של 2 יורו.  (ראו מפה מצורפת להמחשה) זה בעצם שירות לכל מי שרוצה להגיע לשוק הדגים שנמצא ממול – ולשוק בכלל שנמצא בסמוך. לוקח כמה שניות לחצות את התעלה עם הגונדולה הזו.  זה גם זול  וגם מקצר קצת את הדרך לגשר הריאלטו וגם כיף!!!  גונדולה בשקל.  מעביר אתכם בשנייה מצד אחד של התעלה לצד השני,  היישר לתוך השוק. 

אפשרות נוספת, היא פשוט להמשיך רגלית עד לגשר ריאלטו, ואז לחצות אותו לצד השני. לאחר החצייה יש מבנה גדול ומרשים הנקרא Fondaco dei Tedeschi הוא נמצא ממש בצמוד לגשר הריאלטו ועל הגג שלו יש תצפית נהדרת על גגות ונציה והתעלה הגדולה (התצפית היא ללא תשלום אך יש להזמין כניסה מראש באתר האינטרנט:  https://www.dfs.com/it/venice/t-fondaco-rooftop-terrace . )

גשר הריאלטו Ponte di Rialto הוא אחד מארבעת הגשרים שחוצים כיום את התעלה הגדולה, אך עד המאה ה-19 היה זה הגשר היחיד שעבר מעליה. שמו הלטיני העתיק, rivus altus, מעיד על כך שנבנה באזור בו הייתה הגדה הגבוהה ביותר לאורך התעלה. במאה ה-15 נפתחו בו חנויות ובתי מלאכה. גשר האבן הנוכחי נבנה בסוף המאה ה-16. מיקומו של הגשר נבחר בשל תנאי השטח שאפשרו את הקמתו, אך גם בשל העובדה שבמאה ה-11 הפך אזור זה למרכז המסחר  של העיר. גם כיום נמצאים שוקי הירקות, הפירות והדגים של ונציה, למרגלותיו. הגשר עובר מעל התעלה הגדולה המחלקת את ונציה לשני חלקים.

על גשר הריאלטו ניתן לעמוד ולראות את שני צידי התעלה הגדולה, הגונדולות, הסירות השטות עליה והמראה מרהיב!

חוצים את הגשר, נעצרים לצלם את המראה המרהיב של התעלה וממשיכים לצד השני של גשר. מייד בצד ימין שלו, מתחיל שוק ונציה  Mercato di Venezia.

נראה לנו שאתם כבר ממש קצת רעבים, זה הזמן והמקום להמליץ לכם על מקום סוףףףף  לאכול בו משהו קל, טעים וכמו ונציאנים אמיתיים:

הבר האיטלקי בונציה שונה מהמוכרים לכם איטליה. הבר הונציאני הטיפוסי מכונה באקארו Bacaro (על שם האל בכחוס – אל היין) – סוג של מסעדת פועלים קטנה שבאים אליה המקומיים לנשנש. מעט מאד מקומות ישיבה, הרבה אנטיפסטי קטנים המכונים בונציה צ'יקטי Cicchetti  (מזכיר את הטאפסים הספרדיים) והרבה מאד יין או שפריץ Shpritz – המשקה הונציאני המקומי. שווה !!

אז אחרי כל ההקדמה הזו, דקה הליכה מהשוק, שאלו את המקומיים בדוכנים, איפה מתחבא לו הבאקארו Cantina do Mori. טעים, בדיוק בזמן והכי ונציה שיש. לא תצטערו. מבטיחים. 

רוצים לקנח בכוס קפה איטלקי מושלם?

בבקשה:  צאו מהבר המקסים  DO MORI לכיוון רחוב Ruga Vecchia di San Giovanni. קחו ימינה ומיד שמאלה לסמטה קטנה וצרה בשם Calle dei Cinque. בר מקומי מקסים עם קפה סוף  Caffe dei Dogi. איזה כיף….

צאו מהבר שמאלה. זהירות לא ליפול לנהר. שוב שמאלה ומיד על הגשר בדרככם הלאה לכיוון מרכז העיר החברתי והדתי – PIAZZA SAN MARCO.

כשאתם יורדים מגשר הריאלטו לכו לפי השילוט הצהוב Per San Marco. יש המון סמטאות מבלבלות והמון חנויות – לכו פשוט בעקבות השילוט. אל תדאגו, אתם תגיעו !

ביקור באתרים בכיכר סן מרקו: 
מגדל הפעמונים, בזיליקת סן מרקו, תצפית על ארמון הדוג'ים וגשר האנחות. שייט בגונדולה.

כיכר סן מרקו Piazza San Marco, הכיכר היחידה בוונציה הנקראת פיאצה Piazza. הוכתרה על ידי נפוליאון כסלון היפה ביותר באירופה. זוהי הכיכר הכי מלכותית, הכי חגיגית והכי תיאטרלית באיטליה. את הכיכר מקיפים ארמונות, שלפניהם שורת בתי קפה היסטוריים כ'פלוריאן Florian' (1720), 'לאבנה Lavena' (1750), 'קואדרי Quadri' (1775) ואחרים. ספל קפוצ'ינו יכול לעלות לכם כאן 20 יורו ויותר (10-12 יורו לכוס קפוצ'ינו על פי התפריט + 6-8 יורו עבור הלהקה המנגנת). שלא תגידו שלא הזהרנו. מאידך, יש משהו בלשבת ב"סלון של אירופה" ולשתות קפוצ'ינו מדהים. בחזית הכיכר נמצאת בזיליקת סן מרקו המרהיבה. הכיכר היא ליבה הפועם של ונציה, מרכזה הפוליטי, הדתי והחברתי, המקום בו נערכות החגיגות, התהלוכות, התצוגות ומופעי הרחוב. בפינת הכיכר, ליד ה'פיאצטה', הכיכר הקטנה הפונה אל התעלה, ניצב מגדל הפעמונים, 'הקמפנילה'.  

כיכר סן מרקו: הנה פרטים טכניים על הביקור בבזיליקה/במגדל הפעמונים. שימו לב לאיסור הכנסת תיקי גב לבזיליקה ועל הצורך ללכת מסביב לכנסיה כדי להפקיד אותם בשמירת חפצים (מסורבל!! נסו להגיע ללא ציוד מיותר עליכם):
http://www.basilicasanmarco.it/informazioni-per-i-turisti/orari-di-apertura

בזיליקת סן מרקו Basilica di san Marco (פתוחה לביקור עד 17:00 עלות כניסה: 3 יורו)

 

בזיליקת סן מרקו (Basilica di san Marco) היא הכנסייה הגדולה ביותר בעיר, המוקדשת לסן מרקו – פטרונה של ונציה. בשנת 828 הובאו מאלכסנדריה שבמצריים שרידי גופתו של מרקו הקדוש, ולכבוד מאורע זה נערכה חגיגה גדולה והוחלט להקים כנסייה שבה ייטמנו ויישמרו השרידים.

מעל לקשת הכניסה המרכזית, בגובה המרפסת  אליה ניתן לטפס ולהשקיף על הכיכר נמצאים 4 סוסי הברונזה שהובאו לוונציה מקונסטנטינופול במאה ה-13. פסלי הסוסים המקוריים נמצאים במוזיאון יצירות הכנסייה (Museo di San Marco) הכניסה למוזיאון – אחרי המבואה, ליד הדלת הפנימית הימנית של הכנסייה, יש דלת ממנה עולים במדרגות צרות למעלה, משלמים 5 יורו ואז רואים גם את הסוסים המקוריים וגם אפשר לצאת למרפסת לתצפית מדהימה על כל הכיכר. כניסה למוזיאון עד 16:45.

מגדל הפעמונים Campanile di San Marco ( שעות פתיחה: 9:30 – 15:45)

מגדל הפעמונים, הניצב בפינת כיכר סן מרקו, הוקם לראשונה במאה ה-9 ושימש תמיד כנקודת התמצאות חשובה ליורדי הים. במאה ה-15 נבנה מחדש והוגבה. בשנת 1902 קרס המגדל ומהר מאוד נבנה מחדש באותו מקום ועם אותן אבנים. פעמון המגדל מצלצל 5 פעמים ביום. נוף העיר והלגונה הנשקף ממרומי המגדל, אליו מגיעים בעזרת מעלית, מרהיב ביופיו.

עלייה עם מעלית עולה 10 יורו. מאד שווה אם אין תור ויש ראות טובה.

המבנה הפינתי בכיכר, מצופה בשיש ורוד-לבן הוא ארמון שליטי העיר שהיתה למעשה רפובליקה עצמאית (מעין מדינה קטנה).

זהו ארמון הדוג'ים Palazzo Ducale (פתוח עד 19:00 כניסה אחרונה 18:00)

ארמון הדוג'ים, ה'פאלאצו דוקאלה', שימש כמרכז השלטוני והמשפטי של הרפובליקה הוונציאנית במשך מאות שנות קיומה. במבנה הניצב לצידה של בזיליקת סן מרקו וצופה אל מימי הלגונה, התנהלו החיים הפוליטיים של ונציה. הארמון נבנה בשנת 1340, בסגנון גותי מיוחד במינו: חיצוניותו מעודנת ונראית כרקמת תחרה עדינה משיש, בחזית קומתו התחתונה ארקדת קשתות מחודדות, את קומתו השנייה מקיפה מרפסת עמודים מפוסלים, וריבוי הפתחים מעניק תחושה של קלילות למבנה. ניתן לבקר בארמון, שהפך למוזיאון, ולראות את אולמות מועצת העיר על הריהוט שבהם ויצירות האמנות שקישטו אותם, את מושבו של הדוג'ה  וכן את בית המשפט ובית הסוהר אליו עברו הנאשמים במשפט כשהם צועדים על גשר האנחות (Ponte dei Sospiri).

  http://palazzoducale.visite.it   
מומלץ להזמין כרטיסים מראש.

כרטיס כניסה לארמון הדוג'ים עולה  25 יורו, והכרטיס טוב גם לכניסה למוזיאון קורר Museo Correr  שנמצא ממש בכיכר  (Piazza San Marco, 52).

רעבים? לא עצרתם עד עכשיו ורוצים לאכול אוכל ונציאני מעולה?

2 המלצות סוףףף יש לנו עבורכם (והן ממש לא צמודות לכיכר, אלא במרחק 2-3 דקות הליכה ממנה):

1- Trattoria Al Gazzettino
C. de Mezzo, 4072, 30124 Venezia
390415210497+
https://algazzettino.it

2-Alla Rivetta
Salizada S. Provolo, 4625, 30122 Venezia
 +39 041 528 7302

https://www.facebook.com/Trattoria-Alla-Rivetta-161104067248735

ההנאה בשתיהן מובטחת. 

בכל שלב בטיול, באם תרצו כמובן, תוכלו לקחת שייט בגונדולה אשר פזורות בתעלות העיר. אם טרם עשיתם זאת והינכם בשלבי סיום הביקור בכיכר ואתריה, אתם יכולים לקחת שייט בגונדולה מאחד הרציפים שעל שפת המים (בקצה של הכיכר, היכן שתראו 2 עמודים גדולים שבראש אחד מהם יש פסל של האריה המכונף ובראש השני יש פסל של קדוש). גונדולה לא אמורה לעלות יותר מ-80 יורו לשישה אנשים לחצי שעה או 100-110 לארבעים דקות. יש הרבה תחנות של גונדוליירים – כשאתם על הרציף עם הפנים אל המים והגב אל הכיכר, פנו שמאלה ולכו עד חזית מלון Danieli, שם נמצאת תחנה של גונדולות servizio gondola danieli:

וגם תחנה של אוטובוס מים איתו תוכלו לחזור לתחנת הרכבת  Ferrovia.

ומה עכשיו ? 

הכל תלוי כמה כח עוד יש לכם:

מה עוד ניתן לעשות בוונציה:

  1. לבקר באחד מאתרי כיכר סן מרקו שפורטו להלן:
    ארמון הדוג'ים, עליה לתצפית מדהימה על העיר ממגדל הפעמונים, לשוט בגונדולה.
  2. לבקר באחד ממוזאוני העיר:
    מוזאון האקדמיה המרשים בו תמצאו ריכוז נפלא של יצירות מתקופת הרנסנס הונציאני או לחלופין מוזאון לאומנות מודרנית של פגי גוגנהיים עם אוסף האמנות המדהים. 
  3. לבקר בתערוכה הדו שנתית הביאנלה של ונציה (אם זה בתקופה) 
  4. לצאת לשיט לאחד מאיי הלגונה:
    מוראנו Murano  אי הזכוכית או Burano אי התחרה או טורצ'לו Torcello– האי הקסום.
  5. לשבת בבתי קפה או להסתובב בסמטאות ולהרגיש את אווירת העיר הקסומה.

איך חוזרים חזרה לנקודת ההתחלה? 

לוקחים  אוטובוס מים Vaporetto מתחנת S. Zaccaria שבקרבת פיאצה סן מרקו היישר לתחנת Ferrovia  (אם הגעתם ברכבת) או היישר לפיאצלה רומא (באם הגעתם עם הרכב).  אם זמנכם קצר ואתם לא רוצים להמתין, תוכלו לקחת לשתי נקודות ההתחלה סירת TAXI    – עלות משוערת – 60-70 יורו. 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?