בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

הגעתם לצפון איטליה ? מחפשים עיר מדהימה, מיוחדת, שונה, פחות מוכרת ? קבלו מסלול מומלץ לטורינו – עיר המלכים של איטליה. 

טורינו

אמרת טורינו, אמרת פיאט. הרבה אנשים מדמיינים עיר תעשייה אפורה. אפשר היה להסכים חלקית עם ההגדרה הזו עד תחילת שנות האלפיים. בשנת 2006 טורינו אירחה את אולימפיאדת החורף ולכבוד  האירוע העיר התעשייתית עוצבה לחלוטין מחדש. היום זוהי אחת הערים האיטלקיות הנעימות ביותר לביקור!

קצת היסטוריה

בעברה היתה מרכז פוליטי ומשנת 1563, שימשה כבירת דוכסות סבויה, ששלטה גם על ממלכת סרדיניה. חלק מארמונות משפחת המלוכה פזורים ברחבי העיר. טורינו היתה עיר הבירה הראשונה של ממלכת איטליה המאוחדת בין השנים 1861 ל-1865, ונקראת "ערש החירות האיטלקית" על היותה עיר הולדתם וביתם של הדמויות הבולטות בריסורג'ימנטו, תהליך שהוביל לאיחוד איטליה, ואשר שמותיהם מונצחים ברחובות העיר.

פיאצה קסטלו

שווה ביקור? בהחלט!!

ממש כמו ערים איטלקיות מתויירות אחרות, רומא או ונציה, ניתן בקלות לבלות בה יומיים או שלושה. יש בה מוזיאונים ברמה עולמית, בתי מגורים מלכותיים, כיכרות וכנסיות מרהיבות, קולינריה משובחת, וכל זאת על רקע הרי האלפים ונהר הפו החוצה את העיר. קל למצוא בטורינו את כל מה שהופך את איטליה למקסימה.

בנינו עבורכם מסלול של יום טיול רגלי בעיר והוספנו אתרים שהם קצת מחוץ למרכז, כדי שתוכלו להחליט מה לראות וכמה זמן להקדיש, על פי לוח הזמנים שלכם.

וגם יש רשימה של מקומות לינה טובים ומומלצים, בהתאם לתקציב שלכם.

מהם המקומות המומלצים לביקור בטורינו? היכן ללון? בואו נגלה!

יוצאים לדרך

איך מגיעים:

בטיסה ישירה מת"א עם חברת ריינאייר, או בטיסות קונקשן לשדה התעופה טורינו-קאזלה  Turin-Caselle Airport (TRN) המרוחק 19 ק"מ ממרכז העיר. יש תחבורה ציבורית מהשדה אל תחנת הרכבת פורטה נובה Porta Nuova.

ברכבת מערים שונות ברחבי איטליה אל תחנת הרכבת פורטה נובה Torino Porta Nuova

ברכב פרטי ולהכנס לחניון Parcheggio Torino Porta Nuova – Parkinstation

בתוך העיר יש רכבת חשמלית (טראם) וגם רכבת תחתית שיוצאת מתחנת הרכבת הראשית פורטה נובה אל השכונות הדרומיות והמערביות.

נקודת התחלה: תחנת הרכבת פורטה נובה Porta Nuova

נקודת סיום: פיאצה ויטוריו ונטו Piazza Vittorio Veneto

נתחיל את סיורנו בעיר מרחבת תחנת הרכבת ונראה מולנו גינה ציבורית: ג'יארדינו סאמבוי Giardino Sambuy ומשני צידיה מתחילה רשת הרחובות המקורים – הפורטיצ'י Portici – אחד מסמלי העיר המלכותית. 18 ק"מ של קמרונות ברחובות העיר, המאפשרים לטייל בימי שמש חזקה או בימי גשם זלעפות. כל צד שתבחרו ללכת בו יוביל אתכם לויה רומא Via Roma  הרחוב הראשי והאלגנטי של העיר, השאנז אליזה אם תרצו. תוך 10 דקות תמצאו את עצמכם בלב כיכר מלבנית ומרשימה: פיאצה סן קרלו Piazza San Carlo. זהו 'הסלון' של טורינו. סביב הכיכר בתי קפה היסטוריים, ובמרכזה פסלו של מנהיג שושלת סבויה, עמנואלה פיליברטו מהמאה ה 16, המכונה "סוס מברונזה וראש של ברזל". בדרומה שתי כנסיות מרכזיות בעלות מראה זהה.

פיאצה סן קרלו

עצירה ראשונה בבית הקפה טורינו  Caffe' Torino כדי להכיר ולהתענג על המשקה המקומי ששמו ביצ'רין Bicerin. מה זה ביצ'רין? פירוש השם הוא "כוס קטנה" ובתוכה משקה המורכב ממנת אספרסו, שוקלד מריר מומס, חלב וקצפת מתוקה. 4 שכבות לא מעורבבות. משקה מתוק-מריר שנותן אנרגיה להמשך המסלול.

הולכים עד סוף הכיכר פונים ימינה ופנייה ראשונה שמאלה אל רחוב האקדמיה Via Accademia delle Scienze שם נמצא המוזיאון המצרי Museo Egizio  בו אוסף ממצאים ארכיאולוגים ממצרים, הנחשב לאחד הגדולים בעולם. פסלי ענק ומקדשי אבן משוחזרים, פפירוסים להבנת התרבות המצרית, כלי אוכל, כלי עבודה, קישוטים וקברים מהאוסף של ברנארדו דרובטי, יליד פיימונטה, כאשר שימש כקונסול צרפת במצרים בזמן מלחמות נפוליאון.

המוזיאון המצרי בטורינו

בסוף רחוב האקדמיה ככר מלבנית נוספת, פיאצה קאריניינו  Piazza Carignano שלה חשיבות היסטורית. בצדה הימני ארמון קאריניינו Palazzo Carignano  אחד הבניינים היפים בטורינו הבנוי מלבנים אדומות, בו נולד בשנת 1829 מי שלימים יהיה מלך איטליה ואשר הוביל לאיחוד המדינה בשנת 1861: ויטוריו עמנואלה ה-2. לאחר האיחוד הפך הארמון לפרלמנט האיטלקי הראשון וכיום הוא משמש כמוזיאון לתולדות האיחוד. חלק מהפריטים והצגת המהלכים במוזיאון, מוצגים באולמות בהם התרחשו הדברים במציאות.  בכיכר עצמה בילו חברי פרלמנט רבים בעודם יושבים בבתי הקפה, עסוקים במהלכים לקידום איחודה של איטליה.

פיאצה קאריניינו

אפשר להכנס אל חצר הארמון ולחצות את החצר הפנימית המרשימה. כאשר יוצאים מצידה השני, המבנה נראה שונה לחלוטין ותמצאו את עצמכם בעוד ככר מלבנית מול פסלו של דוכס נוסף ממשפחת סבויה, קרלו אלברטו. הולכים שמאלה לאורך ויה קרלו אלברטו  Via Carlo Alberto אשר בסופו מגיע לויה פו Via Po  פונים שמאלה ולמולכם כיכר גדולה ומרכזית, פיאצה קסטלו Piazza Castello – כיכר המבצר, אשר ממנה מסתעפים מספר רחובות ראשיים. הכיכר עצמה מוקפת בקמרונות עם שפע של בתי קפה וחנויות.

פאלאצו מאדאמה

לפני שנמשיך במסלול, אנחנו עושים הפסקה והולכים לפגוש מעדן טורינזי נוסף, כריך משולש העשוי מלחם ללא הקשה שמסביב, ששמו טרמצינו Tramezzino. המקור לסנדוויץ' הוא בקפה מולאסנו Caffè Mulassano שם הוא הומצא ב 1925. סנדוויצ'ים משולשים קטנים עם מגוון מימרחים. שווה להכנס לבית הקפה הוותיק שנמצא תחת הקמרון ממש אחרי הפנייה שמאלה מויה פו.

נחצה את פסי הטראם ונלך למרכז הכיכר. המבנה בלב הכיכר הנראה שונה משני צדדיו הוא פאלאצו מאדמה Palazzo Madama e Casaforte degli Acaja ההיסטורי. חלקו האחורי הוא המבצר ששמר על העיר במאה ה-16 וחזיתו הוא ארמון המאדאם, שהיא הנסיכה קריסטינה מבית בורבון הצרפתי אשר נישאה לדוכס בית סבויה וערכה שיפוץ משמעותי במבצר אשר משמש היום כמוזיאון לאומנות. מהכיכר יוצאים ויה פו המקורה (שבאנו ממנו ועוד נחזור אליו), ויה גאריבלדי Via Garibaldi שהוא מידרחוב ובו חנויות רבות וויה רומא האלגנטי (החלק השני שלו שממשיך מפיאצה סן קרלו), עם מותגי היוקרה. אם תחליטו שזה הזמן לשופינג, לכו לאורכו של ויה גריבלדי ובסופו כיכר מרשימה ויפה, פיאצה סטאטוטו Piazza Statuto הנקראת על שם חוק היסוד של מלכות סבויה מ -4 במרץ 1848 (המכונה סטאטוטו אלברטינו, על שמו של המלך שהפיץ אותה, קרלו אלברטו), שבמרכזה אנדרטה מרשימה בצורת פירמידה מסלעים אשר הובאו מהאלפים, המסמלים את הצלחת כריית מנהרה ומסילת רכבת המקשרת בין איטליה לצרפת תחת רכס  Fréjus.

פיאצה סטאטוטו

אנחנו עומדים בפיאצה קסטלו המוקפת מבנים היסטוריים, ומביטים לעבר המבנה הלבן המלכותי המוקף גדר ובשער פסליהם של שני בני האלים מהמיתולוגיה היוונית,  קסטור שהיה בן תמותה, ופולוקס בנו של זאוס, בן האלמוות, רכובים על סוסים. הסתכלו שמאלה אל המבנה הפינתי בעל הכיפה המתעגלת. זוהי כנסיית  סן לורנצו   Real Chiesa di San Lorenzo אחת הכנסיות המרשימות בעיר. מעבר לעיצובה הבארוקי, והיותה הכנסייה המלכותית, היא מסתירה את אחד מקסמי האומנות המדהימים של טורינו ולשם כך חייבים להכנס פנימה. הרימו עיניכם אל כיפת הכנסייה ותראו מעין קליידוסקופ של צורות וצבעים, פרי כישרונו של האדריכל גוארינו גואריני. שווה – לא להחמיץ!

כנסיית סן לורנצו

נחזור אל הארמון שהינו המוזיאון המלכותי Musei Reali di Torino ארמון המלכים מהמאה ה17, המציג אוסף רהיטים מרשים, כלי חרסינה ואגרטלים סיניים. ביקור בארמון ובגנים שלצידו, מנציח את זכרון עיר המלכים של איטליה. כנסו בשער ובסוף השביל פנו שמאלה תחת מעבר מקורה. תגיעו אל רחבת הקתדרלה של טורינו המקודשת ליוחנן המטביל Cattedrale di San Giovanni Battista  ובה נמצאת קפלת התכריכים הקדושים של ישוע Cappella della Sacra Sindone  הכנסיה נמצאת מאחורי ארמון המלכים, ובה אחד מהאוצרות הקדושים בנצרות – תכריכי ישוע.  אחד ה"רליקים"- שרידים השנויים במחלוקת. פיסת בד עליה מוטבעת דמות של גבר אשר ניצלב ואשר נירכשה ע"י אחד מבני משפחת סבויה. היום נמצאים התכריכים פיזית בטורינו אך שייכים לכס הקדוש אשר בותיקן.

קתדרלת טורינו

במרחק 5 דקות הליכה מהקתדרלה נמצאת פיאצה דלה רפובליקה Piazza della Repubblica והיא מגיעה אליכם בול בזמן אם אתם רעבים. מרחבת הקתדרלה הולכים ישר על ויה דלה בזיליקה  Via della Basilica  פונים ימינה לויה מילאנו Via Milano ולפניכם רחבה ענקית המחולקת ל-4 פינות, כאשר בכל פינה מתחם עם שווקים. בפינה הצפון מערבית, במבנה חדיש נמצא שוק האוכל Mercato Centrale   שבו דוכני מזון סביב חלל מרכזי. שווה ביותר! (אח של שווקי האוכל ברומא ופירנצה).

נחזור לפיאצה קסטלו ולרחוב ויה פו Via Po ונלך אל המגדל שיחד עם הצריח הגבוה שלו, נחשב לסמל של טורינו. נרד במורד ויה פו המקורה, ניפנה שמאלה לויה מונטבלו Via Montebello. אי אפשר לפספס את הצריח הגבוה של המולה אנטונליאנה Mole Antonelliana מבנה מרשים בגודלו שהיה מתוכנן להיות בית הכנסת של הקהילה היהודית בעיר אך הפך למוזיאון עשיר ומעניין לתולדות הקולנוע. ביקור בו לוקח את המבקר לראשית ימי הקולנוע ולשנותיה הראשונות של איטליה על המסך וכן לכוכבים מפורסמים מכל העולם. המוזיאון אינטראקטיבי בחלקו ומתאים לכל הגילאים. בעזרת מעלית ניתן לעלות לגובה של 85 מטרים לתצפית מרהיבה על העיר.

מולה אנטונליאנה

לאחר הביקור חיזרו אל ויה פו ופנו שמאלה לכיוון הנהר. תגיעו אל רחבה גדולה אשר כביש חוצה אותה, זוהי פיאצה ויטוריו ונטו Piazza Vittorio Veneto. בסופה גשר העובר מעל נהר הפו שבקצהו השני כנסייה גדולה המזכירה בצורתה את הפנתיאון ברומא הנקראת כנסיית גראן מאדרה די דיו Chiesa della Gran Madre di Dio. זוהי הנקודה האחרונה בטיולינו הרגלי. אפשר לנוח וליהנות מכוס קפה או ארוחת ערב מוקדמת באחת המסעדות שבכיכר.

נכון שטורינו יפה?

אתרים נוספים מומלצים לביקור שאינם במרחק הליכה ממרכז העיר הם:

  1. המוזיאון הלאומי למכוניות Museo Nazionale dell'Automobile – שוכן במבנה מרשים מאוד הצופה על הנהר. המוזיאון נבנה במיוחד לתצוגת מכוניות, ויש בו כלי רכב מתוצרת איטלקית הכוללים מודלים ישנים ומודלים בעיצוב קלאסי. התצוגה מתחילה עם המצאת הגלגל ומסתיימת במכוניות מירוץ.
  2. במרחק 10 דקות הליכה ממוזיאון המכוניות, נמצא המתחם הקולינרי של איטלי Eataly Torino Lingotto רשת קמעונית אשר מוכרת את מיטב התוצרת האיטלקית בשילוב עם נקודות בהן ניתן ליהנות מהקולינריה המקומית.
  3. כנסיית סופרגה Basilica di Superga
בזיליקת סופרגה, הצופה על העיר טורינו

בכניסה המזרחית לעיר על גבעת סופרגה המשקיפה על העיר, נבנתה הבזיליקה כאות תודה על ניצחון משפחת סבויה בקרב שנערך מול הצרפתים והספרדים בתחילת המאה ה 18. משפחת סבויה הפכה את הכנסייה למקום קבורתם, והעסיקה את מיטב האומנים והפסלים בעיטור הקברים.

בשנת 1949 פגע מטוס של קבוצת הכדורגל טורינו בצלע ההר והביא למותם של כל שחקני הקבוצה שנחשבה לאחת הגדולות בהיסטוריה של איטליה. קבר אחים מזכיר את האירוע הקשה.

 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?