בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

וארזה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

פרובינציית וארזה היא הרביעית בגודלה במחוז לומברדיה. היא כוללת את תחילת רכסי האלפים (Prealpi Varesine), מספר אגמים ונהרות מומלצים לטיול. וארזה, עיר  הבירה  של הפרובינציה, היא עיר גדושה בווילות ופארקים בעיקר של אנשים אשר הגיעו במאה ה 18 והשתכנו באזור הגבול עם שוויץ. בחלקה הצפוני של הפרובינציה נמצאת ויה סקרה, הדרך הקדושה המובילה למונטה סאקרו, מתחם של בתי תפילה מבודדים.

אגם וארזה איזולינו ורג'יניה Lago di Varese e Isolino Virginia

בטווח נסיעה קצר מהעיר וארזה נמצא האגם בעל אותו שם אשר גודלו קרוב ל 15 קמ"ר והוא הגדול מבין שלושת אגמי וארזה. צורתו מזכירה נעל אשר צועדת מזרחה ומסביבו 8 ישובים (יחד עם וארזה 9). בעבר העיירה המרכזית בו היתה גאבירטה (Gavirate) והאגם נקרא 'לאגו די גאביראטה'. בעיירה זו מומלץ לבקר במוזיאון המקטרות המרשים. העיירה Sciaranna נחשבת ללידו של האגם וממנה אפשר לצאת לשיט בספינה ולעבור מעיירה לעיירה. מבחינה אומנותית מומלץ לבקר במנזר הרומנסקי שבוולטורה (Voltorre) אשר נישתמר היטב. באגם ניתן לקיים פעילות ספורטיבית כמו שיט קאנו ומהעיירה ביאנדורנו (Biandorno) אפשר לשוט לאי הקטנטן והכמעט מבודד (שהחליף בחייו לפחות 3 פעמים את שמו) איזולינו ורג'יניה (Isolino Virginia) בו התגלו שרידים של כפר קדום. בעיירה בודיו לומנאגו (Bodio Lomnago) נימצאים בתי שימור הקרח אשר בעבר איחסנו בהם קרח מהאגם. ידועות באזור גם העוגיות שמקורן מהעיירה Gavirate והן בעלות שם מיוחד 'מכוערים אך טובים' "Brutti e Buoni".

פאלאצו אסטנסה Palazzo Estense

ארמון שנבנה עבור פרנצ'סקו (פרידריך) השלישי לבית אסטה באמצע המאה ה-18, אשר במהלך ביקורו הראשון בוארזה בחר את המקום כמקום מושבו החדש. המבנה בנוי בסגנון בארוקי לומבארדי בשילוב סגנון ניאו קלאסי ומשלב סביבו גנים מקסימים הנחשבים לבין היפים באיטליה. חזית המבנה פונה לעבר העיר עצמה. בפנים חדרים מהודרים, גרם מדרגות מרשים, אולם ריקודים ועיטורי סטוקו המעטרים את קירות ותיקרות החדרים. בגנים שבילי הליכה, פינות חמד ואזור מיוער אשר שימש לתחביב הדוכס – ציד.

פאלאצו פרטוריו Palazzo Pretorio

פאלאצו פרטוריו נמצא במרכז העיר וארזה בכיכר פודסטה האלגנטית והוא היה המבנה השלטוני במשך 300 שנה עד המעבר לפאלצו אסטנסה Palazzo Estense בשנת 1882. הפעמון בראש במבנה הוא מסוף המאה ה-16 ושימש להתראות עבור התושבים אם לרגעי סכנה ואם לקריאה עבור הודעות חשובות מהממשל. פנים המבנה נשאר עדיין בסגנון המאה ה-16 כאשר החזית עברה שינוי במאה ה-18 וקיבלה תוספת של קשתות מקורות. מול המבנה, במרכז הכיכר ניצב פסלו של ג'וזפה גאריבלדי אשר מציין את 'קרב וארזה' ומכונה בידי המקומיים 'איל גריבלדינו' Garibaldino.

באזיליקה די סן ויטורה Basilica di San Vittore

הבאזיליקה של סן ויטורה היא הכנסייה החשובה ביותר בעיר. לצידה, המתחם כולל גם את מגדל הפעמונים ובית הטבילה. המבנה הנוכחי נבנה במאה ה-15 וה-16 כנראה על שרידי כנסייה עתיקה יותר. זוהי כנסייה שקיבלה את המעמד הדתי Chiesa Minore המעיד על חשיבותה. תקרת הכנסייה מדהימה ביופיה, מעוטרת בפרסקו מהמאה ה-19. בהמשך כדאי להביט בציורי הכיפה ובסטוקי (Stocchi) המעטרים את התקרה והקירות. לעומת הכנסייה, בית הטבילה המקודש ליוחנן המטביל (Battistero di San Giovanni) בנוי בסגנון רומנסקי ופשוט מהמאה ה -13 אך עם מבנה פנימי מיוחד, מעין מבנה בתוך מבנה. מגדל הפעמונים הוא בסגנון בארוקי (מאה 18) ומומלץ לטפס את 268 המדרגות כדי להנות מתצפית מדהימה לעבר האלפים.

ווילה מיראבלו Villa Mirabello

הווילה של מיראבלו נבנתה במאה ה-18 וקיבלה את שמה כיוון שזוהי נקודה מקסימה לתצפית על וארזה, על האגם הקרוב לעיר וברכס הראשוני של האלפים. הווילה היא חלק מהקומפלקס של גני אסטנסה Giardini Estenese והטיול בגנים, אשר נבנו בסגנון גנים אנגליים, מגלה צמחייה מגוונת הכוללת ארז לבנון מרשים בגודלו. בווילה עצמה כיום ישנם שני מוזאונים: מוזיאון ארכיאולוגי ומוזיאון ריסורג'ימנטו המספר על ההתנגדות המקומית לשלטון האוסטרי בזמן מלחמות איחוד איטליה.

פסטיבל הדלעת Sagra della Zucca

חגיגת דלעת! בעיירה הסמוכה לוארזה, סאן קרלו San Carlo מרחק של 10 דקות נסיעה, מתקיים פעמיים בשנה (אוגוסט – חגיגת הקיץ ובאוקטובר – חגיגת הסתיו) פסטיבל שכל כולו מוקדש למאכל הכתום – דלעת. עיצובים בדלעת, דוכני מכירה, עמדות בישול של מטעמים שונים, החל מאניטפסטי דרך מנות פסטה ומנות עיקריות ועד מנת הקינוח. אווירה מקומית ואותנטית, חגיגה גסטרונומית והזדמנות לחוות מסורת איטלקית של אירוע שכל כולו מתמקד בירק אחד (הפסטיבל מתקיים גם בעיירה Gavirate על שפת האגם).

ווילה מנאפוליו ליטה פאנזה Villa Menafoglio Litta Panza

ווילה מנאפוליו נבנתה במאה ה-18 בידי פאולו אנטוניו מנאפוליו Paolo Antonio Menafoglio אשר רכש את האדמות והפך אותו למקום אירוח ופיתח מסביב גנים בסגנון איטלקי – מדשאות, פסלים ומזרקות. עם השנים עברה הווילה ידיים שונות וכיום משמשת כמוזיאון לאומנות מודרנית בדגש על אומנים אמריקאים, אשר היו אהובים על בעליה האחרון של הווילה הרוזן Giuseppe Panza di Biumo, זאת לצד פרסקאות ועיטורי סטוקו מקוריים של הווילה עצמה. 

הפארק האזורי קאמפו דיי פיורי Parco Regionale Campo dei Fiori

הפארק המחוזי התחום ע"י שני רכסי הרים, נמצא באזור העיר וארזה. הוא עשיר בבניינים בסגנון ליברטי כמו סאקרו מונטה די וארזה, הנמצא על צלע ההר והמראה שלו מרהיב. מסלולי הטיול בפארק רבים ומגוונים ומאפשרים למטייל לבחור את סוג המסלול ואורכו בהתאם לרצונו. אפשר להנות מפינות פיקניק, נופים מרהיבים, עיירות קטנות ומזמינות, צמחייה עשירה, כולל סחלבים פראיים מרהיבים וייחודיים ובעלי חיים כמו צבאים, גיריות ועטלפים במערות. באחד המסלולים מוצבים פסלי עץ מיוחדים שנוצרו ע"י אומן מקומי מעצים שקרסו.

היער המכושף Bosco Incantato

אתר מומלץ לטיול משפחתי, סמוך לאגם וארזה, ביציאה מהעיירה Cocquio-Trevisago. היער המכושף הוא אתר בו אומן מקומי בשם Sergio Terni, ניצל את העצים שקרסו, גילף בהם דמויות והפך את המקום ליער מסתורין של פיות, מכשפים, מכשפות וגמדים. בין שבילים ומסלולים מסודרים אפשר ליהנות מטיול קצר, רובו בצל או להמשיך ולנוע בין פיצולי השבילים, המובילים לנקודות תצפית (לדוגמא התצפית מ Orino שזהו מסלול קצת מאתגר). טיול קסום בטבע!"

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?