בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

פרוג'ה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

פרוג'ה היא בירת מחוז אומבריה, עיר אשר יושבת על הר ובה כ-150,000 תושבים. בשל מיקומה האסטרטגי במרכז איטליה, ההיסטוריה שלה רצופה במלחמות ושליטים זרים. בהיותה עיר עתיקה עוד מהתקופה האטרוסקית בה חי העם האומברי, נתגלו בה ממצאים ארכיאולוגים רבים, וכן אתרים מימי הביניים ולקינוח מפעל שוקולד מהידועים באיטליה – באצ'י פרוג'ינה. מרכז העיר ובמיוחד הרחוב הראשי קורסו ואנוצ'י, מציעים אפשרות לבילוי, הפסקת קפה, קניות וביקור במוזיאונים רבים הפזורים בעיר.

כיכר 4 בנובמבר ופונטנה מאג'ורה Pizza IV Novembre e Fontana Maggiore

אחת הכיכרות המרשימות באיטליה עוד מהתקופה בה פרוג'יה הייתה קומונה עצמאית. במרכז הכיכר בולטת "המזרקה הגדולה" ומסביבה בנינים היסטוריים כמו הדואמו וארמון פריורי Palazzo Pariori (בו הגלריה הלאומית של אומבריה). פונטנה מאג'ורה- מזרקה שנבנתה ב- 1278 בידי אב ובנו – ניקולה וג'ובאני פיזאנו (Nicola e Giovanni Pisano) -מגולפת בתבליטים המסמלים את חודשי השנה, בדמויות גבריות ונשיות המייצגות את האמנות ואת המדעים, את משלי אזופוס, סמלים אסטרולוגיים, כמו גם דמויות תנכיות. דמות נשית על אגן המים העליון עם הפנים אל קורסו ואנוצ'י, נושאת פרי המסמל פוריות- זוהי סמלה של העיר . שמה כמובן – פרוג'יה. 

בזיליקת סאן דומניקו Basilica di San Domenico

הכנסייה הגדולה בעיר ואחת העתיקות. נבנתה במאה ה-14 ביציאה מהעיר העתיקה, על הדרך לרומא. פנים הכנסייה מואר מבעד חלונות ויטראז' וסגנון הבנייה הוא רומאנסקי גותי. כאן נקבר האפיפיור בנדיקטוס ה-11 לאחר שאכל תאנים מורעלות בשנת 1325. בצמוד לכנסייה נמצא המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה של אומבריה ובו אוסף מרתק של חפצים אטרוסקיים ואגף נוסף המוקדש לפרהיסטוריה.

פאלאצו פריורי Palazzo dei Priori

בניין בעל חזית מרשימה המשמר את אווירת ימי הביניים באופן מושלם. הוא נבנה בשנת 1296 כחיבור בין בניין אצולה מהמאה ה-13 וכנסייה צמודה. כיום הוא מארח גלריה מקסימה וגולת הכותרת הוא חדר מפת העולם Sala del Mappamondo המעוטר בציורים ועשוי עץ (מה שהוביל במהלך השנים למספר שריפות). בחדר אוסף ספרים, כתבי יד, כרכים, וקודקסים חשובים מאין כמותם. במרכז גלובוס ענק אשר העניק לחדר את שמו.

קתדרלת סן לורנצו Cattedrale di San Lorenzo

בצידה הצפוני של כיכר 4 בנובמבר ניצבת הכנסייה הראשית של העיר. היא בנויה בסגנון המאה ה14. חזית הכנסייה לא הושלמה מעולם. היא עשויה שיש אדום ולבן ומאפשרת לראות כיצד נראה מבנה טרם הנחת לוחות שיש להשלמת החזית. בתוך הדאומו יצירות אמנות רבות ופסלים של קדושים שונים. בקפלה הימנית ניתן לראות טבעת הנישואין של הבתולה מריה של פי המסורת ניתנה לה ע"י יוסף בעלה. כיום היא נעולה ב 15 מנעולים ומפתחות.

הבית של שוקולד באצ'י פרוג'ינה Casa del Cioccolato Baci Perugina

פרוג'יה היא אחד ממרכזי השוקולד של איטליה. כאן נולד השוקולד המפורסם – באצ'י פרוג'ינה Baci Perugina. קצת מחוץ למרכז העיר נמצא המפעל המייצר את השוקולד שנקרא בתחילת דרכו Cazzotti אך כדי להפוך אותו למוצר שיווקי ניתן לו השם 'נשיקות פרוג'יניות' (בתרגום חופשי). במפעל ניתן לקיים סיור ולראות את תהליך הייצור, לשמוע על התפתחות המותג ואת סיפור פתקאות האהבה המוסתרות בתוכו וכמובן לטעום ממגוון השוקולדים שהמפעל מייצר ומשווק לכל העולם.

קולג'ו דל קמביו Nobile Collegio del Cambio

'היכל הקהל האצילי' בתרגום מילולי, היה המתחם בו התכנסה גילדת הבנקאים כדי לקבוע את ערכו של הכסף המקומי. הועדה פעלה בעיקר במחצית המאה ה-15 בפרוג'יה והיתה בעלת כח רב בזכותו עברה למקומה החדש בתוך פאלצו דאי פאריורי. על העיצוב הופקד דומניקו דל טאסו (Domenico Del Tasso) ועל הציור הופקד פייטרו פרוג'ינו (Pietro Peruggino) שנחשב באותה עת לצייר הטוב באיטליה והחזיק סטודיו בפירנצה ודומה לו בפרוג'יה. החדר מעוטר פרסקאות של דמויות שאמורות לתת למקבלי ההחלטות השראה של רוח, צדק, ביטחון ושיקולים כלכליים. בחדר הסמוך מוצג סיפור כריתת ראשו של יוחנן המטביל. במקום מוצג אוסף בינלאומי של משקולות למטבעות, שכן עד למאה העשרים ערך מטבעות הזהב והכסף נקבע על פי תכולת המתכת שלהם, המחושבת על פי משקלם ואחוז המתכות היקרות הכלולות בהן.

רוקה פאולינה Rocca Paolina

מבצר מתקופת הרנסנס, שנבנה בשנים 1540-1543 עבור האפיפיור פאולוס השלישי בעיצובו של אנטוניו דה סנגאלו הצעיר. לשם כך נהרסו מספר רב של מבנים אטרוסקיים, רומאים וימי בינמיים, כולל בתיה של משפחת באליוני בשכונת סנטה ג'וליאנה וכן למעלה ממאה מגדלים, שערים, כנסיות ומנזרים. הרחובות הקודמים של מרכז העיר ההיסטורי הפכו למעברים תת קרקעיים, שפתוחים כעת לציבור ואפשר להיכנס דרכם לעיר ברגל. שרידי המצודה, שנהרסה על ידי תושבי פרוג'יה לאחר איחוד איטליה, נותרו סמל להתנגדות לדיכוי. תוכלו לטייל בין ההריסות, המשמשות לעיתים לתערוכות, ולראות חלק מהשרידים הארכיאולוגיים.

הבאר האטרוסקית Pozzo Etrusco

הבאר האטרוסקית, שהינה בבעלות פרטית, מספרת על האתגר והפתרון של תושבי המקום לאספקת מים, מאות שנים לפני הספירה, במקום גבוה ולעיתים מנותק בתקופות לוחמה ומצור. בעומק של 37 מטר ובקוטר של 5 מטרים, נמצאת הבאר אליה התנקזו מימי אקוויפר האזור ולתושבים היתה אפשרות לרדת בעזרת מדרגות עד הנקודה הנמוכה ביותר כדי לשאוב משם מים. תחתית הבאר רוצפה באבן טרוורטין, וכך גם הקירוי שנבנה לה. הבאר נמצאת במרחק דקות ספורות מפיאצה מאג'ורה ומומלצת מאוד לביקור.

מערות הקבורה של וולומני ובית הקברות בפאלאצונה Ipogeo dei Volumni e Necropoli del Palazzone

אתר היסטורי מרתק שהתגלה רק בשנת 1840 אך מקורו בתקופה האטרוסקית. זהו אתר קבורה שעל פי הממצאים היה שייך למשפחת אצולה בשם Volumni ובו כ-200 מצבות קבורה שנשמרו בצורה מצוינת וכל זה בתפאורה ואווירה של בית אטרוסקי- רומאי עם אטריו ושבעה חדרים. לא רבים מודעים לאתר הזה והוא מומלץ מאוד לביקור.

תצפית מגני קארדוצ'י Giardini Carducci

נוף נהדר נשקף ממרפסת הנוף הנקראת על שם הסופר והמשורר האיטלקי ג'וזפה קארדוצ'י וממוקמת מעל רוקה פאולינה. למגיעים דרך המצודה מומלץ להתחיל את הסיור בנקודת התצפית הזו.  במרכז המרפסת פסל של Pietro di Cristoforo Vannucci הצייר הידוע יותר בשם 'פרוג'ינו, אשר פעל בעיר רבות. בשטח התצפית מפת הסבר על כל האזור, ספסלים למנוחה והזדמנות מצוינת לשאוף אוויר נקי וטוב. ביום בהיר ניתן לראות את העיר אסיזי מרחוק, ולדמיין את הקרבות הרבים שהתקיימו בין שתי ערים אלה לפני מאות שנים.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?