בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

צ'ינקווה טרה וסביבותיה – אתרים שחובה לראות

צ'ינקוֶוה טֶרֶה (חמש האדמות) הוכרזו כפארק לאומי וכאתר מורשת עולמית על-ידי ארגון האו"ם לחינוך ולתרבות אונס"קו, בשנת 1999 בשל יופיו וייחודו ובשל הסכנות הנשקפות לו. כל פעולת פיתוח בו כפופה לבחינה מדוקדקת ולאישורים מיוחדים. אלה הן חמש עיירות קטנות, מבודדות וציוריות, אשר לא ניתן לראות אותן עד אשר מגיעים ממש אליהן, אם ברכבת (מומלץ מתחנת הרכבת של העיר לה ספציה) אם בעזרת מכונית (הוצאות חניה גבוהות וגישה רגלית קשה למרכז כל עיירה) ואם דרך הים (חוויה המאפשרת גישה רק לחלק מהעיירות). במפרצים אלה תמצאו שמורה ימית בעלת מדף ימי ייחודי, עשיר בחי ובצומח ימי, ובכלל זה ריף אלמוגים ודגה מיוחדת המאכלסת אותו. חלק מהשמורה הימית סגור לחלוטין, וחלקיה האחרים מוגנים באמצעות איסור על דיג, שיט ופעילויות תיירות. על ההרים ניתן לראות את הטראסות החקלאיות עליהן גדלות גפנים מהן מייצרים מבחר יינות DOC איכותיים.

קורניליה Corniglia

השם קורניליה Corniglia הוא שמה של המשפחה שהיתה בעלת השטח בתקופה הרומית Colono Romano Corneliu והם כנראה היו הראשונים באזור שייצרו את היין המקומי הידוע. העיירה מיוחדת בגלל מיקומה. זוהי העיירה היחידה שאין אליה גישה ישירה מהים. היא יושבת על מצוק בגובה של כ-100 מטר מעל פני הים וכדי להגיע מעלה צריך לטפס מתחנת הרכבת 377 מדרגות או להנות מדרך סלולה אך פתלתלה  Via Stazione. שתי הדרכים מגיעות בסופו של דבר לנקודה קרובה לכנסייה המקומית Chiesa di san Pietro שהיא הכנסייה העתיקה ביותר באזור- מהמאה ה-14. כדאי גם להגיע ל Oratorio di Santa Caterina, שם יש תצפית נוף. אם בכל זאת חשקה נפשכם בחוף ים שקט, יש את Spiaggione שזהו חוף חלוקי אבן ארוך שניתן להגיע אליו בדרך צרה ומפותלת מהכביש המחבר בין העיירות.

ורנאצה Vernazza

לורנאצה יש מראה של ימי הביניים, סמטאות מקומרות, קשתות אלגנטיות, בתים עם מעברים צרים ביניהם ונמל קטן מאוד, שבימים עברו היה דווקא סואן וגועש ותחנת עגינה ראשונה לסירות ולוחמים שהגיעו להגן על האזור מתקיפות הסארצנים. אפשר להגיע אליה בעזרת הרכבת ואפשר גם דרך הים. העיירה עמוסה ומלאת תיירים מכל העולם במהלך חודשי הקיץ והיא מומלצת מאוד להפסקת צהרים. כדאי גם לשלב כניסה לכנסייה המקומית Santa Margherita di Antiochia, אפשר לעלות למבצר דוריה Castello Doria אשר קירותיו נחצבו במצוק המקומי ולמי שרוצה רק להנות משמש חמימה אל מול הים מוזמן להתרווח על מזח הסירות עם כוס מיץ או גלידה טובה.

מונטה רוסו אל מארה Monterosso al Mare

על העיירה הזו אמר המשורר פטררקה עוד במאה ה-14: "כאן, בכרמים המוארים בשמש ואהובים על בכחוס, נשקף מונטה רוסו וגבעות קורניליה, וכל מקום כאן הוא חגיגה ליין מתוק". העיירה האחרונה מונטה רוסו, היא הגדולה מבין חמשת העיירות, ובה חופי רחצה ארוכים ורחבים. זוהי עיירת דייגים המשמרת את מסורת המקצוע ועדיין מציגה עבר צבאי ימי. מגדלי שמירה (שאחד מהם הפך למגדל פעמון הכנסייה), מבצר Castello הנושק לים, ולו שלושה מגדלי שמירה ואפילו מגדל אחד Torre Aurora אשר היה חלק מחומה שהקיפה והגנה על מונטה רוסו לפני שנים רבות. גם בעיירה זו סמטאות צרות וציוריות החבויות בין הבתים, בתי קפה מזמינים וחזית כנסיה מעניינת Chiesa di San Giovanni Battista, אשר בנוסף אפשר לראות על קירותיה החיצוניים את הקו אליו הגיעו מי הים בשנים בהן היו שיטפונות באיטליה 1966 ו 2011.

שביל האהבה Via dell`Amore

מהדרכים המפורסמות באיטליה בכלל ובמחוז ליגוריה בפרט. דרך האהבה, היא דרך מרהיבה ביופייה העוברת בין עיירות חמש האדמות Le cinque Terre, חמש עיירות הנושקות למימי הים הליגורי. מפורסמת מכולן היא הדרך בין העיירה הראשונה Riomaggiore לבין העיירה השניה Manarola. זהו שביל נוח להולכי רגל, עם כמה פיתולים (לא קשים). מצדה האחד של הדרך מצוק היורד אל הים באופן אנכי (מגובה של כ-50 מטר מעל גובה פני הים), ומצד שני נמתח ההר כלפי מעלה עליו מגוון צמחיה, סלעים, ועצים אופייניים למקום. דרך האהבה נולדה מהצורך לאחסן חומר נפץ באמצע הדרך בין שתי העיירות, בזמן שנחפרו המנהרות עבור קו הרכבת החדש בשנת 1920. אחרי שנוצרו שבילי גישה ארעיים בין שתי העיירות הראשונות לכיוון אמצע הדרך, הציעו התושבים כי השביל יוסדר באופן רשמי ביניהן, וכך יקל עליהם את המעבר שעד עכשיו היה די קשה והצריך הליכה ארוכה וקשה דרך העמק שמפריד ביניהן. כל כך נפרדות היו העיירות, שרק מרחק יחסית קטן מפריד ביניהן, עד שכל אחת מהן פיתחה אוצר מילים שונה בתחומים מסוימים ודיאלקט נפרד. את השם' דרך האהבה', עוד בטרם סודרה באופן רשמי, ניצלו זוגות אוהבים למקום מיפגש רומנטי ובכך קבעו את שמה, וכתבו אותו בכניסה לשבילים הארעיים. עם השנים הורחבה הדרך ונוספו קטעים בין שאר העיירות כך שכיום ניתן ללכת רגלית, אם כי בדרגות קושי שונות, בין Riomaggoire ו Monterosso בדרך אהבה אחת ארוכה ומרהיבה ביופייה הנושקת למים. חלקה הראשון הוא המפורסם מכולם, הכי נוח להליכה ובו גם ספסלים, נקודות צילום ומנהרה שבה נכתבים משפטי אהבה בכל השפות ומצוירים לבבות (אורך קטע זה כ-950 מטר). גם מנעולים נקשרים לגדרות, כמיטב מסורת האוהבים ליד נהרות וימים, והמפתח נזרק למים, דבר המסמל קשר נצחי בין זוג האוהבים (אורך הדרך כולה, מהעיירה הראשונה ועד החמישית והאחרונה כ-12 ק"מ).

שייט בין העיירות בצ'ינקווה טרה Escursione Nelle Cinque Terre

דרך חווייתית לראות את צ'ינקווה טרה (Cinque Terre) מהים, ממש כמו שנהגו תושביהם של חמש העיירות לפני שנים רבות, כאשר היו מנותקים כמעט לגמרי משאר העיירות מסביב. תושבי העיירות היו יוצאים רק לדוג וחוזרים היישר לבתיהם. השיט יוצא מהעיירה הגדולה – Monterosso או מהעיר הגדולה הסמוכה La Spezia ועובר בין כל העיירות. באחת העיירות עוצרים לזמן חופשי. המראה של הבתים הצבעוניים, הבנייה על המצוקים, הנמלים הצרים ומעגני הסירות, הוא מרהיב ועוצר נשימה. בזמן השיט ניתן להנות מאפריטיף (משקה אלכוהולי עדין וצונן), פירות העונה, לעיתים אף ארוחת צהריים, לשמוע על ההיסטוריה והתרבות המקומית המיוחדת (שיטות החקלאות על טרסות בנות אלפי שנים), והפתעות נוספות (הכל תלוי בגורם המבצע). אם מזמינים שיט לשעות הערב נהנים גם משקיעה מדהימה, בריזה נעימה ואווירה רומנטית. הזמנות: www.boatcinqueterre.com/en

מסלולי הליכה Itinerari a Piedi

לחובבי הטיולים הרגליים צ'ינקווה טרה (Cinque Terre) הוא אזור מושלם לטיולים מאתגרים. עם למעלה מ 20 מסלולים, בדרגות קושי שונות, האזור הוא גן עדן לאוהבי הטבע. חלק מהמסלולים הם מעגליים, חלק אחר מצריך תכנון של נקודת איסוף בסיום המסלול. בכל אחד מהמסלולים הנוף הנשקף לעבר הים, והחיבור לטבע הוא מיידי. המסלול משלב גם הליכה בטבע, מעבר בין העיירות, סיור בין הכרמים ושיחי סברס והליכה על מצוקים מעל המים.  חשוב לבדוק לפני כן את דרגות הקושי, את הגובה אליו מגיעים, משך הזמן והחשוב ביותר – בדיקה מוקדמת האם המסלול פתוח וזמין לטיול. באזור זה, בגלל המבנה שלו, מתקיימות מדי פעם מפולות ומסלול כזה או אחר נסגר עד אשר מסדירים את ההליכה בו בצורה בטוחה.     

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?