בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פיזה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

פיזה התפרסמה בזכות המגדל הנטוי שלה. פלא הנדסי שמחזיק מאות שנים. אך לרפובליקה הימית ארוכת השנים, יש עוד הרבה מה להציע. ההמלצה היא להיכנס לתוך מרכז העיר ולהנות משכונות עתיקות, סמטאות חבויות, כיכרות ציוריות והיסטוריה ימית ואומנותית רחבה. היותה עיר אוניברסיטאית מושכת אליה צעירים רבים, דבר שתורם לחיי לילה בברים ומסעדות. כדאי לפנות יום שלם ולהשקיע זמן טיול בעיר.

PIZA פיזה

המגדל הנטוי Torre Pendente

מהסמלים הידועים של איטליה וחידה גדולה בפני כוח המשיכה. מגדל פעמונים שבנייתו החלה בשנת 1173 על ידי בונאנו פיזאנו (Bonannao Pizano) אשר החל לנטות כמה חודשים לאחר סיום בנייתו. קרקע של חול וחימר וסמיכות לים, הובילו לשקיעת היסודות, וניסיונות ליישר אותו בשנים הראשונות – עלו בתוהו. הנטייה הגיעה לשיאה במאה ה-18 והיתה -4.47 מטר מהאנך. במשך מאות שנים ניסו רבים להציע דרכים ליישור או איזון המגדל אך אף תכנית לא התקבלה ואולי בכלל לא היה רצון, בגלל השם שיצא למגדל והיותו אטרקציה תיירותית שבזכותה פוקדים את המקום מיליוני תיירים בכל שנה. ב 1990 נסגר המגדל לרגל שיפוצים וחיזוק. בהתחלה עטפו את היסודות ב 1000 טונות של מטילי עופרת, לאחר מכן חיזקו עם כבלים מעוגנים. רק ב 22 לאפריל 2011 נפתח המגדל מחדש. 57 המטרים שלו מרשימים בכל מקרה, והטיפוס עליו אפשרי. מומלץ לצלם תמונה מכר הדשא מחזיקים את המגדל או נשענים עליו.

דואומו די סנטה מריה אסונטה Duomo di Santa Maria Assunta

דוגמה מופלאה לסגנון הפיזאני טוסקני באחת הכנסיות היפות שיש. הצבעים הבולטים מבחוץ ירוק ולבן משתלבים מצוין עם משחקי הצל של הפיסול העוטף את קירות הכנסייה. מרפסות העמודים (68 עמודים בארבע קומות) בחזית יוצרים מראה אוורירי לבאים בשעריה. פנים הכנסיה שומר על צורת הבזיליקה, עם תקרת עץ מעוטרת בצבע זהב. דוכן המטיף של ג'ובאני פיזאנו הוא עבודת מאסטר עם תגליפי סצנות מחיי ישו. הציור המעטר את הכיפה הוא מרהיב בצבעיו העזים וממנו יורדת נברשת אשר שימשה את גלילאו גלילאיי בניסוח תכונות המטוטלת. יצירות האומנות בכנסייה הופכות את הביקור לחוויה אומנותית ראשונה במעלה.

בית הקברות קאמפוסאנטו Camposanto Monumentale

לבית הקברות יש משמעות מיוחדת. כשמו כן הוא, 'אדמה קדושה', כיוון שעל פי המסורת הובאה אליו במסעות הצלב אדמה מגולגולתא, המקום בו ניצלב ישו, ולכן יש לאדמה זו סגולות מיוחדות (של הפיכת גוויות לשלדים). אמנם המקום נחשב רק לרביעי בסדרת האתרים בכיכר הפלאים, אך היצירות בו מעניינות וחשובות. אפשר לראות ציור מדהים 'הניצחון על המוות' של אומן אלמוני עם פרטים מרתקים. האתר ניזוק בהפצצות מלחמת העולם השנייה ולכן מספר היצירות שנותרו בו אינן רבות. עדיין אפשר לראות מספר סרקופגים יוונים ורומים מעניינים.

פיאצה דיי קאבליירי Piazza dei Cavalieri

כיכר מרשימה שהייתה המרכז הפוליטי בפיזה של ימי הביניים. באמצע המאה ה -16 הכיכר הפכה למושב מסדר אבירי סנט סטפן. זוהי הכיכר השנייה בחשיבותה בעיר אחרי פיאצה דל דאומו (פיאצה דאי מירקולי). הבניין הראשי בכיכר הוא פאלאצו דלה קרובנה (Palazzo della Carovana), ארמונם של אבירי סנט סטפן, כיום מרכז חינוך, ובו שוכן הסקולה נורמלה די פיזה, מוסד להשכלה גבוהה השייך לאוניברסיטה. מול הארמון ניצב הפסל הגדול של קוסימו דה מדיצ'י. מבנים אחרים בכיכר הם: פאלאצו דל אורולג'ו (Palazzo del Orologgio) ששימש את שליטי העיר ושמו נגזר מהשעון שניצב בחזיתו, כנסיית סנטו סטפנו דאי קאבליירי (Chiesa di Santo Stefano dei Cavalieri), ופאלאצו דל קונסיליו דאי דודיצ'י (Palazzo del Consiglio dei Dodici).

לונגארני די פיזה Lungarni di Pisa

טיילות ארוכות לאורך נהר הארנו, ויש 9 כאלו כאשר לכל אחת שם משלה. לאורך השנים הפכו להיות מקום מבוקש לבניית ארמונות לאצילי העיר, מבני ציבור לשימוש פרנסי העיר, מגדלים וגשרים. טיול לאורכן הוא שיטוט בין תקופות אדריכלות שונות עם אפשרות כניסה לחלק מהן. לדוגמא: כנסיית סנטה מריה דלה ספינה Chiesa di Santa Maria della Spina בלונגארנו גאמבאקורטי Lungarno Gambacorti שבה נמצא, על פי המסורת, אחד הקוצים מכתר הקוצים של ישו. ב -16 ליוני בכל שנה, מוארות הטיילות ונהר הארנו עצמו והמראה מרהיב ביופיו.

בורגו סטרטו ובורגו לארגו Borgo Stretto e Borgo Largo

שני הרבעים היותר ציוריים של פיזה. במרחק קצר מפיאצה דאי קאבליירי ומנהר הארנו, מסתתרים בין הסמטאות שני רבעים אלה. כאן היו המשפחות האצילות והסוחרים, מקיימים בעבר את חיי היום יום שלהם. כאן היו בונים מבנים בעלי חזיתות מיוחדות, וכאן היו מתקיימים השווקים המקומיים, הירקות, שוק הבשר ושוק הדגים. כיום אלה אותם בניינים עתיקים (שמורים היטב) עם שווקים מגוונים וצבעוניים ונוספו אליהם בתי קפה, בתי מלאכה, וחנויות של רשתות מודרניות. הכל באווירה של פעם.

טוטומונדו של קיית הרינג Tuttomondo di Keith Haring

סיפור מרגש לאתר מעניין. מעברו השני של הנהר, במרחק הליכה קצר מאתרי העיר הקלאסיים, ניצב הקיר של מנזר של Servi di Maria della Chiesa di S. Antonio. על הקיר הזה בשנת 1989 החליט אמן פופ ארט האמריקאי בשם קית' הרינג (Keith Haring) לצייר ציור שלום עולמי. את הרעיון קיבל אחרי מפגש עם סטודנט פיזאני בניו יורק ושיחה עימו בנושא. הוא הגיע לעיר וצייר בתוך ריבוע הקיר 30 דמויות שמייצגות דמויות מחלקים שונים בעולם ומסמלות עקרונות של חיים וחיבור לטבע, כמו האישה המחזיקה תינוק בידיה ושני האנשים האוחזים דולפין. את הקיר יצר תוך שבוע והוא צוייר בצבעים רכים האופיינים לעיר פיזה.

המוזיאון לספינות עתיקות Museo delle Navi Antiche di Pisa

מוזיאון מרתק העוסק בהיסטוריית הספינות של הרפובליקה הימית של פיזה. האתר נמצא במפעלי בניית הספינות בעבר Arsenali Medicei ומחולק ל 8 חלקים היסטוריים. מעבר לספינות הוא מציג גם חפצים מספינות המתוארכות למאה השניה לפנה"ס-המאה ה 7 לספירה, שנמצאו בשנת 1988 במהלך חפירות לבניית מבנה ציבורי. הספינות, חלקן למטרות מסחר וחלקן לשימוש בנהר הארנו, נמצאו במצב מצוין וזאת הודות לכך שנקברו עמוק מאוד במספר אירועי גאות לאורך השנים ולא הגיע אליהן חמצן, דבר שמנע היווצרות עובש. המוזיאון מתאר שימושים שונים בספינות, מתאר את בנייתן, את שיטות העבודה ומספר את סיפורי הגאות שהטביעו אותן. המוזיאון נפתח לציבור בשנת 2019.

המוזיאון הלאומי פאלאצו ראלה Museo Nazionale di Palazzo Reale di Pisa

הארמון המלכותי נמצא במרכז העיר פיזה, במרחק מכיכר הפלאים ומהמוני התיירים. מרכז העיר שקט יותר ומעניין לא פחות. הארמון, הצופה על נהר הארנו, מורכב מכמה בניינים עתיקים ומגדלי שמירה שחוברו לארמון – Palazzo אחד. את חלקי המבנים האחרים ניתן לראות עם הכניסה למוזיאון השוכן בארמון. במוזיאון תצוגת רהיטים, חפצים, תמונות, פסלים וחדרים מעוטרים, כולם שייכים למשפחות האצולה שחיו בארמון בעבר.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?