בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

קסטלי רומאני – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

'קסטלי רומאני' הן מקבץ של 13 עיירות שנבנו בימי הביניים כמצודות עבור משפחות אצילות רומאיות, ועברו עם הזמן להיות בית הקיט שלהן בתקופת הקיץ הלח והחם בעיר הבירה. כיום רובן ככולן טובלות בירוק ומהוות מקום לחופשה בחגים, בסופי שבוע ונקודת מעבר מהנה לתיירים ממרכז איטליה לחלקה הדרומי. בכל אחת מהעיירות יש מעדניות משובחות, יקבים, ומסעדות בהן מומלץ לטעום מהאוכל הכפרי של מחוז לאציו. לא לוותר כמובן על ביקור באחד האגמים נמי (Nemi ) או אלבנו (Albano).

אגם נמי Lago di Nemi

אגם שנראה כלקוח מגלויה. עם ההגעה לעיירה מומלץ תחילה לבצע תצפית סמוך לכנסיית Santuario del Santissimo Crocifisso. שם גם ניתן לחנות ולהגיע עד פסל האלה דיאנה בכניסה לקורסו ויטוריו עמנואלה Corso Vittorio Emanuele. לאורך הרחוב מעדניות של נקניקים וגבינות מעולות, בתי קפה עם תצפית לאגם, ודוכנים המוכרים את העוגות הקטנות עם תותי היער המשובחים (Crostatine con Fragoline). למרגלות האגם ניצב בעבר מקדש לאלת היערות – דיאנה. בתקופה הפשיסטית התגלו במימי האגם סירות עתיקות מהתקופה הרומית.

רוקה די פאפא Rocca di Papa

שוכנת בלב הפארק המחוזי 'קסטלי רומאני' למרגלות הר קאבו (Monte Cavo) והעיירה היחידה ששמרה על מראה ימי ביניימי. ההר נחשב קדוש עבור העם הלטיני ועליו גם שכן המקדש של זאוס. העיר עצמה התפתחה בימי הביניים עת עברה לשליטתן של מספר משפחות אצולה, האחרונה ביניהן משפחת קולונה (Colonna). בעיר כדאי לבקר במצודה (Fortezza Medievale) מהמאה ה-13 ובכנסייה המקומית Santa Maria Assunta אשר נמצאת בפיאצה דל דואומו בין בתי העיירה בעיקול הכביש.

מארינו Marino

עיירה נוספת אשר היתה מפוארת בתקופה הרומית ובימי הביניים, ונישלטה ע"י משפחת קולונה (Colonna). אחת מגולות הכותרת שלה היא מזרקת היין. ביום ראשון הראשון בחודש אוקטובר מתקיימת חגיגת הענבים Sagra dell'Uva ובמזרקות העיירה יוצא במקום מים – יין לבן משובח. זוהי תזכורת ארוכת שנים לניצחון הליגה הקתולית על האימפריה העות'מנית בקרב לפנטו המפורסם (Lepanto) בשנת 1571. בימים אחרים כדאי לבקר במרכז העיירה ובכנסיית Basilica di San Barnaba, האתר הדתי החשוב ביותר באזור.

וילה אלדוברנדיני, פרסקטי Villa Aldobrandini, Frascati

פרסקטי היא אחת העיירות הידועות בקסטלי רומאני, היא עתיקה ומהווה כיום מרכז לייצור יין ושמן זית אזורי. במרכז העיירה בולטת וילה אלדוברנדיני שהיא וילה מומלצת לביקור ולהכרות עם הבארוק הרומאי המאוחר. היא שופצה בין סוף המאה ה-16 לתחילת המאה ה-17, כאשר האפיפיור קלמנט השמיני העניק לאחיינו הקרדינל פייטרו אלדוברנדיני את הווילה בשנת 1598 כפרס. הווילה עדיין נחלת משפחת אלדוברנדיני. ממרכז העיירה המראה שלה עם תפאורת היער מאחור, משווה למקום מראה מדהים. בביקור בפנים מומלץ לראות את הפרסקאות ואת הגנים, המשתלבים עם הנוף מאחור. הוילה נפגעה בהפגזות מלחמת העולם השנייה, שוחזרה וחלק מהפסלים והמזרקות הושבו למקומם.

קסטל גנדולפו Castel Gandolfo

במעלה שדרת אורנים ארוכה ומפותלת ומעל אגם אלבנו, בתוך העיירה קסטל גנדולפו, שוכן הארמון האפוסטולי ששימש כמעון קיץ ובית הנופש של האפיפיור. למרות שהארמון ממוקם בתוך קסטל גנדולפו, יש לו מעמד של מחוץ לטריטוריה כאחד מנכסי הכס הקדוש ואינו נמצא בתחום השיפוט האיטלקי. כעת הוא פתוח כמוזיאון. הטירה עצמה מתוארכת למאה ה -13. היא נרכש על ידי הוותיקן בשנת 1596 כאשר משפחת סאוולי, שהטירה היתה בבעלותה, לא הצליחה לשלם חוב לאפיפיור. מול ארמון הקיץ, נמצאת פיאצה דלה ליברטה שבמרכזה מזרקת ברניני וממנה יוצא רחוב קורסו דלה רפובליקה, רחוב ארוך עם חנויות, בתי קפה, מסעדות וגלריות אומנות. מאחורי כנסיית S. Tommaso da Villanova הניצבת בכיכר, יש מרפסת המשקיפה על האגם.

אלבאנו לאציאלה Albano Laziale

עיירה היסטורית בצידו המערבי של אגם אלבנו. השם אלבנו -Albano – מגיע כנראה משם העיר המיתולוגית אלבאלונגה, אותה ייסד בנו של אניאס – אסקניו. הסיפור מוזכר ביצירתו של וירגיליוס. כאן נמצאים שני קברים היסטורים המיוחסים לגיבורים אוראצי וקוריאצי, שמו של האתר: La Tomba degli Orazi e Curiazi. אלה קברים בצורת עמודים חרוטיים הנמצאים על הדרך העתיקה ויה אפיה. מחקרים מעלים כי כנראה מדובר באתר קבורה של גיבור אטרוסקי. בסמוך לעיירה נמצאים מספר מסלולי הליכה בתוך יער המובילים בסופו של דבר, בדרך מוצלת ונעימה, לגדות אגם אלבנו.  

מונטה פורציו קאטונה Monte Porzio Catone

זוהי עיירה קטנה היושבת על גבעה, בתוך שרשרת עיירות 'קסטלי רומאני' , ממנה יש נקודות תצפית מרהיבות לעבר הרי האפנינים. המקורות הראשונים להתיישבות הם מהמאה ה-11 והשם 'פורציו' (Porzio) מרמז על משפחת Porzia מרומא שכנראה קיבלה את הנחלה. בעיירה כדאי לבקר במוזיאון העירוני Museo della Città ולראות מסמכים וממצאים ארכיאולוגים על האיזור, ואת הדאומו המקומי Chiesa Parrocchiale di San Gregorio Magno. סמוך לעיירה נמצא פארק אתגרי מושלם להרפתקה משפחתית עם מסלולי אתגר, משחקים לילדים ואזורים לפיקניק.

פאלאצו סאבלי, רוקה פריורה Palazzo Savelli, Rocca Priora

רוקה פריורה היא העיירה הגבוהה ביותר באזור וממוקמת בגובה של 768 מ' מעל פני הים, בפארק האזורי המכונה "Parco Regionale dei Castelli Romani". מכיוון שהיא ממוקמת בגובה רב, היא העיירה בה הכי קר באזור עם שלג כבד מדי שנה שהעניקו לה את הכינוי "שדה השלג של רומא". רוקה פריורה חייבת את הונה בעבר לסחר בקרח. פאלאצו סאוולי, כיום בית העירייה, נבנה במאה ה -11 אך עבר שינויים ושיפוצים עד למאה ה -19 אז קיבל את צורתו הנוכחית בסגנון הרנסנס. זהו מבנה בולט במראהו, גודלו וחשיבותו וכדאי לבקר בו בשעות העבודה של העירייה, כדי לראותו מבפנים.

טורה דל טריוויו, וולטרי Torre del Trivio Velletri

בוולטרי בולט מאוד מגדל הפעמונים – Torre del Trivio – במרכז העיירה. גובהו כ- 50 מטרים ולו 32 חלונות ביפורה (8 בכל צד). כדי לסמל את אור האמונה עוטר המיגדל בקישוטי מיוליקה ירוקים וצהובים, שלהם גם פונקציה אסתטית חשובה, בנוסף לצלב המתנוסס בראשו. על פי המסורת נבנה המיגדל במאה ה-14 לכבודה של מריה הקדושה שעזרה לתושבים ברגעים קשים. המגדל ניצל מכמה מכות ברק ומהפצצות. תושבי העיירה ידועים באהבתם הגדולה למריה ולכן המקום נחשב גם כמקום מפגש חברתי.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?