בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

קטניה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

קטניה זו עיר אשר עם השנים שינתה את פניה בשני מובנים. ראשית רעידות אדמה הביאו את העיר לעבור שינויים יותר מפעם אחת כאשר השינוי המרכזי קרה בסוף המאה ה-17 עת פקדו את העיר שתי רעידות אדמה והתפרצות של הר הגעש אתנה, שהרסו כמעט לחלוטין את העיר והביאו לבנייה מחודשת. השינוי השני הוא באופי העיר. קטניה היתה ידועה כ'שיקגו' של סיציליה, עיר עם עבריינות רבה, פשיעה וכייסות. אך כבר כמה עשורים שהעיר הפכה להיות תוססת, מרתקת, טעימה, בטוחה לסיורים ומומלצת לטיול. מרכז העיר בנוי בסגנון הבארוק, לצד שרידים רומיים שמבצבצים בין הכיכרות, חנויות בכל רחוב מרכזי ומטבח מושלם של דגה טרייה, פסטה על טהרת ירקות האזור (כמו פסטה אלה נורמה עם חצילים) וקינוחים משובחים.

פיאצה דל דאומו Piazza del Duomo

פיאצה דל דאומו היא מרכז העיר קטניה. במרכז הכיכר ניצבת המזרקה שבמרכזה הפיל המפורסם, ה “O Liotru“, בלשון המקומיים. בסיס המזרקה עשוי משיש, הפיל מאבן לאבה שחורה והאובליסק הבולט הובא לכאן באחד ממסעות הצלב. המזרקה, מעשי ידי האדריכל הידוע ג'ובאני באטיסטה ואקריני Giovanni Battista Vaccarini אשר תכנן גם את המבנים סביב הככר, כמו פאלאצו דאי אליפנטי Palazzo degli Elefanti (בית העירייה), פאלאצו קיאריצ'י Palazzo dei Chierici וכמובן הקתדרלה על שם הקדושה אגתה. בקצה הכיכר מזרקה המציגה את נהר האמנאנו Amenano הזורם מתחת לעיר. מהכיכר נמתח הרחוב הראשי Via Atenea, המלא בחנויות, בתי קפה ובניינים נאים.

קתדרלה די סנט'אגתה Cattedrale di Sant'Agata

הקתדרלה המקסימה והחשובה המקודשת לסנט'אגתה נהרסה הרבה פעמים בגלל רעידות האדמה התכופות שפקדו את העיר, אך תמיד נבנתה מחדש. אם יזדמן לכם להגיע לכאן ב-5 בפברואר, תוכלו לראות את האהבה הגדולה שמעניקים תושבי העיר לקדושה בתהלוכות דתיות. נבנתה בפעם הראשונה, על שרידי מרחצאות רומיים, בשנת 1070, אך כאמור המראה הנוכחי הוא תוצאה של בנייה מחודשת במאה ה-18 של האדריכל ואקריני (Giovanni Battista Vaccarini ) שתיכנן את החזית, ושל האדריכל פאלאצוטו (Giuseppe Palazzotto) שעיצב את פנים הכנסייה. את פיסלה של הקדושה אגתה ניתן לראות מבחוץ, ואת שרידיה בחדר קדושה בכנסייה עצמה. בפנים נמצא גם קברו של המלחין הדגול וינצ'נזו בליני (Vincenzo Bellini) יליד העיר.

ויה אתנאה Via Etnea

ויה אתנאה – הרחוב הארוך והראשי של קטניה, 3 קילומטר אורכו, נמתח מדרום לצפון ולכל אורכו ניתן לראות את הר הגעש אתנה נישא מעליו. זהו רחוב שלאורכו בתים בסגנון הבארוק, חנויות אלגנטיות, בתי קפה וכמה פינות חמד ראויות לציון. בפיאצה דלה אוניברסיטה (Piazza della Universita) בולט פאלאצו דלה אוניברסיטה (Palazzo della Universita) שבמקור נבנה במאה ה-15 אך שופץ אחרי רעידת האדמה במאה ה-18. בהמשך מגיעים לפיאצה סטאסיקרו (Piazza Stasicoro) בה אפשר להיחשף לאמפיתיאטרון רומי מהמאה ה-2 לספירה. אחריו כדאי לבקר בגן הציבורי נאה בשם ג'ארדינו בליני (Giardino Bellini), ומעט אחרי, מרחק 5 דקות הליכה נמצא גן בוטאני (Orto Botanico) מקסים, בתוך מתחם אוניברסיטאי נוסף. כאמור הרחוב עמוס בחנויות, בתי קפה כך שהשילוב בין האתרים לבין 'שופינג' הוא מושלם.

תיאטרו מאסימו בליני Teatro Massimo Bellini

העיר קטניה ידעה לכבד את אחד מבניה, יליד העיר, המוזיקאי וינצ'נזו בליני בהקמת תיאטרון אופרה על שמו. התיאטרון נבנה בשנת 1890 ועל חזיתו נראים סמלי המוזיקה. על חזיתו המרשימה בסגנון הבארוק, נראה פסל עם כנפי מלאך המסמל את ניצחון המוסיקה והשירה. בין אחד מפסלי הראשים הוא של המלחין עצמו. פנים תקרת האולם מעוטרת בציורי פסיפס המתארים סצנות מהאופרות של בליני ופסל גדול של דמותו. ניתן לערוך סיור מודרך ולדמיין את אירוע הפתיחה, בו השתתפו אנשים רבי מעלה, שהאזינו לאופרה המפורסמת של בליני 'נורמה' ולאחריה נכנסו תושבי קטניה כדי להוקיר את זכרו של בן העיר האהוב, שלאחר כתיבת האופרה תקפה אותו מחלה קטלנית, ובשנת 1835 הוא מת בגיל 34 בלבד.

ויה דיי קרוצ'יפרי Via dei Crociferi

רחוב קרוצ'יפרי הוא רחוב של כנסיות, של חזיתות מרשימות של אדריכלות מופת. אלו תוכננו במאה ה-18 בסגנון הבארוק. כנסיית סן בנדטו (Chiesa di San Benedetto) הידועה בגרם המדרגות עם פסלי המלאכים והמנזר הבנדיקטי לצידה, אחריה כנסיית סאן פרנצ'סקו בורג'יה (Chiesa di San Francesco Borgia) ובה הקלויסטר המרשים עם הקשתות והעמודים. ממול נמצאת כנסיית סאן ג'וליאנו (Chiesa di San Giuliano) שהיא דוגמא מובהקת לסגנון הבארוק הסיציליאני. כדאי גם להציץ לווילה הנמצאת בהמשך, ווילה 'צראמי' Villa Cerami שבה שוכנת הפקולטה למשפטים. הרחוב נחשב לאתר שימור של אונסק"ו ואחד היפים בדרום איטליה בכלל וסיציליה בפרט.

מונסטרו דאי בנדיטיני די סן ניקולו ל'ארנה Monastero dei Benedettini di San Nicolò l'Arena

המנזר הבנדיקטיני הוא אחד המנזרים הגדולים ביותר והוא השני בגודלו באירופה שהוא גם אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המנזר נוסד בשנת 1558 וכיום הוא מארח את המחלקה למדעי הרוח של אוניברסיטת קטניה. יש לו היסטוריה של 500 שנה (מסוף המאה ה -16) בה שימש המקום כמנזר עבור הבנדיקטינים, ולאחר מכן הפך למתחם צבאי ואף לבית ספר במשך כמה שנים. המקום עבר שינויים רבים במהלך ההיסטוריה בעיקר בגלל התפרצויות של הר הגעש ורעידות אדמה, שהובילו לשיפוצים חוזרים ונשנים. החדרים, המסדרונות, גרם המדרגות, החצר והמזרקות מספקים הצצה להיסטוריה אמנותית, תרבותית ואדריכלית מרתקת. כמעט כל פינה מעוטרת בצורה מרשימה. ניתן לבקר באתר בסיור מודרך ואפשר גם להיכנס למתחם באופן עצמאי.

שווקים עירוניים Mercati Popolari

ביקור חובה בשעות הבוקר. צבעים, ריחות ותרבות מקומית. השווקים של קטניה הם חגיגה קולנית וגסטרונומית. שוק אחד ממוקם בין פיאצה דאומו לגנים סמוך לים (Piazza Pardo). שוק גדול נוסף הוא בכיכר קרלו אלברטו (Piazza Carlo Alberto) במרכז העיר, שם שוק הדגים הטריים מומלץ מאוד. בסמוך אליו שוק של פירות וירקות, גבינות מקומיות וכלל איטלקיות, צעצועים ובגדים במחירים סבירים. תקדישו כמה רגעים לשמוע את ה Vuciate אותן קריאות של המוכרים לעבר הקונים, החוויה היא מקסימה ואותנטית.

אצ'יראלה Acireale

חצי שעה צפונית לקטניה, על קו החוף המזרחי, שוכנת אצ'יראלה הצופה אל הים. זוהי עיר אותנטית וציורית בה כדאי לבקר ולהנות משקט ותצפית יפה. בדרך אליה עוברים באצ'יקסטלו (Aci Castello) , בטיילת הקיקלופים (Lungomare Dei Ciclopi) ושומעים את האגדה על הסלעים הגדולים העולים מן הים באצ'י טרצה (Aci Trezza). באצ'יראלה תתענגו על עוגיות מרציפן מעולות וכוס ברד בטעם לימון – Granita הגרניטה המפורסמת של האזור. את אלה תוכלו למצוא מסביב לפיאצה דאומו, במרכז העיירה. הסיציליאנים מתמחים בקינוחים מתוקים.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?