בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פוטנצה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

פוטנצה היא בירת המחוז הגבוהה באיטליה, וצופה על כל עמק נהר הבאסנטו ברכס האפנינים. יש המכנים אותה 'עיר המדרגות', בגלל סוגי גרמי המדרגות הרבים המובילים את המבקרים בה. חלקם ארוכים, אחרים רחבים, חלקם עתיקים לצד חדשים – אך ללא ספק הם רבים. פריחתה היתה בעיקר בתקופה הרומית ושבה להיות שוקקת בתקופה המודרנית עם בניית מבנים רבי קומות הבנויים בה במדורג. העיר עברה רעידת אדמה בשנת 1980 וניזקי הפגיעה עדיין ניכרים. מרכז העיר העתיק נעים לסיור ובין הרחוב הראשי (Via Pretoria) והסמטאות היוצאות ממנו, מסתתרים מבנים מעניינים לביקור.

פיאצה מריו פאגאנו Piazza Mario Pagano

כיכר אשר מצטרפת לרשימת סמלי העיר של פוטנצה. נמצאת בסמוך לרחוב הראשי Via Pretoria. הכיכר מארחת רוב ימות השנה אירועי תרבות כמו קונצרטים בקיץ ושווקי חג המולד בחורף. את הכיכר החלו לבנות בתחילת שנות ה-30 של המאה ה -19 ונחנכה בשנת 1844. בשנת 1870 קיבלה את שמה הנוכחי Mario Pagano ע"ש פטריוט לוקני (מלוקניה) שנהרג במלחמת העצמאות של הרפובליקה הפרתנופאית (מדינה קצרת מועד בשנת 1799). בכיכר מבני ציבור כמו התיאטרון העירוני, משרדי העיתון Gazzetta del Mezzogiorno ומשרדי ממשל מקומיים.

כנסיית סן מיקלה ארקאנג'לו Chiesa di San Michele Arcangelo

לקח לא מעט זמן לגלות את שרידי הכנסייה המקורית מתחת לזו הנוכחית. המבנה העתיק הוא כנראה מהמאה ה-5, והמבנה הנוכחי, שעבר שינויים רבים לאורך השנים, הוא מהתקופה הלונגוברדית משנת 1178. שער הכניסה נשתמר בצורה טובה ופנים המבנה פשוט מאוד, מה שמחזק את אווירת ימי הביניים והיופי המיוחד. באפסיס ניצב פסל עץ של המלאך מיכאל.

ויה פרטוריה Via Pretoria

הרחוב הראשי, הארוך וההיסטורי של פוטנצה. תוואי הרחוב הנוכחי יושב על רחובה המרכזי של העיר הרומאית – Decumanus  – ממזרח למערב. הוא מתחיל בשער Porta Salza עד המפגש עם Beato Buonaventura ואורכו כ 1 ק"מ. מהרחוב ניתן להגיע למספר אתרים מרכזיים, כמו כנסיות ומוזיאונים ובעיקר אפשר ליהנות ממגוון מסעדות, בתי קפה וחנויות, כאשר בחלקו המערבי הופך הרחוב הראשי למדרחוב.

קתדרלה די סאן ג'רארדו Cattedrale di San Gerardo

הדאומו המקומי, קתדרלה די סאן ג'רארדו, מקודשת למריה ובנוסף לפטרון העיר, הקדוש ג'רארדו אשר בשנת 1000 לספירה היה בישוף העיר.  ממוקמת בחלקה הגבוה של העיר, בנויה בסגנון רומנסקי עם גרם מדרגות קשתי ודלת ברונזה מרשימה שבמרכזה תיאור חייו של ישו. פנים הכנסייה, הבנויה כצלב לטיני, מרשים. הכיפה המעוטרת מראה  את ישו במרכז השמיים המוזהבים. בכנסייה מספר רב של קפלות פרטיות. עד שנת 1566 היו בה 25 ובמאה ה 16 נוספו עוד 7 .

מקדש לכבוד סאן ג'רארדו Tempietto di San Gerardo

בעיקול רחוב 18 באוגוסט 1860  (Corso XVIII Agosto 1860) ניצב מקדש קטן לפטרון העיר סאן ג'רארדו לה פורטה. הפטרון הוא קדוש אשר נולד בעיר ויצ'נזה בצפון איטליה נדד לדרום איטליה כדי לחזק את הקהילות הנוצריות ומצא עצמו בישוף של בירת בזיליקטה. לצד המקדש, אשר בנוי על מספר עמודים עם כותרות קלאסיות, ישנה גם נקודת תצפית לעבר שיפולי העיר. בערב הנקודה הזו מוארת ויפה לביקור.

וילה רומאית מאלואקארו Villa Romana di Malvaccaro

עדות מרתקת, ובין הבודדות באזור, לתקופה הרומאית. שרידי הווילה, הנמצאת במרחק קצר מחוץ למרכז העיר, ראויים לביקור בגלל רצפת פסיפס מרתקת ויפייפיה. רצפת הפסיפס מהמאה ה3-4 לספירה, נמצאת במרכזו של רובע מגורים מודרני וחושפת סדרת עיטורים ודמויות, עדות לשרידים עתיקים יותר.

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה ע"ש דינו אדאמסטנו Museo Archeologico nazionale Dinu Adamesteanu

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה נפתח בשנת 2005 ומאפשר למבקר לעבור מסלול כרונולוגי של התפתחות הארכיאולוגיה במחוז כולו בדגש על פוטנצה. שם המוזיאון מוקדש ל Dinu Adamesteanu יוזם תחום הארכיאולוגיה ב'לוקניה', שמה הנוסף של בזיליקטה. המוזיאון שוכן בפאלאצו לופרדו, מבנה בן שתי הקומות, סמוך לדאומו ומומלץ מאוד לביקור.

טורה (מגדל) גוארווה Torre Guevara

המגדל משתרע על פני שלוש קומות וגובהו עשרים מטרים, ניצב במרכז ההיסטורי והוא שריד מהטירה העתיקה (מהמאות 10-11). משפחת גווארה, רוזני פוטנזה, בנו והשתמשו בו כנקודת תצפית הגנתית ובהמשך נבנה מבצר שהגן על תושבי המרכז ההיסטורי של העיר. מאוחר יותר הוא נתרם למיסדר הקפוצ'ינים שהפכו אותו לכנסייה ולמנזר. תפקיד נוסף של המשקיפים היה לשלוט בגאותו של נהר הבאסנטו שעובר מתחת לעיר.  

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?