בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מאטרה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

מקום מיוחד במינו. במשך שנים נחשבה מאטרה, על בתי האבן בה גרו אלפים מתושביה, לבושה של איטליה. המאמץ הממשלתי, למרות התנגדות ראשונית של התושבים, הביאה את העיר להתעשת ולהפוך את הבושה לגאווה מקומית. אתר תיירות קסום ומרתק מבחינת התפתחות תרבותית וחברתית. גולת הכותרת הם בתי התושבים בתוך המערות ולצידם פינות חמד, יצירות אומנות, נקודות נוף ואווירה הלקוחה מלפני 2000 שנה. לא סתם היתה מאטרה תפאורה למספר סרטים המתארים את סיפור ישו ואת העיר ירושלים.

מאטרה

סאסי די מאטרה Sassi di Matera

האתר הידוע ביותר של העיר מאטרה. מערות מגורים שנבנו לפני מאות שנים בתוך סלע הטוף של האזור. אט אט התפתחו במקום חיי קהילה סביב הכיכרות הקטנות, בין הסמטאות ובכנסיות הייחודיות. הביקור במקום הוא מהמרתקים באיטליה כולה. פעם כונה המקום: 'הבושה של איטליה' , עד אשר פונו תושבי המערות בסוף שנות ה – 70 של המאה ה-20, והמקום הפך לאתר ביקור מבוקש. אזור ה Sassi מחולק לשני רבעים: Sasso Barisano החלק ובו המסעדות והחנויות ו Sasso Caveoso העתיק יותר, ובו ניתן לראות את בתי התושבים.

קתדרלת מאטרה Cattedrale di Matera

בנקודה הגבוהה ביותר בעיר, ניצבת הכנסייה המרכזית ששמה הוא: Cattedrale di Maria Santissima della Bruna e Sant'Eustachio. היא נבנתה על מנזר עתיק אחר והינה המרכז הדתי של העיר. חזיתה מרשימה, עם חלון רוזטה יפיפה ומגדל הפעמונים שבחלקה האחורי, מתנשא לגובה 52 מ'. הפנים הוא בסגנון הבארוק וכולל יצירות חשובות, כמו פסל המדונה המחזיקה את ישו ופסיפס ביזנטי עליו סצנה דומה. האולם הראשי מחולק לשלושה ומרשים בכותרות העמודים המפוסלים בסגנון ימי הביניים.

הבאר "הפאלומבארו הארוך" Il Palombaro Lungo

באר ענקית אשר שימשה לאגירת מים עבור תושבי ה'סאסי'. היא נחפרה מתחת לכיכר המרכזית, בעומק של כ-15 מטר ואגרה סדר גודל של 5000 קוב מים. בעזרת סדרת גלריות, מסדרנות, מערות ובארות הצליחו לרכז במקום את מי הגשמים אשר ירדו בקרבת מקום. הבאר נפתחה לביקור בשנת 1991, ובסיור מודרך ניתן לראות ולהבין כיצד המערכת הזו פעלה והיתה מקור חיים חשוב לאלפי תושבי האזור.

הקפלה הסיסטינית של החטא הקדמון La Cripta del Peccato Originale

במרחק נסיעה קצר ממאטרה במקום שנקרא Gravina di Picciano לצד ערוץ הנחל Gravina נמצאת קריפטה טבעית, המכונה 'הקפלה הסיסטינית של ציורי הקיר' בזכות סדרת פרסקאות מדהימה אשר מתוארים בה, קדושים ושליחים ובין היתר, החטא הקדמון – אכילת פרי עץ הדעת ע"י אדם וחווה לצד סצנות תנכ"יות נוספות. המקום, אשר במשך מאות שנים שימש למגורי בעלי חיים, חודש ונפתח לציבור בשנות ה 70 של המאה הקודמת, בזכות קרן Fondazione Zétema di Matera.

מוזיאון מוסמה Museo Musma

באחת מסמטאות הסאסי, נמצאת כניסה פשוטה למוזיאון מרהיב. זהו מוזיאון ה'מוסמה' Musma המציג אומנות מודרנית לצד חדרים שנחצבו בסלע. פסלים, תכשיטים, קרמיקה, ציורים וספרי אומנות אשר נתרמו ע"י אומנים שונים, מוצגים לצד יצירות מהמאה ה-19 ועד היום. המבנה עצמו, פאלאצו פומראצ'י (Palazzo Pomarici)  ידוע גם בכינויו 'בניין 100 החדרים'. חלק מקירות החדרים מכוסים בפרסקאות עם תיאורי נוף פסטורלי.

כנסיות הסלעים Le Chiese Rupestri

אחד מסימני ההיכר של מאטרה הן סדרת כנסיות שנחצבו בסלע, שהן חלק מ Parco della Murgia Materana ועומדות על תילן עד היום ובהן יצירות אומנות מרהיבות. לכנסיית Chiesa di San Pietro Barisano חזית רומנסקית חצובה ומרשימה ולכנסיית Santa Lucia alle Malve, ציורי פרסקו המתארים את הקדוש ניקולה, מריה וקדושים אחרים. תפאורת הכנסיות ביום, ובלילה כאשר הן מוארות מחזירות את המבקרים בהן לשנים הראשונות של הנצרות כאשר הוקמו מינזרים, כנסיות קטנות וקהילתיות בתוך סלעי הטוף הגדולים.

בית המגורים במערה La Casa Grotta

עדות מדהימה למה שכונה באירופה "הבושה של איטליה', אך לתושבי המקום היה החיים עצמם. בית המגורים של משפחה בת 11 נפשות אשר התגוררה בו עד 1957 לצד חיות המשק אשר סיפקו להם אוכל (תרנגולות) וכלי תחבורה (חמור). התאור הוא מרתק: מיטה עם מזרון הממולא בעלי תירס, שולחן עם צלחת אחת אשר ממנה אכלה כל המשפחה, באר אשר אגרה מי גשמים ועוד. התיאור המוחשי של בית המקומיים מעורר מחשבה ודמיון בהשוואה לחיים המודרניים. המשפחה, יש לזכור, נאלצה לעזוב בכפייה את ביתה ולעבור לדירת מגורים חדשה.

פאלאצו לאנפרנקי (המוזיאון הלאומי לאמנות מימי הביניים ומודרנית של בזיליקטה) Palazzo Lanfranchi

בקצהו של רחוב ארוך עמוס במוזאונים, חנויות ומסעדות (Via Domenico Ridola) ניצב פאלאצו לאנפרנקי. רגע לפני הכניסה אליו כדאי להביט אל הנוף הנפרש מצד שמאל של הבניין (Belvedere di Piazza Giovanni Pascoli). הביקור בבניין מהמאה ה-17, המשמש כיום כמוזיאון לאומנות ימי ביניים ומודרנית, מומלץ מאוד בזכות סדרת הציורים המרתקת של הסופר קרלו לוי על פי ספרו 'ישו נעצר באבולי', המתארים את חיי התושבים בעיירה הסמוכה למאטרה, בתקופה בה הוגלה לשם עקב היותו אנטי-פאשיסט. הציורים מתארים באופן מרשים את החיים, את הקשיים, ואת תחושות התושבים. הספר, שתיאר כי החמלה האנושית לא הגיעה למקומות נידחים בדרום איטליה, זכה להצלחה גדולה בעולם (מוצג בקומת הכניסה, בחדר המוקדש לקרלו לוי).

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?