בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

טורינו – 14 אתרים ואטרקציות שחובה לראות

העיר המלכותית של איטליה והעיר בה נולד איחוד ארץ המגף במאה ה ה-19. עטורת רחובות מהודרים ומוזאונים מרתקים (המוזיאון המצרי, המוזיאון לקולנוע, מוזיאון המכוניות) מבני פרלמנט מרשימים, פארקים לפנאי וארמונות פאר מלכותיים וכנסיות בהן מסתתרים סודות. המטבח הוא צפוני קלאסי, מגוון וטעים מאוד.  

פיאצה קסטלו Piazza Castello

הכיכר המרכזית בעיר, המהווה נקודת יציאה מצוינת למגוון אתרים קרובים. הכיכר עצמה מוקפת באכסדראות עם בתי קפה וחנויות. בפינה ממנה יוצא ויה פו Via Po נמצא היכל אומנויות הבמה, ממנו ניתן לשמוע מידי פעם מוסיקת אופרה בחינם. במרכז הכיכר פאלאצו מאדמה Palazzo Madama ההיסטורי. מהכיכר ניתן לצאת לויה פו המקורה, ויה גאריבלדי מידרחוב ובו חנויות רבות וויה רומא האלגנטי, עם מותגי היוקרה.
מולה אנטונליאנה - סמלה של העיר טורינו

מולה אנטונליאנה Mole Antonelliana

מבנה מרשים בגודלו שהפך עם השנים לסימלה של העיר. היה אמור בתחילה להיות בית הכנסת של הקהילה היהודית בעיר אך הפך למוזיאון עשיר ומעניין לתולדות הקולנוע. ביקור בו לוקח את המבקר לראשית ימי הקולנוע ולשנותיה הראשונות של איטליה על המסך וכן לכוכבים מפורסמים מכל העולם. המוזיאון אינטקרטיבי בחלקו ומתאים לכל הגילאים. בעזרת מעלית ניתן לעלות לגובה של 85 מטרים לתצפית מרהיבה על העיר.

פאלאצו מאדאמה Palazzo Madama e Casaforte degli Acaja

במרכזה של פיאצה קסטלו עומד מבנה ששימש בימי הביניים כטירה שהיתה חלק מחומת העיר הרומית. המראה כיום, בעיצוב וחזית מחודשת ובסגנון הבארוק, נעשה במאה ה-18 לבקשת הדוכסית לבית סבויה. גרם מדרגות מרשים ביותר מוביל את המבקרים אל המבנה שכיום מאכלס את מוזיאון העיר לאומנות עתיקה ובו אוספי אמנות מרתקים, חלקם מפקיסטן ואפגניסטאן. תקרות הארמון, הקירות ורצפת החדרים מעוטרים בסגנון הבארוק ומרהיבים למראה.

פיאצה סן קרלו Piazza San Carlo

'הסלון' של טורינו. כיכר רחבה סביבה בתי קפה היסטוריים. במרכזה הפסל של מנהיג שושלת סבויה עמנואלה פיליברטו מהמאה ה 16, המכונה "סוס מברונזה וראש של ברזל" ובדרומה שתי כנסיות מרכזיות בעלות מראה זהה. כדאי לעצור בבית הקפה 'סן קרלו' Caffè San Carlo ולשתות את המשקה של טורינו, הב'יצרין המקומי.

פיאצה קאריניאנו Piazza Carignano

כיכר מרשימה באופן בנייתה הארכיטקטוני ובעלת חשיבות היסטורית. כאן בילו חברי פרלמנט רבים בעודם יושבים בבתי הקפה, ועסקו במהלכים לקידום איחודה של איטליה. בבית הקפה Del Cambio נהג לשבת הרוזן קאבור, שהיה ראש הממשלה, כשהמתין לקריאה מחלונות בניין הפרלמנט. הבניין מעוצב בצורה גלית ומשתפלת, והינו מרשים ביותר.

פאלאצו קאריניינו Palazzo Carignano

אחד הבניינים היפים בטורינו אם לא היפה ביותר. סגנון הבארוק הגלי והנושם מלבנים אדומות, הוא מעשי ידי גוארינו גואריני בין האדריכלים הבולטים במאה ה17. בארמון זה נולד בשנת 1829, מי שלימים יהיה מלך איטליה אשר איחד את המדינה ב 1861: ויטוריו עמנואלה ה-2. לאחר האיחוד הפך הארמון לפרלמנט האיטלקי הראשון וכיום הוא מהווה מוזיאון לתולדות האיחוד. חלק מהפריטים והצגת המהלכים במוזיאון, מוצגים באולמות שבהם התרחשו הדברים במציאות.

המוזיאון מצרי Museo Egizio

אחד המוזיאונים בו נמצא אוסף ממצאים ארכיאולוגים ממצרים הנחשב לאחד הגדולים בעולם. פסלי ענק ומקדש אבן משוחזרים, פפירוסים המביאים עדויות להבנת התרבות המצרית, כלי אוכל, כלי עבודה, קישוטים וקברים מהווים את האוסף של ברנארדו דרובטי, יליד פיימונטה, כאשר שימש כקונסול צרפת במצרים בזמן מלחמות נפוליאון.

הקתדרלה של טורינו (תכריכי ישו) Cattedrale di San Giovanni Battista

הקתדראלה המקודשת ליוחנן המטביל ובה קפלת התכריכים הקדושים הכנסיה. נמצאת מאחורי ארמון המלכים, ובה אחד מהאוצרות הקדושים בנצרות – תכריכי ישו. אחד ה"רליקים"- שרידים השנויים במחלוקת. פיסת בד עליה מוטבעת דמות של גבר אשר ניצלב ואשר נירכשה ע"י אחד מבני משפחת סבויה. היום נמצאים התכריכים פיזית בטורינו אך שייכים לכס הקדוש אשר בותיקן.

כנסיית סופרגה Basilica di Superga

הבזיליקה שנבנתה על הגבעה הצופה על העיר, כאות תודה על ניצחון משפחת סבויה בקרב מול הצרפתים והספרדים בתחילת המאה ה 18, והפכה להיות מקום קבורתם של בני המשפחה. בשנת 1949 פגע מטוס של קבוצת הכדורגל טורינו בצלע ההר והביא למותם של כל שחקני הקבוצה שנחשבה לאחת הגדולות בהיסטוריה של איטליה. קבר אחים מזכיר את האירוע הקשה.

פיאצה סטאטוטו Piazza Statuto

כיכר בסגנון הבארוק אשר שימשה להוצאות להורג בעת השלטון הצרפתי. נקראת על שם חוק היסוד של מלכות סבויה מ -4 במרץ 1848 (המכונה סטאטוטו אלברטינו, משמו של המלך שהפיץ אותה, קרלו אלברטו). עברה שיפוץ ושיקום ובמרכזה אנדרטה מרשימה בצורת פירמידה מסלעים אשר הובאו מהאלפים, המסמלים את הצלחת כריית המנהרה ומסילת הרכבת המקשרת בין איטליה לצרפת תחת רכס Fréjus.

קמרונות העיר I Portici di Torino

אחד מסמלי העיר המלכותית. 18 ק"מ של קמרונות ברחובות העיר, המאפשרים לטייל גם בימי שמש חזקה או בימי גשם זלעפות. הקמרונות היו בתחילה בין פיאצה קסטלו לאורך ויה פו עד לכיכר ויטוריו ונטו ועם הזמן התפרשו בכל העיר. סוגי הקמרונות מגוונים, מאבן אפורה בויה פו ועד שיש בויה רומא. פרט ראוי לציון: בויה פו ניתן לראות את הקמרון הצפוני שלם ואילו בחלקו הדרומי הוא מקוטע. מדוע? כי הצפוני נועד לאנשי המלוכה והדרומי לפשוטי העם.

פארק וטירת ולנטינו Parco e Castello del Valentino

טירת ולנטינו הממוקמת בפארק דל ולנטינו, משמשת היום כמקום מושבה של הפקולטה לאדריכלות של האוניברסיטה הפוליטכנית של טורינו. היה זה אחד מארמונות בית המלוכה סבויה, שהחל משנת 1997 נכלל ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. הטירה העתיקה נקנתה על ידי הדוכס עמנואל פיליברט מסאבויה בעצתו של האדריכל אנדראה פאלאדיו. השם ולנטינו, הגיע כנראה מקדוש בשם ולנטינו ששרידיו נמצאו בכנסייה שעמדה בקרבת מקום. המבנה הנוכחי הוא פרי יוזמתה של הנסיכה כריסטין מצרפת , אשתו של ויקטור אמדאוס הראשון, שהתגורר כאן משנת 1630. האדריכל קרלו די קסטלמונטה שיפץ את הבנייה במהלך המאה ה-17. לאחר תקופה בא היה נטוש, נערכו בו שיפוצים בשנת 1860 כאשר נבחר למושב הפקולטה להנדסה בטורינו. בשטחו נמצא Orto Botanico dell'Università di Torino, גן בוטני השייך לאוניברסיטת טורינו. כיום ניתן לבקר רק בקומת הקרקע בחלק מחדרי האצולה (Stanze del Piano Nobile), אולם העמודים (Sala delle Ccolonne) וקאפלה (Cappella al Piano Terreno). הביקור הוא בתיאום מראש ועם הדרכה (ללא תשלום) .

מוזיאון המכוניות Museo dell'Automobile di Torino

סיור מרתק בין המכוניות הראשונות מסוף המאה ה18 ועד המכוניות המתקדמות של היום. ללא ספק המוזיאון הוא גם מחווה לתעשיית הרכב האיטלקית ומשלב הסברים (באנגלית ובאיטלקית) על התפתחות המנוע וגלגולו של הגלגל.

כנסיית סן לורנצו Chiesa Reale di San Lorenzo

אחת הכנסיות המרשימות בעיר. מעבר לעיצובה הבארוקי, והיותה הכנסייה המלכותית, היא מסתירה את אחד מקסמי האומנות המדהימים של טורינו בפרט ואיטליה בכלל: המביט אל כיפת הכנסייה רואה מעין קליידוסקופ של צורות וצבעים, פרי כישרונו של האדריכל גוארינו גואריני. שווה – לא להחמיץ!

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?