בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

ויצ'נזה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

ויצ'נזה היא אחת הערים האלגנטיות במחוז ונטו שבצפון איטליה. כאשר מוזכר שמה של העיר, עולה מייד שמו של אדריכל הרנסנס הידוע – אנדראה פאלאדיו –  שהוא זה שהעניק לעיר את כינויה היום – העיר הפלדיאנית. סיור בעיר מאפשר  לראות את גאוניותו כאדריכל ולהתפעל מהיצירתיות במבנים, בווילות ובכנסיות שתכנן. שיטוט ברחוב הראשי, קורסו אנדראה פלאדיו, יגלה פינות נסתרות, חנויות בוטיק ובתי קפה. עשרים ושלושה בניינים מיוחסים לפלאדיו, וכן עשרים ואחת וילות הממוקמות בכמה פרובינציות. כל בנייני העיר והווילות של פלאדיו זכו להכנס לרשימת אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו.

תיאטרון אולימפיקו Teatro Olimpico

אתר מיוחד במינו ואחד מסמלי העיר. התיאטרון האולימפי מסמל את האדריכלות הרנסנסית, את היצירתיות של האדריכל פאלדיו ואת החייאת התקופה הקלאסית. בקצה הרחוב הקרוי על שם האדריכל, נמצא התיאטרון, המושך רבים כדי לשבת על מושבי העץ ולצפות בבמה שלה תפאורה היוצרת אשלייה של עומק ומעוררת התפעלות. התפאורה מדמה את העיר היוונית תבאי עם בתים בני שתי קומות בסגנון קלאסי וביניהם גומחות עם פסלי דמויות. אירוע הפתיחה התקיים בשנת 1585 (5 שנים לאחר מותו של האדריכל ולכן לא זכה לראות את יצירתו) ופתח את חגיגות הקרנבל של אותה שנה. הביקור מומלץ בשעות בהן מתקיים מופע אורקולי.

באזיליקה פאלאדיאנה Basilica Palladiana

השם 'בזיליקה' יכול לבלבל. זהו אינו מבנה כנסייתי דתי, אלא מבנה אזרחי כפי שהיה במקור, בתקופת רומא העתיקה, מבנה למפגשים פוליטיים. על כן, במאה ה-16, נתן לה האדריכל המחונן, אנדראה די פייטרו דלה גונדולה Andrea di Pietro della Gondola הידוע יותר בכינויו אנדראה פלאדיו, את השם בזיליקה. שתי קומות מאבן לבנה (ממחצבות הרי Asiago) בסגנון קלאסי, המשאירות רושם עז על כל מי שמביט בהן. ניתן לעלות למרפסת בקומה השנייה ולשבת בשולחנות בית הקפה, ולהתרשם מ'הסירה ההפוכה' שיטת הבנייה המיוחד של פאלדיו לגג המבנה ותקרת האולם, וליהנות ממראה הכיכר הפרושה מטה.

שדרות אנדראה פאלדיו Corso Andrea Palladio

שדרות אנדראה פאלדיו, הרחוב הראשי הקרוי על שם האדריכל יליד העיר, הוא רחוב ארוך שמשלב Palazzi – ארמונות של משפחות אצילות, שרובן תוכננו ע"י פאלדיו, Portici ארוכים שהם מעברים מקורים על ידי קשתות ומשני הצדדים חנויות מודרניות של רשתות ידועות. כדאי לשים לב לכמה מבנים מיוחדים שתיכנן פאלדיו: Palazzo Thiene Bonin Longare, ובו שתי קומות בבנייה קלאסית בחלקו הפנימי. Palazzo Trissino – Baston שכיום הוא מקום מושב בית העירייה.כנסיית Chiesa di San Gaetano Thiene ועוד רבים וטובים ההופכים את הטיול ברחוב לחוויה אומנותית מרשימה. בין הרחוב לכיכר הראשית 'פיאצה דאי סיניורי' יש מעברים נוחים וקצרים.

פאלאצו (ארמון) קיאריקטי Palazzo Chiericati

אנדראה פלדיו הוזמן לתכנן ולבנות את הארמון על ידי הרוזן ג'ירולמו קיאריקטי. הארמון נבנה באזור שנקרא "פיאצה דל'יסולה" (כיכר האי, כיום פיאצה מטאוטי), בו שכן שוק העץ והבקר. באותה תקופה היה האזור מעין אי מוקף בנחלים רטרונה ובקליונה, וכדי להגן על המבנה מפני השיטפונות התכופים ומן הבקר שנמכר מול הארמון בימי השוק, תכנן אותו פלדיו במיקום מוגבה. ניתן לגשת לכניסה באמצעות גרם מדרגות משולש בסגנון קלאסי. מאז 1855 שוכנים בארמון המוזיאון והגלריה העירוניים (Museo Civico). בקומה הראשית יצירותיהם של גדולי האמנים הוונציאנים במאה ה -16: בסאנו, טינטורטו, ורונזה, כמו גם הפסלים של סנסובינו, ויטוריה וגבישי הסלע של ולריו בלי.

וילה לה רוטונדה Villa La Rotonda

ווילה רוטונדה (או בשמה הרשמי ווילה Capra) היא הגשמת חלומו של האדריכל פאלדיו. ההזדמנות לבנות מבנה שכל כולו דומה למקדש רומי קלאסי הצליחה בזכות בקשתו של הכומר פאולו אלמריקו (Paolo Almerico). הבית, מחוץ למרכז העיר, בנוי מארבע חזיתות בצורת מקדש שלכולן גרמי מדרגות, 6 עמודים בכל צד וטימפנון משולש. מרכז הווילה הוא חלל עגול מה שהעניק לה את הכינוי La Rotonda. בסיור בווילה ניתן לראות תקרת כיפה מעוטרת בפרסקאות וקירות עליהם ציורי עמודים קלאסיים עם סצינות מיתולוגיות ודתיות. בעליה האחרונים של הווילה היה מריו די ולמארנה, פרופסור לאדריכלות באוניברסיטת וירג'יניה. שאיפתו המוצהרת היתה לשמר את וילה רוטונדה כדי שתהיה נגישה ומוערכת על ידי הדורות הבאים.

לוג'יה ואלמאראנה Loggia Valmarana

בלב הגנים הציבוריים 'גני סאלבי' Giardini Salvi נמצאת לוג'יה, אכסדרה, שבנה לא אחר מאשר אדריכל העיר, אנדראה פאלדיו, הפעם לבקשת לאונרדו ואלמארנה (Leonardo Valmarana) במאה -16 במטרה ליצור מקום מפגש לאינטלקטואלים. בעבר נשען המבנה על חומת העיר וכיום הוא שוכן, כאמור, בתוך גנים ציבוריים, אשר הפכו עם השנים להיות מקום מפגש לזוגות רומנטיים. השתקפות המבנה במי התעלה יוצרת אווירה קסומה ומאפשרת טיול רגוע ושונה.

וילה ואלמאראנה (עם הגמדים) Villa Valmarana ai Nani

ווילה ואלמאראנה מיוחדת למראה בגלל מאות הגמדים אשר מעטרים את חומותיה. היא ממוקמת דרומית למרכז העיר, ומומלצת לביקור בזכות האגדה שעומדת מאחורי הגמדים ויותר מכך בגלל ציורי הפרסקו המרשימים של האב ובנו ממשפחת טייפולו. האגדה מספרת על נערה צעירה שאביה סגר אותה בתוך הווילה וצוות המשרתים שלה כלל אך ורק אנשים נמוכי קומה, עד היום שבו נחשפה לבחור בגובה ממוצע רגיל (את הסוף תגלו בביקור בווילה). הציירים ג'אן בטיסטה, והבן ג'אן דומניקו טייפולו (Giambattista e Giandomenico Tiepolo) עיטרו את 13 חדרי הווילה, כל אחד לפי סגנונו, בשלל נושאים, דמויות וסצנות ממיטב המסורת המשפחתית.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?