בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

ויטרבו וסביבותיה -אתרים ואטרקציות שחובה לראות

ויטרבו היא אחת הערים המרכזיות בלאציו, נוסדה ע"י האטרוסקים, נחשבת למרכז העתיק הגדול באירופה ומבחינה היסטורית היתה יעד מבוקש ע"י האפיפיורים. בימי הביניים היו בתחומה כ-50 מבצרים (ניתן לראות בציורי הפרסקו ב Palazzo dei Priori). ויטרבו היתה מקום מושבו של האפיפיור במשך 24 שנה, בין השנים 1257 ל- 1281, ומסיבה זו היא זכתה לכינוי עיר האפיפיורים. האפיפיור אלכסנדר הרביעי העביר את מקום מושבו לויטרבו, מסיבות פוליטיות וצבאיות, בעקבות המשבר בין האפיפיורות לאימפריה הרומית הקדושה, והמאבקים בין הגואלפים לגיבלינים. הבחירה בויטרבו כמקום מגוריהם של האפיפיורים מעידה על היוקרה שרכשה העיר באותה תקופה. היום נשארה בה אווירה קסומה, כיכרות קטנות וציוריות, רחובות וסמטאות, בתי קפה ומסעדות. אפילו האיטלקים מכירים בחשיבות הגדולה שזכתה בה לאורך השנים. על כן נשארה בה אווירה אותנטית ופחות מסחרית.

קתדרלת סן לורנצו Cattedrale di San Lorenzo

הדאומו של ויטרבו הוא אחד החשובים באיטליה מבחינה היסטורית. הוא נמצא בסמוך ל Palazzo dei Papi ובכנסייה זו הושבעו 8 אפיפיורים. ראשיתו כמקדש פגאני שהוקדש להרקולס ועל שרידיו נבנתה כנסייה לכבודו של הקדוש לורנצו. המבנה הנוכחי נבנה בשנת 1200 והחזית הרנסנסית נוספה בשנת 1570. בכנסייה נמצא קברו של האפיפיור יוחנן ה-21 אשר נפטר (1277) בבניין סמוך לכנסייה לאחר שגג החדר קרס עליו בשנתו. רצפת הכנסייה העשויה פסיפס נאה למראה. דבר מיוחד שקיים בכנסיה הם שני אפסיסים. אפסיס בארוקי, שעליו עיטורים, נפגע בזמן מלחמת העולם השנייה ונמצא מאחורי האפסיס הנוכחי.

ארמון האפיפיורים Palazzo dei Papi

העיר ויטרבו מכונה עד היום – "Citta dei Papi" עיר האפיפיורים. השליט המקומי בויטרבו Il Capitani del Popolo הרחיב את הארמון כדי לשכן בו את האפיפיורים שהתמקמו בעיר. אלכסנדר הרביעי היה האפיפיור הראשון שהעביר את מישכנו לארמון ב 1257. הארמון עצמו יפה למראה ומאחורי 7 הקשתות של הלוג'יה נמצאת באר הברכה. בתוך המבנה נמצא חדר היסטורי וחשוב. חדר הקונקלאבה Conclava. כאן נולד המושג של טקס בחירת האפיפיור. בשנת 1268 לא הצליחו לבחור אפיפיור חדש במשך 33 חודשים עד אשר נעלו המקומיים את הקרדינלים שבוחרים את האפיפיור הבא, 'על מפתח' 'cum clave' כדי שלא יצאו עד אשר יבחרו את האפיפיור הבא.  וכך, ללא גג (הברקה של השליט המקומי), רק עם מים ולחם נאלצו הקרדינלים לחיות כ-3 שנים עד אשר בחרו את ה'פאפא' החדש. אומנם החדר היום ריק אך ההיסטוריה נשארה בו.

מוזיאון אוצרות הכנסייה Museo del Colle del Duomo

המבנה המאחד בין הכנסייה ל Palazzo dei Papi הוא השלישי בחשיבותו בעיר והוא מוזיאון שאוצר בתוכו פריטים שהיו שייכים לאפיפיורים וממצאים ארכיאולוגים מהתקופה האטרוסקית, רומאית וימי הביניים. בין הציורים ניתן לראות את היצירה המיוחדת Madonna della Carbonara שהגיעה מרומא למרות היותה בסגנון ביזנטי, סרקופג אטרוסקי מרשים ובגדי אפיפיורים מקוריים.   

המוזיאון העירוני Museo Civico

במרחק 10 דקות הליכה רגלית מהכנסייה נמצא המוזיאון העירוני. אפשר למצוא בו יצירות מעניינות של אומני איטליה השונים כמו סבסטיאנו דל פימפו Sebastiano dal Piombo עם ציורי ה'פייטה' ו'ההלקאה' (Pietà e la Flagellazione). בחדר נוסף נמצא דגם מקסים של לידת ישו באסם, Presepe באיטלקית, מהמאה ה-15 מעשה ידי האומן המקומי אנטוניו דל מאסרו Antonio del Massaro  (תלמידם של פינטוריקיו ופרוג'ינו)

רובע סן פלגרינו Quartiere San Pellegrino

רובע סן פלגרינו הוא כמו טיול בתוך גלויה. במרחק קצר מהכנסייה, ולא רחוק מכיכר סאן קארלוציו הציורית (Piazza San Carluccio) מתפתל רחוב בשם Via San Pellegrino ובו בתי אבן עם מרפסות קטנות, גרמי מדרגות קטנים המובילים אל הבתים, קשתות המחברות בין שני צידי הרחוב, חללים אחוריים המהווים מעין כיכר קטנה לכמה בתים ובשיא תקופת האביב, החל מה -1 במאי, זמן חגיגות San Pellegrino in Fiore אז מתמלאים הרחובות בצבעוניות מרשימה של אדניות מלאות בפרחים יפייפים. מראה מקסים ומרהיב!  

רובע פיאנוסקאראנו Quartiere Pianoscarano

רובע נוסף, מעניין לא פחות, הוא Pianoscarano אשר בעבר הפרידו בינו לבין רובע סן פלגרינו נהר וגשר, אך עם הזמן שוטח האזור והמעבר היום פשוט יותר.  במרכז הרובע, שבו כמה גנים ציבוריים, מזרקה שהתפרסמה בגלל סכסוך קשה בין התושבים לבין האפיפיור אורבנוס ה-5. אחד מעוזרי הקרדינל המקומי ניקה את כלבו במזרקה ממנה שתו התושבים. הם הביעו את זעמם על פגיעה במקור המים הנקי היחיד ברובע, בהתקפה על בית הקרדינל. על כן החליט האפיפיור להרוס מספר בתים בסביבה וכמובן גם את המזרקה עצמה. המזרקה הניצבת כיום, פונטנה דל פיאנו Fontana del Piano היא זכר לאותו אירוע.

מזרקת פאלאצו דיי פריורי Fontana di Palazzo dei Priori

ארמון השליטים של ויטרבו נראה פשוט מבחוץ, אך הפנים שלו מפתיע מאוד. עם הכניסה נפרש פורטיקו  (Portico) מרשים עם מזרקה נאה משנת 1600, לאחריו גרם מדרגות צר ובסופו כניסה לקפלת הארמון Cappella del palazzo המעוטרת בפרסקאות מקסימות המוקדשות למריה הבתולה. בארמון חדרים נוספים מרשימים לא פחות, אך גולת הכותרת היא Sala Regia המעוטרת פרסקאות מהמאה ה-16 המתארות את גדולת העיר דרך עיניו של Annio di Viterbo אדם שסיפר בעיקר…שקרים. ה'פייק ניוז'  של המאה ה-15. הוא טען באותה תקופה שנוח הוא שהקים את העיר ויטרבו והמציא מסמכים שמוכיחים זאת (ועוד ספר שלם בן שבעה כרכים) סיפורים אלו צברו תאוצה אפילו באוזני האפיפיור סיקסטוס. ועדיין הציורים שם מרתקים ויפים.

המנזר של סנטה רוזה וכנסיית סן סילבסטרו Monastero di Santa Rosa e la Chiesa di San Silvestro

הכנסייה נקראת על שם הקדושה רוזה, האהובה על תושבי העיר והפרובינציה. הכנסייה נבנתה ב 1258 ושוכנו בה שרידי הקדושה. עיטרו אותה פרסקאות של בנוזו גוצולי Benozzo Gozzoli אך אלה נעלמו וכיום במבנה ששופץ בשנת 1850, נראים העתקים של הציורים. ב- 3 בספטמבר, כל שנה נראים ברחבי העיר 'סבלי סנטה רוזה' “Facchini di Santa Rosa“. אלו הם עשרות צעירים וצעירות אשר סוחבים על גבם מעין חופה בגובה 30 מטרים עליה מונח פסל הקדושה.  במרחק 10 דקות הליכה נמצאת כנסיית סן סילבסטרו, כנסייה משנת 1000 שהיתה מקום רצח פוליטי והוזכרה בקומדיה האלוהית של דנטה.

כנסיית סנטה מריה נואובה Chiesa di Santa Maria Nuova

עוד כנסייה אהובה על המקומיים. כאן שכן בעבר אוצרם של בני ויטרבו. פה הרבו המקומיים בפגישות ביניהם. האגדה מספרת שתחילה היה כאן מקדש שבנה הרקולס, אם כי הדמות מעל דלת הכניסה מעידה כנראה על מקדש לאל יופיטר. בטרם נכנסים שימו לב לדוכן המטיף בפינת המבנה ששימש את תומאסו ד'אקווילה במאה ה-13. בפנים מומלץ לבקר בקלויסטר המרתק שהתגלה רק בשנת 1954! וכמובן כל יצירות האומנות שמעטרות את הקירות.  

מרחצאות האפיפיורים Le Terme dei Papi

ויטרבו היתה ידועה במתחמי המרחצאות שלה. האפיפיורים והתושבים נהנו מהם כאחד. לחלקם הכניסה חופשית, כמו המתחם הידוע Bullicame כשנמצא כ-2.5 ק"מ ממרכז העיר. אחרים דורשים תשלום רק עבור השרותים מסביב כמו Terme Bagnaccio כ-9 ק"מ מהעיר. המתחם הידוע ביותר, עם השרותים הטובים ביותר וברמה גבוהה (4 כוכבים) הם מרחצאות Terme dei Papi, עם בריכות טיפוליות. כך או כך, כדאי לנצל כל חופשה להתרגעות, מנוחה וטיפול גופני.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?