בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פוסטים נוספים בנושא אירועים ופסטיבלים

הקרנבלים הכי מפורסמים באיטליה

הקרנבלים הכי מפורסמים באיטליה

חודש פברואר. בימים כתיקונם היו אלו ימי הקרנבלים באיטליה.
מאיפה נולד המושג CARNEVALE ? איזה קרנבל נחשב לאלים במיוחד, איך הגיעו הניוקי לעולם שלנו ?
מי לא היתה מוכנה לבלות את הלילה הראשון שלה שלא עם אהובה ואיזה קרנבל נולד מרצון לתת לכולם להרגיש שווים ?
ומה הם  5 הקרנבלים הכי מפורסמים בארץ המגף ?

בכל העולם הקתולי חוגגים את הפרידה מהבשר CARNEVALE.
מקור השם לוקח אותנו לסיפור חייו של ישוע. במסורת הנוצרית, ישוע יצא אל המדבר לאחר הטבילה בירדן והתגלות רוח הקודש, שם צם ארבעים יום וארבעים לילה, כאשר השטן מנסה לפתות אותו, אך ישוע עומד בכל הניסיונות, כך על פי הברית החדשה.
כהזדהות עם סבלו, נוהגים הנוצרים הקתולים להיפרד מאכילת בשר במשך 40 ימים (בפועל יש לספור 46 ימים לפני חג הפססחא כי לא סופרים את ימי ראשון), תקופה הידועה כצום הלנט. אבל לפני שנכנסים לפרידה שכזו, צריך לחגוג אותה, ובגדול. במשך עשרה ימים אוכלים המאמינים כמה שיותר בשר. מתחילים ביום שישי ומסיימים ביום שלישי. ביום הזה, האחרון לפני הצום, לא סתם אוכלים בשר, אלא משתדלים שגם יהיה עם הרבה שומן. מכאן המושג MARDI GRAS או באיטלקית MARTEDI GRASSO = יום שלישי השמן. זהו פירוש השם קרנבל: חגיגות הפרידה (LEVARE) מהבשר (CARNE )  = CARNEVALE. 
בזמנים רגילים, היינו חוגגים ממש בימים אלה יחד עם מאות אלפי תיירים מכל העולם, בקרנבלים הצבעוניים של איטליה. מצטופפים כתף לכתף בכיכרות ההומות ומקנחים בכל ערב בטראטוריות המקומיות המעולות ונהנים מארוחת ערב איטלקית משובחת.
אבל החיים הובילו אותנו לקרנבל מסכות מסוג אחר.

כדי להחזיר אתכם במעט למציאות, אלורה ALLORA שמחה להזכיר לכם את הקרנבלים העיקריים באיטליה ומקורותיהם.

קרנבל המסכות בונציה  Carnival of Venice – Carnivale di Venezia 

המוכר והמפורסם מכולם, המתקיים בעיר התעלות ונציה. מקורו במאה ה- 11 עת ביקש הדוג'ה (שליט הרפובליקה הוונציאנית שכונתה "השלווה" = SERENISSIMA ) במסמך רשמי, להעניק לנתיניו, ובמיוחד לבני המעמד הנמוך, אפשרות לחגוג ולהנות (משהו שמזכיר לנו את המושג "לחם ושעשועים" מהתקופה הרומית). מדוע מסכות? מאחורי הרעיון עמד הרצון לתת לכולם, כולל כולם, החל מעשירי העיר ועד אחרוני הקבצנים בפינות הרחוב, להרגיש שווים. גם אם לתקופה מוגבלת. 

במאה ה- 13 כבר הפך הקרנבל לאירוע שנתי קבוע. החגיגות בוטלו עם נפילתה של הרפובליקה הוונציאנית לידיו של נפוליאון בונפרטה בשנת 1797, שמחשש למרד המונים החליט לבטלן.  פחות מ 200 שנים אחרי, בשנת 1979 החליטו פרנסי העיר שהגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה והשיבו את קרנבל ונציה להיות מוקד עליה לרגל למיליוני תיירים מכל העולם. תהלוכות, תחרויות תחפושות, נשפים במלונות פאר ובכלל – הרבה צבע, ולא משנה כמה קר בחוץ, הופכים את העיר בחודש פברואר לפסיפס צבעוני עוצר נשימה.

קרנבל הבובות בויארג'ו CARNEVALE DI VIAREGGIO

רבים מנוסעי טיול הקרנבלים השנתי של סולו איטליה יעידו שקרנבל הבובות בעיירת הקייט הטוסקנית  ויארג'ו VIAREGGIO  הוא היפה והמרשים מכולם. לעומת קרנבלים אחרים במגף האיטלקי, אירוע זה הוא יחסית צעיר והחל בשנת 1873.  תחילה כמצעד כרכרות מקושטות בהם ניסו תושבי העיר העשירים למחות כנגד המיסוי הגבוה ובהמשך תהלוכות תאטרליות ייחודיות, מלאות בסאטירה חברתית ופוליטית. התהלוכה נעה לאורך שדרת GIUSEPPE CARDUCCI  המקבילה לחוף הים. הכרכרות אדירות המימדים עמוסות בבובות ענק המציגות שלל דמויות מחיי העיר, המחוז, איטליה והעולם כולו. בובות הענק עשויות מעיסות נייר ונבנות שנה מראש בסדנא ייעודית.

העיר הופכת לחגיגת בידור, מופעים, צבעים, ריקודים וקולינריה, והינו אחד משיאי אירועי הקרנבלים באיטליה. 

קרנבל הניוקי בורונה CARNEVALE VERONA

העיר ורונה VERONA  חייבת את קרנבל הניוקי BACANAL DEL GNOCO, לעשור קשה במיוחד שעבר על העיר בין השנים 1520-1531. נהר האדיג'ה החוצה את העיר עלה על גדותיו וגרם לא רק להרס השדות והתבואה באזור, אלא גם ללא מעט תהפוכות פוליטיות. כתוצאה מכך מחיר הקמח הרקיע שחקים מה שהביא להתמרמרות התושבים ובמיוחד תושבי השכונות העניות ובראשן SAN ZENO. פרנסי העיר ונציגי ונציה (ורונה היתה אז תחת שליטת הרפובליקה הונציאנית), החליטו להעניק לתושבים המיואשים מוצרי מזון בסיסים איתם יוכלו להמשיך להכין לעצמם את הניוקי, המאכל המקומי מזה שנים רבות. מאחר וכאמור מחיר הקמח היה יקר, הפתרון היה החלפת הקמח הרגיל בקמח תפוחי אדמה. 

תושבי העיר מציינים את אירועי "יום השישי של הניוקי" Venerdi gnocolar, בתהלוכת תחפושות ועגלות ענק הצועדות ברחובות העיר ומסתיימות בשעות אחר הצהריים המאוחרות ברחבת כנסיית סן זנו SAN ZENO. תושבי העיר ושלל התיירים מוזמנים לאכול ניוקי הנמכר לציבור ומוגש עם חמאה מומסת וגבינה מגורדת, ברוטב בשר סוס (מקובל באזור) או רוטב עגבניות. את התהלוכה מוביל האבא של הניוקי PAPA DEL GNOCO, שמראהו כמלך בעל זקן לבן, חבוש מצנפת אדומה ולבוש מכנסיים בצבע שנהב המקושטים בפעמונים. מזכיר מאוד את סנטה קלאוס. בידו אוחז הוא מזלג שבקצהו ניוקו. הארוע מתקיים פעם אחת וביום שישי בלבד, הלוא הוא VENERDI GNOCOLAR.

קרנבל התפוזים באיבראה STORICO CARNEVALE D`IVREA 

מתוך שלל הקרנבלים המתקיימים באיטליה, אין ספק שהקרנבל בעיר איבראה (במחוז פיימונטה) הוא המוזר מכולם. מקורו בהיסטוריה ארוכת השנים של העיר בה ניסתה להגן על עצמה מכיבושים חוזרים ונשנים, החל מתקופת ימי הביניים ועד להגעת נפוליאון. ההתנגדות של תושבי העיר היתה בעיקר נגד מס טחנות הקמח שכפה המרקיז ממונפרטו, ושהרעיב את העיר. על פי האגדה הייתה זו בת הטוחן, ויולטה (Mugnaia) שסירבה להעניק את "זכות הלילה הראשון" לאותו מרקיז, הרגה אותו בחרבו והציגה את ראשו הערוף לעיני תושבי העיר המשולהבים. גבורתה של ויולטה שחררה את העם מעריצות וקרב התפוזים הוא לזכר התקוממות זו. הכרכרות ובהם שומרי הדוכס עוברות בכיכרות העיר והשומרים שעליהן משליכים תפוזי דם (המגיעים במיוחד מסיציליה)  על תשע קבוצות המורדים המשגרות אליהם תפוזים חזרה. כתיירים, מומלץ מאד להגיע עם כובע/מצנפת אדומה המסמלים לחוגגים האלימים שאתם מחוץ לתחום.

קרנבל באצ'יריאלה סיציליה CARNEVALE DI ACIREALE

באזור הכי דרומי באיטליה, באי השמש סיציליה, מעט צפונית לעיר קטניה, נמצאת אצ'יראלה ACIREALE שמאז המאה ה 16 חוגגת את הקרנבל בצורה מיוחדת.

בתחילה היו החגיגות ספונטאניות ואופיינו בזריקה של לימונים ותפוזים בדומה לקרנבל באיבראה שבצפון איטליה, אולם חגיגות אלו הופסקו לאחר רעידת האדמה הגדולה בסיציליה בשנת 1693. המוטיב שהחליף את הטלת ההדרים היה שימוש במסכות מיוחדות שבעליהם עוטים כדי להטיף ולבוא חשבון עם האריסטוקרטיה המקומית, מסכות שהפכו לסימן ההיכר של קרנבל אצ'יראלה.

החגיגות בעיירה כוללות במות נעות מעוטרות בדמויות מפוסלות מפרי הדר, הרבה פרחים וקונפטי, מה שהופך את האירוע באי הדרומי לצבעוני עד מאוד.

רשמו לעצמכם את חודש פברואר 2022 – טיול עצמאי או מאורגן לחגיגות הקרנבלים של איטליה.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?