בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מבנה התפריט וסוגי המנות במטבח האיטלקי 

איטליה זו מדינה של מסורות. כמעט בכל פינת רחוב נתקלים במסורת חיה ונושמת.
מעל חנויות לממכר טבק ומשחקי מזל עדיין מתנוסס שלט SALI E TABACCI למרות שמזמן כבר לא מוכרים שם מלח. המענה הטלפוני באיטליה הוא Pronto (מוכן/ה) זכר למרכזניות שהיו מחברות בין שני אנשים המעוניינים בשיחה, והדוגמאות עוד רבות.

גם בארוחה המסורתית האיטלקית נשמר הסדר. יש כללים וכל המפר אותם שם על מצחו מעין שלט – אני תייר/ת.

קפה עם חלב – רק עד 11:00 בבוקר.

מנה ראשונה? פסטה או אורז לעולם לא עם תוספות בצידן.

פיצה? רק בארוחת ערב.

 אז כדי להיות איטלקי באיטליה, בואו נעשה היכרות עם המסורת

ארוחת בוקר Collazione

תתחיל עם קפה אספרסו Espresso או קאפוצ'ינו Cappucino או מקיאטו Macchiato או קפה לטה Caffe Latte – הסוגים הם רבים. כאמור קפה עם חלב עד 11:00, לאחריו ישתו האיטלקים קפה אספרסו ואולי, אולי, ממש אולי , קפה מאקיאטו עם נגיעת חלב. לצד זה, משהו מתוק ועדין: קרואסון (אוורירי ולא כבד), לחם קלוי עם חמאה וריבה/ דבש. כך מתחילים את היום.  מכת קפאין עם קצת סוכר אחרי כמה שעות של 'צום'  (השינה). יש שישתו את הקפה בבית ואחרים ייהנו לעשות זאת בבר מתחת לבית או קרוב למשרד.

קפה

בסביבות 11:00 

יאכלו כריך – זה יכול להיות טראמצינו Tramezzino  (אותו כריך ידוע המורכב ממשולשי לחם ללא החלק הקשה), או צ'יאבטה Ciabatta הלחמנייה האיטלקית, עם מוצרלה ועגבנייה. בכל מקום קיימים סוגי כריכים מקומיים.

ארוחת צהריים Pranzo

ישבו לארוחה קלה חמה וטובה, רגע לפני מנוחת הצהריים (Riposo, Sonnelino) המסורתית.  זה יכול להיות במקום שנקרא Tavola calda מעין מסעדה בשרות עצמי (Self service) או בטרטוריה קבועה בה יאכלו מנת אנטיפסטי עם מנה אחת ראשונה או עיקרית משהו קל. יש שיאכלו בבית, יש שיעשו זאת ליד העבודה כי 'מסורת' המנוחה לא תקפה כבר במקום עבודתם.

להרבה איטלקים יש בנוסף שתי תחנות ביניים עד ארוחת ערב:

  1.   יש המתעוררים מהשנ"צ לארוחת 16:00 קלה MERENDA שזה יכול להיות עוגה קלה, או פרוסות לחם עם ריבה.
  2.   אחרי העבודה, בדרך הביתה יעצרו המהדרים לאפרטיבו Aperitivo שתיית משקה בבר סמוך לעבודה או ליד הבית לריענון. משקה עם מעט אלכוהול ובשילוב משקה עם עשבי תיבול, קרח וסודה. קר צונן ומסכם טוב את יום העבודה.
ארוחת ערב Cena

כמה אפשרויות:  

אם יאכלו בבית, כנראה תצאנה גבינות למרכז השולחן, ירקות מבושלים, יין פשוט, ואולי עדיין פרוסת חזה עוף עם תפוחי אדמה. יין בארוחה תמיד ישמח לבב אנוש. האיטלקים ממעטים לאכול ירקות חיים ואם כבר, יהיה זה סלט עלים ירוק עם שמן זית, מלח וחומץ בלסמי. מסורת, כבר אמרנו?

באיטליה נהוג לאכול פיצה בערב, זה נחשב 'יציאה' משפחתית או עם חברים. אם תמצאו פיצריות פתוחות בצהריים כנראה הן מכוונות לתיירים. גם לפני הפיצה, עד שתהיה מוכנה, נהוג להזמין אנטיפסטי כלשהו.

ועכשיו למבנה הקלאסי, לארוחה המונה תמיד 4 מנות:

הארוחה תתחיל באנטיפסטו Antipasto = מתאבנים אשר פותחים את התיאבון. אלה יכולים להיות מטוגנים, מרק, ירקות בגריל, קרוסטיני Crostini (לחם קלוי), ירקות מבושלים, ירקות מוחמצים. לא כולם כמובן, רק אחד מהם או שניים, כדי לפתוח את התיאבון ולתת לפסטה/ אורז את זמן הבישול כאן ועכשיו.

עכשיו , ורק עכשיו, תגיע המנה הראשונה Primo – כאמור פסטה או אורז. קצרה או ארוכה, עם רוטב עגבניות או שמנת, ממולאת או בצורה מיוחדת. האורז הוא הריזוטו הקלאסי עם התוספות של כל אזור (בעיקר בצפון).

ראוי להזכיר שמנת פסטה או אורז לא תעלה על 100-110 גר'. לא מנה גדולה ולא עיקרית.

המנה העיקרית Secondo תכלול מנת בשר (באזורים בתוך שטח המגף) או דג (באזורי החוף או ליד אגמים), שוב המנה אינה גדולה. לצידה (בתשלום נוסף) תוספות כגון שעועית מבושלת, תפוח אדמה, תרד או עולש.

חשוב: לעולם לא תגענה תוספות לצד המנה הראשונה! לעולם לא תגיע המנה השנייה עד אשר יראו כי כל הסועדים סיימו את המנה הראשונה. מסורת זו מסורת.

לצד זה תמיד יין ולרוב גם מי סודה.

מקנחים עם פרוסת עוגה או טירמיסו. או כל קינוח מקומי desert וקפה (אספרסו!)

זה מבנה הארוחות המסורתיות באיטליה. הוא לא מחייב, ולא פעם יהיה גמיש ועם שינויים  מסיבות שונות. לפעמים יעדיפו לאכול ארוחה קלאסית בצהריים, לעיתים הארוחה הזו תבוא בימי ראשון, יום המנוחה, בצהריים..  אך לכל אחד ואחת מאיתנו כדאי להיות מודעים לכך, כי כאשר נשב במסעדה, לרוב סדר הארוחה ומבנה התפריט יהיה על פי המבנה המוצג כאן. אין חובה לקחת את כל 4 המנות (אנטיפסטי, ראשונה, עיקרית וקינוח), אך יש מקומות שיעקמו אף אם תוזמן רק מנה אחת (לא יעזור התירוץ "כי אנחנו לא ממש רעבים"). חשוב להדגיש כי אין חוק המחייב לאכול כך. יחד עם זאת למלצר יהיה קשה מאוד להגיש לצד המנה הראשונה את השניצל המבוקש למנה השנייה. מסעדות אשר נותנות את השירות שלהן גם למקומיים שומרות בקנאות על מסורת הארוחה, על סדר הדברים. יש לזכור כי אנחנו מתארחים אצלם, הם לא עושים טובה לאיש.

תפריט איטלקי

שימו לב לקריאת התפריט. יש מקומות שהוא כתוב ב'כתב' עם גופן מיוחד ואז הוא אינו ברור לתייר. אל תתביישו ובקשו עזרה.

החלוקה בתפריט תהיה כדלקמן, כל נושא יהיה מפורט בעמוד אחד או אפילו שנים:

  • Antipasti (מתאבנים)
  • Primi piatti (מנות ראשונות)
  • Secondi piatti (מנות עיקריות) וגם הן תחולקנה במקומות מסוימים למנות Carne (בשר) או Pesce (דג)
  • Contorni (תוספות)
  • Desert או Dolci קינוחים

ולבסוף- במסעדות יש לזכור לשלם COPERTO אותו תשלום פר אדם עבור כיסוי השולחן (מפה, מפיות, סכו"ם, לחם ואולי קנקן מים מהברז).

 

בתיאבון Buon Appetito לכל אורך היום!

רומא מסעדה

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?