בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מחפשים בתי מלון בברגמו ?

ברגמו - יום טיול באחת הפנינות של לומברדיה

ברגמו היא אחת הערים היפות באיטליה. היא נמצאת על הדרך בין מילאנו לאגם גארדה ומומלצת מאוד לביקור גם למי שמבלה מספר ימים במילאנו ומחפש טיול יום.
ניתן להגיע אליה בעזרת אוטובוס או בעזרת רכבת עד תחנת Stazione ferroviaria ולרדת היישר בכיכר Piazzale Guglielmo Marconi.

מאז פתיחת קו התעופה הישיר בין ברגמו לישראל, אופציות הטיול בעיר רק גדלו.
אנו ממליצים להקדיש לעיר הזו בין חצי יום ליום שלם.

ברגמו אלטה - העיר העתיקה העליונה

המסלול שאנו מציעים  מתמקד בעיר העילית Bergamo Alta  וכולל את האתרים הבאים:
Piazza Mercato delle Scarpe
Torre del Gombito
Lavatoio pubblico
Piazza Vecchia
Fontana Contarini
Palazzo Nuovo
Palazzo Vecchio
Palazzo della Podestà
Palazzo della Regione
Campanona
Duomo
Parocchia di Santa Maria Maggiore
Cappella Coleoni
Teatro Sociale
Piazza Lorenzo Mascheroni
Cittadella 
Le Mura

נקודת יציאה לסיור:  פורטה סאן ג'אקומו  Porta S Giacomo (על הדרך Via delle Mura). שם יש מגוון מקומות חניה בצבע כחול – בתשלום ע"י מדחן.

נקודת סיום: Piazza della Citadella.

העיר מחולקת לברגמו של מטה (Bergamo Bassa) וברגמו של מעלה (Bergamo Alta).
רוב אתריה המרכזיים של העיר נמצאים ב Bergamo Alta. כדי לראות מחזה מדהים והיסטורי נסו לכוון כך שתהיו בברגמו עילית (Bergamo Alta) בכיכר ווקיה (Piazza Vecchia) בשעה 12:00 בצהריים.

מהחניה ב Porta San Giacomo עלו ברחוב Via San Giacomo עד Piazza dell Mercato delle scarpe. זוהי אחת מהכיכרות העתיקות העיר.
תחילה כדאי להתפנק בקינוח מקומי.
פנו שמאלה ומעלה ברח' גומביטו  (Via Gombito)  ומצד ימין, תוכלו לראות את הקונדיטוריה/ מאפיה  https://www.nessicittaalta.it/ . זהו מוסד ותיק בעיר, ובחלונות הראווה אפשר להתרשם מהקינוח המיוחד של ברגמו Polenta e osei שבולט בצבעו הצהוב, שנוצר מקמח תירס ממנו הוא עשוי, וציפור שוקולד מונחת מעל. אם תרצו גם מאפים מלוחים או לשתות קפה תוכלו לעשות זאת כאן. 

Polenta e Osei הקינוח המיוחד של העיר ברגמו

המשיכו ישר ברחוב ועצרו ליד הבניין הגבוה ביותר, מצד שמאל – Torre del Gombito. זהו המבנה הגבוה האחרון ששרד בעיר (54 מטרים לאחר שבמקור היה מעל ל 60 מטר) סמל למשפחות האצולה שנהנו ל'שווק' את כוחם לציבור ע"י בניית מגדלים, שהיו כל פעם גבוהים יותר מהבניינים של המשפחות היריבות. שם המגדל Gombito , שבאופן מפתיע אינו שמה של המשפחה, הוא מונח לטיני ,compitum למפגש רחובות ראשיים (קארדו ודקומנוס) בדיאלקט ברגמסקי מקומי. בשנת 2010 נפתח לציבור עם אפשרות לביקור ועליה של 263 מדרגות כדי לערוך תצפית על גגות העיר.
כאן תוכלו למצוא גם עמדת מידע לתייר Turist Information.

המשיכו מעט קדימה ופנו שמאלה לרח' מריו לופו (Via Mario Lupo) אחרי כמה מטרים תמצאו את 'מכונת הכביסה' העירונית של המאה ה- 19 (Lavatoio pubblico).
העירייה יצרה את אגן הכביסה בשנת 1891 תוך ניסיון להקפיד על זרימת מים נקיים, ובכך להקל על תושביה האצילים של העיר העילית, שנפגעו ממגפה קשה ונאלצו, עד אז, ללכת ולנקות את בגדיהם מחוץ לחומות. היא עשויה שיש ומקורה בברזל יצוק בסגנון ארט-נובו, המעניק לה מראה מיוחד וכזה שהפך אותה לאחד מסמלי העיר.

Lavatoioן הכביסה מהמאה ה-19

חזרו לרחוב Via Gombito ופנו שמאלה. אחרי מרחק קצר תיפתח לכם אחת מהכיכרות היפות (אמנם לא בין הגדולות) באיטליה. פיאצה וקיה Piazza Vecchia . 

כאן היה מרכז החיים העירוני בימי הביניים והרנסנס, ובה נמצאים מרבית המבנים ששימשו את פרנסי העיר ושרתו את תושביה.

עימדו במרכז הכיכר ליד המזרקה Fontana Contarini והביטו לכיוון צפון מזרח, אל המבנה העשוי שיש לבן, עם קשתות בקומתו הראשונה, שנמצא על הרחוב ממנו הגעתם (Via Gombito). זהו פאלאצו נאובו (Palazzo Nuovo) ושמו נגזר כנגד פאלאצו וקיו (Palazzo Vecchio) הוותיק ממנו. זהו מבנה מהמאה ה-16 שהחליף לוג'ה קטנה שהיתה במקום, חודש במאה ה-17,  וכיום הינו ספריה עירונית עם אוסף אדיר של ספרים, אינקונבולות, וכתבי יד.  

מצד מזרח, היכן שרשום מעל הקשת Università degli Studi di Bergamo, זהו פאלאצו דלה פודסטה (Palazzo Della Podesta) אשר היה מעוטר פעם בפרסקאות של פילוסופים, שהועברו לתוך פאלצו דלה רג'ונה וכיום ממוקמת במבנה זה האוניברסיטה של ברגמו.
פאלצו דלה רג'ונה הוא מבנה מהמאה ה-12 שנבנה מחדש במאה ה 15. החלון מרכזי עם תוספת של האריה הוונציאני מעליו (סמלו של סן מרקו) הוא לכבודם של שליטי העיר החדשים, הרפובליקה הונציאנית. 
מעל המדרגות מתנשא טורה צי'ביקה (Torre civica) המגדל העירוני – נקרא גם קאמפנונה (Campanone). בשעה 22:00 מצלצל הפעמון 100 פעם! זוהי מסורת בת 360 שנה, סימן לתושבים לסגירת ארבעת השערים העתיקים של העיר. גובהו 52 מטר והעלייה בו היא דרך מעלית או גרם מדרגות. הכניסה למגדל היא דרך קופת הכרטיסים ומוזיאון העיר שנמצאים מתחת לקשת המחברת בין המדרגות לפאלאצו דלה רג'ונה (עלות כרטיס 5 יורו).
מתחת למדרגות תמצאו שירותים ציבוריים. 
 

Piazza Vecchia

מתחת לקשתות מופיע שעון סולארי יוצא מן הכלל, מהמאה ה-18 המסמן כל יום את השעה 12:00 ואת החודש בדיוק מדהים. במבט לכיוון הכנסייה ניתן לראות דיסקית מברונזה עם חור בתוכה, אשר דרכה עוברת השמש כל יום בשעה 12:00.
(זוכרים שהצענו להגיע לכאן בשעה הזו?!)

כעת גשו לכנסיית סנטה מריה מאג'ורה, אשר בצמוד לה נמצאת קאפלת קולאוני, מימינכם בית טבילה, משמאלכם הדאומו של ברגמו.
בזיליקה די סנטה מריה מאג'ורה היא דוגמא מדהימה לסגנון אדריכלי רומאסקי – לומברדי. קאפלת קולאוני היא מוזולאום שנעשה עבור ברתולמאו קוליאוני, בין השנים 1470-1476 לבקשת קולאונה עצמו. החזית המעוטרת כוללת פסלים, ראשי דמויות, מדליונים, עמודים מפוסלים, בפנים כיפה גדולה יפה ומעוטרת וקבריהם של ברתולומאו עצמו ובתו אמדאה.
פרט מעניין: סמל משפחת קולאוני נראה כמו שלוש טיפות, או שלוש דמעות או…(וכאן זכה שכיר החרב ללעג מסוים) לשלושה אשכים. האגדה מספרת כי לברתולמאו קולאוני היו שלושה אשכים ולא שניים כמו לכל הגברים…קיים משחק מילים נודע לאגדה זו: שם המשפחה Coleoni דומה להגייה  coglioni (קוליוני) שמשמעותה אכן – אשכים.
הדאומו- הכנסייה החשובה בעיר  – מוקדשת לאפיפיור יוחנן ה – 23 (1881-1963), המכונה האפיפיור הטוב, יליד עיירה בפרובינציית ברגמו  (Brusicco a Sotto il Monte) . "קאפלת האפיפיור ג'ובאני" מתחם המוקדש לו עם נרות, פרחים וארון המאכלס את שרידי גופתו.
בית הטבילה בעל צורת מתומן. צורה זו (עם 8 פאות) מסמלת את ההתחלה מחדש (בסיומו של שבוע של שבעה ימי בריאה), המשכיות ונצחיות.

אם חזר לכם החשק להפסקת קפה, שבו באחד מבתי הקפה שבכיכר, ואם השעה עדיין מוקדמת פנקו עצמכם בספרמוטה (Spremuta di arancio), מיץ תפוזים סחוט טרי כמו שאיטלקים אוהבים לפתוח איתו את הבוקר (לצד הקפה והקורנטו).

כעת נחזור ל Via Gombito ופנו שמאלה  ל Via Bartolomeo coleoni, לכיוון מזרח. זהו רחוב ארוך עם הרבה חנויות, מעדניות, בתי קפה ומסעדות. מצד ימין תוכלו להנות ממאפיה גדולה עם מגוון גדול של פיצות (pizza a taglio), מאפים מתוקים, עוגיות ,כריכים ועוד https://m.facebook.com/IlFornaio.BgAlta/. (Via Bartolomeo Colleoni, 3).

מצד ימין תחלפו על פני הכניסה לתיאטרון העירוני Teatro Sociale שמעוצב בפנים בסגנון איטלקי עם 88 תאי צפייה וסה"כ 1300 מקומות ישיבה. יחד עם תיאטרון דוניצטי (ב Bergamo Bassa) מארחים שניהם את פסטיבל דוניצטי לאופרה שמתקיים במהלך דצמבר, כל שנה. 

המשיכו ישר ברחוב, ומצד ימין יתגלה לכם גן ( 20 Via Bartolomeo Colleoni). בחורף מוצבים בגן מתקנים דמויי פרחים לימים גשומים, ערפיליים ולעיתים אף מושלגים. 'הפרחים' משמשים כאור חליפי לאור שמש והמראה היפיפה מטרתו לעורר בצופים חיוך בימי חורף – כי החיוך הוא אוכל לנשמה.

.

גן הפרחים המדומים Cibbo per l'anima אוכל לנשמה

בהמשך תחלפו בכיכר Lorenzo Mascheroni (מתמטיקאי ופיזיקאי יליד העיר).
סיום הסיור בחלק העתיק יהיה מעט אחרי כיכר זו, במתחם שנקרא Citadella.
זהו כנראה השריד הבולט ביותר של שלטון משפחת ויסקונטי ממילאנו, בעיר ברגמו, בין השנים 1333 ועד 1428. המבנה המבוצר נבנה בהוראת רודולפו ויסקונטי בשנת 1389 כדי לשכן את חילותיו. המקום נקרא Hospitium Magnum והקשתות האופייניות עברו שיפוץ בשנת 1958.
כיום המקום הוא משכנם של מוזיאון למדעי הטבע ומוזיאון לארכיאולוגיה.

המלצות אלורה לארוחת צהריים ב Bergamo Alta:
מסעדה מצוינת Trattoria Da Mimmo היא שם דבר בעיר. אוכל ברגמסקי מסורתי, עם חצר גדולה ואווירה מצוינת, נמצאת ברחוב בראשי של ברגמו Alta.
https://damimmoelina.com/da-mimmo/

לאורך כל הרחוב הארוך יש מגוון מסעדות קטנות, מעין טברנות, המציעות אוכל מקומי מצוין.
La Piadella היא מקום מצוין אשר מציע מעין טורטיות מקומיות שנקראת באיטליה Piedina. אפשר לקחת אוכל Take Away והיא קרובה לתחנת הפוניקולר לשם ירידה (Via Gombito, 1d, 24129 ).

Casoncelli הרביולי של ברגמו

סיור חומות:
במידה ויש לכם מספיק זמן ומזג האוויר מאפשר אנחנו ממליצים לכם על טיול בחומות העיר. אלה יכלים להוביל אתכם חזרה מטה, או לקיים רק תצפית מרהיבה לנוף עמק הפו.
חומות העיר המכונים LA MURA הם יצירה אדריכלית ונציאנית, נבנתה ע"י פאלאויצ'ינו (Sforza Pallavicino) לחומות הוונציאניות יצא שם עולמי והם מופיעות במגוון מקומות בהם שלטה ברחבי הים התיכון. שליטי ונציה  שלחו לברגמו 15 אלף חיילים להגן עליה ובנו חומה שבנייתה החלה ב 1561. בשביל זה גולחו בנינים ואנדרטאות רבות ולקח 50 שנה לבנות את רצף החומות. כסף רב הושקע בזה. קצת לפני סיום הבנייה החלו באירופה כבר להשתמש בתותחים כך שהחומה, כמגן, הפכה להיות לא רלוונטית, ונשארה רק אסתטית.

המסלול: מפיאצה Delle Scarpe פונים לרחוב San Giacomo ויורדים איתה עד Largo di Porta S. Alessandro. שם ניצב השער המרכזי והיפה יותר מבין שערי הכניסה לעיר העליונה מהתקופה הוונציאנית. ממנו אנו ממליצים לפנות מזרחה וללכת לאורך החומות עד Porta Sant' Agostino. בדרך ישנן נקודות תצפית, משקפות וצמחייה מעוצבת.
צאו מהחומות רדו ברחוב Viale Vitorio Emanuele , פנו שמאלה ברח Via Antonio Locatelli, פנו ימינה ברח Via Zelasco Giovanni e Rodolfo שוב שמאלה ברח Via Monte Nero ואתם חזרה בחניון של פיאצה דלה ליברטה.

 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?