בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

גוביו GUBBIO

אחת מהעיירות היפות בחבל אומבריה.

העיירה גוביו ממוקמת בחלק הצפוני של חבל אומבריה. עיירה ימי ביניימית מדהימה ביופייה המשמרת את אופייה ההיסטורי בצורה מופלאה. העיירה יושבת על צלע הר (אינג'ינו Ingino) והמעבר בין החלקים השונים מתאפשר ברגל או באמצעות מעליות. 

חניון – למסלול בווייז לחץ כאן.
היעד הראשוני במסלול הרגלי – Piazza Grande. תוכלו להגיע אליה רגלית או באמצעות המעלית. שנמצאת בקצה רח' לה רפובליקה Via Republica (לחצו כאן מעלית גוביו). בדרך מצד ימין תמצאו את נקודת המידע לתיירים. מהכיכר למעלה תיהנו מתצפית מדהימה על העיירה כולה.

דרך אחרת ליהנות מיופייה המהמם של העיירה היא עליה ברכבל לפסגה.http://www.funiviagubbio.it
נקודת עליה: האות G במפה. (בצד שמאל).

ניתן להגיע למעלה, לכנסייה, גם רגלית בסיור דרך סמטאות העיירה המוביל לדרך עפר המתפתלת מעלה. אגב את המסלול ברגל עושים תושבי העיירה, לפעמים אף בריצה, עם משקל של 280 קילו, כחלק מפסטיבל הנרות (Ceri) שבמתקיים במאי (פירוט על הפסטיבל – בהמשך).
ניתן גם לעלות עם רכב עד לכנסייה למעלה, דרך כביש אספלטי Via sant'ubaldo.
ויש גם אפשרות לעלות עם רכבל. את הרכב מחנים בתחנת הרכבל התחתונה. 
העלייה, בתוך קרון מעין 'כלוב' ביחידים או זוגות. שימו לב ש'הקרון' אינו עוצר, יש לעלות ולרדת ממנו תוך כדי תנועה.
אל תוותרו על החוויה הזאת!  
לאתר הרכבל לחץ כאן: אתר רכבל סנט אובלדו – גוביו
כאן תוכלו לבדוק את שעות פעילות הרכבל, שעות מנוחה וימים בהם הוא סגור.

פסטיבל מומלץ לביקור:
באמצע חודש מאי מתקיים בכל שנה מרוץ הנר Corsa dei ceri המביא אליו עשרות אלפי תיירים כל שנה. מרוץ הנרות הם בעצם קורות עץ מתומנים, כבדים ביותר (280 ק"ג) ונישאים לגובה של 4 מטרים!
בקצה הנרות ישנם הדמויות של הקדושים אובלדו (בישוף העיר במאה ה-11 שהפך לקדוש ופטרון העיירה), ג'ורג' (לוחם אשר סירב לוותר על אמונתו הנוצרית ובשל כך הקריב את חייו), ואנטוניו (נזיר, סגפן, נוצרי ממצרים). לכל נר קוראים צ'רו, Cero, ולמשתתפים במרוץ קוראים צ'ריאולי. על חשיבות המרוץ והנרות אתם יכולים ללמוד גם מהעובדה שהדגל של מחוז אומבריה כולו הוא שלושת הנרות.

לאחר המרוץ מתפנים כולם – הרצים, המארגנים, אנשי העיר והתיירים למשתה ענק המלווה בחגיגות.

המרוץ הצבעוני הינה חוויה לכל החיים ושווה לנסות לתכנן את הגעתכם לאמצע חודש מאי. 

שווה צפייה: https://www.youtube.com/watch?v=nBS90yBOxZE

מסלול הליכה בעיר:
אחרי שחניתם ב  Piazza dei Martiri ועליתם במעלית ל Piazza Grande עקבו אחרי המסלול הבא
דבר ראשון: אם מעניין אתכם היסטוריה של שפות מומלץ להיכנס ל Palazzo dei Consoli שם, במסגרת המוזיאון העירוני Museo Civico, תגלו את אחד הממצאים החשובים ביותר באיטליה ובהיסטורית השפה האיטלקית של העמים שלפני התקופה הרומאית הגדולה –  "הלוחות האיגוביים" (איגוביום = גוביו).
מדובר בשבעה לוחות ברונזה הכוללים מידע על טקסי פולחן לכהני דת וכתובים בחלקם באלפבית איטלקי עתיק, ונכתבו בין המאה ה-7 לפנה"ס למאה ה-1 לפנה"ס. בנוסף לשפה העתיקה, המונח משמש כיום גם על מנת לתאר את ניב השפה האיטלקית המדובר באזור אומבריה. (לאתר המוזיאון לחץ כאן: המוזיאון העירוני של גוביו)לוחות אגוביניים - גוביו

העיר בנויה על צלע הר לכן מומלץ תחילה לעלות לכיוון הכנסייה המרכזית (לא כנסיית סנט אובלדו שנמצאת שם למעלה אלא דווקא כנסיית הקדושים מאריאנו וג'אקומו  Cattedrale dei Santi Mariano e Giacomo, חזית הכנסיה  בסגנון רומנסקי עם חלונות הויטראז והתגליפים של סיפור הטבלת ישו. פנים הכנסייה פשוט למראה אך פשטות זו נותנת את האווירה הרגועה והקדושה למאמינים.
מכאן הדרך רק למטה.
פינה יפה להצצה היא החבית הענקית (למיקום לחצו כאן: חבית היין הגדולה באירופה  )– חבית היסטורית מהמאה ה-16 שהכילה 20124 ליטרים של יין (387 חביות – מידת מדידה מתקופת ימי הבניים) ושרדה באורח פלא עד היום. היא נחשבת לחבית הגדולה ביותר באירופה! זוהי חבית שבנויה מעץ אלון ועץ בלבד! ללא חיבורי את עמודי תמיכה מברזל כאלה או אחרים. החבית נתמכת בידי קורות עץ הנצמדים לקיר. החבית שוכנת היום במבנה שהיה בעברו מרתף יינות בבניין של אנשי כמורה Palazzo dei Canonici וכיום הפך למוזיאון הבישופות (Museo Diocesano) אך ניתן לביקור בכניסה נפרדת. גודל החבית, מתוך הנחה שיין ממנו חולק או נמכר לתושבים, מעיד כנראה על חשיבות מוסד הבישופות בגוביו.  
ההזדמנות מעולה ל'סלפי חבית יין'.

ממשיכים…
דרך סבך הסמטאות חזרו לפיאצה גרנדה ופנו מטה ברחוב Via dei Consoli, לכיוון מזרקת בארג'לו, fontana del pazzo. בדרך תוכלו לעצור באחת מהמעדניות ולטעום ממגוון הממרחים המיוצרים באזור. מה מומלץ? ממרח פטריות כמהין (חנות מומלצת ישר אחרי הכיכר הגדולה מצד שמאל:
למיקום לחצו כאן חנות לממרחי פטריות כמהין ועוד).
המשיכו ברחוב. אם אתם חובבי קרמיקה, תוכלו למצוא בסטודיו של באפוני Ceramiche Baffoni יצירות קרמיקה מדהימות ואולי אולי גם למצוא אומן/ית בזמן עבודתם
(למיקום חנות לחצו כאן חנות וסטודיו לקמריקה).

ממשיכים….סוף סוף הגענו למזרקת המשוגעים.
למען האמת מזרקה זו, מהמאה ה-16, קרויה מזרקת בארג'לו על שם המבנה הסמוך, אך היא הפכה להיות מזרקת המשוגעים בזכות מנהג של ריצה סביב המזרקה 3 פעמים. אבל, לא מספיק רק לרוץ….בזמן הריצה צריך להיות נוכח תושב מקומי מגוביו (אפשר לנסות את אחד המוכרים או המוכרות מהחנויות ליד) אשר יאשר את הקפת המזרקה 3 פעמים וגם יטפטף עליכם 3 פעמים ממי המזרקה (בדומה למנהג הטבילה הנוצרי). הו אז, ורק אז תוכלו לקבל את תעודת המשוגע/ת (תמורת סכום סמלי) מהעמותה למשוגעים בעיר. מצד שני תוכלו גם לקנות תעודה כזו בעצמכם באחת החנויות הסמוכות).

ממשיכים..
במהלך הסיור בעיר תראו מדי פעם, סמוך לדלתות הכניסה הראשיות של הבתים, גם דלתות קטנות ליד. הם נקראות 'דלתות המוות'. הסיבה הרשמית אומרת כי דלתות אלה שימוש ככניסה ראשית לבית בעוד הדלת הגדולה היתה כניסה לחנות/ סטודיו. אז למה דלת המוות? סיבה אחרת אומרת כי דרך דלתות אלה הוצאו נפטרי המשפחה. אחרי כן הקפידו לסגור את הדלת טוב טוב כדי לומר ל'מוות': "אתה רק יוצא מכאן אין דרך חזרה וכניסה לכאן".
אחרים טוענים שאכן שמשה להגנה, אך מסיבה אחרת. מספרים דווקא על היותה של הדלת הזו גורם תחבולה. אלה דלתות נמוכות, אם מותקפת העיר, האויב שמחפש את תושבי המקום בכל בית ובית ורוצה להיכנס דרך הדלת הנמוכה מגלה, עם כניסתו, גרם מדרגות שבקצהו מחכים לו דרי הבית עם כלי נשק להודפו החוצה. יש להם יתרון גובה עליו.
מכל סיבה – חלק מדלתות אלה נשארו כחלק מאופיה של העיירה למרות שהן כבר לא בשימוש. בעבר רצתה העירייה להסיר אותם כליל, אך הסכימה לבסוף לאשר שרק יאטמו אותם. בכל זאת, בלב, אצל חלק מהאנשים עדיין נשארה האמונה.
ממשיכים… הגיעו עד לצומת T. תמצאו את עצמכם ברחבה קטנה בשם Piazza Giordano Bruno פנו שמאלה והמשיכו ברחוב עד היציאה מהאזור העתיק. תגיעו לגינה ציבורית גדולה. חצו אותה, כשמצד ימין שלכם כנסיית פרנציסקנית גדולה ו.. אתם שוב בחניה בכיכר  Piazza dei 40 Martiri.

מסעדות מומלצות בגוביו

 

La Crescia Mia

Via Camillo Benso Conte di Cavour, 23, 06024 Gubbio

0039-0753751509

 

Ristorante Picchio Verde

Via Savelli della Porta, 65, 06024, Gubbio

0039-0753755180

סגור שלישי



בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?