בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

מה קורא? ספרים עם נופי מחוז פיימונטה

העיר טורינו, אזור הלאנגה Langhe והאלפים הם התפאורה של המחוז שממנו החל איחוד איטליה. בקלות יכולנו לתת כאן רשימת ספרים של פרימו לוי, שורד השואה, יליד העיר טורינו. ניסינו בכל זאת לתת כיוון מעט אחר עם ספר של נוף, אווירה ותרבות מקומית. הספר 'הקיץ היפה' (צ'זארה פבזה) ענה על הצורך הזה וממקם את הקוראים גם באווירה כפרית וגם עירונית של המחוז.

צ'זארה פאבזה נולד ב-1908 בכפר סאנטו סטפאנו בֶּלבּו שבפיימונטה, וחי רוב ימיו בטורינו. אנטי-פאשיסט ואינטלקטואל רחב-אופקים תרבותיים, היה דמות מרכזית בספרות האיטלקית שלאחר מלחמת העולם השנייה בזכות הצירוף הנדיר של איכויות ספרותיות ועמדות ערכיות המאפיין את יצירתו. הוא פרסם ספר שירים ("העבודה מעייפת", 1936) וסדרה של רומנים וסיפורים הנמנים עם מיטב הפרוזה האיטלקית של המאה העשרים: המוכרים שבהם הם "בטרם יקרא התרנגול" (1949), "הקיץ היפה"(1949) ו"הירח והמדורות" (1950). התאבדותו באוגוסט 1950 הכתה בתדהמה את עולם הספרות באיטליה והזינה את מה שנקרא, במשך עשורים אחדים, "מיתוס-פאבזה".
 
את שלושת הרומנים הקצרים המכונסים בכרך זה – "הקיץ היפה", "השטן על הגבעות" ו"בין נשים בודדות" – פרסם פאבזה בכפיפה אחת תחת כותרתו של הראשון. בדברי ההסבר שלו לספר הציג את הצד השווה שברומנים במילים אלו: "אין כאן מה שנהוג לקרוא 'טרילוגיה'… אלא מדובר באקלים מוסרי מסוים, במפגש בין נושאים, באווירה החוזרת שוב ושוב מתוך משחק חופשי של הדמיון. אף שיש בהם שפע תיאורי נוף – ו'השטן על הגבעות', בתבניתו, אף מעלה את השאלה מהו טבע ומהו כפר – אלה שלושה רומנים עירוניים, שלושה רומנים על גילוי העיר וגילוי החברה, שלושה רומנים על להט-הנעורים ועל תבוסת התשוקה". כדרכו של פאבזה, שלוש היצירות עוסקות בצעירים. ברומן הראשון, הגיבורה התמימה מתפתה להאמין, להוותה, באשליית האהבה; ברומן השני, שלושה סטודנטים תאבי-חיים מוקסמים מטשטוש ההבחנה בין טוב לרע; בשלישי, בחורה שברירית נמשכת אחר הפיתוי המסוכן מכולם, המוות, ושמה קץ לחייה בדרך המקדימה את מותו הטרגי של הסופר– כמין נבואה המגשימה את עצמה.
השלהבת המסתורית של המלכה לואנה, La misteriosa Fiamma Della Regina Loana.
יאמבו, סוחר ספרים עתיקים במילאנו משכיל ואמיד (בן גילו של אקו בזמן כתיבת הספר) מתעורר לאחר תאונה שבעטייה אבד לו הזיכרון האוטוביוגרפי (הוא לא זוכר מה שמו, לא מכיר את אשתו וילדיו, ולא את מאורעות חייו) אבל זוכר בחדות כל ספר שקרא וכל מילה כתובה. בניסיון להחיות את זכרונו אשתו מציעה שייסע לכפר ילדותו בו שמורים עיתוני הילדות שלו, מחברות ביה״ס, תקליטים וספרי הקומיקס. הוא מבלה בעליית הגג בכפר הולדתו בפיימונטה, וחווה מחדש את ילדותו בתקופת הפשיזם של מוסוליני שחדר לבתי ספר ולספרות הילדים של התקופה. יאמבו, כמו אקו, נשלח מטורינו לגור סבו האנטי פשיסט בכפר הולדתו, וחווה שם התאהבות ראשונה, אבל גם חוויה שבה גילו ילדי הכפר אומץ לב ותושיה, ובזכות התמצאותם באיזור המסולע עזרו לחבורת פרטיזנים לחמוק מהפשיסטים.

חוט של חסד מרי דוריה ראסל מחיר כולל משלוח התאריך הוא 8 בספטמבר 1943, וקלודט בלום בת הארבע-עשרה לומדת איטלקית כשמזוודתה בידה. היא ואביה עם אלפי הפליטים היהודים המשרכים דרכם עד האלפים בכיוון איטליה, שם הם מקווים למצוא מקלט בטוח, עתה משהאיטלקים ניתקו את קשריהם עם גרמניה וכרתו הסכם שלום ניפרד עם בעלות הברית. הבלומים יווכחו עד מהרה שאיטליה היא כל דבר חוץ ממקום שליו:כהרף עין היא הופכת לשדה קרב פתוח שנוטלים בו חלק הנאצים, בעלות הברית, לוחמי המחתרת, יהודים במסתור ואזרחים איטלקים המנסים לשרוד. רומן היסטורי המתחקה אחר חייהם של דמויות מרתקות-מנהיג מחתרת כריזמטי, כומר אמיץ, משפחה של רב איטלקי ורופא גרמני מפוכח מאשליות. באמצעותן היא מספרת את הסיפור האמיתי הלא מוכר של המאמץ המחתרתי האדיר של אזרחים איטלקים שבזכותו ניצלו חייהם של 43.000 יהודים בשלב האחרון של המלחמה. חוט של חסד הוא תוצאה של חמש שנות מחקר קפדני-הוא רומן רחב יריעה, שאפתני ומאלף על אידיאות והיסטוריה, החושף את הדרמה האמיתית של היבט כמעט נשכח של החזית האיטלקית במלחמת העולם השנייה. לא תשכחו את הספר הרבה זמן לאחר שתסיימו אותו. מרי דוריה ראסל היא פליאו-אנתרופולוגית במקצועה

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?