בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מפלי השיש (מארמורה) Cascate delle Marmore

המפלים המלאכותיים הגבוהים באירופה, נוצרו עוד בתקופה הרומית ועברו מספר שינויים במהלך השנים. ניתן לטייל בהם במספר מסלולים מסודרים בעלי דרגות קושי שונות. כדי לראות את התפרצות המים, צריך להגיע בשעות ספציפיות אשר מתפרסמות מראש ולפניהם מתבצעת התרעה בעזרת צופרים (3 צופרים (רבע שעה, 10 דק' ו 5 דק' לפני שחרור המים, בעיקר להזהיר מטיילים ודייגים) המראה מרהיב ביופיו, האוויר הופך להיות צונן וקריר והצפייה בהם, מפיאצה ביירון, לצד קפה או גלידה היא המלצה מצוינת.

שימו לב – אל תתבלבלו – גשו למפלים התחתונים Cascate Inferiori
(ולא !! העליונים Cascate superiore). עושה את כל ההבדל בהנאה. 

לחצו למסלול הנסיעה בוייז

לוחות הזמנים של המפלים שאינם טבעיים וזרימתם מתוזמנת:

שעות פתיחה: שימו לב לשעות הפתיחה המשתנות בין עונות השנה.

אך לפני כן חשוב לדעת! יש 2 סוגי שעות פתיחה:
1- למפלים עצמם (באיטלקית Rilascio Acqua) שאותם רואים מהתצפית התחתונה המכונה Belvedere Inferiore –
ולשם יש להגיע !!
2- לסיור בפארק עצמו (באיטלקית – Apertura parco) אותו רואים מהתצפית העליונה Belvedere Supeiore – והוא נחמד אבל לא משתווה לתצפית מהחלק התחתון.
הקפידו להגיע בהתאם לשעות הפתיחה של המפלים עצמם כדי לא לפספס אותם. 
הוסיפו 10 דק' לפחות בשביל לקנות כרטיס בקופה בחניון  התצפית התחתונה. לאח מכן עוד הליכה של כמה דקות לכניסה לאתר. 
המלצה שתחסוך זמן יקר: קנו כרטיס מראש באתר ובמקום להתסכן ולעמוד בתור הארוך.

לינק לשעות הפתיחה – רק באיטלקית.

לחצו לרכישת כרטיסים

משם לנקודת הכניסה לפארק ולתצפית.
תוכלו גם לעבור את בית הקפה וחנות המזכרות.
המלצה חמה: אחרי התצפית, לרדת במדרגות מטה, לחצות את הנהר ולטייל במספר מסלולים מקסימים ולא קשים בכלל שיקרבו אתכם עד ממש למפלים עצמם. 

עוד קצת על המקום….
השנה היא 271 לפנה"ס, שיאה של הרפובליקה של רומא.
הקונסול, שבע הקרבות, מריו קוריו דנטטו (Mario Curio Dentato), עטור דברי שבח והלל, מצליח לבצע שינוי במסלול הנחל עקב שינויים מוקדמים של קצוות גדות הנחל. השינויים המוקדמים במתווה גדות הנהר מביאות למצב של ביצות ומים tar עומדים באזור שמסביב לטרני (Terni), ומכאן הדרך קצרה למחלות אזוריות.
השינוי שהורה הקונסול מצליח לשחרר מכשולים ולתת לנהר ה Velino, לזרום  ובמקביל, מבוצעת חפירה נוספת המונעת ממימי הביצה לחבור למי הנהר, תוך יצירתם של מפלי מרמורה Cascata delle Marmore.

'היצירה' הרומאית הזו מחזיקה כמו שהיא 17 עשורים! החל מהתקופה הזו, נאלצים, פעם אחר פעם, לבצע שינויים נוספים, כמו פתיחת ערוצי זרימה אחרים כדי ששוב, חלק מהמים שהצטברו במקומות מסוימים למעלה, בסביבות העיירה Piediluco, ישוחררו. 
המים חשובים מאוד לכל התעשייה מסביב לטרני Terni.

הסכר נפתח 3 פעמים ביום, תלוי בעונת השנה, ומאפשר זרימת מים. אם מגיעים לפני פתיחת הסכר  ניתן לראות היטב את הצמחייה והסלעים שמתחת לכל המים. כאשר נפתח הסכר אחרי כ- רבע שעה, מגיעים המים לשיא עוצמתם וגובהם בנחל.

אפשר גם להתקרב יותר ולצפות בהתפרצות המים (ולהירטב יותר) אם נכנסים לתוך השמורה, תוך חציית הנהר על גשר Ponte di Ferro והליכה במסלולים 1 או 2. אלו יובילו אתכם בין עצים, מדרגות, מפלים קטנים לנקודת תצפית מצוינת Punto Panoramico Sentiero 2.
לאוהבי הטרקינג, המקום מציע גם מסלולים מאתגרים יותר .

המקום שמור ע"י גופים אירופאים שהעניקו לו את התו של מקום מוגן. ישנם כאן צמחים ובעלי חיים נדירים כמו ה'אמודאי האירופאי' או נחליאלי זוותן (באיטלקית בלרינה) חי כאן גם את השלדג הגמדי.

ויש גם אגדה…
המספרת על נינפה בשם 'נרה Nera' ואיכר פשוט בשם 'ולינו Velino'.
שניהם התאהבו אך הבינו כי לא יוכלו לממש אהבתם בגלל ששניהם מעולמות שונים. האלה יונו כעסה על נרה שהתאהבה ביצור אנושי, והפכה אותה לנהר. ולינו שחשב כי אהובתו טבעה החליט לקפוץ ראש למים, אך יופיטר החליט להצילו ובזמן שקפץ ראש מאחת הנקודות, הפך גם אותו למי נהר.
ובכך הם התאחדו לנצח.

ויש גם רומנטיקה…
המשורר הבריטי הידוע ביירון, באחד ממסעותיו באיטליה במאה ה-17, ביקר במקום תיאר את מראה המפלים שנגלו לעיניו. בכיכר על שמו אפשר לראות את ספסל אבן, ופסל של המחברת שלו וגלימתו 

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?