בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

מילאנו - מסלול מומלץ ל-4 ימי טיול

החורף הגיע והרוח פיזרה את ענני המדינות האדומות לכל עבר. השמיים פתוחים, אז אל תתנו לטמפרטורה חד ספרתית להשאיר אתכם בבית. אם פספסתם את הפוסט על  10 הסיבות לחופשת חורף מפנקת באיטליה הנה תזכורת. מילאנו היא ללא ספק אחת מהאפשרויות שאתם חייבים לשקול ברצינות.  קחו לכם סוף שבוע בן 3-4 ימים ליהנות בעיר הצפונית, שהיא הכי מודרנית שאיטליה מציעה לכם. שילוב מושלם של אירופה הקלאסית עם הקסם האיטלקי.

שפע האתרים והמקומות לבקר בהם, יאפשר לכם ללכת ברגל ברחובות המקסימים, להתפעל מהאדריכלות, לשבת באחד מבתי הקפה האופנתיים ולו רק כדי להסתכל על העוברים והשבים, וגם להכנס לאחד המוזיאונים המצוינים במידה ויורד גשם.

קבלו את מילאנו –  מסלול מומלץ ל 4 ימי טיול. 

ההמלצה הראשונה שלנו תהיה להתמקם במלון במרכז העיר, כזה שתוכלו לצאת ממנו ברגל בבוקר ולחזור אליו בצהריים למנוחה, או בסוף היום ליפול על המיטה עם כל השקיות…לרשותכם מערכת מטרו יעילה שיכולה לקצר מרחקים.

יום 1: Zone 1 of Milan – Centro Storico  האזור המרכזי

קסטלו ספורצסקו
הדואומו וכיכר הדואומו
גלריה ויטוריו עמנואלה
כיכר ותיאטרון לה סקאלה
מוזיאון פולדי-פצולי
אזור 'מרובע הזהב'

אם מתחילים אז לעשות את זה כמו שצריך ולהכנס כמו דוכסים לעיר האלגנטית דרך קסטלו ספורצסקו (באיטלקית "הטירה של ספורצה"). מבצר מימי הביניים שנבנה במאה ה-15 על ידי פרנצ'סקו ספורצה, דוכס מילאנו. בהמשך שופץ והוגדל, ונחשב לאחת המצודות הגדולות והמרשימות באירופה. לאחר איחוד איטליה החלה בו סדרה של שיפוצים והוא מכיל כיום כמה מהמוזיאונים ואוספי האמנות של העיר.

מילנו – מבצר ספורצסקו

רחוב ויה דנטה היוצא מהכניסה לטירה ניסלל על תוואי דרך מימי הביניים ויוצר חיבור לדואומו של העיר. רחוב ויה דנטה מיועד להולכי רגל ומלבד היכרות ראשונית עם רשתות האופנה, יש בו לעיתים מופעי רחוב והוא יוביל אתכם ישר אל מרכז העיר.

פיאצה דל דואומו ("כיכר הקתדרלה") היא הכיכר הראשית של העיר. נקראת ונשלטת על ידי קתדרלת מילאנו (הדואומו). הככר מסמנת את לב העיר, הן במובן הגיאוגרפי והן בשל חשיבותה מבחינה אמנותית, תרבותית וחברתית. יש לה צורה מלבנית, והיא כוללת כמה מהבניינים החשובים ביותר במילאנו (ובאיטליה בכלל). הפיאצה התפתחה בהדרגה מהמאה ה-14 יחד עם הקתדרלה, שלקח כ 600 שנים להשלים את בנייתה. הככר במתכונתה הנוכחית, היא בזכות האדריכל ג'וזפה מנגוני, מהמחצית השנייה של המאה ה-19. למעט הדואומו עצמו והארמון המלכותי,  התוספת הבולטת ביותר של מנגוני לפיאצה היא גלריה ויטוריו עימנואלה השני Galleria Vittorio Emanuele II  על שם המלך הראשון של ממלכת איטליה.

מילאנו, פיאצה דואומו והקתדרלה המרשימה, פאר האדריכלות הגותית

הקתדרלה של מילאנו (Duomo di Milano), המרהיבה ביופיה, מקודשת להולדתה של מריה הקדושה (Santa Maria Nascente), אשר דמותה המוזהבת ניצבת בראש הקתדרלה.  בנייתה שהחלה ב-1386, הסתיימה לבסוף ב-1965. זוהי הכנסייה הגדולה ביותר באיטליה (בזיליקת פטרוס הקדוש הגדולה יותר נמצאת במדינת הוותיקן), והשלישית בגודלה בעולם. היא מכילה בתוכה יצירות אומנות רבות והביקור בה (בתשלום) בהחלט מומלץ.

אם אתם רוצים לחוות את הביקור באופן מעט שונה, ניתן לעלות לגג (במעלית או מדרגות) ולטייל בין הפסלים והצריחים ולהשקיף על הככר מלמעלה. https://www.duomomilano.it/en/ – ניתן להזמין מראש כרטיסים באתר.

הקתדראלה של מילאנו

בעומדכם בככר, תראו משמאלכם כניסה למבנה המזכיר במעט שער ניצחון. זוהי הכניסה לגלריה ויטוריו עמנואלה השני, גלריית הקניות הפעילה העתיקה ביותר באיטליה. למבנה ארבע קומות והוא בנוי משתי ארקדות מזכוכית וברזל המצטלבות זו בזו ומחברות בין פיאצה דל דואומו לפיאצה דלה סקאלה. בגלריה עצמה חנויות של צמרת בתי האופנה האיטלקיים וכן בתי קפה ומסעדות. על הרצפה במרכז  הגלריה, ארבעה פסיפסים המתארים את הסמל של שלוש בירות ממלכת איטליה (טורינו, פירנצה ורומא) בתוספת של מילאנו. מסורת מקומית אומרת, שאם תסתובבו שלוש פעמים עם עקב הרגל על אשכי השור בסמל העיר טורינו, זה יביא מזל טוב. למה לקחת צ'אנס? תנו סיבוב.

מילנו – גלריית ויקטור עמנואל השני

חציתם את הגלריה? יצאתם לככר דלה סקאלה Piazza della Scala. בלב הככר עומד ליאונרדו דה וינצ'י חמור הסבר מוקף בארבעה מתלמידיו וחושב.  מולו בית האופרה דלה סקאלה, אשר חיצוניותו לא מעידה על תוכנו.

תיאטרו אלה סקאלה Teatro alla Scala  בית האופרה המפורסם של מילאנו, שנחנך ב- 1778. כל אמני האופרה הגדולים של איטליה וזמרים בינלאומיים, הופיעו על בימתו. הוא נחשב לאחד מתיאטרוני האופרה והבלט המובילים בעולם. אם תצליחו לשלב בסוף השבוע שלכם גם הופעה מוזיקלית – הרווחתם. אם לא, בסמוך לבית האופרה, נפתח ב- 1913  מוזיאון Museo Teatrale alla Scala שהתבסס על אוסף פרטי גדול ובו תלבושות, עיצובי תפאורה, תווים, ציורים, כלי נגינה ומגוון אביזרים הקשורים לפעילות בתיאטרון. בנוסף הוא מאפשר כניסה לאולם עצמו ולתאי הצפייה הפרטיים. 

מילנו – תאטרון לה סקאלה

ועכשיו נצא לכיוון "מרובע הזהב" Quadrilatero d'oro השם המקומי לרשת הרחובות המכילים את רובע הקניות היוקרתי המפורסם ביותר בעולם. הרחובות של אופנת העלית. כשאתם עם הגב לפסל של ליאונרדו דה וינצ'י ועם הפנים ללה סקאלה, פנו ימינה לרחוב Via Alessandro Manzoni  ובפנייה השלישית פנו ימינה אל Via Monte Napoleone. ממנו פנו שמאלה ולכו עד הסוף.  שוטטו בין  בוטיקים אופנתיים, אולמות תצוגה מעוצבים ותכשיטים אקסטרווגנטיים. רבים מהרחובות הם להולכי רגל בלבד, לכן זהו המקום המושלם לטייל בו ולהתפעל ממה שכסף יכול לקנות, וזה די הרבה. מילאנו היא ביתם של חנויות הדגל של מעצבים רבים, ביניהם ארמני, ורסאצ'ה, פראדה וגוצ'י. כל הזוהר הזה מרוכז במרובע הזהב. רצף השמות המוכרים מושכים את העין לצד הצבע והאלגנטיות של חלונות הראווה. לא שאנחנו רוצים לעצור אתכם חלילה, אלא רק לציין שמרובע הזהב מדורג בין האזורים היקרים והיוקרתיים ביותר בעולם, יחד עם השדרה החמישית בניו יורק והשאנז אליזה בפריז.

מילנו – מרובע הזהב

במרובע הזהב יש יותר מאשר קניות. אם אתם מרגישים צורך לאזן את החומריות עם קצת תרבות, בין חנויות האופנה מפוזרים ארמונות היסטוריים רבים, ביניהם פאלאצו מורנדו Palazzo Morando המכיל את מוזיאון האופנה של העיר,   ומוזיאונים ביתיים מרשימים כמו: פולדי פצולי  Museo Poldi Pezzoli 

ובגאטי ואלסקצ'י,Museo Bagatti Valsecchi בהם אוספי אומנות מרשימים.

את פסק הזמן והאתנחתא המקומית עשו בקונדיטוריית קובה Pasticceria Cova  ברחוב מונטה נפולאונה  8 מוסד מקומי משנת 1817  ששומר על רמתו הגבוהה עד היום.

מחפשים מסעדה ואוו לארוחת ערב ?

קבלו 3 מסעדות, אחת יותר טובה מהשנייה, לחוויה קולינארית מדהימה במילאנו:

  1. L'immagine Bistrot Ristorante
  2. Ribot Restaurant, Milano
  3. Trattoria Milanese

Buon Appetito

יום 2: Porta Garibaldi – Brera   האזור המודרני ושכונת בררה

פיאצה גיא אולנטי

קורסו קומו

Eataly Smeraldo איטלי

קורסו גריבלדי

בררה

בערב: אזור נאבילי

כמו תמיד מתחילים בגדול. מתחם פיאצה גיא אולנטי Piazza Gae Aulenti היא מוקד השכונה המודרנית ביותר במילאנו ונחנכה ב- 2012  מוקדשת לאדריכלית הידועה גיא אולנטי. הבניינים סביב הככר הם תוצאה של התחדשות השכונות גריבלדי, איזולה ו-וארזינה, ומשלבים מבנים היסטוריים לצד הרובע הפיננסי שהוא בעיצוב מודרני. המרשים ביותר הוא מגדל יוניקרדיט בגובה 231 מטר, שהוא כיום גורד השחקים הגבוה באיטליה. אם תלכו בככר לעבר המבנה העגול מהעץ של IBM תראו משמאלכם את צמד מגדלי המגורים ששמם ה"יער האנכי" Bosco Verticale שנחנכו ב 2014, המכילים יותר מ-900 עצים פרי תכננו של האדריכל סטפנו בוארי, שעבד בשיתוף עם בוטנאים וגננים כדי ליצור תחושה של מגורים בלב יער למרות המיקום העירוני.

מילנו – פיאצה גאה אאולנטי

גשר להולכי רגל (תזהו אותו לפי צינורות הברונזה הניראים כחצוצרות) מחבר את פיאצה גיא אולנטי לקורסו קומו. בקורסו קומו 10 מתחם עיצוב המציג ומוכר יצירות אמנות, אופנה, מוזיקה, עיצוב ותרבות, שנוסד ב-1990 על ידי בעלת הגלריה והמוציאה לאור קרלה סוזאני. בקומת הכניסה לצד החנות גם בית קפה אלגנטי, שבהחלט עושה חשק לשבת קצת כדי לנשום אווירת שיק.

מילנו – קורסו קומו 10

ביציאה מהמיתחם פנו שמאלה ולכו עד סוף הרחוב. משמאלכם הסניף המילנזי של איטלי, Eataly רשת שיווק של מוצרים איטלקיים איכותיים הכוללת בתוכה מגוון מסעדות, מאפייה, ובית ספר לבישול. הרשת משתפת פעולה עם תנועת ה"סלואו פוד" ששמה לה למטרה לשים דגש על איכות וטריות המזון ולא על מהירות הכנתו, דבר שבהחלט בא לידי ביטוי במסעדות איטלקיות רבות. ביציאה מאיטלי עיברו דרך ככר 25 באפריל Piazza Venticinque Aprile  וחצו את הכביש ל Corso Garibaldi.

מילנו – פורטה גריבלדי

זהו אחד הרחובות המקסימים בעיר אשר תענוג ללכת לאורכו, ליהנות מחלונות הראווה, חנויות הוינטג' ובתי הקפה. המשיכו בשיטוט לאורכו עד אשר תגיעו לצומת עם רחוב Mercato. חצו את הכביש ופנו שמאלה בסמטה הקטנה הראשונה Via Fiori Chiari היא תכניס אתכם לרובע בררה הממוקם בתוך אזור 1 (הליבה ההיסטורית של העיר) והוא מרוכז סביב ויה בררה.

הרחוב ילך ויתרחב בהמשך ויוביל אתכם אל האקדמיה לאמנויות יפות ואל הגלריה לאמנות בררה, Pinacoteca di Brera  אשר סייעה להתפתחותה של בררה כשכונת אמנים ומקום של אווירה בוהמית. הן האקדמיה והן הגלריה ממוקמות בפאלאצו בררה, הבניין ההיסטורי הראשי של האזור. באותו בניין נמצא גם הגן הבוטני של מילאנו, ואפילו מצפה כוכבים אסטרונומי וספרייה לאומית. לא רק תרבות ואומנות תמצאו כאן, אלא גם שפע של מסעדות, ברים, מועדוני לילה, חנויות עתיקות ואמנות. שוטטו בין הסמטאות של הרובע, החנויות הקטנות ובתי הקפה.

כיוון שמחשיך מוקדם, אפשר לנוע לכיוון אזור התעלות וחיי הלילה הנאבילי Navigli.  אפשר להגיע בקלות מרובע בררה באמצעות המטרו  לתחנת Porta Genova  וללכת ברגל על Via Valenza עד שעולים על גשר ממנו יורדים אל Ripa di Porta Ticinese שבו שפע של ברים, מסעדות ומועדונים. הנאבילי היא מערכת של תעלות המחוברות ביניהן, שנחפרו בימי הביניים לצרכי מסחר וכדי לחבר את מילאנו עם ערים נוספות באזור בימים שלא היו כבישים ומשאיות והיה צורך בדרך מהירה ונוחה להעביר חומרי בנייה וסחורות. היום כבר אין בהן צורך, אך המערכת השתמרה בחלקה ומחסני הסחורות הם כיום ברים ומסעדות.

מילנו – שכונת התעלות נאווילי

יום 3: אמנות, תרבות ושופינג במילאנו

ציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י ליד כנסיית סנטה מריה דלה גרציה
המוזיאון הלאומי למדע וטכנולוגיה
בזיליקת סנט אמברוג'ו
שופינג (קורסו ויטוריו עמנואלה, ויה טורינו, קורסו בואנוס איירס)

בערב: מועדון ג'סט קאוולי

בואו נתחיל עם ליאונרדו דה וינצ'י. הוא אמנם לא נולד במילאנו, אבל חי ויצר בה כ-20 שנה בשירות משפחת ספורצה. אפשר לסייר בעיר בעקבות יצירותיו ואפשר להתמקד בשתיים או שלוש יצירות, שהשאיר אחריו הגאון מתקופת הרנסנס. אחד הציורים המפורסמים הוא ציור קיר בחדר האוכל של מינזר סנטה מריה דלה גרציה הנקרא "הסעודה האחרונה"  Il Cenacolo.  זהו ציור מסוף המאה ה-15 ונחשב לאחד הציורים המוכרים ביותר בעולם המערבי. העבודה החלה בסביבות 1495 והוזמנה כחלק מתוכנית שיפוצים לכנסייה ולמינזר על ידי פטרונו של לאונרדו, לודוביקו ספורצה, דוכס מילאנו. הציור מציג את סצנת הסעודה האחרונה של ישוע עם שנים עשר השליחים, כפי שהיא מסופרת בברית החדשה – הרגע לאחר שישוע הכריז שאחד משליחיו יבגוד בו. בשל השיטות בהן הוא נעשה, לאורך השנים בוצעו ניסיונות שיקום רבים, והאחרון הושלם ב-1999. ניתן לראות את הציור בקבוצות קטנות ולפרק זמן נקוב, וחייבים להזמין מראש את הביקור.

מילנו – ציור הסעודה האחרונה של לאונרדו דה וינצ'י

6 דקות הליכה מהמינזר נמצא המוזיאון הלאומי למדע וטכנולוגיה ע"ש ליאונרדו דה וינצ'י Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci – בכתובת Via San Vittore, 21 המוזיאון הינו הגדול ביותר באיטליה ומוקדש למדען והצייר הגאון. המוזיאון שוכן במבנה של מינזר לשעבר ומחולק למתחמים לפי נושאים עליהם עבד האומן, כמו: חומרים, תחבורה, אנרגיה, אמנות ומדע.

מוזיאון נוסף הנוגע ביצירתו של דה וינצ'י, קצת יותר קטן, אבל ממחיש באופן ויזואלי את המצאותיו, נמצא בככר דלה סקאלה ממש בכניסה לגלריה ויטוריו עמנואלה ונקרא מוזיאון עולמו של ליאונרדו  Museo Leonardo3 – Il Mondo di Leonardo  

עדיין תחת הכותרת תרבות:

ביקור בבזיליקת סנט אמברוג'ו Basilica di Sant'Ambrogio 

"אם אתה חושב שהזמן בו אתה חי הוא רע, או קשה מנשוא, תחיה טוב ובכך תשנה את הזמן" ה- 7 בדצמבר הוא חגו של הקדוש הפטרון של מילאנו, סנט אמברג'יו, שהיה בישוף ותאולוג, ואחת הדמויות המרכזיות בהיסטוריה הנוצרית של העיר. מזוהה עם חריצות, הקרבה עצמית, ונחשב כיום גם לפטרון של סטארט-אפים חדשניים. בכנסיית העתיקה שעל שמו, שנחנכה במאה ה-4 לספירה פסיפסים ביזנטיים מרשימים, שונה מאוד מהדואומו של העיר.

ועכשיו ברשותכם, קצת שופינג:

צאו הכנסייה שמאלה ל Via Lanzone ולכו עליו עד צומת גדול בה תפנו שמאלה ל Via Torino – זהו הרחוב בו תמצאו את הסניפים של מרבית הרשתות הבינלאומיות, לאו דווקא היוקרתיות. חנויות ספורט, מוצרי אלקטרוניקה, תיקים ונעליים. אם תצליחו ללכת עד סופו, תגיעו לככר הדואומו.

אם כבר ביקרתם כאן ביום הראשון, אתם יכולים בכיף לעלות למרפסת Terrazza Aperol הנמצאת ממש מעל הכניסה לגלריה ויטוריו עמנואלה מצד ימין והצופה על הדואומו. קחו לכם כוס אפרול שפריץ, ושיהיה לכם יום כתום. אפשר גם שוקו חם אם ממש קפוא בחוץ.  

כוסית ונישנוש יותר משמעותי תמצאו שני בניינים הלאה על גג הכלבו רינהשנטה Rinascente Milano Piazza Duomo – גם שם בקומת האוכל מרפסת הצופה אל הדאומו  Terrazza de La Rinascente 

מילנו – מרפסת La Rinascente

לא שתיתם אבל רוצים לאכול בקטנה? ממש ביציאה מהכלבו פנייה שמאלה לסמטה Via Santa Radegonda שתוביל אתכם למקום בו אנשים עומדים בתור. הראשון מימין הוא התור לפנצרוטי של לואיני, מאפים ממולאים במילוי מלוח או מתוק – פצצה!  Panzerotti Luini 

וממולו Cioccolatitaliani כי מה זה איטליה בלי גלידה? 

חיזרו אחורה ופנו שמאלה לאורך הרחוב המקורה אשר יהפוך ל Corso Vittorio Emanuele II  ויאפשר לכם להשלים את חווית הקניות הפעם עם מותגים בינלאומיים יותר ידועים. קחו את הזמן. כנסו לסימטאות ועיצרו באחד מבתי הקפה. הרחוב מסתיים בככר ששמה Piazza San Babila. מהככר מעט ימינה וישר ואתם על Corso Venezia   רחוב רחב אשר ימשיך את חווית הקניות ויוביל לככר עם מבנה ניאו קלאסי – Porta Venezia  מעבר לככר ממשיך רחוב קורסו בואנוס איירס Corso Buenos Aires שמוגדר רשמית כאחד מרחובות הקניות הטובים במילאנו. מה שנקרא shop till you drop   קונים עד שנופלים…

ומה עושים עם כל הבגדים היפים שקנינו? הולכם למועדון הלילה Just Cavalli ממוקם ב-Parco Sempione, למרגלות טורה ברנקה, וכולל מסעדה, בר ורחבת ריקודים.  נוסד על ידי מעצב האופנה רוברטו קוואלי, שהעניק לו את המראה הייחודי עם המוטיבים החייתיים שהם סימן ההיכר שלו.

מילנו – מועדון Just Cavalli

המסעדה פופולרית בקרב ידוענים, יפות ויפים, וכל מי שרוצה לבלות ערב מושלם ברמה גבוהה. אפשר להגיע למועדון לאפרטיף, לארוחת ערב, או רק למסיבת הריקודים.  צריך לזכור שהאקשן האמיתי מתחיל רק אחרי חצות. המועדון מנוהל בשיתוף עם Discoteca Hollywood אייקון בידור במילאנו כבר למעלה מ-20 שנה.

 

יום 4: יוצאים ממילאנו

זהו המסלול המומלץ ל-3 ימי טיול במילאנו. במידה ויש לכם יום נוסף בלו"ז בהתאם לטיסתכם, ואתם חשים כי מיציתם את העיר, ורוצים רעיונות ליום טיול נוסף ללא צורך בהשכרת רכב, קבלו 2 ימי טיול, אחד לעיר על אגם, אחד לעיר בכפר, שונים, יפים במיוחד ומעניינים, אליהם ניתן להגיע מתחנות הרכבת של מרכז העיר מילאנו:

  1. העיר ברגמו וה Citta Alta המדהימה שלה. 
  2. העיר קומו  – בירת אגם קומו

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?