בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

פוליה – מסלול מומלץ (9 ימים)

מחוז פוליה Puglia, ממוקם בעקבו של המגף האיטלקי, בחלקו הדרום מזרחי. אזור פחות מוכר ומתוייר, שונה מהאזורים המוכרים לנו יותר כגון טוסקנה או צפון איטליה. במחוז חופיים פראיים, עיירות וכפרים קטנים, חלקם מבודדים, ערי חוף ונמל ציוריות. מיקומו הגיאוגרפי  של המחוז, כעין גשר מאגן הים התיכון לאירופה, הביא אליו לאורך ההיסטוריה אין ספור כובשים: יוונים, רומאים, צלבנים, צרפתים וספרדים שהשאירו בו את חותמם בין אם במבצרים וטירות או קתדרלות מרשימות וכנסיות קטנות. גם נקודה יהודית חשובה מחכה לכם במסלול המוצע וכמובן הקולינריה הפולייזית הטיפוסית במיטבה.

 

התקופה המומלצת לטיול:

התקופה הכי טובה לטייל באזור פוליה  הם בחודשי האביב (אפריל – יוני) והסתו (ספטמבר – אוקטובר). בחודשים אלו מזג האוויר מצויין, לא חם מידי, לא עמוס מידי. בחודשי הקיץ יולי ואוגוסט מזג האוויר חם יותר ובתי המלון לאורך החופים ובעיירות הקייט מתייקרים משמעותית. תקופה נוספת מצויינת לטייל באי הינם החודשים מרץ ונובמבר – נעים, לא עמוס ולא יקר.

לבדיקת מזג האוויר בפוליה  לחצו כאן

 

2. איך מגיעים:

בטיסה : חברת WIZZAIR מפעילה לאורך השנה טיסה ישירה לעיר בארי בירת מחוז פוליה. חודשי הפעילות לבארי משתנים מעונה לעונה ולכן מומלץ להיכנס ולבדוק באתר החברה את מצב הטיסות בחודשים המבוקשים.

אפשרות נוספת היא לטוס דרך רומא עם חברת התעופה האיטלקית החדשה ITA (אקס אליטליה) שמפעילה מספר טיסות ביום לערים בארי וברינדיזי. חשוב לזכור שהטיסות שלה הן דרך רומא.

מומלץ להיכנס לאתרים שלהם (הקליקו על שם החברה) ולבדוק את זמינות ועלות הטיסות. אפשרי גם לבדוק את כל אפשרויות ההגעה לבארי או לברינדיזי דרך אתר הטיסות און ליין המצויין  EDREAMS.

ברכב: למחוז פוליה  ניתן להגיע ברכב על האוטוסטראדות הראשיות המגיעות אליה: מצפון מזרח (מנאפולי) על אוטוסטראדה A16 או מצפון A14 (לאורך הים האדריאטי).

ברכבת: למחוז פוליה ניתן להגיע ברכבת מכל מקום באיטליה. חלקן ישירות ואחרות עם החלפת רכבת וכולן לבירת המחוז בארי   (כ 4 שעות נסיעה מרומא). כדי למצוא את השעות והעלויות באתר חברת הרכבות האיטלקית Trenitalia.

בשייט: למחוז פוליה ניתן להגיע בשייט מאלבניה ומיוון. תוכלו למצוא ולהזמין את השייט המתאים לכם באתר המומלץ Traghettilines.

 

3. כמה ימים להקדיש לטיול באזור:

כדי להספיק לראות את כל !!! המיטב שיש למחוז פוליה נדרשים לפחות 8/9 ימי טיול מלאים. אפשר להסתפק בהחלט בטיול של 7 – 8 ימים ולהתמקד באתרים המרכזיים והחשובים ביותר. המחפשים חופשה קצרה עוד יותר בפוליה, יכולים בהחלט להקדיש לה גם 4-5 ימים בלבד.

 

4. איך לחלק את הלינות בטיול:

לאור העובדה שמבנה מחוז פוליה הינו צר וארוך, מומלץ לחלק את הלינות ללפחות 3/4 בתי מלון שונים.

חלוקת לילות מומלצת:

3 לילות במרכז פוליה:באזור בארי (עיר) או פוליניאנו אה מארה (עיירה על הים)  או אלברובלו (עיירה מיוחדת)

2 לילות בדרום פוליה: עיר הברוק לצ'ה Lecce או אזור סלנטו Salento (מדרום ללצ'ה)

1 לילה בדרך לחצי האי Gargano:אזור טראני מנפרדוניה (עיירות על הים)

1-2 לילות באזור חצי האי Gargano: עיירת הקייט וייסטה Vieste היא מקום נהדר להמקם בו לילה אחד או 2. 

להזמנות בתי מלון בחבל פוליה לחצו כאן

מסלול מומלץ בראשי פרקים:

פירוט ימי הטיול:

יום 1:Bari + Polignano a Mare

את הבוקר  הקדישו לבירת מחוז פוליה – בארי.  עיר נמל ומסחר חשובה, שחלקה העתיק שומר על צביון ימי – ביניימי מובהק. סיירו בין הסמטאות הציוריות, והתרשמו מהמצודה האדירה שחולשת על הכניסה לעיר, מהבזיליקה המפורסמת בה שמורים שרידיו של סן ניקולה, הקדוש הפטרון של העיר, ומהכיכרות הנרחבות בהן שלל בתי קפה ומסעדות. אל תוותרו על המאמות המקומיות המכינות בסמטאות העיר העתיקה את הפסטה המקומית – האורקייטה.

מאמות מייצרות את פסטת האורקייטה בעיר העתיקה של בארי

אחר הצהריים המשיכו לעיירה הציורית היפיפייה פוליניאנו א'מארה (Polignano a Mare) השוכנת על  מצוק גבוה מעל לחוף ים תכול וצלול. כנסו דרך שער העיר העתיק ובקרו בכיכר ויטוריו עמנואלה עם השעון המרשים. שוטטו בסמטאות ושימו לב למרפסות התצפית הנפתחות לעבר הים.

פוליאנו א מארה

לינה באזור.

ALLORA ממליצה:

יום 2: Grotte di Castellana + Alberobello

את הבוקר הקדישו לביקור במערות הנטיפים המרשימות של קסטלנה  Grotte di Castellana. מומלץ מאד לבחור את המסלול הארוך.

מערות קסטלנה

המשיכו לאחד משיאי הביקור בחבל פוליה – עיירת הבתים המחודדים אלברובלו  Alberobello  בירת ארץ הטרולים Terra dei Trulli. אזור הזרוע במבנים משונים האופייניים לאזור – מבנים עגולים ולהם גגות חרוטים, המעוטרים במוטיבים עממיים. בקרו במוזאון המקומי בו תוכלו ללמוד על מבנה הבית הטיפוסי ואל תוותרו על חנויות המשרוקיות המקומיות – סמל העיירה. חובה.

אלברובלו

לינה באזור

ALLORA ממליצה:

יום 3: Matera + Valle d`Itria: Ostuni - Locorotondo

את היום הקדישו לאזור עמק איטריה Valle d`Itria. עיירות קטנות וציוריות, אחת יותר יפה מהשנייה וכל אחת מיוחדת במינה.

Ostuni

העיירה אוסטוני Ostuni, יפה במיוחד. נראית מרחוק כמו חרוט מוקף חומה לבנה. עלו לקתדרלה המרשימה בציר הראשי העולה לעיר העתיקה ואשר ממנו מסתעפות סמטאות רבות וציוריות. אל תוותרו על תצפית נוף מדהימה לעבר עמק הזיתים והים האדריאטי.

אוסטוני

המשיכו לעוד עיירה קטנה ומיוחדת – לוקורוטונדו Locorotondo קומפקטית ובוהקת בלובנה.  כנסו דרך אחד משערי הכניסה אליה וצאו בצד השני. תצפית יפיפייה על עמק איטריה מובטחת לכם גם כאן. סמטאות מקסימות עם חלקי פורטלים בצבע האבן הטבעית ועם גילופים נהדרים. הכנסייה הגדולה במרכזה ההיסטורי מרשימה גם כן.

לוקורוטונדו

לינה באזור.

חשוב: רבים מנצלים את קרבתה של פוליה למחוז בזיליקטה Basilicata הסמוך ובמיוחד לעיירה עוצרת הנשימה מטרה Matera. ייחודה של העיר – מאות מערות בהן התגוררו בני אדם עד אמצע המאה ה – 20 וכן כנסיות החצובות בסלע. אל תותרו על תצפית מרהיבה על העיר ורדו לביקור בסמטאות ובכוכים של שכונות הסאסי  Sassi di Matera- הפרוסות על פני מדרונות העיר ומכילות אלפי מערות עם חזיתות אבן. המשיכו לחלקה המודרני של העיר לביקור במוזיאון המקומי שבו מוצגים ציוריו של הצייר והרופא היהודי קרלו לוי.

הסאסי של מאטרה

אפשרי לשלב את הביקור במאטרה ביום 2 או 3 במסלול המומלץ

ALLORA ממליצה:

יום 4: Otranto + Lecce

את שני ימי הטיול הבאים הקדישו לחלקה הדרומי של פוליה – אזור סאלנטו Salento.

היום הראשון יהיה יום ערים והשני עיירות וכפרים. התחנה הראשונה המומלצת היום היא העיר העתיקה של  אוטראנטו Otranto, הישוב המזרחי ביותר באיטליה. טיילו בעיר הממוקמת על שפת הים ובמרכזה קתדרלה נורמנית שייחודה ברצפת פסיפס נדירה. גם המבצר המקומי המרשים שווה ביקור.

Otranto

המשיכו מערבה לעיר היפיפייה  לצ'ה Lecce , המכונה גם "בירת הבארוק של פוליה", או "פירנצה של הדרום". סיירו בעיר העתיקה, בכיכר סנט אורונצו Sant' Oronzo, בה תראו את שרידי האמפיתיאטרון הרומי והסדילה Sedile – אולם מועצת העיר במאה ה – 16 ובבזיליקת סנטה קרוצ'ה Santa Croce שחזיתה המהממת היא פאר אדריכלות "הבארוק הלצ'זי". המשיכו לכיכר הקתדרלה Piazza Duomo, שהיא אחת הכיכרות היפות בדרום איטליה, מוקפת בחזיתותיהם המפוארות של הכנסייה, ארמון הבישוף ובניין הסמינר.

לצ'ה

לינה באזור.

ALLORA ממליצה:

יום 5: Santa Maria al Bagno – Gallipoli - Leuca – Grotta della Poesia

את היום הקדישו לאזור הכפרי של סאלנטו.

התחילו בעיירה סנטה מריה אל באניו Santa Maria al Bagno, ובקרו במוזאון הקטן והמיוחד , מוזיאון הזיכרון והכנסת האורחים Museo della Memoria e dell'Accoglienza המתאר את סיפורם של העקורים היהודים בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה.

סנטה מריה דל באניו, סאלנטו

המשיכו לעיר הנמל גליפולי Gallipoli, מובלעת אדמה שפלשה לתוך הים היוני. העיר העתיקה כאילו מנותקת מהיבשה ומחוברת בגשר בלבד. בקרו בקתדרלה המרשימה ובמוזאון בית הבד Frantoio Ipogeo di Palazzo Granfaei.

גליפולי

המשיכו עד לחלק הדרום מזרחי ביותר של איטליה ולעיירה לאוקה Leuca. התחילו בתצפית על העיר מאזור המגדלור faro המקומי והכנסייה Santuario Santa Maria di Finibus Terrae  ובקרו בה. המשיכו למרכז העיירה שעל הים וגשו לצפות במפלים היפים Cascata Monumentale (לא תמיד עובדים) היורדים מחלקה הגבוה של העיירה. סיירו לאורך הטיילת והים.

בדרככם חזרה צפונה, סעו לאורך הים האדריאטי ובקרו באחת משתי המערות היפיפיות באזור. הראשונה Grotta della zinzulusa  שבעיירה קסטרו מרינה Castro Marina, או צפונה יותר, במערת Grotto della Poesia , מצפון לעיירה Torre dell`Orso, שהיא אחד האתרים המיוחדים פוליה.

לינה באזור.

 

חשוב: המבנה הארוך והצר של מחוז פוליה, מחייב יום אחד של נסיעה ארוכה במעבר מחלקו הדרומי של המחוז לחלקו הצפוני.  משך הנסיעה: כשעתיים וחצי.

2 אפשרויות לפניכם:

  1. להתקדם כבר ביום ה 5 צפונה ולהתמקם באזור העיירה טראני (רצוי להזמין מלון מראש). היתרון: תרוויחו את אווירת שוק הדגים של טראני ביום שלמחרת.
  2. לצאת בבוקרו של היום ה 6 לטיול. יתרון: סיום רגוע ליום ה 5 בטיול.
  3. המסלול המומלץ בהמשך מתייחס לבחירה מספר 2

לשיקולכם.

ALLORA ממליצה:

יום 6: Trani - Castel del Monte - Manfredonia

בשעות הבוקר עשו דרככם לחלקו הצפוני של מחוז פוליה.

התחילו את ביקורכם במבצר קסטל דל מונטה  Castel del Monte, "מבצר ההר" – הנקרא גם "כתר האבן של פוליה". סמל למפעל הבניה העצום של פרידריך השני בדרום איטליה. בנוי בצורת מתומן עם שמונה מגדלים, ממוקם במקום מרוחק ומטרת בנייתו אינה ברורה עד היום. מדהים.

קסטל דל מונטה

המשיכו לעיירה הציורית טראני Trani, עיירת דייגים השוכנת לחופו של מפרץ יפייפה. בקרו בקתדרלה הרומנסקית הנפלאה ליד הים, הנחשבת ליפה מבין כנסיות התחרה של פוליה, והציצו בבית הכנסת המקומי ששימש לאורך השנים הרבות את יהדות מחוז פוליה, שטראני הייתה אחד ממרכזיה.

טראני

לינה באזור.

ALLORA ממליצה:

יום 7: Vieste - Mattinata

בשעות הבוקר צאו לכיוון הפארק הלאומי גארגאנו Parco Nazionale del Gargano . הדרך הפתלתלה והיפה היוצאת מהעיירה מנפרדוניה Manfredonia. היא ללא ספק אחת היפות באיטליה. עיירות קטנות וציוריות, נקודות תצפית היוצאות מהיער הגדול והמרשים של הפארק הלאומי.

Gargano
קשת סן פליצ'ה

היעד הוא כמובן עיירת הקייט היפיפייה וייסטה Vieste השוכנת בקצה המזרחי של חצי האי גארגאנו. הסיור בעיר העתיקה של וייסטה חובה. אם מזג האוויר מאפשר, קחו שייט עוצר נשימה מנמל וייסטה לכיוון העיירה מאטינאטה Mattinata דרך המערות והנקרות שנוצרו ע"י גלי הים במצוקים הלבנים של הגארגאנו. המים משתקפים במערות באור כחול – טורקיז, יוצרים משחקי אור וצל מרהיבים, אשר יחד עם תצורות הסלע העניקו למערות שמות שונים, כגון מערת הפעמון, מערת שתי העיניים, מערת היונים, מערת הסירנות, מערת החלומות ועוד.  המערות הקטנות שמחכות לכם בדרך שוות הכל.

וייסטה

לינה באזור.

ALLORA ממליצה:

יום 8: Foresta Umbra – Vico di Gargano - Peschici

את היום הקדישו לטיול ביער המרשים והמיוחד פורסטה אומברה Foresta Umbra ולעיירות באזור הפארק הלאומי גארגאנו. החנו את רכביכם בחניון מרכז המבקרים Centro Visitatori של הפארק הלאומי (במידה והוא סגור הגיעו למלון Elda hotel ושם כבר ישמחו לעזור לכם) צאו לטיול רגלי באחד ממסלולי ההליכה שביער. מקסים ומהנה.

פורסטה אומברה

המשיכו בטיולכם בכבישים הפתלתלים עד מאד !! אבל יפים ביותר לעיירות הציוריות ויקו דל גארגאנו Vico del Gargano והעיירה היפיפייה פסקיצ'י  Peschici. עלו בה לתצפית על האזור.

העיירה פסקיצ'י

לינה באזור.

ALLORA ממליצה:

יום 9: Monte Sant`Angelo – San Giovanni Rotondo

היום מוקדש לשני אתרי עלייה לרגל חשובים עד מאד לעולם הנוצרי המושכים אליהם אלפי מאמינים כל שנה.  ראשונה היא העיירה מונטה סנט אנג'לו Monte Sant`Angelo, אליה צועדים המאמינים לאורכה של הדרך הקדושה ויה סאקרה Via Sacra Langobardorum, בדרכם למערה המקודשת למלאך מיכאל, במרומי רכס גארגאנו. המערה ממוקמת במרכז העיירה שבתיה הלבנים משווים לה מראה ציורי.

מונטה סנט' אנג'לו

המשיכו לעיירה נוספת המושכת אליה את המאמינים הנוצרים סן ג'ובאני רוטונדו San Giovanni Rotondoאתר ריפוי ומרכז של פולחן אישיות לקדוש המפורסם ביותר באיטליה המודרנית פדרה פיו Padre Pio. בקרו  בכנסייה המדהימה  – פרויקט ארכיטקטוני עוצר נשימה של הארכיטקט האיטלקי המפורסם ביותר רנצו פיאנו Renzo Piano  שעיצב את הכנסיות המודרניות היפות באיטליה.

סן ג'ובאני רוטונדו

ALLORA ממליצה:

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?