בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

דרך הקיאנטי – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

אחד מהאזורים היפים והמבוקשים לטיול באיטליה. קיאנטיג'יאנה או SR 222 היא דרך מתפתלת בין העיירות והיקבים באזור קיאנטי, המתחילה בפירנצה ומסתיימת בסיינה. לאורכם של 69 קילמטרים, מתפתל הכביש בין גבעות נמוכות, כרמים מסודרים להפליא, לעיתים גם שדה חמניות גדול, מבצרי ימי ביניים ועיירות קטנות המציעות אוכל מקומי ויין משובח. מדרך 222 כדאי גם לעיתים לנדוד מזרחה או מערבה ולהנות מהעיירות והנופים עוצרי הנשימה.

גרבה אין קיאנטי Greve in Chianti

בחלק הפיורנטיני של דרך הקיאנטי, גרבה היא העיירה הראשונה. נקודה מצוינת כבסיס לטיול באזור. לב העיירה היא פיאצה מטאוטי שבמרכזה ניצב הפסל של ג'ובאני דה ורזנו, Giovanni da Verrazzano יליד העיירה שהיה החוקר האירופי הראשון שנכנס לנמל ניו יורק ולנהר ההדסון בשנת 1524 ועל שמו נקרא כיום הגשר בין מנהטן לסטטן איילנד. זוהי כיכר אלגנטית בצורת משולש סביבה מבנים נמוכים ובחזיתם קמרונות עם בתי קפה, חנויות יין (Enoteca) בהן יש טעימות, סטודיו של אומנים ועוד. כנסו גם לבזיליקת הצלב הקדוש Basilica di Santa Croce שניבנתה במאה ה 19 בסגנון ניאו-רנסנס.

פאנזאנו אין קיאנטי Panzano in Chianti

פאנזאנו, אשר נמצאת מספר קילומטרים מגרבה מספרת ולו במעט את סיפור המאבק בין פירנצה לסיינה. מאבק על שטח, שליטה וכוח. במרכז העיירה עדיין עומדים על תילם שרידי המבצר Castello di Panzano אשר היה קו הגנה חשוב עד המאה ה-12. קל לזהות את העיירה בזכות הכנסייה ומגדל הפעמונים אשר בולטים למרחוק. שיטוט בעיירה מחזיר את המטיילים בה לתקופת ימי הביניים וגם בה ניתן למצוא מקומות לטעימות יין קיאנטי מקומי קלאסי.

קסטלינה אין קיאנטי Castellina in Chianti

קסטלינה נמצאת בשטחה של סיינה. כעיר היושבת בין העמקים פזה (Val di Pesa) וארביה (Val di Arbia) ונהר אלזה (Elsa), סבלה בעבר מהמאבק בין שתי הערים סיינה ופירנצה, וכיום מהווה מקום מרכזי ומשגשג בייצור יין. אפשר לשים לב לכך כבר בכניסה עם ריח תסיסת הענבים שנבצרו ומיכלי הייצור הבולטים. ויה פרוצ'יו Via Ferruccio מובילה את המגיעים למרכז העיר אך אפשר להכנס לעיר גם דרך ויה דלה וולטה Via delle Volte רחוב מקורה וציורי אשר מתאים לימי גשם בחורף או שמש חזקה בקיץ. שני הרחובות יובילו אתכם לכיכר העיירה Piazza del Comune בה גם המבצר (La Rocca) עם השיניות (מהמאה ה-14 שעבר שיחזור). במבצר מוזיאון קטן של התקופה האטרוסקית ומהקומה השנייה נישקף נוף קסום. יקב היסטורי המומלץ לביקור הוא Palazzo Squarcialupi (המשמש היום כמלון) אשר ממשיך מסורת בת מאות שנים ומאפשר סיור במרתפים המדיפים ריח חזק של יין. חוויה מענגת במיוחד היא לשבת במרפסת עם כוס יין קיאנטי מול הנוף הקסום של הגבעות.

ראדה אין קיאנטי Radda in Chianti

כדי להגיע לראדה אין קיאנטי צריך לנסוע מזרחה, וזה מומלץ. מעבר לנסיעה נוספת בין גבעות טוסקנה ונוף הכרמים המסודרים להפליא, ראדה היתה גם אחת משלוש העיירות החשובות של הליגה הקיאנטית במאה ה-15 (יחד עם קסטלינה וגאיולה). יש בה עדיין שרידי מבצר, חומות העיר, ובית עירייה מהמאה ה-15, אותו ניתן לראות בפיאצה פרוצי' (Piazza Ferrucci), כיכר קטנה וצבעונית. על בית העירייה טבועים סמלי האבירים ובחזיתו גם מרפסת מקורה עם קשתות וציור פרסקו של ציירי התקופה הפיורנטינים. ממול, מעל גרם המדרגות נמצאת הכנסייה המקומית.

גאיולה אין קיאנטי Gaiole in Chianti

גאיולה יושבת בלב אזור הקיאנטי, לא רחוק מראדה, ומיקומה הייחודי במחצית הדרך בין סיינה לפירנצה, גרם לה להיות מרכז מסחרי לכלל העיירות מסביב. כיום היא מרכז תיירותי מוביל, אשר מזמין את המטיילים למלונות איכותיים, מסעדות מצוינות וכמובן מבחר גדול של מרתפים ונקודות טעימה של מוצרים מקומיים ואזוריים. בנוסף, מסביב לעיירה, מספר מבצרים אשר מהם נישקפת העיירה עצמה בתוספת הנוף הקסום שמסביב. מבצרים לדוגמא הם Castello di Vertine או Castello di Meleto.

מבצר ברוליו Castello di Brolio

מבצר בולט למראה מהדרך ומתהדר בחומות שיניות. תחילה נבנה במאה ה-11 פורק באמצע המאה ה-14 ונבנה מחדש ע"י הפיורנטינים בסוף אותה מאה. במאה ה-19 עבר שיפוץ נוסף. אומרים כי הביצורים המיוחדים, הכוללים באסטיונים, היו הראשונים להופיע באיטליה, וכנראה תוכננו בידי ג'וליאנו דה סאנגלו (Giuliano da Sangalo). ניתן להיכנס אליו ולטייל על החומות ובגנים הנפלאים שמסביבו. בקצה הדרומי שלו נשקף נוף מרהיב לעבר הגבעות ונהר ארביה (Arabia). בסמוך נמצאת קאפלה ומתחתיה קריפטה בה קבורים בני משפחת ריקאזולי, שאחד מבניה היה פוליטקאי איטלקי במאה ה-19.

קסטלנאובו ברארדניה Castelnuovo Berardenga

העיירה הדרומית ביותר באזור הקיאנטי וקרובה יחסית לסיינה. נוסדה ע"י אנשי סיינה במאה ה-14, אך במאה ה-16 עברה לשליטת משפחת מדיצ'י מפירנצה. ניצבת על גבעה מעל נהרות האומברונה וארביה (Arbia & Ombrone) וכדאי לבקר בוילה קיג'י סארצ'יני (Villa Chigi Saracini) אשר מוקפת בגנים יפים, בהם עצים עתיקים. הוילה המלכותית נבנתה במאה ה-19 על יסודות מבנה ימי ביניימי אחר. בכיכר המרכזית שלה פרופורציות מושלמות, נמצאת כנסיית ג'וסטו א קלמנטה (Chiesa di Giusto e Clemente). כנסו לויקולו דל ארקו (Vicolo dell'Arco) סמטה קטנה עם בתים בעלי לבנים אדומות.

פארק הפסלים באזור הקיאנטי Parco Sculture del Chianti

פארק מושלם המשתלב באופן קסום עם נוף הכרמים והטבע של חבל קיאנטי, פרי יוזמתם של בני הזוג Piero e Rosalba Giadrossi אשר נפתח בשנת 2004. הוא מיישם את אחד העקרונות בגנים רבים באיטליה, פיסול בטבע ושילוב של פסלים מחומרים שונים בנוף הטבעי. דמויות אשר עומדות בתור לקופה או יושבות על טריבונות, עצים וצמחים שקיבלו צורה שונה וגיאומטרית, פסלי אבן גדולים עם אמירות חברתיות שונות, אלה ועוד הופכים את הביקור בטבע לשונה ומעורר מחשבה.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?