בלוג התיירות הגדול והמקיף בישראל לנוסע העצמאי לאיטליה
מבית סולו איטליה

יעוץ, תכנון והזמנה

רג'ו קלבריה וסביבותיה – אתרים ואטרקציות שחובה לראות

רג'ו קלבריה יושבת על הים היוני. הטיילת המקסימה והרומנטית שלה צופה על מיצר מסינה, שמעברו השני האי סיציליה והעיר מסינה. זוהי עיר שצריך להפעיל בה רבות את הדמיון כדי להבין עד כמה היא היתה עיר יוונית מרשימה לפני יותר מ 2000 שנה, אך השנים לא היטיבו עימה בגלל רעידות אדמה (בעיקר האחרונה בשנת 1908) וארגון המאפיה המקומי (ששמו נדרגנטה 'Ndrangheta) אך אל חשש, הוא אינו מתעסק עם תיירים. יחד עם זאת כדאי להקדיש לה כמה שעות ואולי אף לילה ולהנות מכמה אתרים מובילים ויפים.

מוזיאון ארכאולוגי לאומי Museo Nazionale della Magna Grecia

המוזיאון הארכיאולוגי הוא אתר חובה לביקור. המוזיאון ממוקם בפאלאצו פיאצ'נטיני Palazzo) Piacentini) והביקור בו לוקח את המבקר למסע בזמן והכרות עם רג'ו קלבריה והסביבה בתקופה היוונית. במוזיאון מימצאים רבים החל מהתקופה הטרום יוונית ועד התקופה הרומית. נוסד בשנת 1954 כדי לאחסן את כלל המימצאים שנאספו באזור ומשנת 2000 הם ממוקמים בארבע קומות ובכ-200 ויטרינות. אחד המוצגים המפורסמים הוא Bronzi di Riace 'הברונזות מריאצ'ה' אלו הן שתי דמויות מברונזה, כ-2 מטר גובה כל אחת, שנמצאו בשלמותן בשנת 1972 בעיירה Riance. מוצגים נוספים הם שלדי האטרוסקים. הסיור במוזיאון בנוי באופן כרונולוגי ומשאיר חותם היסטורי חשוב על המבקרים בו.

טיילת פאלקומטה – Lungomare Falcomatà

תמיד כדאי לטייל על שפת הים ולחוש ברוח הנעימה, להביט על הנוף הנשקף (חופי סיציליה) ולהתפנק בקפה או מיץ תפוזים טרי. ואם כבר טיילת אז בטח באחת היפות באיטליה אשר חודשה לחלוטין בשנת 1994 ושמה Lungomare Falcomatà. לצד דקלים ועצי מגנוליה נהדרים, מוצבים פסלים מתקופת הפריחה של העיר 'Mangia Greca', תקופת יוון הגדולה'. שרידים רומיים וגם פסלים מודרניים מעשה ידי האמנית Romana Rabarama. הטיילת מתחילה בכיכר העצמאות (Piazza Indipendenza) ונימשכת עד פיאצה גאריבלדי (Piazza Garibaldi) לאורכה אפשר לראות מבנים בסגנון ליברטי (ארט נובו). חוף הים של רג'יו נקרא "הקילומטר היפה ביותר באיטליה" בשל התופעה האופטית של פאטה מורגנה, הנראית רק מחוף קלבריה, כאילו ניתן לראות את סיציליה מקרוב ומשתקפת בים (המרחק בפועל כ-12 ק"מ).

הפסלים של ראבאראמה בווילה ג'נובזה Le statue di Rabarama a villa Genoese

וילה ג'נובזה היא מראה ייחודי בנוף של רג'ו קלבריה. הסגנון הוונציאני (עיר התעלות מהצפון) הוא ייחודי לדרום איטליה. הוילה נבנתה אחרי רעידת האדמה בשנת 1908 שהרסה מבנים רבים בעיר וביניהם את הווילה הקודמת של משפחת Genoese, משפחת אצולה מרג'ו קלבריה. הווילה נבנתה ע"י מהנדסים מקומיים בסגנון שונה מהמקובל בנוף המקומי, ביניהם דומניקו גנואזה זרבי ( Domenico Genoese Zerbi), אשר על שמו היא נקראת היום. המקום שימש עם השנים כמשרדי הביאנלה של ונציה (תערוכה המתקיימת פעם בשנתיים בעיר התעלות), בדרום איטליה (המצוג'ורנו), ובווילה הוצגו תערוכות שונות. כיום הכניסה אליה אינה אפשרית אך מומלץ לעצור ולראות את הפסלים המרשימים של Rabarama(כינויה של האומנית הרומאית (Paola Epifani אלו פסלי ברונזה אשר מעוטרים באותיות ומספרים צבעוניים וגאומטריים המציגים את אינסופיות האדם.

קתדרלת רג'ו קלבריה – Basilica Cattedrale Metropolitana di Maria Santissima Assunta in Cielo

הכנסייה הראשית של העיר, הדאומו, בולטת בחזיתה הלבנה והבוהקת. זו הכנסייה החשובה והגדולה ביותר בכל פרובינציית רג'ו קלבריה. על הכנסייה במהלך ההיסטוריה עברו לא מעט שריפות, שינויים, רעידות אדמה ושיפוצים. המראה הנוכחי הוא תוצאה של בנייה אחרי רעידת האדמה המפורסמת (1908) וחלק ממנה נבנה משברים של כנסייה קודמת שעמדה במקום מהתקופה הנורמנית (היא עצמה נבנתה על בסיס כנסייה אחרת ששימשה את הקהילה היוונית בעיר). הסגנון הוא ניאו רומנסקי ואורך אולם התווך מגיע ל 94 מטרים. בולט ביופיו דוכן המטיף עשוי משיש שבתחתיתו נחש מאבן אדומה, דמותו של ישו הצלוב מעץ מהמאה ה-18, ואגן הטבילה מברונזה. הקפלה הצדדית נחשבת לחדר תשמישי הקדושה החשוב ביותר בעיר ומעוצבת בסגנון הבארוק. בכניסה ממוקם גם מוזיאון הבישופות שנפתח בשנת 1957 ומציג פריטים מרהיבים מהיסטורית הבישופות בעיר.

כנסיית אוטימטי Chiesa degli Ottimati

כנסיית האוטימאטי מסמלת את עברה הספרדי של העיר והיא בולטת למראה בגלל הכיפה המיוחדת שלה שבנויה בסגנון נורמני-ביזנטי. כיום היא משמשת את המנזר הישועי, שמיסדו היה הקדוש איניאצו די לויולה 'Sant’Ignazio di Loyola אציל, לוחם ותיאולוג ספרדי. מקורה במאה-10 אך הסברה שהקריפטה, בחלקה התחתון, הוא מהמאה ה-6 לספירה. כמו הרבה מבנים רבים, גם היא עברה שיפוץ וכיום כדאי מאוד לבקר בה בגלל אחד הפסיפסים המיוחדים והיקרים בעולם, אשר עשוי מ 33 סוגי אבן שונים ונעשה כנראה לפני יותר מאלף שנים. בנוסף, ציור מרשים של אלוהים עם השליחים לצידו. בכניסה אל תפספסו את העמודים מהתקופה היוונית רומית. ה'אוטימטי' (Ottimati) שעל שמם הכנסייה הם קבוצת משפחות אצולה מהתקופה הנורמאנית בעיר.

התיאטרון העירוני פרנצ'סקו צ'ילאה Teatro comunale Francesco Cilea

מרכז האומנים והאומנות של המחוז נמצא בתיאטרון צ'ילאה. פרנצ'סקו צ'ילאה היה מוזיקאי שנולד בפרובינציה של רג'ו קלבריה, בעיירה Palmi (1866-1950). התיאטרון שנחנך בשנת 1931 נחשב לגדול ביותר בקלבריה, ויכול לאכלס 1500 צופים. הוא מעוצב בפנים בצורת פרסה ומייצג בכך את מבנה תיאטראות איטליה של המאה ה-19. בקומה הראשונה של המבנה נמצאת הפינקוטקה (גלריית הציורים) של העיר ובה יצירות של מספר אומנים ידועים כמו אנטונלו דה מסינה (Antonello da Messina) מהמאה -15, רנטו גוטוסו (Renato Guttuso), צייר מודרני מהמאה -20, פסלים קלאסיים שהובאו מהמוזיאון הארכיאולוגי ואף העתק של פסל לאוקון של ברניני.

חופי רג'יו קלבריה Le spiagge di Reggio Calabria

חופיה של רג'ו קלבריה, מעבר לחופים במרכז העיר, משתרעים מהים היוני ועד הים הטירני לאורכם של 220 ק"מ ומגוונים בצורתם. חלקם חופים לבנים, אחרים עם מפרצים ויש גם חופים עם חלוקי נחל. החל מצפון הפרובינציה, באזור Palmi מתחילה רצועת חוף מדהימה שמכונה Costa Viola, רצועת החוף הסגולה, שקיבלה את שמה בזכות הצבעים העזים. אלה רצועות חוף המוגנות ע"י רכס הרי האספרמונטה ופחות מוכרים לתיירים. אחד החופים המומלצים למשפחות הוא Tonnara di Palmi, חוף גדול, רחב ונעים למנוחה, שקט ושלווה. דרומה מ Palmi נמצאת Bagnara Calabra אשר גם בה חופים עם חול ים לבן, בתים בסגנון ליברטי על קו החוף ובתוך הים מערות בהן ניתן לבקר בשייט חופים: מערת רונדיני (Grotta Delle Rondini) ומערת מונאקו (Grotta Del Monaco). בחלקו של הים היוני נמצא חוף בשם Spiaggia di Roccella Ionica אשר קיבל את הדגל הכחול – Bandiera Blu סימון למים איכותיים ונקיים ומכאן חוף מומלץ לביקור.

בואו נשאר חברים

רוצים לקבל מסלולים, המלצות והטבות בלעדיות ישירות למייל או לווצאפ?